Permalänk
Medlem

Hjälp mig hitta en skärm för gaming!

Hej jag ska köpa ny skärm som titeln säger så behöver jag hjälp!
Ska använda den till att Spela Bf3 i ultra.
Spela wow och även kopla xboxen till skärmen och köra lite så.
24-27tum budget på 2500 vill gärna ha den bästa skärmen man kan få för 2500.
Skärmen får inte ha Ghosting och sådant dåligt gärna snygga färger och så att det inte blir så att man flyttar huvudet lite så blir det fucked up XD.
och inte vädelös svärta heller.
Tack i förväg

Visa signatur

I-5 3570k @3.4 Ghz // MSI GTX 670 OC // MSI MILITARY CLASS III Z77A-GD65 // 8Gb Ram // CORSAIR TX 750//
Iphone 4s//

Permalänk
Medlem

Dell 2412m är en bra kompromiss mellan bildkvalite, snabbhet och pris.
Den har inga direkta svagheter.
Den är även 1920x1200, d.v.s 16:10 format vilket är ett stoooort plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dell 2412m är en bra kompromiss mellan bildkvalite, snabbhet och pris.
Den har inga direkta svagheter.
Den är även 1920x1200, d.v.s 16:10 format vilket är ett stoooort plus.

Hur blir det då när man kör den med en xbox? eftersom den inte har hdmi?

Visa signatur

I-5 3570k @3.4 Ghz // MSI GTX 670 OC // MSI MILITARY CLASS III Z77A-GD65 // 8Gb Ram // CORSAIR TX 750//
Iphone 4s//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archeuz:

Hur blir det då när man kör den med en xbox? eftersom den inte har hdmi?

Den har ju DVI och displayport.
Så med en adapter borde det inte vara några problem att köra från HDMI till endera.
Inte 100% säker här då jag inte har en x-box att testa med.

Permalänk
Avstängd

Samsung S23A700D. 120Hz och bra drag i den.

Om det andra ni diskuterar.
16:10 är ett stoooort minus till spel. I synnerhet konsol. Spel görs för 16:9.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Samsung S23A700D. 120Hz och bra drag i den.

Om det andra ni diskuterar.
16:10 är ett stoooort minus till spel. I synnerhet konsol. Spel görs för 16:9.
http://en.wikipedia.org/wiki/Field_of_view_in_video_games

Kan då inte komma på nåt spel någonsin som bara kan köras i 16:9.
Och även om så skulle vara fallet så förlorar du i princip ingen yta (minus 1.4 cm på bredden jämfört med en 16:9 24") om du kör det på en 16:10 skärm med sorgkanter.
Och en 24" 16:10 skärm är större på alla ledder en än en 23" 16:9.
Så att det på något sätt skulle vara negativt med en större bildyta stämmer inte.

Permalänk
Avstängd

Du rör ihop begreppen.

16:9 eller 16:10 har inte mer eller mindre bildyta. Däremot är synfältet större med 16:9 än 16:10 i spel.

Vill han ha mycket bildyta ska han köpa en 16:9 27 tums skärm som finns för 2000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Du rör ihop begreppen.

16:9 eller 16:10 har inte mer eller mindre bildyta. Däremot är synfältet större med 16:9 än 16:10 i spel.

Vill han ha mycket bildyta ska han köpa en 16:9 27 tums skärm som finns för 2000 kr.

Du kan ju utan vidare köra en 16:9 upplösning (t.ex 1920x1080) på en 16:10 1920x1200 skärm.
Och kör du då utan någon form av stretch funktion så är det enda som händer att du får 2 svarta kanter uppe och nertil.
Synfältet blir då IDENTISKT jämfört med en 16:9 skärm, och jämför man du en 24" 16:10 mot en 23" 16:9 får du t.o.m en större bildyta.

