HDD RAID vs single ssd

Permalänk
Medlem

HDD RAID vs single ssd

Hej jag funderar på att Köpa två raptorhårdiskar ifrån WD och använda dom i raid men frågan är dom snabbare än ssd?
Här är länken till monstret som spinner i 10 000rpm
http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=20
Har testat min wd black och den startar win 7 64 bit på 15sec och min agilty 3 startade på 12.5sec och jag kan gissa på att Veloci raptor startar på 13sec men vad är resultaten i raid?Har för tillfället Corsair force 3 120gb men hatar allt krångel med blåskärm ahci osv. Jag undrar va ni tycker är detta en bra eller dålig ide?

caps
Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

SSD vinner nog på alla fronter, även om Raptor i Raid 0 kommer väldigt nära för vissa typer av operationer. Men framför allt så får du en jämnare prestanda med ssd, samt att de inte låter eller utvecklar värme.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Ok ska nog köra på Min ssd men därimot ska jag köpa en till Caviar black 1tb och ha som raid om det funkar?btw funkar ssd bra i raid?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Ska du köpa 1x 1tb och köra som raid? Om du inte har en redan så går det ju inte så bra. Men antar att du har det.
Och det är klart ssd funkar bra i raid men däremot funkar inte Trim funktionen i raid så man förlorar det också.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

det beror på vad du vill göra.

spenderar du hela dagarna med att flytta på 30 GB filer fram och tillbaka över diskarna så kan en gedigen raid vara snabbare än en ssd.

men är det däremot meningen att du ska använda datorn normalt, använda operativsystemet, program etc.
så vinner ssd'n. eftersom den inte har ett fysiskt läshuvud som måste hoppa fram och tillbaks när olika filer skall läsas.

vilket illustreras rätt ordentligt med den här bilden

en mekanisk hårddisk har alltså inte en chans mot en ssd i vanligt användande.
och att raida ihop flera stycken hjälper inte, snarare tvärt om, eftersom du då involverar flera läshuvuden i det hela.

som sagt går det dock att få högre sekventiella överföringshastigheter med en mekanisk raid för billigare kr/GB,
men det är oftast inget en vanlig person har nytta av.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

det beror på vad du vill göra.

spenderar du hela dagarna med att flytta på 30 GB filer fram och tillbaka över diskarna så kan en gedigen raid vara snabbare än en ssd.

men är det däremot meningen att du ska använda datorn normalt, använda operativsystemet, program etc.
så vinner ssd'n. eftersom den inte har ett fysiskt läshuvud som måste hoppa fram och tillbaks när olika filer skall läsas.

vilket illustreras rätt ordentligt med den här bilden http://www.sweclockers.com/image/diagram/1400?k=f4c67c66bc15c...

en mekanisk hårddisk har alltså inte någon chans mot en ssd i vanligt användande.
och att raida ihop flera stycken hjälper inte, snarare tvärt om, eftersom du då involverar flera läshuvuden i det hela.

som sagt går det dock att få högre sekventiella överföringshastigheter med en mekanisk raid för billigare kr/GB,
men det är oftast inget en vanlig person har nytta av.

Tack för svaret jag tänker skaffa en tb pågrund av att min hårdisk snart är full.Och om jag ändå skaffar en till kan man ju passa på och raida.eller?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Tack för svaret jag tänker skaffa en tb pågrund av att min hårdisk snart är full.Och om jag ändå skaffar en till kan man ju passa på och raida.eller?

