Windows 8 för OEM prissätts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Fakta? Vad för fakta har inte sett någon fakta på mina frågor? När du börjar komma med fakta kanske det går att bemöta den?

Frågor om metro:
Varför är det bättre att inte se vad man har öppet när man öppnar ett nytt program?
Varför är en livetile bättre än en gadget?
Varför ska man skrolla sidled i metro?
Varför kan jag inte ha mina rutor med tiles i metro med 3 i bredd?
Varför lägger sig ensamma tiles högst upp i rutan?
Varför kan jag inte zooma hur jag vill i metro så jag slipper tiles som är 7,5x7,5cm stora på tvn?

1. Därför att du med metroappar inte behöver veta vilka program du har öppna eftersom att de som är i bakgrunden sätts i sovläge.
2. Massor av anledningar, bland annat drivs live tiles med push-teknik istället för polling-teknik, du kan läsa mer här: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/02/updating-live-t...
3. För att det fungerar bättre på en platta som du håller i landscapeformat att scrolla i sidled.
4. För att det inte ska bli oordning på alla tiles så att de ligger blandat hur som helst.
5. För att ha en struktur som är enkel att förstå. De lägger sig högst upp först och allt eftersom du fyller på med tiles så fyller de på neråt.
6. För att det ska se likadant ut vilken skärm du än använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Genom att tvinga ut folk i metro så fort de skall söka.

Eller vet du något sätt som man kan ge metro ett mer sobert utseende?

Jag frågade det om kortkommandon, inte om söken. Och det ändrar inte på att du påstådde något helt felaktigt i att de bara ändrat storlek och färg på de två sakerna. När du ignorerar att de lagt till fler kortkommandon och förbättrat sökfunktionen (oavsett vad du tycker om utséendet, vilket känns lite barnsligt att överrösta all annan fakta med) så tycker jag inte du för en bättre diskussion än de du klagar på.

Jag säger ingenting om att du måste gilla Windows 8, det är irrelevant för mig. Jag påpekade felaktigheter du sade, varpå du bara svarar med "det ser inte ut som jag vill" istället för att bemöta kritiken.

Permalänk
Medlem

Jag ser positivt på detta. Det är alltid jobbigt att byta vanor, men det betyder inte att det man gör nu är det bästa.

Det krävs dock att jag blir påtvingad, för jag sitter fortfarande med Windows och inte OS X eller Linux

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av silicon111:

Är det inget prispåslag på android? Om det är så så borde man väll räkna mellanskillnaden.

Runt 60 dollar på Android:
http://www.unwiredview.com/2011/07/13/the-real-cost-of-androi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vart har du fått det där ifrån? För att ha med google play så måste enheterna uppfylla vissa krav och tillverkaren måste vara med i Open Handset Alliance. Vad det kostar att vara med i OHA vet jag inte dock.

läst det på nätet men kanske inte stämmer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra pris. Men är väldigt tveksam till Metro, har haft preview i nån vecka på min andra dator och jag kände inget för det speciellt inte den där känslan wow. Tycker nog Microsoft gick ner sig lite och man börjar inse bättre med vad Steve Jobs sa - Microsoft have no taste and i mean in a big way.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

1. Därför att du med metroappar inte behöver veta vilka program du har öppna eftersom att de som är i bakgrunden sätts i sovläge.

Desktop program gör inte det och det är ett desktop program jag vill öppna varför kan jag inte se vilka jag redan har igångi desktop? Har dåligt minne så blir jag störd när jag tagit mig till metro hinner jag glömma vad jag skulle öppna.

Skrivet av Neostare:

2. Massor av anledningar, bland annat drivs live tiles med push-teknik istället för polling-teknik, du kan läsa mer här: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/02/updating-live-t...

Varför inte bara förbättra gadgeten med samma teknik? Sen funkar det inge vidare kör wordfued på både W7 och W8 och på W8 tror tilen att det är min tur och senaste draget var ett motståndaren gjorde för flera dagar sen.

Skrivet av Neostare:

3. För att det fungerar bättre på en platta som du håller i landscapeformat att scrolla i sidled.

Och hur funkar detta bra på desktop?

