Guide: Övervaka ditt rum/bostad på billigast möjliga sätt under sommaren.

Permalänk
Medlem

Guide: Övervaka ditt rum/bostad på billigast möjliga sätt under sommaren.

I denna guide skall jag gå igenom steg för steg hur du kan använda gamla datorer och kameror som ett övervaknings system.
Många har idag nya och höguplösta web kameror. Men man kanske har en gammal liggande och skräpar någon stans. I detta fall använder jag en okänd Logitech kamera med en upplösning på 160 x 120 pixlar.

Vad du behöver:

En dator, det spelar ingen roll hur kraftfull den är, jag använde en IBM thinkpad t43.
Jag rekommenderar en laptop eftersom att vi skall vara lite miljövänliga nu
Tänk på att har ni en mer högupplöst kamera så behöver ni större hårdiskar.

En webbkamera, i detta fall en Logitech som inte har mycket kvar att ge. Den har en upplösning på 160 x 120 och bilderna blir ca 3,3 KB stora i .jpg.

En installation av

Steg 1:
Installera Camorama Webcam Viewer

Detta görs enklast via "Ubuntu software center"
Skriv "Camorama" i sökfältet och det borde komma upp.
Klicka på programmet och installera.

Steg 2:

Koppla in kameran i valfri usb port och starta Camorama.

Klicka sedan på Edit och sedan Preferences

Steg 3:

Väl inne i Preferences så skall man aktivera "Automatic Capture"

Ändra sedan Intervallen till den önskade intervallen. En minut är det som passar mig bäst.

Steg 4:

I Preferences fönstret så klickar ni på "Local Capture".

Välj då att bilderna skall vara i jpeg format. Och om ni inte vill ha standard katalogen så ändra även den genom att klicka på "Browse..." eller skriva in manuellt.

Extra på steg 4:
Ni kan gå in på Timestamp i Preferance fönstret och aktivera timestamp.

Steg 5:

Placera ut kameran på valfritt ställe och se till att datorn kan "andas" ordentligt om den skall stå på 24/7 i en månad.

Steg 6: *Valfritt*

Genom att ändra inställningarna så kan man stänga "locket" på laptoppen utan att den går in i sleep mode eller liknande. Det gör det enklare att lägga datorn lite avsides.

Det kan se lite olika ut på olka versioner av ubuntu.

Men idén är den samma.

Extra steg:

Vissa datorer har möjligheten att starta när de får ström, om denna funktionen finns så kan man enkelt göra ett skript för att starta Camorama när datorn startar.
Ni som har möjlighet att använda högre upplösning på kamera kan även Ändra så att bilderna har högre upplösning genom att klicka på View uppe i topp menyn (samma ställe som knappen Edit) och sedan välja "Large" och då få högre upplösning.

The End
Nu borde allt fungera, om inte så skriv ett PM eller kommentera nedanför.

Allt fungerade för mig under en månad av resa.
Resultat:

NÅGON SNOKADE I MITT RUM!
Men det var bara min mor.

Totala kostnaden för bygget var 0kr + elkostnad.

Klicka gilla om ni tycker att denna guide är bra/informativ.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Kan man välja att filma?

Visa signatur

Chassi: Parvum S2.0 CPU: I7 3770k @4.6 GHz Watercooled RAM: Corsair LP 16 GB 1600 MHz GPU:ASUS GTX 980 Ti @1.3 GHz Moderkort: ASUS Maxiumus V Gene PSU: Corsair RM750 Lagring: Samsung 840 EVO 250GB + 850 EVO 250GB Ljudkort: Asus Xonar U7

Kringutrustning: Logitech G402, Logitech UltraX, Logitech G35, BenQ XL2430T

Permalänk
Medlem

Går det att använda fler kameror?
o usbsladdarna brukar ju inte va längre än 2meter.. så går det att lösa om man vill ha en andra kamera längre bort?
kanske på andra sidan huset..
är det bara wifi-kamera som gäller då eller?