Det kan du men du måste formatera den första disken när du sätter ihop en raid. (mig veterligen går det inte kringgå detta)
Sen skulle jag ju personligen inte raidat alls bara 2x 1tb diskar eftersom du inte tjänar så mycket på det ändå.
Och dom är förhållandevis små. Jag skulle hellre lagt till 200kr och köppt en 2tb disk iaf istället för dom kostar inte så mycket mer. (eller 400kr och köpt en 3tb disk)
Så kör du med:
1x 1tb disk
1x 2tb eller 3tb disk
1x ssd

Så länge du inte är i enormt behov av riktigt bra prestanda på lagrings diskarna så är det rätt onödigt ändå att sätta upp en raid på 2x 1tb diskar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det kan du men du måste formatera den första disken när du sätter ihop en raid. (mig veterligen går det inte kringgå detta)
Sen skulle jag ju personligen inte raidat alls bara 2x 1tb diskar eftersom du inte tjänar så mycket på det ändå.
Och dom är förhållandevis små. Jag skulle hellre lagt till 200kr och köppt en 2tb disk iaf istället för dom kostar inte så mycket mer. (eller 400kr och köpt en 3tb disk)
Så kör du med:
1x 1tb disk
1x 2tb eller 3tb disk
1x ssd

Så länge du inte är i enormt behov av riktigt bra prestanda på lagrings diskarna så är det rätt onödigt ändå att sätta upp en raid på 2x 1tb diskar.

Har för mig att raid fördubblar prestandan men du föreslår att jag inte kör i raid när jag skaffar en till tb. Btw jag har caviar black serien så 3tb kan vi glömma:D

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lexius:

Har för mig att raid fördubblar prestandan men du föreslår att jag inte kör i raid när jag skaffar en till tb. Btw jag har caviar black serien så 3tb kan vi glömma:D

Du kan fördubbla Läs & skriv när du slänger på en till disk i Raid-0, men prestandan påverkas inte ett dugg på Söktids-fronten, raid kan förövrigt påverka söktiden på diskarna (enheten) negativt såvitt jag vet.
Kan även tillägga att om 1/2 diskar i arrayen felar så går all data åt skogen, värt att notera.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Du kan fördubbla Läs & skriv när du slänger på en till disk i Raid-0, men prestandan påverkas inte ett dugg på Söktids-fronten, raid kan förövrigt påverka söktiden på diskarna (enheten) negativt såvitt jag vet.
Kan även tillägga att om 1/2 diskar i arrayen felar så går all data åt skogen, värt att notera.

Precis så köp bara en extra disk istället och sätt i den.
Är mycket lättare. Och du måste inte köpa en caviar black disk bara för att lagra på.
Det räcker med en green disk. Och 2tb och 3tb är inte så mycket dyrare än en 1tb disk det var de jag försökte få fram.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Eftersom att du skrev att du fått slut på utrymme så antar jag att du tänkte skaffa en till hårddisk för att utöka utrymmet. Dock tror jag du blandat ihop det här med raid.
Det finns olika raid och den du förmodligen tänker på heter raid0. denna gör att hårddiskarna delar upp information på båda diskarna dvs läser vartannat ungefär och får därför högre prestanda. men det jag tror du har förstått fel är att man får inte mer utrymme. om man kopplar in 2stycken 1tb:are så i raid0 så kommer du bara få 1tb utrymme pga att de speglar varandra för att läsa&skriva snabbare.
Sen finns det raid för att utöka lagringskapaciteten men detta ökar inte prestandan utan främst för säkerhet ifall en hårddisk skulle gå sönder så är inte allt borta.
Men kan säga att om du har en ssd som systemdisk och har 2 stycken hårddiskar för lagring så kommer du inte behöva högre hastighet än det du redan får ut av hårddisken.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Min caviar black har en inbyggd dual core processor så i raid 0 blir det quadcore omg.......:D tack för all info raffe . De kanske smartare att skaffa en till ssd och ha i raid0 ifall man är ute efter sjuk prestanda.

(ta inte quadcore skämtet seriöst)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Skrivet av Raffe:

Eftersom att du skrev att du fått slut på utrymme så antar jag att du tänkte skaffa en till hårddisk för att utöka utrymmet. Dock tror jag du blandat ihop det här med raid.
Det finns olika raid och den du förmodligen tänker på heter raid0. denna gör att hårddiskarna delar upp information på båda diskarna dvs läser vartannat ungefär och får därför högre prestanda. men det jag tror du har förstått fel är att man får inte mer utrymme. om man kopplar in 2stycken 1tb:are så i raid0 så kommer du bara få 1tb utrymme pga att de speglar varandra för att läsa&skriva snabbare.
Sen finns det raid för att utöka lagringskapaciteten men detta ökar inte prestandan utan främst för säkerhet ifall en hårddisk skulle gå sönder så är inte allt borta.
Men kan säga att om du har en ssd som systemdisk och har 2 stycken hårddiskar för lagring så kommer du inte behöva högre hastighet än det du redan får ut av hårddisken.