Skrivet av Neostare:

4. För att det inte ska bli oordning på alla tiles så att de ligger blandat hur som helst.

Vadå blandat? Fattar inte.
###
###
###
##

Vad är ostrukturerat?

Skrivet av Neostare:

5. För att ha en struktur som är enkel att förstå. De lägger sig högst upp först och allt eftersom du fyller på med tiles så fyller de på neråt.

Men man klickar ju sig till metro nere till vänster borde inte tilsen vara nära det hörnet då? Låter lika kortat som att man måste ta sig över hela skärmen för att välja "settings, files, apps" när man söker.

Skrivet av Neostare:

6. För att det ska se likadant ut vilken skärm du än använder.

Det gör det ju inte eftersom på tvn har jag 4 apps i höjd och på datorn 6, få det kan inte stämma.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag frågade det om kortkommandon, inte om söken. Och det ändrar inte på att du påstådde något helt felaktigt i att de bara ändrat storlek och färg på de två sakerna. När du ignorerar att de lagt till fler kortkommandon och förbättrat sökfunktionen (oavsett vad du tycker om utséendet, vilket känns lite barnsligt att överrösta all annan fakta med) så tycker jag inte du för en bättre diskussion än de du klagar på.

Jag säger ingenting om att du måste gilla Windows 8, det är irrelevant för mig. Jag påpekade felaktigheter du sade, varpå du bara svarar med "det ser inte ut som jag vill" istället för att bemöta kritiken.

Då missförstod jag dig. Jag trodde du pratade om sökfunktionen. Kortkommandona bryr jag mig inte så mycket om då jag inte använder dem så ofta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dahle86:

Vadå blandat? Fattar inte.
###
###
###
##

Du glömmer bort att vissa tiles måste gå att göra dubbelt så stora i bredd. Då skulle det bli så här:

###
###
##@@
##

MS tycker nog inte att det är stilrent nog. Därför parar man ihop två små tiles eller så ligger det en stor tile i varje rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

android kör ju linux, har väl aldrig kostat pengar?

Microsoft hotade nyligen HTC, Samsung och några till på licenspengar för något patent dom påståendevis har. Ingen har berättat vilket patent det skulle vara eller så, men potentiellt så är "alla" androidtelefoner inbrottstjuvar i ms patent.

Eftersom Samsung och HTC valde att betala "straff-tax" på sina lurar med android, så får man anta att det faktiskt finns något som gör att ms har rätt till någon ersättning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

Bra pris. Men är väldigt tveksam till Metro, har haft preview i nån vecka på min andra dator och jag kände inget för det speciellt inte den där känslan wow. Tycker nog Microsoft gick ner sig lite och man börjar inse bättre med vad Steve Jobs sa - Microsoft have no taste and i mean in a big way.

Tycker det inte stämmer längre, att MS inte har nån smak:
http://www.phonearena.com/news/Woz-on-Microsofts-Surface-I-wa...

Metro verkar intressant på plattor åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Du glömmer bort att vissa tiles måste gå att göra dubbelt så stora i bredd. Då skulle det bli så här:

###
###
##@@
##

MS tycker nog inte att det är stilrent nog. Därför parar man ihop två små tiles eller så ligger det en stor tile i varje rad.

Nej det glömmer jag inte men då gör jag ett val att använda 4 i bredd genom att köra 1+1+2 och då är det mitt problem om det är fult MS ska skita i vilket.

Jag skulle vilja ha

#
##
###
####

för att få så mycket nära hörnet som möjligt det tycker jag både är smartare (eftersom man går in i metro med mus genom att klicka i hörnet) och snyggare eftersom det ger mig möjlighet att placera saker var jag vill. Kanske har olika färger på de t.ex.

Röd
Blå,blå
Gul,Gul,Gul
Grön,Grön,Grön,Grön

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

1. Därför att du med metroappar inte behöver veta vilka program du har öppna eftersom att de som är i bakgrunden sätts i sovläge.
2. Massor av anledningar, bland annat drivs live tiles med push-teknik istället för polling-teknik, du kan läsa mer här: http://blogs.msdn.com/b/b8/archive/2011/11/02/updating-live-t...
3. För att det fungerar bättre på en platta som du håller i landscapeformat att scrolla i sidled.
4. För att det inte ska bli oordning på alla tiles så att de ligger blandat hur som helst.
5. För att ha en struktur som är enkel att förstå. De lägger sig högst upp först och allt eftersom du fyller på med tiles så fyller de på neråt.
6. För att det ska se likadant ut vilken skärm du än använder.

