Permalänk
Medlem

5tb HDD När?

Hej,

Vad tror ni? Snackades om att 5tb redan skulle ha varit på väg i våras. Allt fler diskar dyker upp med 1tb plattor och densiteten ska enligt rön upp ett snäpp ytterligare detta år (vilket torde innebära plattor med mer än 1tb/plattan)....

Permalänk
Medlem

Jadu, den där nyheten minns jag faktiskt. Att de hade kommit på hur de kunde göra större diskar.

Dem lyser inte med sin frånvaro. Hoppas väl att det börjar hända något snart.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av pelle 91:

Hej,

Vad tror ni? Snackades om att 5tb redan skulle ha varit på väg i våras. Allt fler diskar dyker upp med 1tb plattor och densiteten ska enligt rön upp ett snäpp ytterligare detta år (vilket torde innebära plattor med mer än 1tb/plattan)....

Skulle vara schysst med en 1,2tB/platta x5Hårddisk.
Då har man 6tB på i en Hårddisk frågan är ju bara vad man ska lagra.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

frågan är ju bara vad man ska lagra.

pr0n, såklart.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

frågan är ju bara vad man ska lagra.

Är det bara jag eller har utvecklingen på hårddiskar mer eller mindre stannat av?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det bara jag eller har utvecklingen på hårddiskar mer eller mindre stannat av?

Med katastrofen som hände så försökte man väl mer bara få igång produktionen normalt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Med katastrofen som hände så försökte man väl mer bara få igång produktionen normalt.

Man kan nog inte skylla på den längre... http://www.sweclockers.com/nyhet/15525-western-digital-och-se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

pr0n, såklart.

Hmm...tror att det finns en hel del folk här på forumet som har fyllt mer än 5tb (som inte növändigtvis behöver vara snusk). Sedan ska man ju ha backup på detta också. Tror att även finns ett stort antal kommersiella aktörer som skulle vara intresserade av större diskar (så att man inte behöver bygga, säg tre hallar utan "bara" två)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Inte när det kommer till priserna nu längre, nej. Men utveckling av diskar etc när katastrofen hände och månaderna efter har nog tagit skada av den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Att det höjer priserna ja, men att det stoppar utveckling tror jag inte alls på.
Och utveckling mot större och snabbare diskar var inte speciellt snabb innan den heller.
Sen 2TB diskarna kom har det inte hänt mycket, eller?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte de vill trycka ut 5tb för tidigt. Först ska man köpa 4tb och skryta. Lite som intels framskjutning av ivy bridge som låg ett halvår på hyllan.

Man hade sedan tidigare diskar med fem platter och sedan fick man fart på 1tb platters diskar. Så det var nog bara och skruva ihop om man vill (nästan).

Permalänk
Medlem

Finns ju 4tb diskar men dom är rätt oekonomiska.
Det finns inte så många på marknaden än dock så har svårt att tänka mig att 5tb kommer börja komma innan 4tb fått bra fotfäste och gått ner en del i pris.
För som det är nu kostar 2x 3tb diskar lika mycket som 1x 4tb disk.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Hedersmedlem

Precis som z0lid är inne på finns det inga direkta behov, förutom hos oss datornerdar. I takt med att allt mer data flyttar ut på Internet kan jag även tänka mig att utvecklingen långsamt kommer stanna av - tyvärr. Som sagt, skulle tillverkarna vilja hade vi nog haft 5 TB-modeller på marknaden nu, men det kan även handla om den grovt bristande konkurrens på marknaden just nu. Kika bara på Seagates senaste kvartalsrapport. De hade en grossmarginal på över 30% vilket i min bok är väldigt bra för en hårddisktillverkare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Precis som z0lid är inne på finns det inga direkta behov, förutom hos oss datornerdar. I takt med att allt mer data flyttar ut på Internet kan jag även tänka mig att utvecklingen långsamt kommer stanna av - tyvärr. Som sagt, skulle tillverkarna vilja hade vi nog haft 5 TB-modeller på marknaden nu, men det kan även handla om den grovt bristande konkurrens på marknaden just nu. Kika bara på Seagates senaste kvartalsrapport. De hade en grossmarginal på över 30% vilket i min bok är väldigt bra för en hårddisktillverkare.

Så du menar att data i molnet inte lagras på hårddiskar? Eller varför skulle utvecklingen stanna bara för att svensson slutar köpa hårddiskar, datan måste ju ändå lagras någonstans.

Permalänk
Medlem

Om det fanns till vettigt pris skulle jag nog köpa en 10TB+ disk
varför inte bara lägga in alla filmer som står i hyllan med menyer text och hela köret.. blu-ray iso filer.. men 10TB skulle det nog fylla ^^

samma som jag gjort med mina cd skivor fast det är flac filer och inte iso, och tar betydligt mindre plats än film.
Men annars vore ju 5-6TB inte fel. foton i raw format tar ganska mycket plats.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas istället på att utvecklingen på 2.5" diskar tar ett kliv snart, stora hårddiskar i all ära men vore inte fel att få en 2-3TB 2.5"...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chibariku:

Så du menar att data i molnet inte lagras på hårddiskar? Eller varför skulle utvecklingen stanna bara för att svensson slutar köpa hårddiskar, datan måste ju ändå lagras någonstans.

