Permalänk
Medlem

Byta ut 92mm mot 120mm

Satt och pulade lite med mitt nas idag, vilket råkar vara begåvat med en alldeles för högljudd fläkt.

Efter lite skruvande är jag nu ganska säker på att fläkten låter sig bytas, dock sitter den så till att endast en fläkt på 92mm får plats.

Jag googlade lite och hittade denna vilken skulle kunna lösa det problemet.

Om jag skruvar fast adaptern på utsidan av chassit där fläkten sitter nu kan jag sedan montera en större fläkt på adaptern och få betydligt trevligare luftflöde/oväsen-ratio.

Tyvärr har jag inte lyckats hitta någonstans i Sverige där adaptrar av den där sorten säljs (och importera känns alldeles för dyrt/omständigt).

Frågan jag önskar få svar på är alltså:
Vet någon här någonstans i Sverige man kan köpa något med motsvarande funktion?

Permalänk
Medlem

Snabb sökning på prisjakt expert:

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610012

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

pacepalm på det, tyckte jag kollat prisjakt, men är tydligen kass...

lite surt att billigaste frakten är på 99:- när produkten bara kostar 50:-
samt då att inte ens leverantören har produkten i lager, så leveranstiden är oklar

ska nog göra ett försök med att snacka med de lokala handlarna samt provköra en mindre fläkt (som jag råkade beställa innan jag fick den här idén) innan jag gör någon beställning från liontech.

tack för hjälpen iaf!

Permalänk
Medlem

Går det inte bara att borra hål i chassit? Är det så att fläkten endast kan monteras på utsidan så borde det gå att sätta dit lite längre skruvar och montera på chassits innersida med muttrar.

Alternativt kan du skaffa stark dubbelhäftande tejp (t ex från Biltema) och bara trycka fast fläkten. Tro det ej, men det håller riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Går det inte bara att borra hål i chassit? Är det så att fläkten endast kan monteras på utsidan så borde det gå att sätta dit lite längre skruvar och montera på chassits innersida med muttrar.

Alternativt kan du skaffa stark dubbelhäftande tejp (t ex från Biltema) och bara trycka fast fläkten. Tro det ej, men det håller riktigt bra.

Originalfläkten sitter på insidan, men där är det rätt slimmat, så det är därför jag funderar på utsidan. Plåten är ju perforerad för att släppa ut luft lagom från en 92mm-fläkt, varför själva strutgrejen tilltalar mig, då används hela hålet i plåten, men den större fläktens effekt, med vilket målet givetvis är att kunna sänka varvtalet.

Sedan är jag inte så vass på det där med plåtslageri heller, vågar inte riktigt börja peta hål i plåten.

Permalänk
Medlem

Svar från leverantör

Jag mailade ungefär samtidigt som jag startade tråden till lite olika ställen där jag brukar handla och ställde frågan.

Idag fick jag svar från webhallen och nu finns produkten att beställa där, vilket är utmärkt för mig eftersom de finns här i stan så jag helt kan undkomma fraktkostnaden.

Det är också ett lysande exempel på utmärkt kundservice imo, vilket jag tycker de ska ha cred för.