Nu orkar jag inte kommentera alla punkter, men punkt 3 t.ex., här förutsätter du ÄN EN GÅNG, att alla håller med dig. Jag tycker definitivt inte att det är bättre att scrolla i sidled, oavsett vilken enhet jag använder.
För mig är vertikal scrolling det mest logiska och jag tror knappast att jag är ensam om att tycka det.
Man kan inte diskutera om saker som handlar om tycke och smak och påstå att det ena "fungerar bättre".

Och punkt 1 kan jag också kommentera lite med samma argument, bara för att man inte "behöver" (enligt dig eller microsoft?) veta vilka program som är igång betyder inte att allt är bättre bara för att man inte kan se dom någonstans. Själv föredrar jag att ha koll på vilka appar/program/etc jag har startade, även här oavsett enhet.

Permalänk
Medlem

Bara jag kan hoppa mellan program fort så blir det bra. Testat det på sambos compaq , hoppas man inte behöver ett konto, hatar loginskärm på min egna burk! Sen vill jag inte ha ett store-konto. Jag har inte kollat så mycket bägge delar funkar nog!

Positiva är att alla äldre och okunniga kommer behöva hjälp att fatta (mer kurser för företag =$). Min morsa ringer mig bara om en icon fattas på skrivbordet >_<

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då missförstod jag dig. Jag trodde du pratade om sökfunktionen. Kortkommandona bryr jag mig inte så mycket om då jag inte använder dem så ofta.

Varpå vi kommer tillbaka till det som startade diskussionen, dvs att du ville framställa det du inte gillar som en fördumning medan det faktiskt är entusiaststyrningen som fått ett rent uppsving och "Svensson-styrningen" som bytts till något som är mer av en smaksak.

Permalänk
Medlem

Själv körde jag Release preview under någon månads tid. Och de är endast få saker jag är nöjd med när jag använde Windows 8 RP.

+ Känns ännu bättre optimerat än Windows 7.
+ De grafiska gränssnittet i desktop-läge känns lite mer finslipat och stilrent ut än Windows 7.
+ Aktivitetshanteraren

Dessa tre nackdelar var den stora anledningen till att jag valde att gå tillbaka till Windows 7
- Metro
- Användarvänligheten
- Battlefield 3 crashade konstant

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THURGOOD:

- Battlefield 3 crashade konstant

Fler har rapporterat samma problem. Kanske funkar det bättre i den färdiga versionen av Windows 8, kanske måste DICE uppdatera BF3 för att stödja W8. Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Det är nog inte lätt att svara på vi har bara Release Preview att prova nu. Hur den slutliga riktiga versionen blir kan vi bara spekulera om.
En beta version är bara en beta trots allt.

Du borde läsa på vad de olika stegen i programvaruutveckling heter, och vad de innebär. I Alpha-stadiet tas funktioner bort och läggs till titt som tätt. När man går in i Beta-stadiet är produkten i princip feature complete, här lägger man istället fokus på att hitta buggar och fixa dessa.

Release Preview:n är precis vad den låter som, en förhandstitt på hur den slutliga produkten kommer se ut. Microsoft kommer knappats införa några stora skillnader bara några få månader innan produkten släpps. Så vi kan definitivt spekulera om hur den slutliga riktiga versionen blir, för faktum är att den blir precis som Release Preview:n, fast med mer buggar fixade och de diverse olika Metro apparna officiellt ute ur "App Preview".

Ta bort alla notiser i Windows 8 Release Preview om att det just är en Preview och du kan sätta en användare framför det efter att Windows 8 har släppt och personen ifråga kommer vara säker på att det är slutversionen av Windows 8, även om han så har kört slutversionen tidigare. Så små skillnader är det mellan de båda versionerna.

