Permalänk

Flasha X-Box Bios?

Tja!

Jag undrar om det är möjligt att flasha X-Box:ens Bios utan att köpa chip... Jag har sett att psxcare kan göra det, så jag undrar om det är något man kan göra själv till ett billigare pris.

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester -- A8N-SLI-Deluxe -- 1024MB PC3200 -- XFX Geforce 6800Gt -- 746Gb HDD

Permalänk
Medlem

Du måste alltid ha ett chip för att flasha ditt bios. PSXcare sätter in ett och plockar sedan ut det igen. Jag använder ett lödfritt Matrix-chip. Jag rekommenderar inte att du provar på att löda i din Xbox om du inte är bra på att löda då punkterna är ganska svåra.

Permalänk
Medlem

X-ecuters nya chip verkar inte vara så långt borta nu, kanske ett par veckor/1 månad. Jag kommer förmodligen att ersätta det matrix chip jag har nu med ett x-ecuter 2 pro chip som verkar vara mer framtidssäkert och kraftfullare än matrix.
Kolla på www.x-ecuter.com för mer information (sidan är dock nere nu för byte av host) www.baldbouncer.co.uk är en europeisk leverantör som kommer att sälja x-ecuter 2.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Oki, vilken prisnivå kommer det chippet att landa på, på ett ungefär?

Visa signatur

AMD 64 3500+ Winchester -- A8N-SLI-Deluxe -- 1024MB PC3200 -- XFX Geforce 6800Gt -- 746Gb HDD

Permalänk
Medlem

Klippte detta från X-ecuter2 teamets nyhetssida. http://xecuter.gotmod.com/news.htm

X2 Prices Update [28 Nov 02]

We've just spoken to China and they have an update on prices for the pogo pin adapter package.....
X2:LITE + Pin Header Adapter + Pogo Pin Adapter Recommended Retail $45
X2:PRO + Pin Header Adapter + Pogo Pin Adapter Recommended Retail $55

Så det verkar inte som om pro versionen kommer att bli dyrare än matrix iallafall.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Om man löder in ett Executer 1.1 måste man då också flasha om bioset?

Permalänk
Medlem

ska antagligen köpa executer2 lite el. pro med pogopins

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver inte flasha det (det går förövrigt inte) eftersom x-ecuter 1.1 (intern revision därav namnet 1.1) redan innehåller bioset. Tänk dock på att detta chippet endast fungerar på äldre xbox'ar, dvs de som brukar kallas xbox v1.0.

Både X2:Lite och Pro kommer att vara flashingsbara, Lite versionen kommer förmodligen vara förprogrammerad. Pro versionen kommer man däremot att behöva flasha själv. Dessa chip kommer precis som matrix och pcbioxx chippen fungera på nya xbox'ar (v1.1).

/havoc

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

edit: tänkte på executer2, my bad

Permalänk
Medlem

btw, www.xboxmod08.com är billigast, dom flashar om ditt bios för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Det är inte särskilt smart att flasha sitt original bios. Man kommer aldrig att kunna spela på xbox live. Sedan kan det bli problem med vissa framtida spel, troligvis kommer det finnas en funktion som kollar bios och flashar om bios om du har en inofficiell version. Inte så kul...

Permalänk

Är det lödfria Matrix/X-odus chippet som psxcare säljer ett bra chip? Jag är ganska så mycket n00b på xbox men jag tycker det verkar bra då man får flasha in vilken BISO man själv vill, eller har det chippet några naktdelar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp från http://www.easybuy2000.com/global/europe/index.shtml om du nu ska köpa ett...

nackdelarna är väl att det bara ryms ett 256kb bios på det, och de nya som kommer ligger på >256kb, sen kan det vara problem med att chippet lossnar lite, o då måste du öppna boxen och rätta till det.

Permalänk
Medlem

De största nackdelarna med matrix är att det endast har 256k minne samt att men måste ta lös det från xboxen för att flasha om det. Det skall tydligen gå att flasha om chippet i evox (vilket betyder att man inte behöver ta ut chippet) men det är inget jag har testat.

En fördel med matrix är att det är ganska enkelt att installera (faktiskt riktigt enkelt om man har installerat det nån gång förut) pga av pogopinsen, men detta anslutningssätt kommer även att finnas på X-ecuter2 som inte bara är billigare än matrix utan även har mer minne.

En stor fördel med matrix är dock att man kan köpa det nu, X-ecuter2 kommer förmodligen att finnas till salu inom någon månad så orkar man vänta så är det chippet ett bättre val än matrix.

Ser ingen anledning att köpa av PSXCare eftersom dom är bra mycket dyrare på matrix-chippen än easybuy2000: http://www.easybuy2000.com/global/europe/products/xbox/matrix...

Visa signatur

/havoc

Permalänk

...men då känns det som jag kan vänta på X-ecuter 2 om det också kommer att vara lödfritt och ha mer minne, samt att det är lite billigare

Visa signatur