Gabe Newell sågar Windows 8 – ser Linux som lösningen

Permalänk
Medlem

Finns redan.

Skrivet av Eob:

En liten guide för att installera valfri *nix dist (helst Ubuntu 12.04) via ett USB minne vore trevligt. Kikade lite på Linux forumet men hittade ingenting.

(Jag vill dualboota, och har en partition på min HDD med 20gig. Installerat Windows 7 på SSD)

http://www.ubuntu.com/download/help/install-ubuntu-with-windo...

Visa signatur

Motsatsen till anpassning är inte missanpassning utan skapande förändring

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Fast han har ju helt klart en poäng där, vilket folk överlag verkar missa. Förutom de två gånger per år då under reorna då priserna går ner ganska skapligt så kostar allt väldigt mycket all övrig tid. Av de spelen du nämner så kostar Shogun 2 40€ idag, Skyrim 50€, Portal 2 20€, ARMA 2 15€/25€ (beroende på om du nu köpt endast grundspelet eller Combined Operations).

Detta är inte Valve's fel.
Priserna på spel bestäms av deras publishers. EA/Ubisoft/Activision bestämmer priserna på sina spel. Det finns dock många som också använder bra priser. Valve till exempel ligger ofta bra till prismässigt. 20€ för Portal 2 tycker jag är ett bra pris och många av deras äldre spel kostar under hundralappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petri0:

Ubuntus nya skrivbord Unify blir kanske för hög tröskel att kliva över om man går från Windows 7 eller dess tidigare versioner. Linux Mint som har grund i Ubuntu, dvs supporten från ubuntuforums.org funkar bra, har lite mer traditionell skrivbord och deras egen, Cinnamon, är helt ok. Linux Mint installerar också alla codecs, java, flash etc som man inte får med i Ubuntu och kan vara bökiga att installera så det är bara tuta och köra med Mint. Eller ja, språkpaketet får man kolla upp ändå

Själv har jag gått över till Linux Mint efter drygt 6 år i Ubuntu och tackar Canonical att de började med Unify för det hjälpte mig upptäcka hur installation av Linux Mint sparar tid tack vare att allt följer med direkt med familjens alla datorer.

Mint är skit bra så vitt jag vet, men har faktiskt aldrig testat det :3
Jag gillar UNITY (inte Unify >.>) dock. Docken och sökfunktionerna är riktigt användbara, men det finns garanterat saker att förbättra. När de fixat vissa små saker så kan jag se mig själv använda Unity.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Unity är tillräckligt stabilt och bra för att jag ska använda det.
Finns bra Ubuntu böcker också:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186841068

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fattar inte vad du menar. Jag har aldrig haft något problem med Steam, har just köpt 8 spel (t.ex. Shogun2, ARMA2, Portal2 och Skyrim) för under 600:- tillsammans.

Ett par exempel som jag själv stött på senaste tiden:
Anno 2070, 50 euro på steam, 99:- i butik.
Rage, 50 Euro på steam, 99:- i butik. (eller oj, nu är rage nere på 20 euro, tur jag dubbelkollade, men ett par veckor sedan när jag köpte det)
Divinity II: The Dragon Knight Saga, 40 euro på steam, 99:- i butik.

Fast nu jämför du med när de andra firmorna har rea, plus att du får sitta och mecka med CD och installera för hand.

Nej, det gör jag inte.
Och nej, ofta kan man skriva in serie-nummret i steam eller origin eller vad det nu finns för alternativ och installera det den vägen ändå.
Och även i dom fall när det inte funkar, är det rimligt att man ska betala 400% mer för ett spel för att slippa fysisk skiva?

Jag gillar steam, men dom är inte felfria, steam är ingen helt öppen plattform heller och att ta ut 30% av alla försäljning samtidigt som man har en så stark marknadsposition tycker inte jag är någonting som "the good guys" skulle göra.

Permalänk
Medlem

Alla som säger att det handlar om thrashtalking: Det ligger nog lite i det, men Blizzard gjorde ju även ett uttalande där de höll med Gabe om att Windows 8 är en katastrof.

Permalänk
Medlem

Tror ni verkligen....

....det handlar som teknik, Linux vs Windows vs Mac OS eller något annat??