Undrar vem som förstått fel?
2 st 1tb diskar i Raid0 blir 2tb lagringsutrymme just därför att de delar datan mellan varandra.
2 st 1tb diskar i Raid1 blir 1tb lagringsutrymme just därför att de speglar datan mellan varandra.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

zOlid
Körde 2st wd black 1gb i raid 0 (det gör jag nu med men på servern som os/temp) tidigare detta eftersom att jag inte ville gå över 2tb på arryen för kompatibilitet med boot av windows.

Edit:
Min erfarenhet av WD är att black inte går att gämföra med green. Men jag använder 4st green till lagring. Har inte testat blue hemma utan bara på kundburkar men rekomenderar de framför green om det ska hålla. Använd black till os och green oberoende av märke som lagriong till saker som inte är så viktiga. Gärna i raid5 softraid tänker jag på då.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Min caviar black har en inbyggd dual core processor så i raid 0 blir det quadcore omg.......:D tack för all info raffe . De kanske smartare att skaffa en till ssd och ha i raid0 ifall man är ute efter sjuk prestanda.

(ta inte quadcore skämtet seriöst)

Vadå hårddisk med "dual core processor"?
Om du inte flyttar väldigt stora filer så är det ändå onödigt med "sjuk prestanda" (läs-/skriv-hastigheter). Det är accesstiden som gör att SSDer känns så rappa. När man kommer upp i sådana läshastigheter som 2st SSDer i raid0 har, så gör det en väldigt liten skillnad (som man inte märker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Vadå hårddisk med "dual core processor"?
Om du inte flyttar väldigt stora filer så är det ändå onödigt med "sjuk prestanda" (läs-/skriv-hastigheter). Det är accesstiden som gör att SSDer känns så rappa. När man kommer upp i sådana läshastigheter som 2st SSDer i raid0 har, så gör det en väldigt liten skillnad (som man inte märker).

Minna black diskar har två processorer på kontrollerkortet, men det är inte dual core. Det är inte heller. Dubbla styr chip/io, har inte kollat så noga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Eftersom att du skrev att du fått slut på utrymme så antar jag att du tänkte skaffa en till hårddisk för att utöka utrymmet. Dock tror jag du blandat ihop det här med raid.
Det finns olika raid och den du förmodligen tänker på heter raid0. denna gör att hårddiskarna delar upp information på båda diskarna dvs läser vartannat ungefär och får därför högre prestanda. men det jag tror du har förstått fel är att man får inte mer utrymme. om man kopplar in 2stycken 1tb:are så i raid0 så kommer du bara få 1tb utrymme pga att de speglar varandra för att läsa&skriva snabbare.
Sen finns det raid för att utöka lagringskapaciteten men detta ökar inte prestandan utan främst för säkerhet ifall en hårddisk skulle gå sönder så är inte allt borta.
Men kan säga att om du har en ssd som systemdisk och har 2 stycken hårddiskar för lagring så kommer du inte behöva högre hastighet än det du redan får ut av hårddisken.

Ignorera inlägget då det är helt fel.

Edit:
taxifidde hade visst sagt det.

Offtopic. Bröt min raid på 4x 128gb ssd inatt då 4k inte blev direkt bätre från 2x 128gb ssd (pratar raid 0) Installerade inte om windows utan clonade arrayen till en hdd sen tillbaks till en nyskapad 2x 128gb (nu är det två stycken. en 2x 128 på p67 sata 3 och en likadan på p67 sata 2.) Det intressanta är att jag nu testat d3 , starcraft2, origin och steam och det fungerar bra. Jag flyttade de mapparna till den ena arryen eftersom, det inte fick plats annars. Använde symlänkar. Bara att flytta mappen sen skapa länken. Då jag stavar som en kratta tästade jag http://code.google.com/p/symlinker/. Ett tipps.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Undrar vem som förstått fel?
2 st 1tb diskar i Raid0 blir 2tb lagringsutrymme just därför att de delar datan mellan varandra.
2 st 1tb diskar i Raid1 blir 1tb lagringsutrymme just därför att de speglar datan mellan varandra.

