Helgsnack: "Hur får jag tyst på datorn?"

Permalänk
Medlem

Köpte en i7-2600k i sena feb 2011 och den är i princip ljudlös.

• Köp en elakare, aftermarket kylfläns till grafikkortet och montera. Slit av fläktanordningen med visst förakt och fäst dit 1-3 långsamma 120mm 4-pin PWM-fläktar istället; så många som kylflänsens längd tillåter i sidleds. Anslut dem i grafikkortets fan header så kortet kan kontrollera fläkthastigheten själv. Hittar du ingen adapter för att få en vanlig "stor" 4-pinnars fläktkontakt in i grafikkortet (aldrig sett) så får du brygga en själv. Postade lite bilder av första gången jag gjorde det här, men följande som jag gjorde nyss för brorsans kort blev lite snyggare;

1. köp en 4-pin-till-4-pin skarvsladd på Kjell & Co

2. klipp innan hannen på skarvsladden

3. klipp så du får en hanne + lite tråd från originalfläktens kabel

4. sopsortera originalfläkten som en duktig medborgare

5. trä på krympslang på valfri kabelstump

6. skala fram tråd från båda kablarna

7. matcha trådfärg och löd ihop

8. trä krympslangarna över och värm, tejpa även ihop med eltejp om det ser nervöst ut

9. fäst fläktar på kortet med något som tål värme; koppartråd fungerar fint, jag använde rostfri ståltråd senast. Fäst antingen runt hela kortet eller enbart runt kylflänsen, vilket som passar bäst

10. ser det ut som att tråden kommer ta i och kortsluta någonstans så isolera där med eltejp.

En nackdel är att fläkten inte blåser ut den varma luften direkt såsom reference coolers gör, så där behöver du förlita dig på lådans kylning i större omfattning. Mer nedan.

• Köp SSD att spara OS och allehanda program på, 120gb duger gott. Beroende på vad du gör med datorn kan du använda en (1) mekanisk hårddisk för att spara större grejor på, ex. media såsom musik och film. Inte fler än en.

• Köp en Silverstone-låda eller liknande med *vertikalt* moderkortsfäste. Jag har en FT02, men skulle nog rekommendera en Raven- eller Temjin-modell istället.

• Köp en stor processorfläns, så stor som bara möjligt. Noctua NH-D14 fungerar bra för mig, men det finns bättre motsvarigheter nuförtiden.

• Om ditt moderkort inte har 4-pinnars fan headers och stöd för PWM, skämmes över ditt kortval och sluta läs här. De brukar nuförtiden annars ha en 4-pin header för processorfläkt och åtminstone en till för case fans, så om du bara kopplar fläktar seriellt ordnar det sig.

• Byt ut så många fläktar du bara kan mot stora och långsamma PWM-fläktar, även processorflänsens (som aldrig brukar vara PWM).

• Om det finns stora fläktar i lådan som inte tycks gå att enkelt byta ut mot PWM-alternativ (såsom de gigantiska Air Penetrator i botten på FT02), skaffa en fan controller och försök hitta en sweet spot där ambient temps är så låg att du uppnår stilla fläktar. Lådan har gissningsvis inbyggda medel-/hög-inställningsswitchar för dessa, så ha dem i åtanke när du "kalibrerar"; du kan inte finjustera på samma sätt från noll till max med dumma icke-PWM-fläktar.

• Ställ in fläkthastigheterna i BIOS så minimumtemp är ~45C eller så, maximumtemp ~65C, minimumhastighet 0% och maximumhastighet 100%. Nyckeln är att de ska stå *stilla* när maskinen inte är i load, även case fans (men inte ovan nämnda basfläktar).

Resultat? Endast PSU och basfläktar snurrar långsamt och nästan ohörbart vid idle; processorfläktarna (två i min NH-D14) och den enda andra casefläkten jag har är helt stilla. Vid load hörs maskinen men tyst. Processorn ligger på ~34C vid idle beroende på rumstemp, och når sällan högre än 60C (<100% fan speed) vid vanlig tung användning/spelande, och toppar på ~66C (100% speed) vid syntetiska stresstest. Grafikkortet är ett KFA2 Anarchy 580; den kom med en större kylfläns (Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus Super Mega Extreme Beach Volleyball blah blah) som också går att köpa separat. Den ligger också på ~34C vid idle (~25-30%?) och toppar runt 76C (~50%).

Allt som allt rätt nöjd, förutom lådan som jag har lite åsikter om.

Permalänk
Medlem

Ang Noctua fläktar så gjorde jag en tråd här om dagen.