Handlar bara om pengar och inget annat, Gabe är rädd att MS gör som Apple på iPhone och iPAD med sin Windows 8 marknadsplats, dvs skapar en exklusiv marknadsplats som alla måste gå via och betala % till. Även om marknadsplatsen i Windows 8 inte blir exklusiv, blir det en konkkurent till Steam som kommer öka konkurrensen, dvs minska priserna, vilket inte Gabe heller gillar.

Om det blir fler marknadsplatser med mjukvara kommer priserna att sjunka, precis det vi vill, Steam/Gabe däremot vill vara enda/den dominerande för att hålla priserna uppe.

Anledningen till att priserna på Steam är höga har inget med kostnader att göra som ju faktiskt är lägre, det handlar som två saker, dels att det fortfarande säljs väldigt mycket på plast vis å-f och Steam inte vill stöta sig med dem och dels på grund av att folk ändå köper mycket via Steam. Borde vara olagligt att sälja digitalt dyrare än plast, inte minst av miljöskäl.

Money, money, money
Must be funny
In the rich man's world

Permalänk
Medlem

Det hade varit härligt om Valve lyckades lägga in dödsstöten, men tyvärr kommer inte det ske. Har plågat mig själv med Windowsanvändning i alldeles för många år nu...

Permalänk
Entusiast

Igår.

Visst. Berätta för mig hur jag kör R utan att skripta eller kompilera något.

Inte mer än på t.ex. Amazon.

Det kan vi tacka pirater (som jag) för. Steam är enda anledningen till att det alls görs spel till PC längre, och en stor anledning till att folk avskyr Steam är just att det är effektivt mot pirateri.

Fast nu jämför du med när de andra firmorna har rea, plus att du får sitta och mecka med CD och installera för hand.

Nu har du nog ändå fått någon om bakfoten här. Det görs massa spel till PC som inte har med Steam att göra. Hört talas om Blizard till exempel? Liten utvecklare som kör Word of Warcraft, Diablo 3 och Starcraft 2 för tillfället. Det verkar gå rätt bra för dem även utan Steam och trots pirater. Riot Games verkar också klara sig rätt bra utan Steam för League of Legends är hyfsat stort.

Det som händer är att fler ändrar tekniken och/eller affärsmodellen. Blizard har till exempel gjort både och. I World of Warcraft har de en annan affärsmodell än den klassiska där du betalar en månadsavgift utöver kostnaden för spelet. I andra fall som Diablo och Starcraft har de istället ändrat tekniken så du behöver spela mot deras servrar för att förhindra pirater. För att motivera det erbjuder de även fler tjänster i samband med att tekniken ändras. Battle.net är ju en central hubb gör att hålla koll på sina spel och det har blivit ett helt community av det. Andra som Riot Games kör på mikrotransaktioner, det vill säga att man spelar gratis men får köpa sig fördelar i spelet. I det här fallet får man köpa poäng som går att växla till nya hjältar. Det går fint att ha kul med spelet utan att betala en krona men vill man ha mer eller om man vill vara bäst kan man lägga ett par kronor på det.

Så att Steam skulle vara det enda som håller kvar spel vid PC är rent ut sagt fel. Det som lockar många dit är nog snarare att det är en smidig distributionskanal. Framförallt för mindre utvecklare som då får ett enkelt sätt att distribuera sitt spel och ett smidigt sätt att ta betalt. Det har inte så mycket med piratkopiering att göra utan snarare att det är en praktisk plattform. Jämför med app-butikerna till de mobila plattformarna. Trots att det är fritt fram att distribuera sina appar hur man vill till Android så är det väldigt många som väljer att ta kostnaden för att lägga apparna på Play Store ändå, för att helt enkelt lägga ut mycket jobb på någon annan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Visst. Berätta för mig hur jag kör R utan att skripta eller kompilera något.

Vill du använda ett programmeringsspråk utan att behöva skriva?

I t ex Debian (och då även Ubuntu, då Ubuntu bygger på Debian) så har R-paket funnits (i 15 år enligt första google-träff). Vill man ha bleeding-edge-paket så kan man lägga till en av de många speglar som listas på R-projektets hemsida. Detta kan man göra grafiskt i pakethanteraren om man inte vill skriva något (tja, adressen till programbiblioteket får man skriva (eller iaf kopiera in), men det får man göra på Windows också om man ska kunna ladda hem något).

