Permalänk
Medlem

Bygglogg Scratchbygge

Halloj!

Här har jag tänkt ha en liten bygglogg över mitt bygge. När den här tråden skapades hade jag redan kommit en bit, är nästan klar mede stommen. Men nu från början.

Det hela börjae med att jag upptäckte sweclockers i början av året, och blev extremt inspirerad av några gallerier. På påsklovet försökte jag mig på mitt första bygge, ett chassi i trä (Nej, ni behöver inte kolla upp det, det ser för j*vligt ut...). I slutet av terminen började jag planera ett lite mer seriöst projekt under sommarlovet, laddade ned Sketchup och caddade för fulla muggar. Efter några versioner kom jag fram till en design som jag beslöt var värd att satsa på. Kriterierna jag hade för bygget var:

* Litet
* Snyggare än mitt förra bygge
* tillräcklit god ventilation för att kunna köra hetl passiv kylning (tror dock inte att det kommer uppnås :/ )

Får se hur det blir med snyggheten, men det känns snyggt än så länge. förhoppningsvis blir det inte bara kattskit den här gången också...

Här är några bilder jag gjorde i google sketchup.

Skelettet i hela bygget. Tänkt att vara av 10*10 mm fyrkantsstål ihopfogade med vanlig skruv.

Med "plåt", tänkte klä hela med akrylplast och måla/lacka svart...

Från baksidan...

Hade tänkt sätta en LED-list med gröna dioder på insidan av glaset, och ha hela temat i grönt/svart. Dock finns det inte speciellt många komponenter (speciellt moderkort som jag hittat) som förljer det färgchemat, så jag funderar på att byta till rött och svart. Vad tycker ni, hjälp uppskattas!
Och så måste jag ju ha ett namn på bygget, det har jag inte än! Förslag?

För ungefär en vecka sedan hade jag jobbat helt klart och (äntligen efter ca en månad!) fått delarna till stommen. Fick lite kalla fötter alldeles innan bygget började eftersom jag trodde att jag hade underdimensionerat stålet och tagit alldeles för stora skruvar så att det skulle varit omöjligt att få ihop det hela. Men det blev till min förvåning riktigt stiligt!
Fyrkantsstålen var ganska rostiga när de kom så jag började slipa dem. Började med vanligt sandpapper för hand, men fick sedan låna pappas slipmaskin ist.

Hälften slipade för hand!

Alla slipade och klara. de var ihopbuntade med silvertejp när jag fick dem, det var snudd på omöjligt att få bort allt klister från dem... Tror jag fick bort det mesta.

Man blev lagom svart av att slipa för hand!

Första delen av stommen klar! Det tar för övrigt sjuukt lång tid att borra och gänga överallt...

Det börjar arta sig.

"Pelarborren" och radion i bakgrunden. P3 för fullt!

Hmm...

Datorburen!

Neeee..
Det kanske inte syns, men hålet för nätaggerigatet är för litet... får fila till det så att nätagget går in senare...

Rörig setup på ungefär hur det kommer se ut när det är klart, det är dock bara ditplacerat på den här bilden! (dessutom är det uppochned) idag har jag satt ihop det också, kommer update i morgon!

Rotade runt i en burk full med diverse skruv som pappa hade stående på bänken och hittade till min förvåning TUMSKRUV!:D Dessutom passade den perfekt till nätagget, jag var såå lycklig!!
MEN jag hittade bara tre stycken. Efter mycket letande (kände mig som ett barn som gräver i legolådan igen) hittade jag... en till... tumskruv. Tja, den kan ju komma till användning någon gång om jag får för mig att bygga en 70talslåda.
Hittade en till burk nästa dag och hittade där fyra snygga och två fula skruvar till. Så nu har jag sju snygga och tre fula, måste leta på de sista så att jag kan ha två nätagg i olika datorer samtidigt.

Det var allt jag hade att komma med för tillfället, fortsätter såklart bygget i morgon! Update kommer som sagt då. (förhoppningsvis iaf.)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

borde du inte göra detta till ett galleri istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripper_viruset:

borde du inte göra detta till ett galleri istället?

Kanske det, men valde att göra byggloggen i forumet i stället. Blir bygget värt ett galleri kommer ett sådant på slutresultatet!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

okej, keep it up!

Permalänk

Ser bra ut detta! Lycka till!