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

Allting är ju relativt. Folk tycker att min stationära är helt knäpptyst samtidigt som jag tycker att den låter som ett as(ok nu överdriver jag, den är rätt tyst), och jag jobbar aktivt på att försöka få ner ljudnivån så mycket det går. Tycker att jag har gjort ett rätt bra jobb än så länge, för datorn är verkligen tyst.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Irriterande fläktljud och knattrande hårddiskar kan få vem som helst att bli tokig i längden. Signaturen "Tommy" är i desperat behov att få tyst på sin dator och vänder sig till SweClockers läsare för hjälp.

Läs artikeln

Så här fick jag tyst på min

Nu hörs bara lite brus från bilarna utanför och på köpet fick jag kall hårdvara.

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ObiMikeKenobi:

Så här fick jag tyst på min

Nu hörs bara lite brus från bilarna utanför och på köpet fick jag kall hårdvara.

http://i45.tinypic.com/2rfedfd.jpg

http://i49.tinypic.com/uc97b.jpg

Upp med ett galleri?

Permalänk
Inaktiv

Mitt ljudproblem löstes snabbt med att först införskaffa ett Fractal Design Define R3 chassi, endast använda de två främre samt den bakre fläkten (5V), en original CPU kylare och självklart ta tillfället i akt att skrota min förbannade Corsair H70.

Permalänk

För HDD.
http://www.dustinhome.se/product/5010601369/scythe-himuro-har...

För CPU
http://www.dustinhome.se/product/5010372694/noctua-nh-d14-s-1...

Köp aldrig grafikkort med standard kylare eller liknande.

Dålig kylare: http://www.guru3d.com/imageview.php?image=35496

Bra kylare: http://cdn.overclock.net/3/3c/3caa8045_22099_11_spotted_gigab...

Skaffa aldrig pruttiga chassin, och ifall det nu är ett så kan du utrusta det med lite ljudisoleringsplattor så som jag gjorde på mitt 700D.
http://www.dustinhome.se/product/5010124715/be-quiet-ljuddamp...

Är på LAN nu så tänker inte mixtra med bilderna eller instaförstöra dem.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Tack för infon. Hur modifierade du fästet? Slipade du ner kanterna på fläkten lite grann för att göra plats? Eller pillade du med själva fäst-anordningen? Behövs ju bara lite drygt en halv cm för att den ska få plats.

jag kapade fästet på mitten så jag fick 2st fästen. Sen slipa jag ut hålen några millimeter, sen montera de 2 bitarna på fläkten
sen ska jag fila ner sidorna som är vinklade lite så det inte tar i mot "locket" till nätagget sen

Här kan du se hur det ser ut

Dold text
Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Såg ett galleri för ett tag sedan som inte var här på sweclockers. Kommer ej ihåg vart men om någon tycker det låter bekant och vet vart så kan ni ju citera med en länk eller så.

Men denna metoden var att hänga upp hårdiskarna i gummisnören. Ni vet sådana man har i sina träningsbyxor för att spänna åt dom nere vid benen tex. Dessa var i något tjockare variant. Spänn upp 4 sådana i chassit som man har knutigt ett par knutar i. Alla 4 ska självklart ha knutarna på samma ställe. Hårdiskarna kommer då ligga på knutarna.

För att hårdiskarna ska kunna hänga i denna ställning krävs en kabelklämma som är möjlig att skruva fast i hårdisken med vanliga hårdiskskruv. Tex: http://www.forch.se/product.aspx?p=0a3c3dd7-86eb-4cd6-b9ee-48...

Sen är den bara att skruva fast hårdisken i gummisnörerna med hjälp av kabelklämman. Och så låter man hela disken sedan ligga och vila med hjälp av knutarna som håller den på plats.

(Har du då ett gummisnöre på 4mm i diameter ska du alltså ha en kabelklämma för 4mm kablar)

Kanske något slarvigt förklarat men jag hoppas ni förstår.

Visa signatur
Permalänk

^Inte att rekommendera.

snurrande skivor som inte sitter fast rör sig själv och kan få disken att vibrera.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Kan berätta att min rigg i signatur är väldigt tyst. Ibland måste jag tillochmed dubbelkolla att datorn verkligen är påslagen haha

Värt att nämna är att jag har enbart har fläktarna snurrandes i max 1100 RPM. Använder blå adapters som sänker hastigheten på alla fläktar.

Permalänk

se min bild till vänster

<---------------------

annars kan jag bara rekommendera vattenkylning. Supertyst om man gör det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farenheit:

se min bild till vänster

<---------------------

Precis vad jag tänkte!

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Viktigt är CPU och GPU kylning. För GPU är det oftast lättat att köpa en modell med icke-reference kylning från början (se test på t.ex sweclockers ang dess ljudnivå först dock!).

