Hitta poler m.h.a. en multimeter.

Permalänk
Medlem

Hitta poler m.h.a. en multimeter.

Hallå. Jag har fått tag på ett par högtalare som någon vänlig själ har klippt av kablarna på. Då slår det mig att man borde kunna mäta ut var polerna är någonstans m.h.a. en multimeter. Frågan är hur. Min teori är att om man ansluter plus på multimetern till plus på högtalaren och minus på högtalaren till minus på multimetern borde resistansen vara noll, eller?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Kolla på Kabeln, den brukar vara märkt.

Är det en Aktiv eller Passiv högtalare, har den något filter av något slag?.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Kabeln är inte märkt överhuvudtaget. Filtret är dessutom vansinnigt informativt med ett par kopparbanor och några lödpunkter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
Kolla på Kabeln, den brukar vara märkt.

Är det en Aktiv eller Passiv högtalare, har den något filter av något slag?.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om + och - är utmärkta på högtalaren så går det. Då kan du ju också passa på att byta ut sladdarna.

Permalänk
Medlem

Vi tar det en gång till. Högtalaren är en icke identifierad mirsch från 1970 någon gång. Kabeln är avklippt en bit utanför lådan, det enda som går att komma åt utifrån är filtret. Kablarna har inte märkning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forskarn
Om + och - är utmärkta på högtalaren så går det. Då kan du ju också passa på att byta ut sladdarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men högtalare har inte + och - egentligen, man bara märker dem för att man vill att elementen ska gå i fas.
Men det du kan göra är väl att testa att mata en svag ström in i högtalaren så att du ser vilket håll elementen rör sig åt, och sedan jämföra med en som du vet vilken pol som e vilken på.

Edit: Glömde att säga att plus _brukar_ vara på högersidan av anslutningspanelen..

Permalänk
Medlem

Det finns inga terminaler, bara två sladdar som går ut. Dessutom kan jag inte kolla på elementen eftersom tyget sitter fastlimmat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Men högtalare har inte + och - egentligen, man bara märker dem för att man vill att elementen ska gå i fas.
Men det du kan göra är väl att testa att mata en svag ström in i högtalaren så att du ser vilket håll elementen rör sig åt, och sedan jämföra med en som du vet vilken pol som e vilken på.

Edit: Glömde att säga att plus _brukar_ vara på högersidan av anslutningspanelen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK, men koppla bara in högtalarna då. Prova sen att vända kontakterna på en av dem och se vad som låter bäst. Gör ju ingenting om man kör båda omvänt, låter exakt likadant då.

Permalänk
Medlem

Tackar, att jag missade det, den enklaste lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara att koppla på ett litet batteri (1.5v) på kabeln, rör sig elementet utåt så är det rätt.

Visa signatur

Det tror du..

Permalänk
Medlem

ovanstående bör göras väldigt väldigt kort tid för att inte bränna diskanten

Visa signatur

Friskt kopplat hälften brunnet. http://zvenzzon.mine.nu/