Nja, om man lagrar i molnet eller hos en ISP eller liknande så blir det så otroligt mycket mer effektivare, varav det krävs mycket färre hårddiskar. Skulle nog dock säga att utvecklingen har stannat för att konkurrensen har sviktat det senaste året. Western Digital köpte Hitachi, Seagate köpte Samsung och därmed halverades antalet stora aktörer på marknaden under en väldigt kort tid.

Om tillverkarna kan spotta ur sig en 5 TB-hårddisk i dagsläget, varför gör de inte det tro?

Visa signatur

WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag hoppas istället på att utvecklingen på 2.5" diskar tar ett kliv snart, stora hårddiskar i all ära men vore inte fel att få en 2-3TB 2.5"...

Du kan redan få en 2TB 2.5" fast något högre än en standard laptop disk.
Men du kan ju vara lugn för att det kommer större *smådiskar* så snart tillverkningstekniken finns.
Men annars för oss som vill ha diskar med kapacitet på så är det bra att 3.5" finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nja, om man lagrar i molnet eller hos en ISP eller liknande så blir det så otroligt mycket mer effektivare, varav det krävs mycket färre hårddiskar. Skulle nog dock säga att utvecklingen har stannat för att konkurrensen har sviktat det senaste året. Western Digital köpte Hitachi, Seagate köpte Samsung och därmed halverades antalet stora aktörer på marknaden under en väldigt kort tid.

Om tillverkarna kan spotta ur sig en 5 TB-hårddisk i dagsläget, varför gör de inte det tro?

och vad använder *molnet* att lagra på, moln eller skulle tro att dom har hårddiskar säkert med extra hårddiskar för redundans.
Men mindre konkurans är ju en trolig anledning.. hade det vart 5 olika tillverkare istället för 2st.. så hade det kanske funnits på marknaden nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

och vad använder *molnet* att lagra på, moln eller skulle tro att dom har hårddiskar säkert med extra hårddiskar för redundans.

De använder då inte 2+TB diskar i och med deras extremt dåliga pålitlighet.

Enterprise diskar är inga hög kapacitets enheter precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelle 91:

Hmm...tror att det finns en hel del folk här på forumet som har fyllt mer än 5tb (som inte növändigtvis behöver vara snusk). Sedan ska man ju ha backup på detta också.

Fylla 5TB är inte så svårt =D
Min sista PVP film tog omkring 2TB utan nå backup. (Visst bara under render, men ändå.)
Hade jag sparat allt material senaste åren hade jag behövt 10TB enbart för det =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Att det höjer priserna ja, men att det stoppar utveckling tror jag inte alls på.
Och utveckling mot större och snabbare diskar var inte speciellt snabb innan den heller.
Sen 2TB diskarna kom har det inte hänt mycket, eller?

2st företag som påvisar tydliga tecken på kartellbildning och som köper upp all eventuell konkurrans? Varför skulle de försöka att pusha vidare utvecklingen? De har ju inga direkta 'hot' för närvarande.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Du kan redan få en 2TB 2.5" fast något högre än en standard laptop disk.
Men du kan ju vara lugn för att det kommer större *smådiskar* så snart tillverkningstekniken finns.
Men annars för oss som vill ha diskar med kapacitet på så är det bra att 3.5" finns kvar.

Absolut, har själv 6 st. 3TB WD i min NAS så jag säger inte att 3.5" skall sluta utvecklas, tvärtom!
Vore skönt att uppgradera hdd's så NAS:en och servrarna tar lite mindre plats p.g.a mindre mängd hårddiskar.

Kul att se att 2TB har lanserats på 2.5", var ett tag sedan jag kollade sist..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

De använder då inte 2+TB diskar i och med deras extremt dåliga pålitlighet.

Enterprise diskar är inga hög kapacitets enheter precis.

Seagate Constellation ES2 3TB Enterprise
Hitachi Ultrastar 7K4000 4TB Enterprise

Vad du pratar om är nog 10.000 och 15.000 rpm diskar men det finns både stora och små enterprise diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

2st företag som påvisar tydliga tecken på kartellbildning och som köper upp all eventuell konkurrans? Varför skulle de försöka att pusha vidare utvecklingen? De har ju inga direkta 'hot' för närvarande.

Nej, det är synd att det blivit så. De tar utvecklingen i den takt som säljer mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kr^PacMan:

Nja, om man lagrar i molnet eller hos en ISP eller liknande så blir det så otroligt mycket mer effektivare, varav det krävs mycket färre hårddiskar.

Jag tror det blir svårt att göra så här, och jag tror inte på denna lösning. Skälen är flera.
1) Bandbredden lider. Du kanske använder 100mbit kabel, dvs ~10MB/sek. Det tar 28h att backa upp 1 TB i molnet över en 100mbit kabel. Ska man backa upp 10TB så tar det nästan två veckor, nonstop tankande. Du kommer inte åt dina data snabbt. Ett företag som måste återställa sina data, kan inte vänta 2 veckor på att få ned sina data.