För CPU/chassi är det 120mm (eller större) fläktar som gäller och att kontrollera de på något sätt (med nya moderkort kan man ofta koppla in alla sina fläktar och därmed få kontroll).

Dyrare fix är att även köpa bra kvalitets nätagg med väldigt hög rated W. Att köpa 1000W PSUs kan kännas som onödig, men fördelen är att den vid 50% load (eller 500Ws användning) kanske KNAPPT behöver ha en fläkt igång = ännu en komponent som är helt tyst i datorn (många av dagens billigare PSUs är långt ifrån tysta - se sweclockers egna tester som exempel...).

Bra och tysta fläktar kostar inte så jättemycket men gör stor skillnad!

Ofta kan man dra ned de till ~700-900RPM och därmed få en väldigt tyst dator. Nyckeln är då att ha en relativt bra kylare för CPUn som klarar att kyla ned även med lite långsammare fläktar.

För riktigt avancerade personer finns undervoltning. De flesta/alla CPUs kan köras med standard hastigheter trots lägre Vcore. Detta leder till lägre temperaturer som i sin tur innebär att du kan dra ned på fläktens (eller fläktarnas) hastigheter ytterliggare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk

Ett väldigt underskattat märke är BeQuiet. Dem gör bland dem bästa psu'erna och fläktarna i min åsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

^Inte att rekommendera.

snurrande skivor som inte sitter fast rör sig själv och kan få disken att vibrera.

Det var väl tanken med fri hängande Hårddiskar. Vibrationerna skall inte fortplantas.
Hårdiskar vibrerar ju alltid lite och när det blir resonans i chassit som det börjar låta.
Har man dessa hängandes i gummiband så kommer de att absorbera vibrationerna.
Precis på samma sätt som gummibussingar gör

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

SilentPCReview är en bra källa för tysta grejer. http://www.silentpcreview.com/. En ganska knepig sida att navigera på men dom har rekommendationer för chassi, nätagg, fläktar och CPU-kylare. När dom testar mäter dom ljudnivån i en relativt kontrollerad miljö. Dom har inspelningar på hur grejerna låter, det säger visserligen ingenting om ljudnivån men vissa ljud är mer störande än andra.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Avstängd

En passiv kjøleløsning vil nok kunne glede mange tror jeg, hvis prosessoren ikke er overklokket og ellers ikke går spesielt varm (70+ grader eller noe sånt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av shauni:

Jag tycker jag har lyckats bygga en helt tyst dator som presterar bra, men det kan hända att grafikkortet överhettas lite vid 100% load.
Min specifika build var:

Super-Flower SF500P14FG 80plus Platinum fanless
Intel Core i5-3570K Box, LGA1155 (med Thermalright HR-02 Macho)
Gigabyte GeForce GTX 670 OC, 2GB GDDR5, 2x DVI, HDMI, DisplayPort (med Alpenföhn Peter)
ASRock Z77 Extreme4-M, Sockel 1155, mATX
SilverStone SST-PS07B Black Steel
5x Noctua NF-S12 ULN 120 mm, 500-700 rpm (kör 500rpm med ulna)
4x Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz Non-ECC CL9
240gb Crucial M4, 240gb OCZ Octane2, 2x 120gb OCZ Agility3, OCZ 60gb Vertex 2 (finns bättre val idag obviously)

Men som vissa säger i tråden är det svårt och oftast ineffektivt att försöka ändra grejer i sin existerande dator till att bli tystare. Det blir mycket bättre om man gör om och gör rätt från grunden, då alla komponenter måste passa smart med varandra.

fyfan, din dator kan verkligen inte låta ett smack lite overkill om du frågar mig men vissa är ju extremt kräsna på ljudnivån

ända jag hör när jag sitter vid datorn är det högfrekventa pipet från min logitech G500 som båda mina MX518 led av också -.-

Permalänk
Avstängd

Finns ju många alternativ

Vattenkylning med låg-rpm fläktar.
Endast ha några fläktar på ~800 rpm som fortfarande flyttar bra med luft
Ha en stor cpu kylare som inte behöver maxrpm på fläktarna, t.ex. D14

Noctua fläktar är inte så tysta ändå, men de flyttar bra med luft. De är bra mycket tystare än scythe fläktarna iaf

Permalänk
Medlem

Dra ner spänning och klock, så att det går att kyla tystare. Är man inte nöjd med prestandan då så har man köpt för svaga grejer, förutsatt att man har vettig kylning.

Permalänk
Medlem

Bra fläktar, fläkt kontroller, bra chassi, ett plus om den är ljudisolerad och inge referenskylning.

