Mobilt bredband/uppkoppling för en dag?

Permalänk
Medlem

Mobilt bredband/uppkoppling för en dag?

Hej Sweclockers.

Jag tänkte resa till Luleå med tåg om ett par veckor och i och med att resan tar dryga 19h så vore det gött med Internetuppkoppling på laptopen under resans gång (även om täckningen eventuellt är bristfällig så bör man kunna surfa inne i städerna). Det jag undrar då är om ni kan tipsa om eventuella alternativ som finns tillgängliga på marknaden, jag äger för övrigt en smartphone (Galaxy S2) som jag kan nyttja till vilken jag har ett refillkort hos Comviq.

Jag är alltså endast ute efter billiga alternativ som ger mig Internetuppkoppling för en dag. Tack på förhand.

/Marcus

Visa signatur

GTX 770, i5 4670k, MSI Z87 G45, 16GB RAM

www.insomnium.net

Permalänk
Medlem

på en iphone tex kan man ju använda sig av internetdelning, kanske funkar på din telefon med?

Visa signatur

CPU: Intel Core I5 2500k | CPU Kylare: CM Hyper 212 EVO | Moderkort:Gigabyte GA-Z68X-UD3H GA-Z68X-UD3H |Nätagg: FD Newton R3 600W | Corsair 8GB DDR3 | Chassi: Fractal Design R4 Black Window | GPU: Asus 560Ti DirectCUII | Headset: Corsair Vengeance 2000 | Tangentbord: Steelseries 6GV2

Permalänk

Reser du med tåg kan du ju använda sj-tjänst (om du reser med violia har de säkert någon motsvarande). Kostar 99 kronor för hela resan, http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=69523&l=sv

Kanske du kan lägga till en dagssurf på ditt comviqkontantkort, och sedan koppla telefonen till datorn. Ring dem om ingen här har koll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannekkk:

på en iphone tex kan man ju använda sig av internetdelning, kanske funkar på din telefon med?

Det stämmer, men det jag söker är i sådana fall hur jag får tillgång till Internetuppkoppling för en dag till en mobiltelefon.

Visa signatur

www.insomnium.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Reser du med tåg kan du ju använda sj-tjänst (om du reser med violia har de säkert någon motsvarande). Kostar 99 kronor för hela resan, http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=222&a=69523&l=sv

Kanske du kan lägga till en dagssurf på ditt comviqkontantkort, och sedan koppla telefonen till datorn. Ring dem om ingen här har koll.

Just det tåg jag reser med erbjuder inte någon form av uppkoppling.

Dagssurf verkar inte fungera för refillkort, i alla fall inte för oregistrerade sådana. Blir att ringa comviq imorgon om jag inte får något hett tips här ikväll.

Visa signatur

www.insomnium.net

Permalänk
Skrivet av Zyklon6:

Just det tåg jag reser med erbjuder inte någon form av uppkoppling.

Dagssurf verkar inte fungera för refillkort, i alla fall inte för oregistrerade sådana. Blir att ringa comviq imorgon om jag inte får något hett tips här ikväll.

Köp ett surfkort då, de behövs inte registreras vad jag vet. Ska vara gratis

Permalänk
Medlem

Jag har åkt en del tåg senaste tiden och tycker mobil surf på tågen är hemskt. Man hamnar ofta på ställen där det anntingen finns dålig täckning eller icke 3G/4G-täckning och då är det osurfbart. Åker du en länge sträcka som den du ska åka så kommer du större delen av tiden sitta och vänta på täckning eller refresha sidor och det är riktigt drygt. Då är det bättre med tågens uppkoppling, men finns ingen sådan på ditt tåg så är det ju trist. Kanske du kan boka om till ett tåg som har uppkoppling?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag har åkt en del tåg senaste tiden och tycker mobil surf på tågen är hemskt. Man hamnar ofta på ställen där det anntingen finns dålig täckning eller icke 3G/4G-täckning och då är det osurfbart. Åker du en länge sträcka som den du ska åka så kommer du större delen av tiden sitta och vänta på täckning eller refresha sidor och det är riktigt drygt. Då är det bättre med tågens uppkoppling, men finns ingen sådan på ditt tåg så är det ju trist. Kanske du kan boka om till ett tåg som har uppkoppling?

Okej, tack för infon. Så vitt jag vet så har jag endast möjlighet att åka med just nattåg (är väl bara just den som går till norrbotten) så jag får i sådana fall försöka överleva utan Internetåtkomst.

Visa signatur

www.insomnium.net

Permalänk
Skrivet av Zyklon6:

Okej, tack för infon. Så vitt jag vet så har jag endast möjlighet att åka med just nattåg (är väl bara just den som går till norrbotten) så jag får i sådana fall försöka överleva utan Internetåtkomst.

Varför skulle inte bredbandstjänsten funka på nattågen?