Det var bara ett specifikt exempel, visst finns det saker som bara är tillgängliga efter kompilering, men att en vanlig användare skulle behöva kompilera något idag känns väldigt märkligt. De gånger jag kompilerat saker har det varit

• egna program,

• viss specialmjukvara (root, Geant4, annat märkligt),

• för att betatesta mjukvara direkt från någons VCS,

• verkligen antika och övergivna program (märkligt att de öht gick att kompilera).

Inget av dessa är något som en "vanlig" användare någonsin skulle behöva göra. Jag har installerat Linux (Ubuntu specifikt) åt flera datorilliterata människor, och har aldrig behövt kompilera något åt dem. (Det enda som behövts terminalhjälp med har varit installation av Bank-ID, då denna mjukvara är något som många behöver och är Linuxporten är MAGNIFIKT osmidigt gjord. Ärligt, om företaget bakom låter en Linuxkunnig människa få en timme med deras installationsskript så hade mycket varit räddat. Eller bara gör ett paket som kan klickas för att installera. Det är ofattbart av dem, men en egen diskussion.)

Gällande scriptande så finns det mycket jag inte kan göra på Linux utan att scripta, men på Windows kan jag inte göra dessa saker alls i stället. Sån är min erfarenhet av kompilerande och skriptande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

Om tre år kommer vi skratta åt trådar som denna. 2 år efter Microsofts geniala snilleblixt med Windows 8, på konsol, mobil,surfplatta och PC. Jo, jag gillar inte W8 men detta är min åsikt.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Det kan vi tacka pirater (som jag) för. Steam är enda anledningen till att det alls görs spel till PC längre, och en stor anledning till att folk avskyr Steam är just att det är effektivt mot pirateri.

Skulle snarare påstå att en orsak till att avsky Steam är att spelen emellanåt, trots att de är installerade på datorn, inte kan köras p.g.a. nätverksrelaterade problem (förbannade jävla steam service).

Att sen Steam skulle vara den enda orsaken är totalt jävla bullshit.

Permalänk
Medlem

Problemet med linux är att det är jävligt jobbigt att använda. Lessen linuxfolk, men det är faktiskt irriterande att behöva kompilera program, att behöva jaga config-filer, att det inte finns någon standard för interface eller syntax, att praktiskt taget varenda program kräver att man lär sig ett nytt skriptspråk, och att filer sprinklas fullständigt slumpmässigt över hårddisken i en miljon kataloger. Det är säkert skitbra om man gillar att mecka med sitt OS, men vill man bara få nåt gjort kommer linux hela tiden i vägen.

Välj en dist där du slipper göra sånt. Har haft ubuntu över ett år på bärbara och aldrig gjort något av ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No1Viking:

Jag tror det var länge sedan du använde Linux, om du säger kompilera...
Personligen har jag kört Ubuntu i 8 år utan en enda kompilering eller av scripting, som du påstår. Har du hört talas om paket?

Micke

Ubuntu är toppen på ett isberg av distar, och ubuntu är trevligt. Jag är dock oroad om det lanseras som "Steam for Ubuntu" för Ubuntu är inte linux, det använder linux. Det vore kul om binären fungerade i Arch och andra distar med.
Ubuntu kanske inte är det allra användarvänligaste, men det är enklare än Windows, så det är mycket bra.
Jag gillar inte att ubuntu gör lite som det vill, jag gillar lilo mer än grub mm. men förkompilerat är det, och det är bekvämt. Samt programvarucentralerna i linux är bekvämare än att jaga hemsidor i webbläsaren och googla runt för program.

Men grymt vore om Reactos gick beta och man kunde spela på det också, men om jag spar skägg så lär det räcka mig till tårna innan det händer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Som många redan sagt. Då kan man köra Linux helt och hållet. Windows 8 känns väldigt bra för smartphones och surfplattor men inte till bärbara och stationära datorer.

Nej, android till plattor och nallar, linux till riktiga datorer. win och äppelskruttar kan hårfrisörerer och reklamnissar ha att leka med

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Om tre år kommer vi skratta åt trådar som denna. 2 år efter Microsofts geniala snilleblixt med Windows 8, på konsol, mobil,surfplatta och PC. Jo, jag gillar inte W8 men detta är min åsikt.

Dröm på - du lär få fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Precis detta det handlar om, och i grunden pengar. Sedan tycker jag det är lite komiskt när Newell klagar på Windows som en stängd plattform när hans företags tjänst är just en stängd plattform med.

Men för fan, du kan inte jämföra en speltjänst med ett operativsystem!

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suuulan:

Inte rätt av, men man kan göra liknelser.