Skrivet av downup:

Bara jag kan hoppa mellan program fort så blir det bra. Testat det på sambos compaq , hoppas man inte behöver ett konto, hatar loginskärm på min egna burk! Sen vill jag inte ha ett store-konto. Jag har inte kollat så mycket bägge delar funkar nog!

Positiva är att alla äldre och okunniga kommer behöva hjälp att fatta (mer kurser för företag =$). Min morsa ringer mig bara om en icon fattas på skrivbordet >_<

Windows 8 stödjer både lokala konton och ett så kallat Microsoft konto (Hotmail, WLM etc), så det har du inget problem med. Dock så använder du ett lokalt konto kommer du inte få full funktionalitet i program som annars stödjer detta, t.ex. Store (som är den enda platsen för att installera Metro-appar), Xbox Live-appen och diverse andra appar.

Visa signatur

Detta är en signatur. Det finns många sådana, men denna är min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Varpå vi kommer tillbaka till det som startade diskussionen, dvs att du ville framställa det du inte gillar som en fördumning medan det faktiskt är entusiaststyrningen som fått ett rent uppsving och "Svensson-styrningen" som bytts till något som är mer av en smaksak.

Det vet jag inte om jag håller med om. Microsoft rättfärdigar ju slaktandet av startmenyn men att Svennson inte använder den, utan klistrat sina genvägar i taskbar eller hur det var.

Sedan sitter inte jag på analysdata som talar om hur alla andra gör, utan jag kan bara utgå från mig själv. Jag tycker Startmenyn blivit bättre och bättre, tills nu. Metro känns ungefär som om de försöker göra det lättare att äta soppa med gaffel.

-"Men varför har ni tagit bort skeden?"

- "Jo, förstår du, alla äter endå soppa med gaffel så vi tänkte underlätta lite genom att ge dem en större gaffel"

- "Ok, jaha...? Men varför har ni nu tagit bort möjligheten att äta soppa med sked?"

- "MAN SKA ÄTA SOPPA MED EN GAFFEL! DET ÄR LÄTTARE ATT ÄTA BIFF (surfplatta) MED GAFFEL SÅ DÅ FÅR DE SOM ENVISAS MED ATT ÄTA SOPPA FINNA SIG I DET!"

Ja, eller något ditåt. Det är ungefär så jag känner inför Metro.

Alla entusiaster använder inte kortkommandon. Sedan finns det säker de som tycker att om man inte gör det så är man ingen riktig entusiast, men det är en helt annan diskussion.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det vet jag inte om jag håller med om. Microsoft rättfärdigar ju slaktandet av startmenyn men att Svennson inte använder den, utan klistrat sina genvägar i taskbar eller hur det var.

Sedan sitter inte jag på analysdata som talar om hur alla andra gör, utan jag kan bara utgå från mig själv. Jag tycker Startmenyn blivit bättre och bättre, tills nu. Metro känns ungefär som om de försöker göra det lättare att äta soppa med gaffel.

-"Men varför har ni tagit bort skeden?"

- "Jo, förstår du, alla äter endå soppa med gaffel så vi tänkte underlätta lite genom att ge dem en större gaffel"

- "Ok, jaha...? Men varför har ni nu tagit bort möjligheten att äta soppa med sked?"

- "MAN SKA ÄTA SOPPA MED EN GAFFEL! DET ÄR LÄTTARE ATT ÄTA BIFF (surfplatta) MED GAFFEL SÅ DÅ FÅR DE SOM ENVISAS MED ATT ÄTA SOPPA FINNA SIG I DET!"

Ja, eller något ditåt. Det är ungefär så jag känner inför Metro.

Alla entusiaster använder inte kortkommandon. Sedan finns det säker de som tycker att om man inte gör det så är man ingen riktig entusiast, men det är en helt annan diskussion.

Det är ren fakta att det tar längre tid att använda startmenyn än att använda kortkommandon, eller vara snabb med söken. Det kräver dock lite kunskap då man såklart måste veta vad kortkommandona är. Det är precis vad som stämmer in på avancerade användare; dvs de kan systemet och de vill arbeta snabbt.

