Permalänk
Medlem

Frågor om cpu/gpuval i laptops

Tja, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men..

Varför används mobila versioner av grafikkort/processorer i laptops? Förstår att det har med värme/strömförbrukning men när börjar det bli problem och varför ?

Varför lanseras vissa laptops som "spelmaskiner" men krutet läggs på cpun och inte gpun? Är det lättare att kyla/billigare?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Rekordmedlem

Det börjar bli problem så fort du ska bygga en liten kompakt dator, bara en desktop cpu drar ungefär lika mycket som en komplett laptop, laptopen är ju dessutom inte enbart en dator, den har ju bildskärm också, spel laptops är för att sälja, man måste motivera varför de är dubbelt så dyra som en stationär dator, själv så förstår jag inte hur man kan lägga pengar på spellaptops, de är för slöa för att vara bra och ändå är de svindyra och har kass batteritid, de fungerar inte att köra på batteri utan är mest en släpbar dator med inbyggd ups.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetkoala:

Tja, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden men..

Varför används mobila versioner av grafikkort/processorer i laptops? Förstår att det har med värme/strömförbrukning men när börjar det bli problem och varför ?

Varför lanseras vissa laptops som "spelmaskiner" men krutet läggs på cpun och inte gpun? Är det lättare att kyla/billigare?

Mycket riktigt så är det värmen som förstör så vi inte kan ha ett desktop kort, det och att dom oftast är mycket större än en GPU till laptops.
Allt är så mycket mer kompakt och det blir svårt att få ut all värme med de 1,2 eller 3 fläktar man har.
Jag har själv en m18x (gaming laptop) och för mig så är detta perfekt, då jag jobbar utomlands mycket och kan inte ta med en stor stationär dator.
Och med två 7970m GPU:er så är det inga problem alls att spela de flesta spelen på Ultra eller high.
Samt min arbetstemperatur är 68C
Men det beror mest på att min laptop har ett skal av aluminium och inte av plast som de flesta har, min m17x va i "plast/Gummi?" Och den kunde lätt klättra upp till 78C och där började mitt 580M att clocka ner sig.

Och med "sämre" GPU;er så är det lättare att kyla då de inte bidrar med lika mycket värme då dom oftast har mindre strömförbrukning

Mvh: Marcus O

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M