Permalänk

iProdigy -[UPDATE 4TH]- Max I/O Edition BYGGLOGG

Hej alla på SweClockers!
Nu är det dax för ny dator och varför inte dela med mig av mina mods och diverse påhitt.
Valet föll på chassiet Bitfenix Prodigy då den har grym potential samt att Silverstone SG08 helt enkelt är för litet för ett fett gaming system.
Då jag skall ha kraftfulla komponenter samt vattenkylning så var dessvärre den vita varianten inte något val, då idag endast den svarta har galler i hela fronten.
Så vad gör man då? Jo man köper den svarta och gör en iProdigy, en "mini Mac Pro" som eventuellt i framtiden kommer att agera Hackintosh.
*Max Input/Output Edition" menas med att om inte alla så skall de flesta portarna på moderkortet vara användna samt att jag inte vill tumma mellan bra kylning och Blurayläsare.

Specifikationer
- Bitfenix Prodigy Svart
- Asus P8Z77-I Deluxe
- Intel I7 3770K
- PNY GTX680
- Kingston HyperX T1 DDR3 16GB 2133MHz
- OCZ Vertex 4 256GB SSD
- FSP Aurum 750W
- Corsair H100
- Ett flertal Arctic Cooling F12 fläktar
- Bitfenix Spectre White LED 230mm

Utöver detta så kommer följande att installeras:
- Vita LED strips som lyser upp diskret utan att blända.
- Slot-In Bluray kombo läsare i Apple SuperDrive chassi, monterat på undersidan då det ej finns plats på insidan.
- USB 3.0 på undersidan, med andra ord är USB-portarna på sidopanelen inkopplade som USB 2.0.
- LCD display i 5.25" platsen.
- Antec Kühler H2O 620 som utbyteskylare till GTX680 samt eventuellt Volt-mod.

Chassit kläs delvis i silvrig kolfiber folie, gallren i fronten och toppen lackeras silver.

Galleriet uppdateras allteftersom projektet fortskrider, håll tillgodo med iPhone 4S bilder, fixar bättre sen när datorn är klar.

iProdigy -[UPDATE 4TH]- Max I/O Edition BYGGLOGG

Permalänk
Medlem

Herregud, lägg ner fejkkolfibret !
Hellre mer vita inslag än det där, blir ju cheepolook med den typen av vinyl
Men keep on working !

Permalänk
Skrivet av KoSoVaR:

Herregud, lägg ner fejkkolfibret !
Hellre mer vita inslag än det där, blir ju cheepolook med den typen av vinyl
Men keep on working !

Haha, jo men har en hel rulle över och vill inte lägga en massa tid på att lackera innan jag har bestämt mig om vilken färg jag skall ha.
Tar gärna emot konstruktiv kritik, kan bara bli bättre.

Permalänk
Medlem

Ser seriöst ut, kommer nog bli otroligt bra dedär!

Permalänk
Medlem

tycker det ser bra ut med fejk kolfiber, men man måste göra det seriöst, och det har du gjort.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Vart köpte du folien?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Vart köpte du folien?

vet att det finns på biltema, dock är den svart vilket iof är snyggare enligt mig

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcym:

vet att det finns på biltema, dock är den svart vilket iof är snyggare enligt mig

Jo. Jo jag vet men var vitt jag var ute efter:P

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Jo. Jo jag vet men var vitt jag var ute efter:P

http://www.kolfiberfilm.se/kolfiberv.php .. Lite dyrt dock :S

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Dold text
Skrivet av upl8447:

Vart köpte du folien?

Den finns att köpa på Ebay, väldigt billig men man får vad man betalar för, krävs mycket jobb med varmluftspistolen om man vill ha ett bra resultat. Finns i de flesta färgerna samt att det inte är lika permanent som att lackera.

Permalänk
Medlem

Snyggt faktiskt!:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Avstängd

Bättre bilder hade det blivit en 5:a !

Permalänk
Skrivet av Distilled:

Bättre bilder hade det blivit en 5:a !

Det kommer bättre bilder när bygget är klart, så håll ut

Permalänk

Snyggt, jag hade dock försökt att få en färg som passar fronten bättre. Ser väldigt tydligt ut som olika nyanser nu jämfört med om du hade en som passa med vinylen bättre så det blev mer enhetligt.....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Snyggt, jag hade dock försökt att få en färg som passar fronten bättre. Ser väldigt tydligt ut som olika nyanser nu jämfört med om du hade en som passa med vinylen bättre så det blev mer enhetligt.....

Det är iPhonen som fångar upp färgerna och reflektionerna fel... Är mycket mera enhetligt i verkligheten

Permalänk
Medlem

Schysst med kolfiber vinylen Dock för att bryta av så tror jag att det skulle bli snyggare om du körde 5,25" panelen i svart men det kanske bara är jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vart får man tag i blurayen? Löjligt snygg var den!

Permalänk
Skrivet av roobi:

Schysst med kolfiber vinylen Dock för att bryta av så tror jag att det skulle bli snyggare om du körde 5,25" panelen i svart men det kanske bara är jag

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket, den är svart från början, men då blir det som i princip första bilden från den senaste updaten (STOR UPDATE..), men får se kanske jag ändrar mig

Permalänk
Skrivet av OnlyCasanova:

Vart får man tag i blurayen? Löjligt snygg var den!

