Allmän hjälp ang Rasp pi och xmbc (raspbmc) behövs

Permalänk
Medlem

Allmän hjälp ang Rasp pi och xmbc (raspbmc) behövs

Hej

Har nyss fått hem min Pi och lagt på raspbmc efter rekommendation, men nu efter installationen när jag skulle lägga in bilder som jag ska ha till bilduppvisning (få tv:n till fotoram) så säger windows att minnet är 70 mb, när det är 8 gb stort.

Frågan är då hur ska jag bära mig åt för att jag ska kunna lägga in bilder på den, hjälp uppskattas.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Kan man kanske skapa någon partion på den och på så sett dela upp minnet?

tacksam för svar

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

Det är för att windows inte kan se partitionerna linux skapar (typ, står mer info om det någonstans, på raspbmc's hemsida tror jag).
Hur du löser det vet jag faktiskt inte.
Men ska du inte streama från din stationära?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Det är för att windows inte kan se partitionerna linux skapar (typ, står mer info om det någonstans, på raspbmc's hemsida tror jag).
Hur du löser det vet jag faktiskt inte.
Men ska du inte streama från din stationära?

Så den skapar en partition som jag inte kan se?

Har inte koll på hur jag kan stream från min stat + att jag inte tror det kommer gå då jag bara har kabel dragen och inte ngt trådlöst.

men finns det inte ngt sätt man kan se den andra partitionen? (Om den nu finns)

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

Så den skapar en partition som jag inte kan se?

Har inte koll på hur jag kan stream från min stat + att jag inte tror det kommer gå då jag bara har kabel dragen och inte ngt trådlöst.

men finns det inte ngt sätt man kan se den andra partitionen? (Om den nu finns)

Google and you shall find, som sagt, står på raspbmc.com.

Sen kan du definitivt streama från din stationära med sladd. Jag gör det.
Bara dela mappen du vill streama genom windows och sen lägger till den som källa från pin.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Om inte annat kan du ju scp:a över filerna, dra ner winscp och logga på med ditt ssh-konto så borde du hamna i din hemkatalog. Vet inte vad raspbmc kör med, men gissar på att andra partitionen är ext4. Partionen som windows ser torde vara /boot vilken då är fat16 eller fat32.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Google and you shall find, som sagt, står på raspbmc.com.

Sen kan du definitivt streama från din stationära med sladd. Jag gör det.
Bara dela mappen du vill streama genom windows och sen lägger till den som källa från pin.

Problemet med att stream till min Pi är att jag inte har ngt internet vid tvn, dvs jag måste köpa ett trådlöst nätvärks kort som man kopplar in via usb, undviker därför helst det. Sen kollade jag på partition fliken på raspbmc men som oerfaren linux användare, eller bara oerfaren helt enkelt, så fattade jag inte mycket om vad som stod där.

Skrivet av '[vEX:

;12589827']Om inte annat kan du ju scp:a över filerna, dra ner winscp och logga på med ditt ssh-konto så borde du hamna i din hemkatalog. Vet inte vad raspbmc kör med, men gissar på att andra partitionen är ext4. Partionen som windows ser torde vara /boot vilken då är fat16 eller fat32.

kan inte så mkt om sånt här och förstod inte mycket av det du skrev men partitionen windows ser är, vad jag förstår, boot som är fat32.
Laddade ner winscp ifall du skulle vilja förklara närmare på hur jag ska bära mig åt.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

Problemet med att stream till min Pi är att jag inte har ngt internet vid tvn, dvs jag måste köpa ett trådlöst nätvärks kort som man kopplar in via usb, undviker därför helst det. Sen kollade jag på partition fliken på raspbmc men som oerfaren linux användare, eller bara oerfaren helt enkelt, så fattade jag inte mycket om vad som stod där.

En trådlös mottagare via USB ska inte vara några problem längre sen RC4. Om det var där problemet låg.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag satt i samma sits som dig med min nya raspberry pi..

Till slut så bestämde jag mig för att använda ett vanligt usbminne formatterat till fat32 för att lägga över filer som jag vill se på tvn.. funkar skitbra. även om det inte är riktigt samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

En trådlös mottagare via USB ska inte vara några problem längre sen RC4. Om det var där problemet låg.

om man inte har ngn sådan så kan det bli problem, men kan inhandlas om det visar sig att det inte går att lösas på annat sätt.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

om man inte har ngn sådan så kan det bli problem, men kan inhandlas om det visar sig att det inte går att lösas på annat sätt.

Finns på ebay för typ en 20a, kan ju vara värt att testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

kan inte så mkt om sånt här och förstod inte mycket av det du skrev men partitionen windows ser är, vad jag förstår, boot som är fat32.
Laddade ner winscp ifall du skulle vilja förklara närmare på hur jag ska bära mig åt.

Nu är jag ingen windowsanvändare, men WinSCP fungerar lite som en FTP-klient, här är en guide för iPhone men det fungerar likadant mot rpi: http://iphoneinfo.se/guide-ansluta-till-iphone-via-ssh/. Vad du har för login/lösen kan enbart du svara på, men det är samma konto som du använder för att SSH:a in på den.

Tydligen har FileZilla också stöd och där hittade jag också en guide: http://www.question-defense.com/2009/04/12/how-to-scp-secure-....

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Ditt minneskort är uppdelat i två partitioner: en på runt 70 mb (fat32) och en på restrerande plats (8 gb). Anledningen till att du inte kan se de 8 gb i windows är att windows inte har stöd för linux-partitioner (ext4). Stoppar du in ditt minneskort i något linux-system, t.ex. Ubuntu eller något kan du såklart få upp alla filer och lägga in vad du vill.
Kan du inte helt enkelt koppla in nätverket med sladd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emill:

Ditt minneskort är uppdelat i två partitioner: en på runt 70 mb (fat32) och en på restrerande plats (8 gb). Anledningen till att du inte kan se de 8 gb i windows är att windows inte har stöd för linux-partitioner (ext4). Stoppar du in ditt minneskort i något linux-system, t.ex. Ubuntu eller något kan du såklart få upp alla filer och lägga in vad du vill.
Kan du inte helt enkelt koppla in nätverket med sladd?

fått reda på att det e win som är prob ang partioner men har inte ngn linux baserad dator hemma, och nej jag har inte möjlighet att dra sladd till min pi vid tv:n

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Hej,
Vill du föra över bilder ifrån Windows dator till minneskortet så finns det väl två vägar:
Se till att Windows klarar av att läsa EXT3/EXT4 partitioner. Har inte testat själv men googlade fram http://www.webupd8.org/2011/08/access-ext4-ext3-or-ext2-parti....
Andra alternativet som jag vet att det fungerar är att ladda ner någon linux dist med live skiva ex. Ubuntu och bränna en skiva eller köra via usb minne. Du bootar då på skivan och "ser" både din windows partition och linux partitionen på minneskortet, Med filhanteraren kan du sedan flytta filerna.

Under /home/pi kan du sedan skapa ett mapp för dina bilder.

Låt raspbmc starta upp på din raspberrypi först. Har för mig att det är under uppstart som ext partitionen utökas till att fylla minneskortet. Efter detta kan du stoppa in kortet i datorn och föra över bilderna.