Permalänk
Medlem

Detta blir att följa!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, ansålänge

Permalänk
Entusiast

Ser ut att kunna bli skitbra! Keep up the good work. Detta ska följas

Permalänk

Hur får du in moder kortet och detta in i google sketchuP^^lite nybörjare här

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av spiderwolf:

Hur får du in moder kortet och detta in i google sketchuP^^lite nybörjare här

Just det moderkortet som syns i den här skissen är hämtat från nätet, det finns en funktion i sketchup för att hämta och dela ut skapelser. Kommer inte riktigt ihåg vad det hette dock. PSUn och SSDn har jag gjort själv, det är bara ritat med många vinklar etc och pålagd bild. Har gjort lite fler sådana skapelser, som ett mini-itx mobo, där är det bara en bild av moderkortet uppifrån och sedan upphöjda rektanglar som ram-hållare eller I/O kontakter, med bild på just detta också.

Gör du egna delar rekomenderar jag att du gör dessa till "components", smidigt att hantera då.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Just det moderkortet som syns i den här skissen är hämtat från nätet, det finns en funktion i sketchup för att hämta och dela ut skapelser. Kommer inte riktigt ihåg vad det hette dock. PSUn och SSDn har jag gjort själv, det är bara ritat med många vinklar etc och pålagd bild. Har gjort lite fler sådana skapelser, som ett mini-itx mobo, där är det bara en bild av moderkortet uppifrån och sedan upphöjda rektanglar som ram-hållare eller I/O kontakter, med bild på just detta också.

Gör du egna delar rekomenderar jag att du gör dessa till "components", smidigt att hantera då.

tackar för svaret:D

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Var uppe i ottan idag igen för att bygga, här är en uppdatering som jag lovade.

Förresten, glömde helt bort det! Innan bygget började var jag till min mycket snälla farbror som gått ut teknikska linjen på gymnasiet, och han ordnade en riktig ritning åt mig!

Skelettet, använde det när jag fogade ihop hela skapelsen.

Och så en lite halvseriös bild på slutprodukten, vet fortfarande inte riktigt hur jag ska ha allt så den stämmer nog inte helt.

Ungefär där jag slutade igår.

Det passar!
Eftersom jag borrar för hand blir alla hål inte 100% centrerade, så jag tänkte att om jag roterar stängerna och basen så att jag får maximalt med utrymme i hålet för nätagget kanske det går in. Nu jagar vi tiondelar.
Och till slut gick det i, utan att jag behövde fila (där i alla fall)!

Drilling...
Kom på att jag inte lagt upp någon bild på själva borrningen av ändarna, det kanske det är någon som är intresserad av.

Ganging...

Det passar!:D
några av stängerna var för långa hur jag än gjorde, så jag fick be min snälla pappa om hjälp med att slipa ned ändarna på dem. Nu passar de riktigt fint!

Frankenstein! (innan "försänkning" av skruvskallarna)

Skit också...
Sista hålet hände det något med. Borren högg eller något och gick knappt att borra alls med efter, som tur var var det bara ett halft hål kvar att borra. Men resultatet av det blev ju inte sådär jättesnyggt...

Hela skelettet ÄNTLIGEN klart!!

Nu: Akryl!

Utritnign av kapning. Kommer dock få göra om det mesta. Kan inte ha tänkt mycket när jag gjorde det där...

...och där slutade det för idag. Kommer antagligen fortsätta i morgon, har inget planerat än i alla fall.

Jag har fortfarande inte hört något om färgerna eller namnet! Vad ska lådan heta?

Och så har jag ett till problem... hur ska fronten se ut? Jag har gjort stora hål i skisserna, dessa är för perforerad plåt. I mellanrummet mellan skelettet som håller uppe moderkortet och "ytterskelettet" ska kontakter sitta, som USB och eSATA. Men vart ska startknappen sitta? (hade tänkt mig en sådan där från kjell o co, som nästan alla andra här också har. snygg och stilren. Går dioden att byta ut tro?)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Bästa Namnet Scrathbygge V1

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Ny update från idag.

Började med att såga ut "plåten" som ska sitta längst bak vid I/O panelen mm. När jag köpte min akrylskiva var jag lite jobbig mot de som jobbade där och frågade dem vad man skulle kapa den med. Till slut hittade de en såg de hade liggande bakom disk som var speciellt gjord för plast, och som jag fick med gratis! (tackar!) Denna sågade jag ut det hela med, blev väl inte alltför fina snitt men hade tänkt slipa ned kanterna senare.

