CDON - Vägrar reklamation av grafikkort pga modifikation

Permalänk

Från konsumentverket: "Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början."

Det är självklart att du gjort det mycket svårare för dig att få kortet reklamerat när du sågat i det, men om du verkligen står i och fortsätter klaga kan det hända att du får ett nytt kort. Du får nog vara beredd på att det kommer ta väldigt lång tid dock och mycket arbete med att kommunicera mellan diverse parter, men du får ta det som en lärdom att alltid testa kortet innan du börjar härja med verktygen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Enkelt att lösa , fråga en kompis som har samma kylare. Byt ut kylarna , skicka in till asus eller CDON. BAM!

Lite sent för det nu va? Eller ska CDON bara tro att den magiskt reparerat sig självt?

Och som tidigare nämnts - glöm gararanti-paragraferna nu tack. Nu pratar vi reklamation! Och frågan är nog ändå långt ifrån självklar, även om jag personligen tycker att TS ska bita i det sura. Men vad jag tycker är inte så hiskeligt relevant, det är lagen om reklamation som ska diskuteras.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Som sagts tidigare så måste man skilja på garanti och reklamationsrätt.

Garanti: Avtal mellan säljare och köpare där säljaren oftast åtar sig att under en begränsad tid laga eventuella fel utan kostnad. I detta fallet så verkar garantin vara förverkad med tanke på ingreppet.

Reklamationsrätt: Reklamerar man (enligt konsumentköplagen) så är det under de första 6 månaderna upp till säljaren att bevisa att felet inte är ett ursprungligt fel. Personligen har jag svårt att se att man på rak arm kan vägra reklamation pga modifikationen såvida man inte faktiskt kan bevisa att det var denna som dödade kortet. Det räcker i mitt tyck inte med att säga som många här säger att det kan vara statisk elektricitet, flisor eller andra skador som ligger bakom, man måste nog i så fall faktiskt visa på en flisa som kortslutit kortet eller visa på sprickor i kretskortet eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Lite sent för det nu va? Eller ska CDON bara tro att den magiskt reparerat sig självt?

Och som tidigare nämnts - glöm gararanti-paragraferna nu tack. Nu pratar vi reklamation! Och frågan är nog ändå långt ifrån självklar, även om jag personligen tycker att TS ska bita i det sura. Men vad jag tycker är inte så hiskeligt relevant, det är lagen om reklamation som ska diskuteras.

Så länge de inte har bildbevis sår det ju lugnt, annars är det väl bara skicka det direkt till produktionsföretaget. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

De flesta här är som sagt inte insatta i hur reklamationsrätten fungerar. Man får lov att göra vad man vill, de måste bevisa att det är just det du gjorde som gav upphov till skadan annars har du rätt till ersättning.

Jag tror inte CDON har några större problem att se om det möjligen kan ha lossnat metallspån eller om spänningar i samband med sågningen/böjningen kan ha pajjat kortet på nåt sätt. De behöver ju inte bevisa exakt var spånet träffade och orsakade kortis. Det är väl sällan en domstol har svart på vitt vad som orsakade felet tvisten handlar om men i det här fallet skulle jag satsa pengar på att CDON får rätt.

Bortsett från det rent rättsliga så tycker jag att man måste lära sig av sina misstag och ta ansvar för sina egna handlingar. Eftersom CDON inte vart oschyssta förtjänar de inte att hamna i domstol för att du sannolikt pajjat kortet själv. Det kan ha varit paj från början men eftersom du missade att kolla det får du skylla dig själv enligt mig. Vill du ha ökade chanser för snäll behandling från butiken ska du handla från Inet, de verkar ta på sig och rätta till även uppenbara kundmisstag. Men där får man betala lite mer också.

Jag har själv gjort en dum grejj och råkade smälla ett nätagg. Det är skitsurt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Så länge de inte har bildbevis sår det ju lugnt, annars är det väl bara skicka det direkt till produktionsföretaget. ^^

Och du har inga problem med att det är bedrägeri heller då antar jag?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ser inget problem i det i detta fall, sparar en massa tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Bortsett från det rent rättsliga så tycker jag att man måste lära sig av sina misstag och ta ansvar för sina egna handlingar. Eftersom CDON inte vart oschyssta förtjänar de inte att hamna i domstol för att du sannolikt pajjat kortet själv. Det kan ha varit paj från början men eftersom du missade att kolla det får du skylla dig själv enligt mig. Vill du ha ökade chanser för snäll behandling från butiken ska du handla från Inet, de verkar ta på sig och rätta till även uppenbara kundmisstag. Men där får man betala lite mer också.

Jag har själv gjort en dum grejj och råkade smälla ett nätagg. Det är skitsurt.

