Marantz stereo från 80-t.

Permalänk
Medlem

Marantz stereo från 80-t.

Tjo.

Min farsa har en gamal Marantz stereo som han köpte 80 eller 81.
Det är
PM-550 DC (reciever),
ST-310 (Tuner= ,
SD-220 (kassetbandspelare) ,
minns inte namnet på Skivspelaree (LP)

Tror han betalade ca 8000-10000 för systemet i början av 80.

Så nu undrar jag om det finns nått värde i dessa delar.
Någon som har koll?
Just nu står det på vinden o samlar damm.

Jag hade tänkt, om det inte finns nått värde, att bygga om dessa till ett chassi.

Hoppas nån har lite koll
MVH Joakim H

Visa signatur

AMD Phenom II X4 3.0Ghz | Gigabyte GA-870A-UD3| 8Gb Crucial DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon 7950 3gb| Win 7 Premium 64Bit | Logitech G15 V2 | Logitech G500

Permalänk
Medlem

Fungerade förstärkare av god kvalité är ofta värda endel pengar, är det rätt grejor kan det nog bli tusenlappar.

Detta pga av att bra förstärkare fortfarande kostar ett antal tusen..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Marantz är bra grejer, ta för i helvete inte sönder dem!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Hedersmedlem

Att rakt ut säga att Marantz är bra grejer är en sanning med modifikation. De började som ett mid to high end-företag på 1950-talet och många av deras produkter från 60-70-talet, då särskilt deras tuners, räknas som samlarobjekt och värderas ofta till höga priser. Dock såldes allt utom den amerikanska verksamheten till Philips 1980 varefter de blev en dussintillverkare i mängden fram till början av 2000-talet då de återigen satsar på high end nu genom japanska ägare, enkelt uttryckt. De grejer du/din far har lär tillhöra 80-talets medelklass då 10 000 faktiskt får räknas som ett lågt pris för en komplett stereo på den tiden och är sålunda inga samlarprylar. Känner själv igen grejerna från flera kompisars hem i tonåren, yepp jag är lastgammal och har sett liknande paket på Blocket för några hundralappar.Om de fortfarande fungerar felfritt så är det kanske synd att bygga om dem men någon större kapitalförlust lär det inte vara.
Förresten, PM-550DC är ingen reciever då den inte har någon radiodel inbyggd.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

30år gammal elektronik låter antagligen inte som den gjorde när den var ny. Kretskort och kondingar brukar inte vara tipptopp direkt efter 30år.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kör en marantz från runt den tiden hemma. Riktigt trevlig pryl. Pajja inte den :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

30år gammal elektronik låter antagligen inte som den gjorde när den var ny. Kretskort och kondingar brukar inte vara tipptopp direkt efter 30år.

Kopplade in brorsan sprillans nya Dali Concept i min Kenwood som är i samma ålder.
(han hade inte fått sin NAD än).

Lät faktiskt fruktansvärt bra, bara lite högre tomgångsbrus än en ny stärkare men med musik o hög volym sjöng den.

Underskatta inte gamla stärkare, de kan klara sig bra med åren också

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Kopplade in brorsan sprillans nya Dali Concept i min Kenwood som är i samma ålder.
(han hade inte fått sin NAD än).

Lät faktiskt fruktansvärt bra, bara lite högre tomgångsbrus än en ny stärkare men med musik o hög volym sjöng den.

Underskatta inte gamla stärkare, de kan klara sig bra med åren också

Håller med, det var bättre förr...

Min gamla Blaupunkt TV har nog särklass bästa TV ljudet, MED baslåda.. Dagens apparater låter som överpumpade freestyle hörlurar i jämförelse.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Det var på den tiden man gjorde plats för högtalare i TV:n

Idag ska de bara vara slimmade.. och så förutsätter man att folk köper på ett surroundpaket för en förmögenhet.

Kan nästa tro att inbyggda högtalare är avsedda att använda enbart när man packat upp tvn o letar efter sladden till surroundsystemet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det var på den tiden man gjorde plats för högtalare i TV:n

Idag ska de bara vara slimmade.. och så förutsätter man att folk köper på ett surroundpaket för en förmögenhet.

Kan nästa tro att inbyggda högtalare är avsedda att använda enbart när man packat upp tvn o letar efter sladden till surroundsystemet

Haha diggar din avatar!
Kände mig tvungen att se vad den hade att säga och måste ju säga att den inte ljuger XD

För att tillföra något till tråden så säger jag att det är synd att ha sönder en fullt fungerande stereo från långt bak i tiden men något rent värde i valuta går du inte miste om.
8-10k var inte jätte mycket pengar för utan var något av midrange.

Jag säger. koppla in och provlyssna, låter det bra så kör på med den inkopplad och om inte så skruva på bäst du orkar. Men bara så länge du lägger upp ett galleri och länka det till mig så jag inte missar det

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Förstärkare tappar ju liksom inte så mycket värde om den är felfri

Skrivet av Karaff:

Tillverkarna förutsätter ju allt idag, man ska ju ha en pryl till varje uppgift idag vilket blir låda på låda....