Jag tycker det är ganska hycklande av Gabe att vara så här kritisk mot Windows 8 samtidigt som han hyllar Valve och Steam utan självkritik.
Det är dåligt.

Permalänk
Medlem

jag har stor respekt för Gabe, och Microsoft är extremt affärsdrivna och inte alltid så kundvänliga. Det är dock viktigt att observera att Gabe pratar utifrån sitt eget intresse här, och inte nödvändigtvis konsumenters, eller för den delen övriga spelbranschens. Steam har idag en oerhört stor andel av marknaden för digital distribution av spel till PC, och tjänar troligtvis enormt mycket pengar, jag gissar "Microsoftpengar", det vill säga 30 procent vinstmarginal på omsättningen, vilket är skyhögt. De har således väldigt mycket att förlora om Microsoft skulle lyckas med lanseringen av sin butik för Windows, och därmed ta marknadsandelar från Steam. Därför är det naturligt för Gabe att vara kritisk mot Windows 8 med tillhörande butik.

Permalänk
Medlem

Hörde idag från en bekant att 360-spel och även nästa generations konsolspel till microsofts dito kommer gå att spela via win8. Stämmer detta?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Hörde idag från en bekant att 360-spel och även nästa generations konsolspel till microsofts dito kommer gå att spela via win8. Stämmer detta?

Nej, man kommer inte kunna spela Xbox 360 spel i Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ett par exempel som jag själv stött på senaste tiden:
Anno 2070, 50 euro på steam, 99:- i butik.
Rage, 50 Euro på steam, 99:- i butik. (eller oj, nu är rage nere på 20 euro, tur jag dubbelkollade, men ett par veckor sedan när jag köpte det)
Divinity II: The Dragon Knight Saga, 40 euro på steam, 99:- i butik.

...

Jag gillar steam, men dom är inte felfria, steam är ingen helt öppen plattform heller och att ta ut 30% av alla försäljning samtidigt som man har en så stark marknadsposition tycker inte jag är någonting som "the good guys" skulle göra.

Skrivet av Sears:

Detta är inte Valve's fel.
Priserna på spel bestäms av deras publishers. EA/Ubisoft/Activision bestämmer priserna på sina spel. Det finns dock många som också använder bra priser. Valve till exempel ligger ofta bra till prismässigt. 20€ för Portal 2 tycker jag är ett bra pris och många av deras äldre spel kostar under hundralappen.

Läs andras kommentarer...

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

tror ni verkligen att Lisa Svensson orkar gå igenom installationen till Ubuntu?

Att installera Ubuntu är betydligt mycket enklare än att installera windows numera.

Skulle tom. vilja påstå att vissa Ubuntu distar. är enklare och mer användarvänliga även för nybörjare än vad windows är.

Kör dualboot och windows är för spelen endast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Det som varit på senare tid är Secure Boot i Windows 8 och att man tänkt stänga ute tredjeparts webbläsare i Windows RT för ARM baserade enheter.

Allt detta för att stänga ute andra operativsystem och webbläsare.

Oj så ignorant. Det är upp till moderkortstillverkarna om andra OS ska tillåtas eller inte eftersom de kan ge möjligheten att slå av funktionen i UEFI.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Inaktiv

Vänta lite, vi ska installera Linux så att vi inte kan köpa spel direkt i UIt av windows, så vi istället kan köpa det av steam?

Lol

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Suuulan:

Skrivet av Kilroy:

Inte rätt av, men man kan göra liknelser.

Jag tycker det är ganska hycklande av Gabe att vara så här kritisk mot Windows 8 samtidigt som han hyllar Valve och Steam utan självkritik.
Det är dåligt.

Jodå, det går för fan alldeles utmärkt att dra den liknelsen.

Steam har gått ifrån att vara en speltjänst till att blivit mer av en spelplattform. Jo, den körs (oftast) i Windows operativsystem men det faktum att så många spel är direkt knutna till denna tjänst, Steamworks, gör att man får se Steam mer som en plattform. Denna går utmärkt att jämföra mot Microsofts Windows som också är en (relativt) stängd plattform. Gabe Newell ogillar inte stängda plattformar utan snarare konkurrenter och de marknadsandelar och pengar som han och hans företag blir utan. Att Valves egna Steam är stängd är inget som helst problem då det gynnar Valve. Det handlar enbart om pengar och inget om öppenhet.

