A7V333 (med FW/RAID) men bara 266MHz på minnet

Permalänk
Medlem

A7V333 (med FW/RAID) men bara 266MHz på minnet

Godagens jo ja har ett problem som jag misstänkt länge men inte orkat kolla upp...

mitt minne jobbar på 266 MHz fast det är PC2700 (Apacer med samsung kretsar) Detta har ja kollat upp med sisift sandra 2002 pro får bara 2061MB/s i minnestestst...
anledningen till att jag inte orkat kolla tidigare är att prestandan räckt, men idag hade ja tråkit

min dator är asus A7V333 BIOS 1011
1900+
creative 4600
2x256 apacer (samsungkretsar) klassat CL 2.5 (köres på 2.0)

Frågan är vad det beror på, ska ja uppdatera bios eller beror det på att jag kör det på cas 2, eller är det helt enkelt så att sandra ljuger?

/blobba

Permalänk
Medlem

gå in i bios ändra CPU RATIO (eller vad denna heter, finns direkt under FSB om jag komemr ihåg rätt)

Där kan du välja mellan AUTO, 1:1, 4:5. Ändra till 4:5 så har du 333 mhz på minnet. (ännu högre om du har klckat FSB:n

Permalänk
Medlem

Är lite ny på det här och undrar bara vad CPU-Ratio står för. Hur ska man räkna och så vidare? Hur kan man kolla minneshastigheten, är det sandra som gäller? men hur ser man klockfrekvensen.

Har grunnat på detta ett tag och läst hit och dit men ännu inte fått riktigt grepp om det.

Visa signatur

Leadtek K7NCR18D ProII :: XP2500@3200 AXQEA 0330 :: Alpha Pal 8045T :: 256Mb Twinmos Winbond PC3200 :: Creative Geforce 4200Ti 128Mb

Permalänk
Medlem

Min dator blir ostabil då jag kör minnet i 333 MHz, fattar inte vad som kan vara fel? Minnet är två stycken Mushkin PC3200 svindyra med heatspreader. Kör helt oöverklockat med Optimal minnesinställningar. Jag börjar tro att KT333 är riktigt dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Min dator blir ostabil då jag kör minnet i 333 MHz, fattar inte vad som kan vara fel? Minnet är två stycken Mushkin PC3200 svindyra med heatspreader. Kör helt oöverklockat med Optimal minnesinställningar. Jag börjar tro att KT333 är riktigt dåligt?

kolla så att du inte satt fläkten fel eller något sånt.