2) Det kostar att backa upp 10TB, inget är gratis.

3) Jag vill inte lägga mina data i någon annans händer, klausulerna är ofta att de får göra vad de vill med mina egna data. T.ex. som dropbox.

4) Jag litar inte på att de har säkra lösningar, jag vill inte ha korrupta data. Då är mina egna backuplösningar säkrare, och jag slipper korrupta data.

5) Lagringsutvecklingen går exponentiellt. Det finns Moores lag, att man dubblar antalet transistorer på 18 månader. Det finns en liknande lag för hårddiskar. Så i forskningslaboratorierna finns det teknik lagrar väldigt mycket, men de släpps inte i produktion. Varför inte? Pga oligopolet. Tre stora disktillverkare endast. De tjänar på att hålla priserna uppe.

Citat:

Skulle nog dock säga att utvecklingen har stannat för att konkurrensen har sviktat det senaste året. Western Digital köpte Hitachi, Seagate köpte Samsung och därmed halverades antalet stora aktörer på marknaden under en väldigt kort tid.

This.

Citat:

Du svarar själv på detta ovanför. Istället för att satsa stora pengar på FoU, så kan de fortsätta håva in pengar på befintlig utveckling, så slipper de kostnader på FoU. Idealet vore att de för all framtid låg på denna hårddiskgeneration. Det är billigare att underhålla befintliga fabriker, än att bygga nytt och satsa på FoU. Det suger.

Det är helt klart ett oligopol och de samarbetar. Det är tydligt. Förr i tiden var det strid på kniven, men inte nu längre, eftersom de nyligen köpt upp ett diskföretag. Nu samarbetar de tre stora, och någon myndighet borde titta på detta. Normal läget är hård konkurrens med ständigt fallande priser i snabb takt. Ritar man en graf över Byte/Krona från förr i tiden, så var grafen exponentiell, och idag ser inte grafen alls ut på samma sätt. Exakt vid samma tidpunkt då de köpte upp hårddisktillverkaren, så börjar grafen byta form.

Om 10 år så kommer grafen se lika klen ut, och grafen kommer aldrig se ut som förr. Vi konsumenter förlorar på det. Disktillverkarna levererade fler diskar under översvämningskatastrofen än tidigare, hur är det möjligt om det var brist?? De säger att det kommer ta många år innan de återhämtar sig, det är ju skitsnack. De håller uppe priserna genom samarbete. Så enkelt är det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saddam:

Jag tror det blir svårt att göra så här, och jag tror inte på denna lösning. Skälen är flera.
1) Bandbredden lider. Du kanske använder 100mbit kabel, dvs ~10MB/sek. Det tar 28h att backa upp 1 TB i molnet över en 100mbit kabel. Ska man backa upp 10TB så tar det nästan två veckor, nonstop tankande. Du kommer inte åt dina data snabbt. Ett företag som måste återställa sina data, kan inte vänta 2 veckor på att få ned sina data.

2) Det kostar att backa upp 10TB, inget är gratis.

3) Jag vill inte lägga mina data i någon annans händer, klausulerna är ofta att de får göra vad de vill med mina egna data. T.ex. som dropbox.

4) Jag litar inte på att de har säkra lösningar, jag vill inte ha korrupta data. Då är mina egna backuplösningar säkrare, och jag slipper korrupta data.

5) Lagringsutvecklingen går exponentiellt. Det finns Moores lag, att man dubblar antalet transistorer på 18 månader. Det finns en liknande lag för hårddiskar. Så i forskningslaboratorierna finns det teknik lagrar väldigt mycket, men de släpps inte i produktion. Varför inte? Pga oligopolet. Tre stora disktillverkare endast. De tjänar på att hålla priserna uppe.

Japp, nu snackar jag generellt inte om datornördar, utan om den generella massan. Molntjänster håller redan på att börja bli intressanta, tex iCloud från Apple och Google Docs. Förutspår att mer och mer dokument och liknande kommer lagras främst i molnet. Det är nog oundvikligt att mer och mer flyttar till molnet för den stora massan. Därav kommer behovet av riktigt stora hårddiskar minska och utvecklingen kommer troligen att gå lite segare när vi pratar om 4-6 TB-diskar till persondatorer.

Vi nördar kommer troligen lagra allting hemma (och kanske egenkontrollerad offsite om man har tur) med dubbla säkerhetskopior och så vidare.

Precis som du säger tjänar tillverkarna dels på den för tillfället sega utvecklingen, men också mycket från den bristande konkurrensen samt "kriser" som hjälper att hålla priserna uppe.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kr^PacMan:

Behoven finns alltid där, men eftersom folket inte har kunskap om datorer så är det lite svårt.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Alla kanske satsar på att utveckla ssd och hdd kommer i skymundan eller har jag fel?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vanliga svenssons behöver inte ha 5 terabytes diskar... dem är redan komfortabla med att låta någon i Indien ha kontroll över deras bilder och hemmavideos, Just för att "molnet" som det så vackert kallas är ju "Grönt"

Jag själv skulle gärna vilja ha två st 5TB diskar i i min nas

Visa signatur

Gammal men bra.