Permalänk

C# Nybörjarguide

Tänkte att jag skulle skriva en liten enkel nybörjarguide. Jag kommer att ta upp de mest grundläggande.
NOTERA! Mina kunskaper inom ämnet är inte stora, så jag kan har gjort en hel del fel. Detta är i alla fall så jag har lärt mig
Påpeka gärna fel så att jag själv, och andra lär sig rätt!

Då börjar vi!

Det första vi måste göra är att skaffa en IDE, alltså ett program som kan tolka och köra vår kod. Vet inte hur många det finns som stödjer C#, men jag använder iaf "Microsoft Visual Studio Express 2010".
Ladda ner Microsoft Visual Studio Express 2010

När vi väl har installerat det och startat programmet, så möts vi av första sidan.

Vi väljer "New Project", och välj sedan "Consola Application" i den lilla rutan som dyker upp. Döp filen till något fint, ex "MyFirstProgram". Tryck sedan "OK". All kod vi nu kör kommer att visas i ett CMD fönster.
Efter att det har laddats, så borde det se ut såhär:

Detta är själva stället där man skriver all kod.
Just nu så står det redan lite kod i fönstret. Jag har inte tänkt att gå in på detta i denna guide, utan vi kör vidare.

Eftersom vi bara ska lära oss grunderna idag,så kommer jag enbart att skriva kod mellan dessa måsvingar:

Output
För att skriva ut variabler, strängar etc i CMD fönstret så använder man sig av "Console.WriteLine("DinTextHär")";
Vi kan börja med att skriva ut lite text.

Console.WriteLine("Hello, world"); Console.ReadLine();

Tryck nu F5 för att köra programmet.

Resultat:

I detta fall har jag med "Console.ReadLine()" eftersom annars så skulle programmet avsluta sig direkt efter att koden körts, och vi skulle inte hinna med och se vad som stod. Detta är såklart inte det rätta sättet att göra det på, men i detta fall så gör det inte så mycket

Input
För att mata in värden, strängar och variabler så använder man sig av "Console.ReadLine()" för att läsa av raden man matade in.

Console.WriteLine("Vad heter du?"); string name = Console.ReadLine(); Console.WriteLine("Ditt namn är " + name); Console.ReadLine();

Resultat:

Grattis! Nu har vi även lyckats deklarera en variabel. I detta fall "name".
Eftersom att vårt namn är en sträng, så måste man deklarera variabeln som en sträng.

För att lägga ihop variabler och strängar i samma mening, så använder man sig av "+" tecknet.

Deklaration av variabler
Det finns flera olika sätt man kan deklarera en variabel med. Här kommer några exempel:

int tal = 5; Lagrar heltalet "5".
decimal tal = 4,13123; Lagrar decimaltalet "4,13123".
string namn = "Kalle"; Lagrar strängen "Kalle".

Så när jag ska läsa in ett heltal så behöver jag bara ändra

string name = Console.ReadLine();

till

int tal = Console.ReadLine();

?

Nej! Detta blir helt fel. I exemplen ovan så gäller det bara strängar. För att läsa in heltal så skriver man såhär:

int tal = int.Parse(Console.ReadLine());

If-satser
If-satser används när man vill kolla om ett eller flera påståenden stämmer eller inte.

int tal1 = 4; int tal2 = 5; if(tal1 > tal2) { Console.WriteLine(tal1 + "är större än " + tal2) } else { Console.WriteLine(tal1 + " är inte större än " + tal2) }

Här är ett exempel där vi kolla om tal1 är större än tal2. Eftersom att 4 aldrig kommer att vara större än 5, så kommer koden inom "else" att köras.

Kortfattat så blir det såhär:
"Om 4 är större än 5, skriv då ut "4 är större än 5". Annars så skriver vi ut "4 är inte större än 5"".

Kommer att komplettera med mer imorgon.

Tack för att ni läste. Får se om jag lägger till något mer, och skriv gärna om ni vill se hur man gör något mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul med en C# guide, jag har programmerat i det litegrann. Främst när jag har jobbat i spelmotorn Unity. Du får gärna utöka guiden litegrann. If-satser kan ju alltid vara en bra start.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av Klimpen2:

Kul med en C# guide, jag har programmerat i det litegrann. Främst när jag har jobbat i spelmotorn Unity. Du får gärna utöka guiden litegrann. If-satser kan ju alltid vara en bra start.

Sant. Får se om jag orkar utöka idag, annars så blir det imorgon

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fin nybörjarguid Kebaben:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Fin nybörjarguid Kebaben:)

Danke

Visa signatur