Skrivet av hACmAn:

Ignorera inlägget då det är helt fel.

Edit:
taxifidde hade visst sagt det.

Offtopic. Bröt min raid på 4x 128gb ssd inatt då 4k inte blev direkt bätre från 2x 128gb ssd (pratar raid 0) Installerade inte om windows utan clonade arrayen till en hdd sen tillbaks till en nyskapad 2x 128gb (nu är det två stycken. en 2x 128 på p67 sata 3 och en likadan på p67 sata 2.) Det intressanta är att jag nu testat d3 , starcraft2, origin och steam och det fungerar bra. Jag flyttade de mapparna till den ena arryen eftersom, det inte fick plats annars. Använde symlänkar. Bara att flytta mappen sen skapa länken. Då jag stavar som en kratta tästade jag http://code.google.com/p/symlinker/. Ett tipps.

Ber om ursäkt blandare ihop dom.
Bortse från mitt inlägg

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Är confusad av alla kommentarer ska jag köra i raid 0 om jag skaffar en till eller inte? Eller ska jag köra raid 1?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

1 eller 2 SSD och behålla dinna wd black som storage/lab diskar.
Om du har intel moderkort så har de nu kommit med stöd för TRIM via raid 0. Har den isnstallerad men har inte kunnat se om det fungerar eller inte. Men det finns manuella program för ränsning. Osäker på om de sliter mer på cellerna dok.

EDIT:
Fick en länk i torsdags men verkar som jag kör 11.2 och TRIM skulle komma med 11.5 enligt gamla nyherter jag läst så får återkomma. Lite sent att nå kompisen nu.

EDIT2:
Var i torsdags som jag fick medelande om att en ny skulle vara ute.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är confusad av alla kommentarer ska jag köra i raid 0 om jag skaffar en till eller inte? Eller ska jag köra raid 1?

Strunta i Raid helt och kör de som separata enheter.
Vill du absolut skapa en Raid när du köper en till disk och vill ha den för att utöka utrymmet så är det Raid 0 som gäller, men då måste du vara beredd på att du kommer förlora all data du har på nuvarande disk.
Så nej jag håller med tidigare skribenter i tråden, köp hellre en större disk på en gång och glöm Raid tankarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är confusad av alla kommentarer ska jag köra i raid 0 om jag skaffar en till eller inte? Eller ska jag köra raid 1?

Här har du lite snabb info om raid, så får du lite mer koll på vad det finns för olika raids och vad det innebär

Jag själv kör två st Western Digital Caviar Black 1TB i Raid 0, sämsta valet jag gjort. Gav minimal prestanda ökning och jag skulle köpt en Green 2tb istället och lagt till lite på en SSD :/ Så två mekaniska diskar i raid 0 ska du absolut inte satsa på om du enbart vill ha de för prestanda ökning. Kom ihåg också att du fördubblar risken att förlora all data genom raid 0, då all data fördelas ut på båda diskarna. Du kommer fatta mer vad jag snackar om när du läst Wikin

Sen om 2 st SSD kommer ge bra prestanda ökning när man kan köra TRIM i Raid 0. De är bara att vänta och se Mekaniska ger iaf ingen markant skillnad i Raid 0 imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke021:

Mekaniska ger iaf ingen markant skillnad i Raid 0 imo.