Resten är inte värt att kommentera. Du gör dig själv en otjänst med så enormt löjliga liknelser. Jag tror du är mycket smartare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det är ren fakta att det tar längre tid att använda startmenyn än att använda kortkommandon, eller vara snabb med söken. Det kräver dock lite kunskap då man såklart måste veta vad kortkommandona är. Det är precis vad som stämmer in på avancerade användare; dvs de kan systemet och de vill arbeta snabbt.

Resten är inte värt att kommentera. Du gör dig själv en otjänst med så enormt löjliga liknelser. Jag tror du är mycket smartare än så.

Man får tycka vad man vill, Men kortkomandon passar i regel inte mig. Klart jag använder dem, men inte i sådan utsträckning att jag vill bli av med startmenyn.

Men jag lägger ner och drar mig ur nu. Hälften av alla svar jag fick på sidan 1 är ju tydligen skrivna av ett kännt troll som blivit avstängd här massor av gånger. INKLUSSIVE den där "fantastiska" listan som folk hänvisar till.

Som han skriver så tror man ju nästan att han är anställd av MS, eller bara fanboy. Jag vet inte, men jag pallar inte mer nu. Windows 8 är bara ett operativsystem, och vill man inte köpa det så behöver man inte.

Lycka till med resten av diskussionern allihopa, och glöm inte att bosta av er sanden när ni är klara. Tack för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Är det inte märkligt att bara för att jag skriver positivt om Windows 8 så påstås jag jobba på Microsoft?

I så fall kan det väl vara så att de som skriver negativt om Windows 8 här jobbar på Apple/Google eller någon annan konkurrent? Va? Seriöst, vilka människor det finns...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neostare:

Är det inte märkligt att bara för att jag skriver positivt om Windows 8 så påstås jag jobba på Microsoft?

I så fall kan det väl vara så att de som skriver negativt om Windows 8 här jobbar på Apple/Google eller någon annan konkurrent? Va? Seriöst, vilka människor det finns...

Uppenbarligen finns det flera som tycker så eftersom du konstant blir avstängd.

Sedan vore det ju märkligt om jag jobbade på Apple eller Google då jag lovordat Windows 7.

Det jag har konstaterat är att du är ett troll, för du har blivit avstängd flertalet gånger men väljer endå att komma tillbaka trotts att det klart bryter mot reglerna på forumet, och sedan väntar du dig att jag skall ta någonting du säger seriöst? Lägg av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får tycka vad man vill, Men kortkomandon passar i regel inte mig. Klart jag använder dem, men inte i sådan utsträckning att jag vill bli av med startmenyn.

Det har jag inga problem med. Det jag ifrågasatte var att du målade ut alla som inte drabbas av startmenyändringen som okunniga Svenssons, vilket var både dålig argumentation och paradoxalt mot vad som är sannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det har jag inga problem med. Det jag ifrågasatte var att du målade ut alla som inte drabbas av startmenyändringen som okunniga Svenssons, vilket var både dålig argumentation och paradoxalt mot vad som är sannolikt.

Om det uppfattades så så ber jag om ursäkt, det var inte min mening att försöka vinkla det så.

Men faktum kvarstår att det är väldigt många som ogillar metro, även erfarna användare, och det har skrivits spaltmeter om varför, och jag tror inte att de är obildade nötter som inte vet vad de pratar om.

Startmenyn/metro/konrtkommandon är helt klart en smaksak, men nu har de tagit bort startmenyn, vilket får till följd att de som inte är nödja med metro eller kortkommandon blir hängande i luften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

Förmodligen sa att man kan ha tiles med nätverkstrafik/belastning/temperaturer osv. och man behöver inte mus ansluten och runtdrällande. Klicka pa det omrade som du vill inspektera ie, ie. varför är nätverkstrafiken sa hög? klick. ahh windows update. Kan fungera nice... i framtiden

Även för att det ska gå att köra appar med RDS osv troligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Om det uppfattades så så ber jag om ursäkt, det var inte min mening att försöka vinkla det så.

Men faktum kvarstår att det är väldigt många som ogillar metro, även erfarna användare, och det har skrivits spaltmeter om varför, och jag tror inte att de är obildade nötter som inte vet vad de pratar om.

Startmenyn/metro/konrtkommandon är helt klart en smaksak, men nu har de tagit bort startmenyn, vilket får till följd att de som inte är nödja med metro eller kortkommandon blir hängande i luften.