TS ville dessutom ha skapliga betraktningsvinklar, då går ju TN definitivt bort.
Och någon 27" IPS skärm hittar jag inte för under 2500:-

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Dell 2412m är en bra kompromiss mellan bildkvalite, snabbhet och pris.
Den har inga direkta svagheter.
Den är även 1920x1200, d.v.s 16:10 format vilket är ett stoooort plus.

varför skulle 16:10 vara ett "stoooort plus"?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Du kan ju utan vidare köra en 16:9 upplösning (t.ex 1920x1080) på en 16:10 1920x1200 skärm.
Och kör du då utan någon form av stretch funktion så är det enda som händer att du får 2 svarta kanter uppe och nertil.
Synfältet blir då IDENTISKT jämfört med en 16:9 skärm, och jämför man du en 24" 16:10 mot en 23" 16:9 får du t.o.m en större bildyta.

TS ville dessutom ha skapliga betraktningsvinklar, då går ju TN definitivt bort.
Och någon 27" IPS skärm hittar jag inte för under 2500:-

du kan ju jämföra storleken på en 24'' och en 23''... blir ju ganska logiskt att 24'' skärmen är större...

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

varför skulle 16:10 vara ett "stoooort plus"?

För att 16:10 helt enkelt är ett bättre format än 16:9.
Detta gäller både för vanligt datoranvändande och för spel, mer pixlar (famrörallt på höjden) är bättre hele enkelt.
Enda undantaget är ju film.
16:9 pushas ju hårt av tillverkare för att det helt enkelt blir billigare att tillverka, inte för att det skulle vara bättre på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

du kan ju jämföra storleken på en 24'' och en 23''... blir ju ganska logiskt att 24'' skärmen är större...

Jag jämförde med en 23" för att "Kol" länkade till just Samsung S23A700D som är 23"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

varför skulle 16:10 vara ett "stoooort plus"?

16:10 är närmre gyllene snittet och egentligen ett bättre format än 16:9. Läs gärna om gyllene snittet, intressant.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihopa tror att jag köper en dell! verkar bra min nuvarande skärm är hp L1925 20 ms ;/ så tror jag märke väldigt stora positiva skillnader

Visa signatur

I-5 3570k @3.4 Ghz // MSI GTX 670 OC // MSI MILITARY CLASS III Z77A-GD65 // 8Gb Ram // CORSAIR TX 750//
Iphone 4s//

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archeuz:

Tack för svaren allihopa tror att jag köper en dell! verkar bra min nuvarande skärm är hp L1925 20 ms ;/ så tror jag märke väldigt stora positiva skillnader

Jisses ja.
En skärm är ju iofs ett ganska personligt val, men vad som hellst är ju en stor upgradering för dig

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

16:10 är närmre gyllene snittet och egentligen ett bättre format än 16:9. Läs gärna om gyllene snittet, intressant.

Jag förstår inte hur det gyllene snittet skulle påverka hur bra ett format är...

Sakerna på skärmen har ju fortfarande samma proportioner, så har svårt att se att en lite fyrkantigare skärm skulle kunna sägas vara bättre, är väl olika från person till person vad man föredrar.

Varför är det egentligen ett bättre format än 16:9?

Skrivet av Svensktiger:

För att 16:10 helt enkelt är ett bättre format än 16:9.
Detta gäller både för vanligt datoranvändande och för spel, mer pixlar (famrörallt på höjden) är bättre hele enkelt.
Enda undantaget är ju film.
16:9 pushas ju hårt av tillverkare för att det helt enkelt blir billigare att tillverka, inte för att det skulle vara bättre på något sätt.

Jo, fast jag köper inte "det är helt enkelt bättre" som ett giltigt argument Vill gärna höra varför fler pixlar på höjden skulle vara bättre? Pixelstorleken är ju i stort sett identisk, så undrar verkligen hur stor skillnad man ser

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag förstår inte hur det gyllene snittet skulle påverka hur bra ett format är...

Sakerna på skärmen har ju fortfarande samma proportioner, så har svårt att se att en lite fyrkantigare skärm skulle kunna sägas vara bättre, är väl olika från person till person vad man föredrar.