Både chassiet till Bluray/DVD samt Slot-in Bluray finns att köpa på Ebay, dock är Slot-in Bluray hutlöst dyra kontra vanliga 5.25 men det estetiska gör sitt

Permalänk
Medlem

Smutt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Alltså det är någon som fått tag i skalet till Apples externa CD/DVD spelare och slängt in en slot-in Bluray istället?

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Skrivet av datar:

Alltså det är någon som fått tag i skalet till Apples externa CD/DVD spelare och slängt in en slot-in Bluray istället?

Något i den stilen ja Snygg design är det i alla fall.

Permalänk

Riktigt fint, äger också ett prodigy chassi, fast kanske inte lika extremt som din, men den gör sitt jobb. Har några frågor, hur monterade du fast driven och usb i botten? Ser riktigt cleant ut!
Vet du hur mycket du kapade till fläktkontrollern i fronten?

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Riktigt fint, äger också ett prodigy chassi, fast kanske inte lika extremt som din, men den gör sitt jobb. Har några frågor, hur monterade du fast driven och usb i botten? Ser riktigt cleant ut!
Vet du hur mycket du kapade till fläktkontrollern i fronten?

Tack så mycket!
Har inte tänkt på att den är extrem innan men visst det är något av det snabbaste i denna storleken, haha
Bluray samt USB sitter med någon typ av "super" dubbelhäftande tejp, finns på Swedol, är otroligt starkt, går inte att jämföra med häftkuddar etc..
Det är ingen fläktkontroller, det är en LCD ungefär som de i Logitechs tangentbord
Du bör se på bilderna hur mycket jag har kapat bort, inte mycket kvar haha
Säg till om något är oklart!

Permalänk
Skrivet av Luddanton:

Tack så mycket!
Har inte tänkt på att den är extrem innan men visst det är något av det snabbaste i denna storleken, haha
Bluray samt USB sitter med någon typ av "super" dubbelhäftande tejp, finns på Swedol, är otroligt starkt, går inte att jämföra med häftkuddar etc..
Det är ingen fläktkontroller, det är en LCD ungefär som de i Logitechs tangentbord
Du bör se på bilderna hur mycket jag har kapat bort, inte mycket kvar haha
Säg till om något är oklart!

Ojdå! Jag läste nog inte tillräckligt, trodde det var bitfenix nya fläktkontroller! Tack så mycket, gav mig inspiration till åtminstone blu-ray läsaren!

Permalänk

Ser bra ut

Kör själv på den vita modellen, dock inte moddad eller nått. Man får plats med mycket i den (kablar,hds mm).

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av ZebbeSebbe:

Ojdå! Jag läste nog inte tillräckligt, trodde det var bitfenix nya fläktkontroller! Tack så mycket, gav mig inspiration till åtminstone blu-ray läsaren!

Det gör inget, kör med PWM fläktar så jag ser inte att behovet av en fläktkontroller finns då moderkortet sköter hastigheterna. Kul att man kan inspirera andra

Skrivet av ericsundell2:

Ser bra ut

Kör själv på den vita modellen, dock inte moddad eller nått. Man får plats med mycket i den (kablar,hds mm).

Tack så mycket, jo de rymmer en hel del hårdvara, blir ännu bättre om man har en Synology NAS så man bara behöver ha en SSD i chassiet och lagrar resten på NAS'en, går ju att ha många fler SSD'er om man vill det också haha

Permalänk

Vackert, svårt att bygga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddanton:

Haha, jo men har en hel rulle över och vill inte lägga en massa tid på att lackera innan jag har bestämt mig om vilken färg jag skall ha.
Tar gärna emot konstruktiv kritik, kan bara bli bättre.

Folien är inte rätt monterad. De tidigare bilderna visar hur den släppt i kanterna och bullat upp sig. Har du en hel rulle är det bara att prova igen och hoppas det blir bättre

Fick jag säga mitt är leds, i nästan all form, men speciellt onödiga leds, motbjudande och mycket stor dagis-varning i mina ögon. Men det är bara jag kanske

Permalänk
Skrivet av Evilazazel:

Vackert, svårt att bygga?

Tack! Allt går om man vill och kan lägga ned tid på det

Skrivet av rmd:

Folien är inte rätt monterad. De tidigare bilderna visar hur den släppt i kanterna och bullat upp sig. Har du en hel rulle är det bara att prova igen och hoppas det blir bättre

Fick jag säga mitt är leds, i nästan all form, men speciellt onödiga leds, motbjudande och mycket stor dagis-varning i mina ögon. Men det är bara jag kanske

Folien är inte helt 100% i kvalitén och måste därför limmas i kanterna, om du har läst igenom tråden/galleriet så är detta endast för att prova på hur färgen blir, kommer troligtvis att lackera senare men målet var att få datorn klar.

Dagis-varning? Om man har färgade leds som lyser en i ögen så ja, kanske. Men dessa lyser vitt och ger i mina ögon ett mer vuxet intryck. Så det kanske bara är du

EDIT: Har kollat igenom bilderna och ser inte att det har släppt någonstans, de ställen jag kan se här och nu är på två ställen i bakkant på vardera sidopaneler, men det är efter tumskruvarna.