Bra fläktar finns det gått om, Noctua, Cougar och Enermax.

Chassi är det väl bara att googla omkring lite, om du inte vill köpa ett redan ljudisolerat chassi så kan man bara göra det själv. Simpelt som fan att göra och du kan hitta grejer hos Biltema.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Sen om man ska ljudisolera ett chassi, så ska man isolera mer än två tredjedelar av chassit för att det ska vara markant.
Eller det är standard när man ska extraisolera bilar, men jag tror den standarden kan funka ganska bra för dator också.

Skrivet av Kvistarn:

Sen om man ska ljudisolera ett chassi, så ska man isolera mer än två tredjedelar av chassit för att det ska vara markant.
Eller det är standard när man ska extraisolera bilar, men jag tror den standarden kan funka ganska bra för dator också.

Edit:
Jag skulle vilja se ett seriöst test, med mätinstrument och realistiska situationer för fläktar, där de mäter ljud och luft, men att de mäter även vid olika varvtal

Permalänk
Medlem

Det finns nya moderkort som klarar att styra allt
Men dom kostar.
Har en tyst burk, men ett GTX280 varvar upp i bland.
Den låter en del idle med.
Kor med ADDA fläktar 12 DB vid 1200 rpm. Har kört dom sedan 2007. Dom funkar asbra ligger p 300-500 rpm. normalt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

jag har provat det mesta men har man tysta fläktar men inte passivt så kan man komplettera med ett par bose qc15

mdå hör man knappt vad man tänker !

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

jag ville också ha en tyst dator men också ha bra kylning
så första steget mot en tyst dator blev ett Fractal Design Define R3 som jag fyllde med Fractals egna fläktar
nuvarande setup ser ut så här

Fractal Design Define R4 vit

4st Cooler Master 120mm Sickle Flow 2000rpm(19 dB)
2st i PnP på min H70 Core
1st i fronten som insug
1st i botten som insug
samt 2st av dom medföljande 140mm's ur Fractal Design's Silent Serie

blir dock byte till luftkylning snart då det högjudaste i mitt chassi just nu är vattenpumpen i H70'n
lutar åt antingen en Thermalright Silver Arrow SB-E eller Phanteks PH-TC14PE
samt väntar jag på fractal ska släppa sin fläktkontroller Adjust 108 (hoppas dom kommer i vitt bara då jag har ett vitt R4)

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk

Jag brukar stänga av min dator när jag vill ha tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Jag brukar stänga av min dator när jag vill ha tyst.

min dator blir aldrig avstängd bara omstartad

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Kör själv med nästan bara Noctua fläktar, skulle köra fullt ut men de har ingen 200mm.
Tycker det är något speciellt med deras fläktar, de känns kvalitativa.

Kör alla fläktar på lägsta och de är tysta, enda fläkten som låter i min dator är 200mm i fronten och det är bara för meshen, låter mindre än Corsairs original fläkt iaf.
Bild.

Viktigaste för mig är att gpun är tyst, vill inte att datorn ska låta mycket mer/mer alls under load om man jämför med idle.
Därför jag köpte ny kylare som klarade av att kyla ett 480 i full load, på minsta fläkthastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Dyrare fix är att även köpa bra kvalitets nätagg med väldigt hög rated W. Att köpa 1000W PSUs kan kännas som onödig, men fördelen är att den vid 50% load (eller 500Ws användning) kanske KNAPPT behöver ha en fläkt igång = ännu en komponent som är helt tyst i datorn (många av dagens billigare PSUs är långt ifrån tysta - se sweclockers egna tester som exempel...).

Kolla upp agget innan bara. Köpte Corsair HX 850w silver cetified förra året. Trots väldigt bra kylning i mitt chassi låter det utav bara fan vid idle som vid load. Kollade upp det och Corsair har satt en ganska aggresiv fläktkurva för att utlova de 7 års garanti det är på nätagget. Dock så förstör det agget hela min ljudnivå. Medans resten av datorn (eller ja fläktarna) är inställda så de producerar runt 14-15 decibel, så orsakar nätaggs fläkten drygt 22 decibel. Blev väldigt förbannat för jag har lagt ganska mycket på kylningen i övrigt. Men nu när jag väl har det kan jag ju knappast byta ut det, 1400kr gick det på.

Annars är jag rätt nöjd. Stör mig en del på hårddisken också, men där är inte så mycket att göra. Sitter gummiupphängd och har dessutom virat ett tjockt lager skumgummi runt den.

Annars varvar ju Grafikkortslfäkten upp när man gejmar krävande spel, men då har jag alltid högt ljud på så det gör inget.

Visa signatur

Citera för svar