Sedan kom mamma och skulle ha med mig till stan', där blev det att köpa lite mer skruv samt färg!:) Kom hem med en vanlig sprayflaska, någon plastgrundfärg samt fler skruvar.

Borrat ut och gängat för skruv. Tror personligen att dessa skruvar blir riktigt snygga!

Moddade "pelarborren" så att jag skulle kunna borra genom både akrylen och ramen samtidigt. Stiligt!

....
3,5mm borrarna var tydligen ganska sköra, jag lyckades ha sönder en till. Snart har jag slut på raka 3,5mm. :/

En ganska frekvent återkommande figur bland mina byggen, min far! Säga vad man vill, men han är faktiskt riktigt grym på trä (han är ju i och för sig finsnickare så det är väl kanske inte så konstigt...). Han tog hand om min bakplåt och efter någon minut i rikthyveln var kanten alldeles rak, slät och passade mycket bra!

Slut för idag! Bakplåt fastskruvad.

I morgon ska jag nog försöka göra moderkortsplåten och såga ut för nätagg mm i bakplåten.
Ses!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Hello again.

Moderkortsplåt tillverkad idag. Här kommer några bilder.
Kan för övrigt konstatera att hela lådan med komponenter och allt i väger en hel del, det blir en liten tungviktare.

"Moderkortsplåten" kapad, lite slipad för att passa samt fastskruvad. Skruvarna jag tänkt använda för ytterskivorna sticker upp lite väl mycket, så måste använda några som är lite mindre. Inte speciellt snygga och hopplösa att få i eller ur, ska försöka få tag på några med insex eller torx på måndag.

Som ni kanske inte ser finns det ganska mycket plats för CPU-kylare, ungefär 135 mm. Inga riktigt stora tornkylare går in men ganska stora i alla fall.
Jag kommer dock inte få in några 120 milimetersfläktar fram eller bak. Men jag skulle ju köra helt passivt så det spelar ju ingen roll.
Hade tänkt försöka köra en Noctua NH-C12P SE14 utan fläkt, är det någon som vet hur många watt (tdp?!) den klarar passivt?

Gott om plats för kabeldragning på baksidan.

Slutbild på dagens arbete. Gängat överallt för distanser (hade bara fyra med mig så jag satte i vanlig skruv i de andra hålen), nu kan man sätta i moderkortet om man skulle vilja det.

Om någon undrar så är moderkortsdistanser ca 6 mm höga och har uppskattningsvis 4 mm lång M4*70 gänga.

Får se om jag bygger något i morgon, har lite annat för mig då också...

Kommentera gärna, jag valde att lägga upp byggloggen i ett forum delvis för att kunna föra en bättre dialog, någon sådan har jag inte sett mycket av.;)

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Ser bra ut ok ska bli intressant att följa men reagerade lite på följande delar.

* tillräcklit god ventilation för att kunna köra hetl passiv kylning (tror dock inte att det kommer uppnås :/ )

Jag kommer dock inte få in några 120 milimetersfläktar fram eller bak. Men jag skulle ju köra helt passivt så det spelar ju ingen roll.
Hade tänkt försöka köra en Noctua NH-C12P SE14 utan fläkt, är det någon som vet hur många watt (tdp?!) den klarar passivt?

Nu vet jag inte vilka komponenter du hade tänkt använda i ditt bygge eller vad den ska användas till men ska du köar helt passivt med en processorkylare som är designad att användas med fläkt gissar jag på att du bör gå under 25W om ens det. Kan vara värt att tänka över det och köra med en fläkt till cpu som dessutom fixar lite förflyttning av luft i chassit. Den behöver verkligen inte snurra snabbt för att göra enorm skillnad utan att du kommer kunna höra den!
Ska du tvunget köra helt passivt bör du skaffa en kylare som är designad för det samt se till så du får så optimalt naturligt luftflöde genom chassit som möjligt men räkna ändå inte med att du kommer kunna ha en direkt snabb cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ser bra ut ok ska bli intressant att följa men reagerade lite på följande delar.

