Permalänk
Medlem

514/256mb ram?

Tjena!
Vet inte vad som är fel på min dator, men ibland hoppar den upp till 500mb minnesanvändning fastän jag inte anstränger den speciellt mycket. Kan det vara hårddisken som är paj ?
Kan det hjälpa med att formatera?

Bifogar en fil också, tycker det är jävligt skumt det här.

Mvh silfver

Permalänk
Medlem

välj fliken till vänster ("Processer").
Sortera efter "Använt minne" där ser du vilka program/processer som använder mycket minne. Oftast är det Iexplore som springer iväg. Se till att du har senaste servicepacks upp gjort alla uppdateringar på windowsupdate.

Permalänk
Medlem

Men det där är som det står VÄXLINGFILEN, det e inte bara ramminnet. Din växlingsfil om du inte ändrat så ligger den nog förinställd på 1,5 * 256 mb - 3 * 256 mb = 384 mb - 768 mb.
Växlingsfilen tas från hårddisken.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Björne
välj fliken till vänster ("Processer").
Sortera efter "Använt minne" där ser du vilka program/processer som använder mycket minne. Oftast är det Iexplore som springer iväg. Se till att du har senaste servicepacks upp gjort alla uppdateringar på windowsupdate.

har det senaste. Och jag sorterade efter minne, inget som tar mer än 100mb direkt.. Allt ser normalt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Men det där är som det står VÄXLINGFILEN, det e inte bara ramminnet. Din växlingsfil om du inte ändrat så ligger den nog förinställd på 1,5 * 256 mb - 3 * 256 mb = 384 mb - 768 mb.
Växlingsfilen tas från hårddisken.

huuum.. Okej, hur ändrar jag den då? Vad ska den stå på?
Har en 30gb.. Om det spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Jo, om vi säger så här.
XP är rätt avancerat med alla sina program/processer b.l.a. som typ indexeringen och systemåterställning av alla hårddiskar.
Men om du envist skulle du vilka optimera ditt XP kika på dessa länkar gällande Processerna och Växlingsfilen, men läs noga..
Memory Tweaking: http://www.3dspotlight.com/tweaks/memory-winxp/xpmem-4.shtml
Process Tweaking: http://www.techspot.com/tweaks/winxp_services/index.shtml
Lycka till..

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

okej tack! Men det blir nog en formatering senare idag. Löser sig det inte då blir det en ny hårddisk Men dom där länkarna är intressanta. Tack igen.

Permalänk
Medlem

Hårddisken har inte ett skvatt att göra med att "växlingsfilen" (på engelsk windowska "page file", i en del andra os "swap file") blir full. Det är något eller några program som suger i sig mycket minne. Om du vill att de ska få ha så mycket minne ifred är det bara att öka storleken på den lite. Ser ut som du har drygt 600MB. Peta upp den ett par hundra MB bara.

Det verkar ändå som om orsaken är några program som ballat ur. Att nåt program ska ta runt 100MB låter väldigt mycket (om det inte är nåt fett spel som är igång just då).
Om mängden "tillgängligt fysiskt minne" ligger såpass lågt (bara ett par MB kvar) innebär det att RAM-minnet egentligen är slut och datorn trycker ner mycket minne på disk.
Det är rätt illa att förlita sig på swap-utrymme när man vill ha mycket minne. Det går nämligen skitsegt. Om du kör program som äter något hundratal MB minne kan det nog vara lönt att bygga ut RAM-minnet i burken (512MB är jättetrevligt att ha).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Hårddisken har inte ett skvatt att göra med att "växlingsfilen" (på engelsk windowska "page file", i en del andra os "swap file") blir full. Det är något eller några program som suger i sig mycket minne. Om du vill att de ska få ha så mycket minne ifred är det bara att öka storleken på den lite. Ser ut som du har drygt 600MB. Peta upp den ett par hundra MB bara.

Det verkar ändå som om orsaken är några program som ballat ur. Att nåt program ska ta runt 100MB låter väldigt mycket (om det inte är nåt fett spel som är igång just då).
Om mängden "tillgängligt fysiskt minne" ligger såpass lågt (bara ett par MB kvar) innebär det att RAM-minnet egentligen är slut och datorn trycker ner mycket minne på disk.
Det är rätt illa att förlita sig på swap-utrymme när man vill ha mycket minne. Det går nämligen skitsegt. Om du kör program som äter något hundratal MB minne kan det nog vara lönt att bygga ut RAM-minnet i burken (512MB är jättetrevligt att ha).

okej! Men hur ändrar jag det då? Nått svårt? tack för svar.

Permalänk
Medlem

Det är många steg att gå:

(Av skärmskottet att döma förmodar jag att du kör Windows XP)

Start -> Control Panel -> System (eller högerklicka på My Computer, välj Properties)

Sen är det Advanced -> Performance/Settings -> Advanced -> Virtual memory / Change

Där fipplar man hur mycket den ska använda som min/max på respektive drive.

Detta är Win XP Professional, har ingen aning om de har ändrat i XP Home. Och vad det heter på svenska får du klura ut (själv undviker jag översatta os/applikationer så långt det är möjligt).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

"Det är danskar i affären!"