Köpte en i7-2600k i sena feb 2011 och den är i princip ljudlös.
Köp en elakare, aftermarket kylfläns till grafikkortet och montera. Slit av fläktanordningen med visst förakt och fäst dit 1-3 långsamma 120mm 4-pin PWM-fläktar istället; så många som kylflänsens längd tillåter i sidleds. Anslut dem i grafikkortets fan header så kortet kan kontrollera fläkthastigheten själv. Hittar du ingen adapter för att få en vanlig "stor" 4-pinnars fläktkontakt in i grafikkortet (aldrig sett) så får du brygga en själv. Postade lite bilder av första gången jag gjorde det här, men följande som jag gjorde nyss för brorsans kort blev lite snyggare;
köp en 4-pin-till-4-pin skarvsladd på Kjell & Co
klipp innan hannen på skarvsladden
klipp så du får en hanne + lite tråd från originalfläktens kabel
sopsortera originalfläkten som en duktig medborgare
trä på krympslang på valfri kabelstump
skala fram tråd från båda kablarna
matcha trådfärg och löd ihop
trä krympslangarna över och värm, tejpa även ihop med eltejp om det ser nervöst ut
fäst fläktar på kortet med något som tål värme; koppartråd fungerar fint, jag använde rostfri ståltråd senast. Fäst antingen runt hela kortet eller enbart runt kylflänsen, vilket som passar bäst
ser det ut som att tråden kommer ta i och kortsluta någonstans så isolera där med eltejp.
En nackdel är att fläkten inte blåser ut den varma luften direkt såsom reference coolers gör, så där behöver du förlita dig på lådans kylning i större omfattning. Mer nedan.
Köp SSD att spara OS och allehanda program på, 120gb duger gott. Beroende på vad du gör med datorn kan du använda en (1) mekanisk hårddisk för att spara större grejor på, ex. media såsom musik och film. Inte fler än en.
Köp en Silverstone-låda eller liknande med *vertikalt* moderkortsfäste. Jag har en FT02, men skulle nog rekommendera en Raven- eller Temjin-modell istället.
Köp en stor processorfläns, så stor som bara möjligt. Noctua NH-D14 fungerar bra för mig, men det finns bättre motsvarigheter nuförtiden.
Om ditt moderkort inte har 4-pinnars fan headers och stöd för PWM, skämmes över ditt kortval och sluta läs här. De brukar nuförtiden annars ha en 4-pin header för processorfläkt och åtminstone en till för case fans, så om du bara kopplar fläktar seriellt ordnar det sig.
Byt ut så många fläktar du bara kan mot stora och långsamma PWM-fläktar, även processorflänsens (som aldrig brukar vara PWM).
Om det finns stora fläktar i lådan som inte tycks gå att enkelt byta ut mot PWM-alternativ (såsom de gigantiska Air Penetrator i botten på FT02), skaffa en fan controller och försök hitta en sweet spot där ambient temps är så låg att du uppnår stilla fläktar. Lådan har gissningsvis inbyggda medel-/hög-inställningsswitchar för dessa, så ha dem i åtanke när du "kalibrerar"; du kan inte finjustera på samma sätt från noll till max med dumma icke-PWM-fläktar.
Ställ in fläkthastigheterna i BIOS så minimumtemp är ~45C eller så, maximumtemp ~65C, minimumhastighet 0% och maximumhastighet 100%. Nyckeln är att de ska stå *stilla* när maskinen inte är i load, även case fans (men inte ovan nämnda basfläktar).
Resultat? Endast PSU och basfläktar snurrar långsamt och nästan ohörbart vid idle; processorfläktarna (två i min NH-D14) och den enda andra casefläkten jag har är helt stilla. Vid load hörs maskinen men tyst. Processorn ligger på ~34C vid idle beroende på rumstemp, och når sällan högre än 60C (<100% fan speed) vid vanlig tung användning/spelande, och toppar på ~66C (100% speed) vid syntetiska stresstest. Grafikkortet är ett KFA2 Anarchy 580; den kom med en större kylfläns (Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus Super Mega Extreme Beach Volleyball blah blah) som också går att köpa separat. Den ligger också på ~34C vid idle (~25-30%?) och toppar runt 76C (~50%).
Allt som allt rätt nöjd, förutom lådan som jag har lite åsikter om.