Styra fläktarna på Moderkortet

Permalänk

Styra fläktarna på Moderkortet

Tjena!
Jag har en fundering om huruvida man kan kontrollera fläkthastigheten på fläktarna som sitter på moderkortet då det är jobbigt att ha dem i 100% hela tiden.
Jag vill gärna styra dom så att de följer GPU:ns temperatur.

Förstår inte hur SpeedFan fungerar, om det går att använda till det jag frågar om, isf hur?

Tack på förhand!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

vad är det för fläktar? chassifläktar? ser att du har ett asus-moderkort, prova hämta asus ai suite, där kan du enkelt ställa in fläkthastigheter beroende på vad för fläktstyrning ditt moderkort klarar av och vad för fläktar du har, pwm eller spänningsreglering. gpu-temperaturen kommer du inte kunna styra efter tyvärr, den har inte moderkortet någon koll på

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tjena!
Jag har en fundering om huruvida man kan kontrollera fläkthastigheten på fläktarna som sitter på moderkortet då det är jobbigt att ha dem i 100% hela tiden.
Jag vill gärna styra dom så att de följer GPU:ns temperatur.

Förstår inte hur SpeedFan fungerar, om det går att använda till det jag frågar om, isf hur?

Tack på förhand!

SpeedFan är skit, kort sagt, använd inte det

För att hålla koll på temperaturer och grejer kan du ladda ner CoreTemp eller RealTemp, och för lite utförligare info kan du ladda ner Speccy.

Visa signatur

Stationär i5 3570k @ 4.5 Corsair AX750W GTX 670 @ + 140 Corsair Vengeance LP 8gb TJ08-E Seagate Barracuda 1tb ASUS Z77-M PRO

Laptop HP ProBook 6360b 13.3"

Permalänk
Skrivet av Starric:

vad är det för fläktar? chassifläktar? ser att du har ett asus-moderkort, prova hämta asus ai suite, där kan du enkelt ställa in fläkthastigheter beroende på vad för fläktstyrning ditt moderkort klarar av och vad för fläktar du har, pwm eller spänningsreglering. gpu-temperaturen kommer du inte kunna styra efter tyvärr, den har inte moderkortet någon koll på

Skrivet av Cyklar.:

SpeedFan är skit, kort sagt, använd inte det

För att hålla koll på temperaturer och grejer kan du ladda ner CoreTemp eller RealTemp, och för lite utförligare info kan du ladda ner Speccy.

Det är lugnt nu, jag tog och fixade lite själv med kablarna och vips så gick det att sätta in 7 fläktar i min 5-uttags fläktkontroller!

Tack för hjälpen dock!

Visa signatur

Insert funny joke here