Det gör en rejäl skillnad om man ser till läs och skrivhastighet, är det däremot söktid du kollar på så blir den oftast markant sämre i Raid0, min 4 diskars Raid 0 låg runt 400MB/s innan jag valde att köra aggressiv kryptering på den och nu ligger den runt 200MB/s vilket är mer än tillräckligt och fortfarande snabbare än en singeldisk. Och detta är med green diskar.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Jokke021 minna två WD Black 1tb med sata 3 aktiverat presterade ca 200 i skriv och några tio meg mer i läsning då de rullade i raid noll. Minna WD Grenn går inte att gömföra. Nu har jag en gått sönder och fått den utbytt. De sitter nu på ett gamalt jmicro chipp och de presterar inte bra. Max 85Mb effektict. Men på p55 chippet och p67 rullade det på bra. Men 4k IOPS går det inte att gämföra.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Är confusad av alla kommentarer ska jag köra i raid 0 om jag skaffar en till eller inte? Eller ska jag köra raid 1?

Strunta i Raid. Kör på en 128/256GB ssd till systemet och köp till en 2TB mekanisk till lagring.

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke021:

Mekaniska ger iaf ingen markant skillnad i Raid 0 imo.

Ursäkta?!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninnuam:

Ursäkta?!

Det är därför raid inte existrade innan ssd.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Ok struntar i raid för mina mekaniska men kör gärna raid om jag skaffar en till ssd.

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke021:

Här har du lite snabb info om raid, så får du lite mer koll på vad det finns för olika raids och vad det innebär

Jag själv kör två st Western Digital Caviar Black 1TB i Raid 0, sämsta valet jag gjort. Gav minimal prestanda ökning och jag skulle köpt en Green 2tb istället och lagt till lite på en SSD :/ Så två mekaniska diskar i raid 0 ska du absolut inte satsa på om du enbart vill ha de för prestanda ökning. Kom ihåg också att du fördubblar risken att förlora all data genom raid 0, då all data fördelas ut på båda diskarna. Du kommer fatta mer vad jag snackar om när du läst Wikin

Sen om 2 st SSD kommer ge bra prestanda ökning när man kan köra TRIM i Raid 0. De är bara att vänta och se Mekaniska ger iaf ingen markant skillnad i Raid 0 imo.

Vi har alla olika uppfattningar om vad som är markant skillnad så för att undvika att fastställa subjektiva åsikter som fakta är det bra att presentera värden i stället så få var och en själva avgöra vad som är markant eller inte. Har du gjort rätt skall du kunna få ut c:a 200 MB/s i RAID 0 jämfört med c:a 100 MB/s enkeldisk. Märker jag någon skillnad? Ja, absolut. t.ex när jag öppnar flera stora raw-filer i PS. Så för mig var det väl investerade slantar.

TRIM har inte som primär funktion att snabba upp en SSD utan snarare att se till att den inte blir slö. Utan TRIM är man alltså utelämnad åt den algoritm som styr GC, en inbyggd funktion i alla SSD som fungerar oavsett om den är i RAID eller ej. SSD i RAID ger dubbla prestandan det med (även utan TRIM); från c:a 250 MB/s till c:a 500 MB/s i mitt fall. Märker jag någon skillnad? Nej.

Jag tycker absolut att man kan köra mekaniska diskar i RAID 0 på en lagringsdisk om man behöver prestandaökning till en billig peng. Min RAID 0 uppsättning med mekaniska diskar är inne på femte året utan haveri. Mina SSD i RAID 0 är inne på år två utan haveri. Och jag sover gott om nätterna för jag har säkerhetskopia på viktig data.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Ok struntar i raid för mina mekaniska men kör gärna raid om jag skaffar en till ssd.

Jag skulle rekommendera följande uppsättning:
Som systemdisk har du en SSD på minst 120 GB*.
Som lagringsdisk kan du ha två HDD i RAID 0 om du har behov av att kunna läsa/skriva stora filer snabbt. Annars fungerar en stor HDD ofta lika bra.

*SSD i RAID 0 ger förvisso fördubblad prestanda i syntetiska tester men det är sällan jag upplevt något skillnad i praktiken jämfört med enkel SSD. Större SSD har fler kanaler än de mindre vilket också ger lite bättre prestanda samt att du inte behöver vara så disciplinerad med diskutrymmet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net