* tillräcklit god ventilation för att kunna köra hetl passiv kylning (tror dock inte att det kommer uppnås :/ )

Jag kommer dock inte få in några 120 milimetersfläktar fram eller bak. Men jag skulle ju köra helt passivt så det spelar ju ingen roll.
Hade tänkt försöka köra en Noctua NH-C12P SE14 utan fläkt, är det någon som vet hur många watt (tdp?!) den klarar passivt?

Nu vet jag inte vilka komponenter du hade tänkt använda i ditt bygge eller vad den ska användas till men ska du köar helt passivt med en processorkylare som är designad att användas med fläkt gissar jag på att du bör gå under 25W om ens det. Kan vara värt att tänka över det och köra med en fläkt till cpu som dessutom fixar lite förflyttning av luft i chassit. Den behöver verkligen inte snurra snabbt för att göra enorm skillnad utan att du kommer kunna höra den!
Ska du tvunget köra helt passivt bör du skaffa en kylare som är designad för det samt se till så du får så optimalt naturligt luftflöde genom chassit som möjligt men räkna ändå inte med att du kommer kunna ha en direkt snabb cpu.

Jag börjar faktiskt också tvivla allvarligt på om det kommer fungera med passiv kylning. Tycker ändå att det skulle vara så himla häftigt och så, men om jag försöker mig på det någon gång i framtiden måste jag nog ha komponenter med väldigt låg värmeutveckling, enorma kylflänsar och något chassi med bra luftflöde. Varför inte ha ett litet chassi där flänsen sticker ut utanför, (finns ju någon här på swec som gjort en passivt kyld dator så) då måste man ju ha optimalt flöde naturligt.
Tillbaks till det här chassit måste jag nog som du säger ha åtminstone CPUfläkt, drar man ned den till 250 rpm kan den som du säger inte låta mycket.
Skulle ju dessutom vara nice att ha lite mer krävande komponenter i den, men då måste man ha GPU och kraftfulla grafikkort har då jag aldrig sett passiva.

BTW, citera nästa gång, då får du nog fler svar.

**************************************************************************************

Nu till vad som är gjort idag.

Hål för I/Opanel samt nätaggerigat utsågat.

Efter lite filande passade I/Opanelen riktigt bra. Dock sprack plasten längst ned under nätaggerigatet. (NOOOOOOOO :'( ) Det kanske går att limma...

Nu kommer jag åka bort i nästan en vecka, (:() så det lär inte bli mycket updates under den tiden, tyvärr. Men som sagt, kommentera gärna om ni har frågor, synpunkter eller förslag över något!
Ses nästa gång!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt, det där blir ju fint!
Håller själv på med ett scratchbygge i liknande koncept - metallstavar som skruvas ihop och sedan bara täcka med plåtar/nät. Får se om jag får upp litta bilder.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Snyggt, det där blir ju fint!
Håller själv på med ett scratchbygge i liknande koncept - metallstavar som skruvas ihop och sedan bara täcka med plåtar/nät. Får se om jag får upp litta bilder.

nice, ser fram emot ett album.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

Jag börjar faktiskt också tvivla allvarligt på om det kommer fungera med passiv kylning. Tycker ändå att det skulle vara så himla häftigt och så, men om jag försöker mig på det någon gång i framtiden måste jag nog ha komponenter med väldigt låg värmeutveckling, enorma kylflänsar och något chassi med bra luftflöde. Varför inte ha ett litet chassi där flänsen sticker ut utanför, (finns ju någon här på swec som gjort en passivt kyld dator så) då måste man ju ha optimalt flöde naturligt.
Tillbaks till det här chassit måste jag nog som du säger ha åtminstone CPUfläkt, drar man ned den till 250 rpm kan den som du säger inte låta mycket.
Skulle ju dessutom vara nice att ha lite mer krävande komponenter i den, men då måste man ha GPU och kraftfulla grafikkort har då jag aldrig sett passiva.

Tror det är ett klokt beslut att använda dig av en långsamtgående fläkt, tänk bara på övriga problemområden i datorn också så du slipper "skjuta dig i foten" och störa dig på något annat istället som tex nätagg o hårddiskar.