Förr dög det med en 28" TV och en VHS/Betamax/VCR2000 så hade du allt du behövde, inte fan klagade man då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videfix:

Att rakt ut säga att Marantz är bra grejer är en sanning med modifikation. De började som ett mid to high end-företag på 1950-talet och många av deras produkter från 60-70-talet, då särskilt deras tuners, räknas som samlarobjekt och värderas ofta till höga priser. Dock såldes allt utom den amerikanska verksamheten till Philips 1980 varefter de blev en dussintillverkare i mängden fram till början av 2000-talet då de återigen satsar på high end nu genom japanska ägare, enkelt uttryckt. De grejer du/din far har lär tillhöra 80-talets medelklass då 10 000 faktiskt får räknas som ett lågt pris för en komplett stereo på den tiden och är sålunda inga samlarprylar. Känner själv igen grejerna från flera kompisars hem i tonåren, yepp jag är lastgammal och har sett liknande paket på Blocket för några hundralappar.Om de fortfarande fungerar felfritt så är det kanske synd att bygga om dem men någon större kapitalförlust lär det inte vara.
Förresten, PM-550DC är ingen reciever då den inte har någon radiodel inbyggd.

Var det verkligen "average" grejer på den tiden? Om nu priset på 8000-10000 stämmer.
Tycker själv det är många kompisar/bekanta nu för tiden som är dumsnåla och vill köpa kompletta system för någon/några tusenlappar. Iofs blir ju många nöjda med det.

Men enligt http://www.myntkabinettet.se/web/Rakna_ut_penningvardet.aspx (om den stämmer) så är 10000 kr 1981 värt ~27000 kr 2010.
Vilket nog är långt över vad en 'svensson' betalar för sin anläggning.

Angående Marantz så trivs jag ännu med min Marantz SR7001 Dock inte så gammal direkt. Fast inte heller ny då det saknas massa olika ljudstandarder.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kotan:

Var det verkligen "average" grejer på den tiden? Om nu priset på 8000-10000 stämmer.
Tycker själv det är många kompisar/bekanta nu för tiden som är dumsnåla och vill köpa kompletta system för någon/några tusenlappar. Iofs blir ju många nöjda med det.

Men enligt http://www.myntkabinettet.se/web/Rakna_ut_penningvardet.aspx (om den stämmer) så är 10000 kr 1981 värt ~27000 kr 2010.
Vilket nog är långt över vad en 'svensson' betalar för sin anläggning.

Angående Marantz så trivs jag ännu med min Marantz SR7001 Dock inte så gammal direkt. Fast inte heller ny då det saknas massa olika ljudstandarder.

Jobbade i hemelektronikaffär i slutet av 80-talet och de mest sålda paketen då låg kring 6-8.000 så 10 lock är lite i ovankanten men på den tiden var inte elektronik samma slitosläng som idag utan man köpte en anläggning för att ha i många år framöver. Köpte själv ett paket för 8000 från HiFi-klubben 1988 som jag körde med tills det var dax för hembio 2006 och har redan bytt både förstärkare och optisk spelare pga nya standarder. Marknaden har vuxit och fortsätter växa explosionsartat och för varje år får vi mer elektronik för mindre peng än året före. T.ex kostade de första CD-spelarna för hemmabruk 10.000-tals kronor, idag får du motsvarande kvalitet för en femhundring.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Detta är stereoprylar från den minst renommerade Marantz-epoken...

De låter förmodligen kalasbra, men de riktiga samlarna vill ha Marantzer som liknar denna:

... Man kan lugnt säga att du inte gör någon hardcore-vintage-hifi-fantast ledsen, med att bygga om en sådan...

Annars kan du ju köpa en snygg icke-fungerande sjuttiotalare och bygga om den!

Obs! Jag har en grammofon (soprumsfynd) från Marantz nyss nämnda Phillips-epok, och det är nog den bästa grammofon jag ägt, köpte en rem från UK till den, så den snurrar exakt rätt nu. Det är alltså frågan om förstklassig kvalité, men som jag ser det, kanske inte så vackra prylar som de äldre Marantzerna!

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Själv är jag född 90 men kom över en marantz PM550 DC samt ST320 häromdagen för ett moderkort, som jag nu kör en baslåda på ihop med mitt Sony Micro Hifi system som jag köpte i tidigare år och lyssnar just nu på Social Distortion fatta vilken känsla!

Vad du än gör klåpa inte sönder ditt objekt

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Avstängd

Jag var bara tvungen att lyfta den här gamla tråden. Marantz - ett underbart gammalt märke. Däremot kanske det är en överdrift att kalla Marantz för high end. Nackdelen med gamla stärkare som har legat oanvände ett antal år är att elektrolytkondensatorerna torkar ut vartefter o när man sedan pluggar in stärkaren på nätet så kan kondingarna explodera. Då är det nästan bättre en köra en vild chansning om man känner någon som kan löda att byta elektrolytkondingarna INNAN man pluggar in den på 230 Volt nätet.

För övrigt vad beträffar gammal HiFi o förstärkare rent allmänt. Vikten på stärkaren visar lite vad det är för kvalitet på den. Under 5 kg brukar hålla tämligen låg kvalitet. 5 - 10 kg brukar hålla skaplig kvalitet. 10 - 15 kg brukar hålla bra kvalitet. 15 - 20 kg brukar hålla riktigt hög kvalitet. Över 20 kg snackar vi om High End!
Vikten på stärkaren visar hur mycket tillverkaren lagt på ringtransformatorn. Ju högre vikt ju högre kvalitet!

Visa signatur