Datorn startar i en sekund för att direkt stänga av sig sedan upprepar detta sig

Permalänk
Medlem

Datorn startar i en sekund för att direkt stänga av sig sedan upprepar detta sig

Tjenare SWEC

Nu är det så att min dator helt plötsligt la av och vägrar starta igen. Det enda som händer är att den startar någon sekund och sedan lägger av och detta upprepas tills strömmen går av.

Jag har för tillfället ingen annan liknande rigg så jag kan felsöka har heller ingen lust att skicka in den för felsökning i nån vecka för 500kr. Någon som har haft ett liknande problem och kanske hittat en snabb lösning?

Detta är vad jag har i burken nu

MSI P67A C45 R3

MSI gti560 ti hAWK

I5 2500k

Crosair 8gb 1600mhz Vegn

Fractal Design Tesla 650W 80+

/emil

Permalänk
Medlem

Skulle kolla nätagget det är det första jag skulle ha gjort testa ett annat. sen får man väl testa allt undan för undan dvs koppla ur cd/dvd och hårddiskar.

Jobbigt men man lär börja någonstans

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Inte mycket att göra om du inte har möjlighet att testa vad som är trasigt.

Clear CMOS, testa att starta med endast ett RAM... Sen kommer jag inte på mer

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd

Låter i mina öron som ett POST fel.. dvs att moderkortet under sin självkontroll noterar att en komponent är trasig eller inte svarar på rätt sätt..
Jag skulle börja med att göra som Kingrags föreslår.
Rensa CMOS, koppla ur onödiga komponenter. (brännare, hårddiskar samt alla utom ett RAM)
Testa att starta upp. Händer ingenting så stänger du av, byter RAM pinne och prövar igen. (för att eliminera RAM som potentiell felkälla)
Om ingenting händer fortfarande så är risken stor att det är nätagget, processorn eller moderkortet som är defekta. och då gissar jag snarast på processorn eller moderkortet i det läget. iochmed att nätagget levererar ström nog för uppstarten.

Permalänk
Medlem

Överklockat cpun? Hade samma problem med en gammal cpu då den fick för lite ström efter en klockning, som de andra sagt , prova clear cmos

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Moderkort.

Permalänk
Medlem

hur rensar man CMOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuriden:

hur rensar man CMOS?

Sitter ett CR2032-batteri på moderkortet. Ta ur strömmen ur datorn, ta ur batteriet, vänta 30sekunder, sätt i batteriet.