Software Raid 5 - Hjälp!

Permalänk
Medlem

Software Raid 5 - Hjälp!

Jag ska raida 2 hårddiskar i Windows XP men det går inte, det står:

"Function not available in this version."

Eller nått i den stilen, det ska funka i Win 2000, varför funkar det inte då i XP Pro? har dom tagit bort den funktionen? Isf. finns det nått fristående program som gör samma sak som man kan skaffa?

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Du måste väll ha 3 hårddiskar för RAID 5?
I hjälpen så finns det inget som tyder på att det är borttaget, snarare tvärt om.
Har inte möjlighet att testa själv men ska väll finnas annars är det konstigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

I XP Pro finns det mjukvaru raid. Men om jag inte missminner mig så stödjer den bara Raid 1 och JBOD (Just a Bunch Of Disks). Vill man ha raid 5 så är det windows 2000 server som gäller.
Skall inte svära på det dock... (är säker till 98%)

När det gäller Raid5 så måste man förövrigt ha MINST 3 diskar för att det skall gå att göra. med två diskar kan man göra Raid0 eller Raid 1 (eller JBOD om man nu känner för det)

Permalänk
Medlem

Stämmer. Mjukvaru-RAID5 finns inte i XP (och inte heller i 2000 Pro). Bara RAID0/1/JBOD.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Får verifiera detta också, därför kör jag win2k server själv.

Permalänk
Medlem

men hur gör jag software raid JBOD eller 0/1 då?

Skriver i CMD.exe:

diskpart (enter)

DISKPART> create volume stripe disk 1,2

An unexpected error has occurred. Check the System Event Log for more informatio
n on the error. Close the Disk Management console, then restart Disk Management
or restart the computer.

Men det står inget i Event viewer! nån som har en aning om vad det kan vara?

/winmine

Visa signatur
Permalänk

Kör du med dynamiska diskar?
Sedan kan man bara köra Raid 0 och JBOD i pro, server krävs för 1 och 5.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Bluescreen: Skulle du/nån annan kunna skriva en kort How to för att köra raid 0 eller JBOD?

Ska man ha nått filsystem på diskarna? måste dom sitta på samma kabel?
Ska dom partioneras på nått speciellt sätt?

Jag kör Windows XP Pro och som Aqualize sa så verkar ju inte software raid funktionen borttagen från XP, står inget om det i Hjälpfilen iaf, men ändå så får jag detta medelande när jag försöker raida diskarna:

C:\Documents and Settings\Mikael>diskpart

Microsoft DiskPart version 1.0
Copyright (C) 1999-2001 Microsoft Corporation.
On computer: MICKE

DISKPART> create volume raid disk 1,2

The command you selected is not available with this version of Windows.

DISKPART>

Nån som har några teorier eller förslag?

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför håller du på med Diskpart?
Högerklicka på den här datorn och välj Manage och sen Disk Management, använd sen hjälpen för att lära dig hur det funkar.

Permalänk
Medlem

jag försökte det först, men jag hitta inte var man skulle göra det hela, så jag tog diskpart istället.

Nån som vet om man måste ha igång nån speciell service för att det ska funka? jag har stängt av några nämligen.

/winmine

Visa signatur
Permalänk

Kan ej svara på om man behöver någon speciell service för diskpart eller Diskhanteraren.

Men gå in i diskhanteraren (diskmanager) och gör om de två diskarna du vill köra mjukvaru raid med till dynamiskadiskar.

När du har gjort om dem till Dynamiskadiskar så skpar du en volym och där i guiden som kommer upp kommer du att kunna skapa bla Raid 0 volymer.

För att komma till diskhanteraren. Högerklicka på "Den här datorn" välj "Hantera/Manage" och sedan "Diskhanteraren/Diskmanager".

Det är inte svårt, behöver du mer hjälp så sök i hjälpen på Dynamiskadiskar.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

OT: vad är software raid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_cobra
OT: vad är software raid?

Raid utan raidcontroller.

Permalänk
Medlem

Tackar, nu funkar det jag hade glömt att göra dom till dynamiska diskar som ni sa :/

Lite konstigt att det inte stog i help att dom skulle vara dynamiska, fast det kanske det gjorde utan att jag såg det

Tack för all hjälp!

(hehe jag fick sämre poäng i sisoft sandra 2002 med 2 diskar än med 1, jag tror inte det lönar sig med software raid på en sån här gammal dator...)

/winmine

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perb

Raid utan raidcontroller.

Aha, man använder alltså sina vanliga ide kontakter?
Kan det verkligen leda till någon kännbar prestandaökning?

Permalänk
Medlem

Absolut, skillnaden mellan mjukvaru- och (billig) hårdvaru-raid är nästan obefintlig. Faktum är att de billigaste raidkontrollerkorten inte står för mycket av jobbet alls, de är bara en IDE-kontrollers med lite extra finesser i sitt bios.

Bättre prestanda kan man få om man investerar lite mer pengar. Då har korten oftast en egen risc-processor och en bunt MB ramminne som cache.