Exakt min mening! Såklart det är skitsurt och lider med TS. Har själv gjort mina missar. Reagerar bara på att man när man gör sin miss sen räknar med att andra ska stå för det.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Jag tror inte CDON har några större problem att se om det möjligen kan ha lossnat metallspån eller om spänningar i samband med sågningen/böjningen kan ha pajjat kortet på nåt sätt. De behöver ju inte bevisa exakt var spånet träffade och orsakade kortis. Det är väl sällan en domstol har svart på vitt vad som orsakade felet tvisten handlar om men i det här fallet skulle jag satsa pengar på att CDON får rätt.

Frågan är ju då , varför skulle ha inte ta av kylaren innan han sågade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Personligen har jag svårt att se att man på rak arm kan vägra reklamation pga modifikationen såvida man inte faktiskt kan bevisa att det var denna som dödade kortet. Det räcker i mitt tyck inte med att säga som många här säger att det kan vara statisk elektricitet, flisor eller andra skador som ligger bakom, man måste nog i så fall faktiskt visa på en flisa som kortslutit kortet eller visa på sprickor i kretskortet eller liknande.

Och hur bevisar man det om flisan inte finns kvar? Med elektronmikroskop? Ett kretskort kan gå sönder på många andra sätt än "spricka i kretskortet".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Reklamationsrätt: Reklamerar man (enligt konsumentköplagen) så är det under de första 6 månaderna upp till säljaren att bevisa att felet inte är ett ursprungligt fel. Personligen har jag svårt att se att man på rak arm kan vägra reklamation pga modifikationen såvida man inte faktiskt kan bevisa att det var denna som dödade kortet. Det räcker i mitt tyck inte med att säga som många här säger att det kan vara statisk elektricitet, flisor eller andra skador som ligger bakom, man måste nog i så fall faktiskt visa på en flisa som kortslutit kortet eller visa på sprickor i kretskortet eller liknande.

Bevis behöver inte vara fysiska spår, det kan vara en sannolik slutsats. Att konsumenten har gjort uppenbara ingrepp med verktyg på en känslig produkt kan vara bevis nog.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det är fortfarande tillverkaren som måste kunna bevisa att kundens modifikation har orsakart skadan på kortet.
Om modifikationen inte har ngt att göra med skadan/felet som kortet har, så är det fortfarande garanti.

Liknelse som passar bättre.
Lacken på bilen släpper och du vill ha garanti på det. Men du har klistrat en massa dekaler på bilen(modifikation).
Men tillverkaren menar att garantin gäller inte när man har dekaler klistrad på lacken.
Då måste även tillverkaren bevisa att lacken släpper pga dekalerna!!!

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Medlem

Du får inte rätt hos ARN.

Förvisso har du rätt att få kortet reklamerat om det är ett ursprungligt fel på det.
Har du däremot pillat loss saker som inte är meningen att pillas loss eftersom de faktiskt sitter där, oavsett om det är för estetiskt bruk eller inte, så har de rätt att neka dig ersättning eftersom du redan har åsamkat en skada på kortet.

Det spelar ju ingen roll vad du som köpare anser om detta, det du har köpt ska lämnas tillbaka i det skick du fick det. Inte med saknade plåtbitar etc.

Har jag, låt säga en högtalare som ska passas in vid ett snedtak, medför detta att jag kanske sågar av en bit av den övre högra kanten för att få den i linje med snedtaket. Jag drar sedan igång mitt system och märker att högtalaren inte fungerar. Tror du på största allvar att jag skulle få ut en ny högtalare då?

Givetvis ska man prova sina grejer först, sen modifiera dom, men då ska man veta att man inte kan reklamera dom då man har åsamkat yttre åverkan på produkten.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Avstängd

Rätt åt dig och hoppas inte du får ett skit.

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

ARN har ca 6mån väntetid

Visa signatur

Milk is life

Permalänk
Medlem

Bortfall av rätt till hävning och omleverans

45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.

Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Det blir nog en bedömningsfråga i slutändan om nu TS går vidare med detta, tråkigt på ett fint grafikkort och hoppas att allt löser sig till det bästa.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Du får inte rätt hos ARN.

Förvisso har du rätt att få kortet reklamerat om det är ett ursprungligt fel på det.
Har du däremot pillat loss saker som inte är meningen att pillas loss eftersom de faktiskt sitter där, oavsett om det är för estetiskt bruk eller inte, så har de rätt att neka dig ersättning eftersom du redan har åsamkat en skada på kortet.

Det spelar ju ingen roll vad du som köpare anser om detta, det du har köpt ska lämnas tillbaka i det skick du fick det. Inte med saknade plåtbitar etc.