Nu verkar du vilja ha datorn till att LANa vilket gör det lite besvärligare, men annars är ett intressant alternativ "passiva"vattenkylning tex som Zalman resserator. Har själv ett mitx projekt på gång med en sådan för att ha en helt tyst dator så jag kan stänga av min stora när den inte används och hålla nere värmen i lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tror det är ett klokt beslut att använda dig av en långsamtgående fläkt, tänk bara på övriga problemområden i datorn också så du slipper "skjuta dig i foten" och störa dig på något annat istället som tex nätagg o hårddiskar.

Nu verkar du vilja ha datorn till att LANa vilket gör det lite besvärligare, men annars är ett intressant alternativ "passiva"vattenkylning tex som Zalman resserator. Har själv ett mitx projekt på gång med en sådan för att ha en helt tyst dator så jag kan stänga av min stora när den inte används och hålla nere värmen i lägenheten

att lana skulle ju vara kul men jag tror faktiskt inte att den kommer få speciellt kraftfulla komponenter, åtminstone inte inom den närmaste framtiden.
passiv vattenkylning skulle ju också kunna bli riktigt riktigt tyst. Har faktiskt letat lite halvseriöst efter det men inte hittat, skulle du kunna länka?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av hag.com:

att lana skulle ju vara kul men jag tror faktiskt inte att den kommer få speciellt kraftfulla komponenter, åtminstone inte inom den närmaste framtiden.
passiv vattenkylning skulle ju också kunna bli riktigt riktigt tyst. Har faktiskt letat lite halvseriöst efter det men inte hittat, skulle du kunna länka?

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8381_Alphacoo... sådana? blir faktist ganska snyggt när man skruvar fast dem bak på chassit sen borrar man hål i toppen för slangarna http://www.million-dollar-pc.com/gallery-2008/lian-li/a01/lia... http://www.million-dollar-pc.com/gallery-2008/lian-li/a01/lia...

Permalänk
Skrivet av hag.com:

att lana skulle ju vara kul men jag tror faktiskt inte att den kommer få speciellt kraftfulla komponenter, åtminstone inte inom den närmaste framtiden.
passiv vattenkylning skulle ju också kunna bli riktigt riktigt tyst. Har faktiskt letat lite halvseriöst efter det men inte hittat, skulle du kunna länka?

Kittet jag har är en Zalman reserator. den är rätt stor och står utanför datorn vilket gör den helt stationär (ja, tornet är större än en mITX låda ). Dock är den så gott som 100% ljudlös tack vare en liten dränkt pump. Om jag inte är helt fel ute ska den klara kyla 150-200W värme helt utan fläktar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit hem från några härliga dagar, bygget kan förhoppningsvis fortsätta fr.o.m. i övermorgon igen.

Skrivet av ripper_viruset:

Har sett den där modellen och undrat vart den finns att köpa, tack för länk!

Skrivet av lanbonden:

Kittet jag har är en Zalman reserator. den är rätt stor och står utanför datorn vilket gör den helt stationär (ja, tornet är större än en mITX låda ). Dock är den så gott som 100% ljudlös tack vare en liten dränkt pump. Om jag inte är helt fel ute ska den klara kyla 150-200W värme helt utan fläktar.

http://www.moddiy.com/product_images/i/692/RESERATOR-1-V2_01_...

En sak är då säkert, ska jag bygga ett vattenkylt system ska det vara passiva radiatorer! så hiimla snyggt!!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Ber om ursäkt för att det inte kommit någon update på länge nu, har varit och "hjälpt" en kompis att bygga ihop sin dator och det har tagit en hel del tid nu.

Ber även om ursäkt för kvalitén på dessa bilder, min lillasyster har lyckats fixa bort kameran och jag har inte haft ork nog att leta på den. Så dessa bilder kommer från min telefon, en nokia n9.

Började med att göra en hålmall för nätaggerigatet. Hittade en hålmall med mått i ett galleri här, tack till upphovsmannen till den! Namn kommer kanske om jag hittar på det igen.
Den här hålbilden är (läs: ska vara) gjord så att man kan montera nätaggerigatet både uppåt och nedåt utan att behöva skruva låss hela plåten. Vet dock inte vad av det som är enklast...

Såhär blev slutresultatet, blev riktigt nöjd faktiskt!
Gjord av ~2mm aluminiumplåt, utsågad med sticksåg och slipad. Ville ha en lite borstad aluminiumfinnish (finnishen är inte klar än förresten), och funderade på hur jag skulle kunna åstadkomma den, tänkte först putsa med våtslipspapper. Hittade sedan en stålborste och tänkte att det kanske ligger något i att det heter borstad aluminium.. Så jag testade den och det blev riktigt snyggt!
Får dock se om jag ska använda den här eller om jag gör en likadan i akryl.