Det är en av mänsklighetens särtecken, att vara rädd för allt vi inte känner igen. Kalla det överlevnadsinstinkt.

Därför skrivs det spaltmeter med domedagsprofetior om hur MS kommer misslyckas och hur Metro fördummar. Till och med Apple sågar det, de som själva skapade hela konceptet en gång i tiden.

Vill man sitta och knacka kod på låg nivå så kan man göra det om man vill såklart. Linux är väl ett lysande exempel på ett sådant OS. Jag ser det dock lite som att tala om för en snickare att det är fördummande att använda en spikpistol och om man är entusiast så använder man sig av en hederlig hammare. Jag anser inte att snickaren som använder spikpistol är dum, tvärtom, han är smart. Det är bakåtsträvaren som är dum och förlorar i hela resonemanget. Det hindrar honom dock inte från att banka på med sin hammare.

Jag tror på Win 8 och om ett antal år så kan ingen tänka sig annat än att program är alla mycket enklare men fortfarande lika kraftfulla, sitta och leta i menyer är ett minne blott. Metro kommer tvinga mjukvarutillverkarna att tänka ut smarta lösningar för komplicerade funktioner.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är en av mänsklighetens särtecken, att vara rädd för allt vi inte känner igen. Kalla det överlevnadsinstinkt.

Därför skrivs det spaltmeter med domedagsprofetior om hur MS kommer misslyckas och hur Metro fördummar. Till och med Apple sågar det, de som själva skapade hela konceptet en gång i tiden.

Vill man sitta och knacka kod på låg nivå så kan man göra det om man vill såklart. Linux är väl ett lysande exempel på ett sådant OS. Jag ser det dock lite som att tala om för en snickare att det är fördummande att använda en spikpistol och om man är entusiast så använder man sig av en hederlig hammare. Jag anser inte att snickaren som använder spikpistol är dum, tvärtom, han är smart. Det är bakåtsträvaren som är dum och förlorar i hela resonemanget. Det hindrar honom dock inte från att banka på med sin hammare.

Jag tror på Win 8 och om ett antal år så kan ingen tänka sig annat än att program är alla mycket enklare men fortfarande lika kraftfulla, sitta och leta i menyer är ett minne blott. Metro kommer tvinga mjukvarutillverkarna att tänka ut smarta lösningar för komplicerade funktioner.

Jag har inte sagt att någon är dum. Det jag tycker är dumt är att plocka bort möjligheten föe de som är vana och inte pallar inlärningsperioden. Till och med när MS introducerae startmenyn en gång i tiden lät de programhanteraren ligga kvar som ett alternativ till de som ville ha kvar den. Men nu ska startmenyn absolut bort, oavsett vad folk tycker? Det är inte smart av dem.

Windows vista var av många (inklussive mig) hatat för UAC, som är i vägen överallt. Jag var kvar på XP tills sjuan släpptes, eftersom de där hade lyssnat på kritiken och gett oss VALMÖJLIGHETEN att helt stänga av UAC, och jag tror det blir något liknande med Windows 8. När vista släpptes var det många som fortfarande var nöjda med XP, och de samexisterade under lång tid. Nu när Windows 8 snart släps är det många som är nöjda med Windows 7, så jag tror det blir samma sak där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det uppfattades så så ber jag om ursäkt, det var inte min mening att försöka vinkla det så.

Men faktum kvarstår att det är väldigt många som ogillar metro, även erfarna användare, och det har skrivits spaltmeter om varför, och jag tror inte att de är obildade nötter som inte vet vad de pratar om.

Startmenyn/metro/konrtkommandon är helt klart en smaksak, men nu har de tagit bort startmenyn, vilket får till följd att de som inte är nödja med metro eller kortkommandon blir hängande i luften.

Nej, jag lägger inga värderingar i vem som gillar eller ogillar Windows 8, så länge de håller sig till korrekt fakta och är tydliga med vad som är deras åsikter. Jag har själv inte någon klar åsikt förrän jag testat det under en längre tid, vilket jag inte kommer göra förrän det släpps.

Skickades från m.sweclockers.com