Från Wikipedia:

Citat:

In 2007, Newell openly expressed his displeasure over developing his software for gaming consoles, particularly the PlayStation 3. In regard to the system, Newell was once quoted as claiming that developing processes for the console in general was "a waste of everybody's time"[5] and "a disaster on many levels ... I'd say, even at this late date, they should just cancel it and do a do over. Just say, 'This was a horrible disaster and we're sorry and we're going to stop selling this and stop trying to convince people to develop for it'."[6] Nevertheless, at E3 in 2010, Newell appeared on stage at Sony's keynote; while acknowledging his past outspoken comments on console development, he discussed the open nature of Sony's PlayStation 3 platform, and announced Portal 2 for the console, remarking that with Steamworks support it would be the best version for any console.[7] Newell has also criticized the Xbox Live service, referring to it as "a train wreck".[8]

Skulle Microsoft framöver gå ut med att de tänker använda Steam/Steamworks för Windows 8 så skulle han helt byta åsikt och istället klappa Microsoft på ryggen och utropa Windows 8 till det bästa som någonsin hänt (efter Steam såklart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Jodå, det går för fan alldeles utmärkt att dra den liknelsen.

Steam har gått ifrån att vara en speltjänst till att blivit mer av en spelplattform. Jo, den körs (oftast) i Windows operativsystem men det faktum att så många spel är direkt knutna till denna tjänst, Steamworks, gör att man får se Steam mer som en plattform. Denna går utmärkt att jämföra mot Microsofts Windows som också är en (relativt) stängd plattform. Gabe Newell ogillar inte stängda plattformar utan snarare konkurrenter och de marknadsandelar och pengar som han och hans företag blir utan. Att Valves egna Steam är stängd är inget som helst problem då det gynnar Valve. Det handlar enbart om pengar och inget om öppenhet.

Från Wikipedia:

Skulle Microsoft framöver gå ut med att de tänker använda Steam/Steamworks för Windows 8 så skulle han helt byta åsikt och istället klappa Microsoft på ryggen och utropa Windows 8 till det bästa som någonsin hänt (efter Steam såklart).

Fast han hade ju rätt från början. Cell arkitekturen har krånglat till utveckling för många och PS3 är såvitt jag vet en massiv förlustaffär för Sony.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

Själv tycker jag Windows 8 är extremt bra. I Windows 7 brukar RAM usage vara på runt 1.1GB utan något speciellt igång.
I Windows 8 ligger det och surrar vid 600MB. Har ni ont om RAM är W8 definitivt bättre än W7.

Ni som inte gillar Metro-menyn har förmodlingen ingen aning om hur den fungerar. Ni såg hur den såg ut och konstaterade att den är gjord för tablets och är därför rent skit till desktop.

Jag rekommenderar starkt att ni tar och testar Windows 8 lite innan ni klagar. Don't judge a book by its cover.

Lägg 1000:- på 16GB RAM ist för Win8.

Permalänk
Entusiast

Det kan inte bara vara jag...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Problemet med linux är att det är jävligt jobbigt att använda. Lessen linuxfolk, men det är faktiskt irriterande att behöva kompilera program, att behöva jaga config-filer, att det inte finns någon standard för interface eller syntax, att praktiskt taget varenda program kräver att man lär sig ett nytt skriptspråk, och att filer sprinklas fullständigt slumpmässigt över hårddisken i en miljon kataloger. Det är säkert skitbra om man gillar att mecka med sitt OS, men vill man bara få nåt gjort kommer linux hela tiden i vägen.

Har varit en Windows användare så länge jag ägt en PC men har även börjat använda Linux ibland och det är inte så krångligt som du verkar tro. Det beror väl främst på vilken dist man kör med, kan rekommendera Mint som även funkar hur bra som helst att köra via CD (för övrigt så jag själv kör den för tillfället). Jag tror den största anledningen till att många fortsätter köra med Windows beror på spelen, annars skulle jag vilja påstå att Linux är minst lika bra (om inte bättre) än Windows 7 (som är ett riktigt bra OS och kanske det bästa MS någonsin släppt).

Om man däremot vill göra mer avancerade saker ja då kan det vara rätt så krångligt då Bash inte är det lättaste språket att lära sig. I jämförelse mot språk som PHP och Visual Basic så skulle jag hellre vilja likna det vid Pascal (lätt ett av de tråkigaste språk jag kommit i kontakt med).

Visa signatur

Jack of all trades