Fronten riktad. (även denna av min fader)
Ska nog sätta i lite fler skruvar senare.. senare..

En lite mer helhetsbild på hur långt jag kommit nu, med baksida och top ditplacerat för syns skull.

Det var tyvärr allt jag hade att komma med för nu, höres!

Som vanligt, kommentera gärna! kul att höra vad folk tycker.
Fortfarande inte hört speciellt många förslag! Vad ska den heta, vilken färg ska den ha och hur ska fronten se ut?!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ny update.

Sry för att jag är lite småseg på att uppdatera, ni får nog räkna med så här lång eller kanske längre tid även i framtiden.

Topplåten fastskruvad, blev riktigt snyggt tycker jag!
Dock skedde ett litet missöde, igår var ingen bra dag för mig. Råkade mäta fel så att jag fick en av skruvarna 3 mm fel, detta gör att den hamnar ovanför en annan skruv och jag kan därmed inte fästa den. Men förhoppningsvis syns det inte.

Moderkortsplåten sprack även. Dock kommer sprickan näst intill inte synas alls från framsidan, och dessutom ska jag måla den, så jag tror att det kommer funka ändå. Kommer dock inga bilder på det just nu.

Lufthål i toppen filas till. Sågade ut det lite grovt med sticksågen och filade sedan ned det med en fin fil, det gick superbra och blev riktigt bra finnish på kanten. Här är ett hörn rundat.

Hål i alla tre topparna. Blev nog inte helt nöjd med det översta hålet (som kommer synas), tror det blev lite snett här och där, så jag tror att jag ska göra om det. Får se.

Som vanligt, kommentera gärna! Det var allt för den här gången.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

ser coolt ut, ska bli skoj att se slut resultatet!

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Najsy najs! Men varför har du 3 akryl skivor i toppen? kanske missat de tidigare i tråden?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Najsy najs! Men varför har du 3 akryl skivor i toppen? kanske missat de tidigare i tråden?

Nej, har inte skrivit det än tror jag.:p tänkte att det skulle bli en liten suprice, men... vill ju visa när det blir klart, och det blir nog innan hela chassit så det kommer nog komma upp fler blider.

Grejjen är den att jag ska måla den understa och översta skivan svarta, inklusive kanterna. Den i mitten ska vara transparent, och med dioder på baksidan så att de skiner igenom som ett streck.:D Tror att idén är riktigt snygg, men i verkligheten funkar det nog inte riktigt som jag tänkt mig, optiken är nog lite för klar, tyvärr.:/ men det kan nog bli ganska snyggt ändå.

Hade ju från början tänkt använda grönt tema och gröna dioder, men dessa är nästan åt det gula hållet. Inte speciellt snyggt om du frågar mig. Funderar på att byta till ett annat tema, ev rött.
Förslag?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Nej, har inte skrivit det än tror jag.:p tänkte att det skulle bli en liten suprice, men... vill ju visa när det blir klart, och det blir nog innan hela chassit så det kommer nog komma upp fler blider.

Grejjen är den att jag ska måla den understa och översta skivan svarta, inklusive kanterna. Den i mitten ska vara transparent, och med dioder på baksidan så att de skiner igenom som ett streck.:D Tror att idén är riktigt snygg, men i verkligheten funkar det nog inte riktigt som jag tänkt mig, optiken är nog lite för klar, tyvärr.:/ men det kan nog bli ganska snyggt ändå.

Hade ju från början tänkt använda grönt tema och gröna dioder, men dessa är nästan åt det gula hållet. Inte speciellt snyggt om du frågar mig. Funderar på att byta till ett annat tema, ev rött.
Förslag?

Du kan ju putsa med fint sandpapper så får nog lite mer "dimmat" ljus såg ett sjukt snyggt bygge då snubben gjorde en sån motorcykel från Tron filmen.. då gjorde han en liknande detalj som blev sjukt snyggt iaf!

Ska du bara ha en färg? eller grönt/svart vs Röd/svart typ? Tycker du kan dra till med nått nytt kanske isf! typ Grönt/rött, om du hittar vettigare gröna dioder förstås

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb