GPU på full load när jag är ansluten till internet. Hilfe bitte?

Permalänk

GPU på full load när jag är ansluten till internet. Hilfe bitte?

Ja, fick ett roligt problem idag när grafikkortets andra kärna plötsligt fick för sig att lägga sig på 98-100% load utan några som helst program igång. Har kollat processlistan men inte hittat något jag tycker verkar mysko, har dock stängt ner process för process för att se om något påverkar. Har kört virusscan och spybot.

Tänkte att jag råkat ut för något malware som kanske farmade bitcoins eller liknande, så jag provade att rycka ut LAN och vips, GPU:n varvar ner och allt blir tyst och lungt. Kopplar in LAN igen och genast sticker kärna nr 2 iväg som ett skott.

Har sökt på nätet i flera timmar utan resultat, börjar bli rejält konfunderad nu. Någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Låter som du säger, bitcoin farming virus. Det skulle jag lägga mina pengar på

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas hitta något, kan en ominstallation av drivrutiner påverka problemet tro?

Permalänk

Uppdatering: Har sökt med både spybot S&D, Microsoft Security Essentials, inga virus, maskar eller spyware. Har tagit bort drivrutiner och kört Driver Sweeper och sedan installerat om med senaste. Fortfarande en av GPU:erna som varvar loss så fort internetkabeln är i.

Börjar överväga om det är komplett ominstallation som gäller.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CompassioN:

Uppdatering: Har sökt med både spybot S&D, Microsoft Security Essentials, inga virus, maskar eller spyware. Har tagit bort drivrutiner och kört Driver Sweeper och sedan installerat om med senaste. Fortfarande en av GPU:erna som varvar loss så fort internetkabeln är i.

Börjar överväga om det är komplett ominstallation som gäller.

Låter som en bra idé med ominstallation