Har jag, låt säga en högtalare som ska passas in vid ett snedtak, medför detta att jag kanske sågar av en bit av den övre högra kanten för att få den i linje med snedtaket. Jag drar sedan igång mitt system och märker att högtalaren inte fungerar. Tror du på största allvar att jag skulle få ut en ny högtalare då?

Givetvis ska man prova sina grejer först, sen modifiera dom, men då ska man veta att man inte kan reklamera dom då man har åsamkat yttre åverkan på produkten.

är fortfarande som nämndes tidigare företagets uppgift att bevisa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

är fortfarande som nämndes tidigare företagets uppgift att bevisa det.

Är en solid plåtbit borta så finns det inte mycket att bevisa. Det är bara köparens och de fantasifullas naivitet som på fullt allvar tror att varan kommer ersättas. Har kortet utsatts för yttre åverkan, vilket i detta fallet tydligt beskrivs av TS att han har gjort, ersätts den inte.

Som jag skrev innan, sågar jag bort en bit på min högtalare, kan jag inte få någon ersättning för den om den inte skulle fungera, eftersom jag inte har returnerat varan i det befinitliga skick jag fick den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Frågan är ju då , varför skulle ha inte ta av kylaren innan han sågade?

Nej, frågan är snarare OM han tog bort kylaren. Eftersom han redan missat andra grundläggande saker så som funktionskontroll kan man inte förutsätta att han tog bort kylaren innan han modifierade den.

Det borde ju gå att kolla om han gjort det genom att analysera kylpastan samt kolla om han gjort nåt annat med kortet. Men nu sitter han med kortet hemma så han kan ju putsa till det bäst han vill innan CDON får chans att titta på det för att kunna bevisa att det är hans fel. Möjligen att det är där CDON gjort fel, att de blint skickade tillbaka kortet utan att analysera det närmare, med hänvisning att han modifierat det.

Jag tycker TS borde bita i det sura äpplet och erkänna samt lära av sitt misstag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Är en solid plåtbit borta så finns det inte mycket att bevisa. Det är bara köparens och de fantasifullas naivitet som på fullt allvar tror att varan kommer ersättas. Har kortet utsatts för yttre åverkan, vilket i detta fallet tydligt beskrivs av TS att han har gjort, ersätts den inte.

Som jag skrev innan, sågar jag bort en bit på min högtalare, kan jag inte få någon ersättning för den om den inte skulle fungera, eftersom jag inte har returnerat varan i det befinitliga skick jag fick den.

Så om han ersätter kylaren då blir den väl i samma skick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Jag får tyvärr hålla med resten om att du har faktist modifierat kortet, och där med häver garantin, garantin försvinner ju direkt så fort man tar av en liten klisterlapp ovanför en skruv t.ex.
Jag tror inte det lönar sig på att strida eller gå till ARN med detta.

Får nog hålla med här, har du medvetet modifierat ditt grafikkort så klart att du bryter garantin, förstår inte att du ens kan fundera på att bestrida faktura och försöka få köpet hävt.

Skyll dig själv, bit i det sura äpplet....

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Jag läser tråd efter tråd där folk på ett eller annat sätt gjort bort sig och sen viftar med ARN och reklamationsrätten. Vi som konumenter har rätt långtgående rättigheter, men inte till den grad många här verkar tro. Möjligheten att få reklamera ett kort som man sågat i är noll. TS kommer inte vinna det här, inte en chans.
Ni säger att det är upp till tillverkaren/säljaren att bevisa felet, vilket är helt sant. Men, det räcker att peka på den avsågade biten och säga att "vår bedömning är att under sågningen så skadades komponenter på kortet och detta är inte ett ursprungligt fel" och sen peka på sin egen expertis som tillverkare av produkten. Thats it, case closed. Ni kan fantisera om andra utgångar, men ni lurar TS och er själva.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk

Öppnar jag, klipper bort, ändrar eller på något annat vis modifierar en sak jag köpt så utgår jag från att garantin/ånger etc. är borta.
Du skulle ha köpt ett XFX kort istället där det är under garantin att byta kylare själv

Du sitter nog fast med ett trasigt kort, kompis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av file-:

Så om han ersätter kylaren då blir den väl i samma skick?

Nej det blir den ju inte. Han kan aldrig få fast en kylare med samma maskinella precision som företaget kan under produktion.
Åverkan har redan gjorts.

Som jag nämnde innan så är det bara naiva och fantasifulla personer som på fullaste allvar tror att man får en ersättning för något man inte lämnar tillbaka i samma skick som man fick det ur kartongen.

Om jag skulle skruva upp min påhittade högtalare med avsågat hörn, och ersätta den med en ny panel, så har jag ju fortfarande påverkat produkten, det är ju fortfarande en modifiering hur man än vrider och vänder på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara stora tråden för "jag VET egentligen ingenting om Sveriges rikes lagar, men jag måste ändå bara skriva några rader om vad jag TYCKER". Skoj

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Var det smart att mecka med kylaren på kortet innan man kollat att kortet verkligen fungerade?
Absolut inte!