Varför är det egentligen ett bättre format än 16:9?

Människan gillar gyllene snittet, det är typ designens gyllene regel, att ofta försöka ha med gyllene snittet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Människan gillar gyllene snittet, det är typ designens gyllene regel, att ofta försöka ha med gyllene snittet.

Jo, det vet jag, och det skulle få skärmen att se mer attraktiv ut i sig, men påverkar inte direkt när det är det som visas på skärmen som ligger i fokus, det är snarare något man skulle ha i åtanke om man på lite avstånd skulle stå och betrakta skärmen i sig.

Har svårt att se att våra ögon skulle märka aningen ändrade proportioner när de fokuserar på något helt annat som utspelar sig på skärmen. Tänker man på skärmens proportioner sitter man nog för långt ifrån skärmen, eller har en alldeles för liten skärm.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Gyllene snitt eller inte en 16:10 skärm har fler pixlar där det behövs, på höjden.
Oftast har man ju t.ex en HUD, chatfönster eller healthbars etc i nedkant av spel.
Och i windows betyder extra pixlar på höjden att man behöver scrolla mindre.

För att ta till extremerna lite.
En skärm med en pixel på bredden och massor på höjden vore ju oanvändbar.
Samma med det omvända.
Så det bästa ligger såklart nånstans därimellan.
Och en 4:3 skärm funkar ju väldigt bra att surfa med, men mindre bra om man t.ex vill kunna ha flera program uppe och synliga samtidigt (tex nåt RSS fönster, chat etc etc).
Och i FPS spel så tvingas man till konstiga FOV's för helt enkelt se nånting.
En annan extrem är ju t.ex 21:9 (som ju finns på TV's).
Film skulle fungera bra, men bara i riktigt "filmformat", TV serier (oftast 16:9) blir mindre bra.
Och spel blir en plåga av sällan skådat slag då all info tvingas bort från över och underkanten då det helt enkelt inte finns plats.

Även om 16:10 kanske inte är perfekt så är den bättre än 16:9 (IMO såklart, då det mesta vad gäller skärmar är subjektivt).
Problemet minskas ju med större skärmar, 1440 pixlar vs 1600 är ju inte hela världen.
Medans 1080 vs 1200 blir lite värre och när man kommer ner till 720 vs 800 så är ju skillnaden enorm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Detta gäller både för vanligt datoranvändande och för spel, mer pixlar (famrörallt på höjden) är bättre hele enkelt.
Enda undantaget är ju film. 16:9 pushas ju hårt av tillverkare för att det helt enkelt blir billigare att tillverka, inte för att det skulle vara bättre på något sätt.

Nu blandar du ihop begreppen igen. 16:10 har inte fler pixlar än 16:9.

Aspect ration anger bara relationen mellan längd och höjd. Det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Nu blandar du ihop begreppen igen. 16:10 har inte fler pixlar än 16:9.

Aspect ration anger bara relationen mellan längd och höjd. Det är allt.

Eftersom jag märker att du kol verkligen hatar och då menar jag HATAR 16:10 formatet, har du själv testat 16:10?

liten fråga bara:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonthan:

Eftersom jag märker att du kol verkligen hatar och då menar jag HATAR 16:10 formatet, har du själv testat 16:10?

liten fråga bara:)

Jag har inget emot 16:10. Vad har du fått det ifrån?

Jag har testat alla format och har ägt 4:3, 16:10, och 16:9. Anledningen att jag rekommenderar 16:9 beror på att det är standard. Bara struligt att ha ett eget format.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte 16:10 nåt udda format.
Även om det såklart säljs fler 16:9 skärmar (i princip alla budgetmodeller är ju det), så finns det även ganska många 16:10 modeller.
Och struligt ? nej knappast.
Har aldrig råkat ut för någor spel som inte stöder 16:10.
Och spelutvecklarna sitter med största sannolikhet själva med 16:10 skärmar då dom vill ha riktigt bra saker att glo på dagarna i ände.