Tror majoriteten av alla som svara i tråden att kortet inte borde gå att reklamera verkligen att modifikationen av kylaren faktiskt förstörde kortet? Jag tycker det verkar högst osannolikt att modifikationen förstörde kortet, utan att veta exakt hur kylaren ser ut. Det verkar ju vara en plåtbit med helt kosmetisk funktion, som enkelt kan plockas loss med milt våld.

Tycker det verkar vara ett typiskt fall av nån "apa" som sitter på serviceavdelningen ser en modifikation på kylaren och försöker den enklaste vägen först, och hoppas på det bästa.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av moreempty:

kan man inte reklarmera skiten för att plåtbiten lossnade :Ö

Den hade inte lossnat, om du läser TS meddelande så står det tydligt att han tog bort plåtbiten själv (sågade elr dylikt)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Nej det blir den ju inte. Han kan aldrig få fast en kylare med samma maskinella precision som företaget kan under produktion.
Åverkan har redan gjorts.

Nja, tror inte det är så svårt i många fall att montera tillbaka en annan kylare med tillräcklig precision för att det inte skall upptäckas, CDON står ju för utbytesprodukt mot slutkund, men sen kanske CDON får problem med ASUS om de nu gör en noggrannare granskning. Det som inte syns, går ju igenom, och ett grafikkort lägger man nog inte många sekunder/minuter på.

Skrivet av XpreS:

Som jag nämnde innan så är det bara naiva och fantasifulla personer som på fullaste allvar tror att man får en ersättning för något man inte lämnar tillbaka i samma skick som man fick det ur kartongen.

Om jag skulle skruva upp min påhittade högtalare med avsågat hörn, och ersätta den med en ny panel, så har jag ju fortfarande påverkat produkten, det är ju fortfarande en modifiering hur man än vrider och vänder på det.

Håller med fullständigt! Att modda något på detta sätt och sedan förvänta sig att man skall kunna reklamera/få på garanti är ju bara absurt.
Rätten att reklamera har man ju men de flesta företag/tillverkare skulle bara peka på att produkten är väsentligt modifierad (oavsett om det har betydelse för den egentliga funktionen), och att skador har uppstått i samband med utförandet av denna modifikation.

Tycker som sagts ovan, att TS skall antingen:
1. Bit i det sura äpplet och köp nytt!
2. checka med en polare/alt. köp ett till likadant, flytta kylaren, skicka in på garanti! (dock omoraliskt samt att risk finns att att TS får två st kort som inte funkar!)
Nu tror jag ju säkert att CDON ev. tittar på detta forum i den utsträckning vilket känns som att det kanske är en dum idé att ens försöka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCWin:

Det är fortfarande tillverkaren som måste kunna bevisa att kundens modifikation har orsakart skadan på kortet.
Om modifikationen inte har ngt att göra med skadan/felet som kortet har, så är det fortfarande garanti.

Nej, garantin är förverkad iom modifikation. Vi pratar reklamation nu. Det är något helt annat.

Skrivet av PCWin:

Liknelse som passar bättre.
Lacken på bilen släpper och du vill ha garanti på det. Men du har klistrat en massa dekaler på bilen(modifikation).
Men tillverkaren menar att garantin gäller inte när man har dekaler klistrad på lacken.
Då måste även tillverkaren bevisa att lacken släpper pga dekalerna!!!

Nej, det var en dålig liknelse. Vi säger istället att du har knackat bort lacken för att du tyckte inte den fyllde nån funktion. Du har tillochmed gått loss med slägga på motorhuven. Sen går motorn sönder. Kan man dra någon slutsats att bankandet på motorhuvet kan ha påverkat motorn? Sen har den modifikationen TS klart större riskfaktor än detta förslag, i mina ögon. (detta tycker iallafall jag var en bättre liknelse, eftersom de ändringar han gjort faktiskt KAN påverka funktion)

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XpreS:

Skrivet av XpreS:

Tycker liknelsen med bilen som någon innan gjorde var bra: Om jag köper en bil och plockar bort solskyddet av estetiska skäl, ska jag då bli nekad ersättning om motorn dör efter en vecka?

Jag tycker TS gör helt rätt. Han har bara gjort en estetisk ändring som rimligen inte bör ha påverkat själva kortets funktion alls. Sen är det ju upp till CDON att säga att "Nä du, när du tog bort plåtbiten så orsakade du även fel X pga Y."

Jag har inget "legal mumbojumbo" att backa detta med, utan det är vad jag tycker känns rimligt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB