Ubisoft: "Piratkopieringen uppgår till 93–95 procent för PC-spel"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Och jag är 100% säker på att det inte är så stor % som piratkopierar spelet.

Det skulle betyda att så gott som alla gamers piratkopierar. rofl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poison:

Jag har svårt att få grepp om hur stor pc-marknaden är utanför Europa. Men tittar man på statistiken så ligger Sverige långt ner
http://www.nationmaster.com/graph/cri_sof_pir_rat-crime-softw...

Bra länk, med länder som Kina och Indiens miljardbefolkningar och, ja, bara att titta på länderna i toppen, så är det lätt att chocka med statistik som denna.

Permalänk
Medlem

Snackar han om deras eller allas pc-spel i vilket fall som helst så låter det otroligt högt, var länge sen jag själv installera ett crackat spel.

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Medlem

Satt precis och funderade på om jag ägde något Ubisoft-spel.
Efter mycket sökande kom jag på att jag faktiskt äger Heroes of Might and Magic V (som är över 5 år gammalt.)
Sen så förstörde så klart Ubisoft den serien med HoMaM VI, och det spelet vill jag inte ens ladda ner, det förtjänar ingen plats på min HDD.

Verkar som alla användare här på Sweclockers som säger "Börja tillverka spel istället för dynga" har en poäng. För att vara ett så pass stort företag har de gjort väldigt få spel jag gillar de senaste 10 åren.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Säger väl sig självt, Pc är ökänt för piratkopiering av en anledning.
Sen är det ju imponerande att spel kan säljas till fullpris till konsoler utan problem, medan på PC är det F2P som gäller (dvs omöjligt att pirata). Dock kan man ju hoppas mer än 5-7% av spelarna är hederliga, men man vet ju aldrig, moral är ju något folk lätt tappar...

Permalänk
Medlem

Well, det stämmer troligen bra när det gäller Ubisoft-spel ^^ Jag hade hört att det nya Driver spelet va kul, så tankade hem och provade det, verkade riktigt kul! Så då kom kompisgänget överens om att köpa det på steam o spela ihop. Well.. tyvärr hann 2 av oss köpa det innan vi insåg att ubisofts DRM-skydd gjorde spelet ospelbart. Piratversionen funkar asbra, köp-versionen not so much!
Hade troligen blivit 7-8 spel till sålda om dom insett att DRM-skydd är "#¤%%&%#.

Visa signatur

Maskin: i7, 64GB ram, 4070 Ti Super, Seasonic 1000W, 2 x 24" + Acer 27" XB271HUBM

Permalänk
Medlem

Om det finns någon aspekt hos en vara som gör att man inte vill betala priset för den, då har man en mycket användbar valmöjlighet.

Man kan avstå.

Om man inte vill betala priset, men ändå väljer att ta varan och sedan väljer att rationalisera det faktum att man brutit mot ett avtal och kränkt upphovspersonens rättigheter, då är man en parasit.

Ja, man är en blodsugande ynklig varelse, som tror sig ha rätt att roa sig på andra människors arbete och ta del av sådant man inte skulle kunna åstadkomma själv utan att göra rätt för sig.

Om det så bara var 1% som piratkopierade spel, så skulle den ynka procenten vara en hög parasiter värda allt förakt!

Permalänk

Ubisoft försöker bara få folk att tro det för att rättfärdiga deras usla DRM.

Permalänk
Medlem

Själv undrar jag om inte Ubisoft går för långt i sin DRM-hysteri:

Citat:

Ubisoft plans to build a global network of "gaming centers" where players wishing to play the company's game will have to visit to play new titles supervised by Ubisoft "service coordinators."
[...]
Ubisoft CEO Yves Guillemot said, "This plan will create a great environment for the gamer and protect our games from piracy. It's a win-win situation for everyone. Our gaming centers will be equipped with the latest in hardware technology for gamers to enjoy our latest titles. Our service coordinators will make sure each gamer has been properly licensed before allowing them into the transparent gaming cubes to play the games."
[...]
The first gaming centers will be built in large metropolitan areas where they can serve the most users. Each center will be large enough to accommodate at least 1000 gamers on the latest consoles and PC hardware. Gamers will purchase hourly licenses for the games, and assent to a full-cavity body search before allowed to play the games in the heavily-monitored gaming cubes.

Permalänk
Medlem

Ubisofts spel kanske. Försöker man sälja skit i kod form så vill folk inte betala.

Edit: Eller rättare sagt, försöker man sälja skit med ett drakoniskt DRM strösslat ovanpå köper folk helt enkelt inte spelet.

Permalänk
Medlem

Allt jag kan säga är att om man tror på det där blint, utan att vilja se källa eller ens med lite doubt. Då är man så blåögd att det kan va fara för ens liv.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
SpelClockers

och 65% av all statistik är påhittad Todd Snider: http://www.youtube.com/watch?v=BMQdtyot38s

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MugiMugi:

Med lite matte så kan jag hjälpa dig där med.

100 pers har köpt ett spel. 1000 personer har submittat score, för att gära det lätt för oss. dvs 900 pers har piratat spelet minst. Nu finns det självklart ett mörkertal av de som har köpt och piratat spelet, men med tanken på att sålda spel INTE har ökat, utan enbart de antal som har spelat, dvs ökar antalet som har piratat spelet.

Om du läser hela 2dboy artikeln så har de faktiskt data där inget annat. Vist det finns ett mörkertal, men mörkertalet ÖKAR antal som har pirat kopierat spelet inte tvärt OM.

Njae... Kan ju även vara så att spelet har sålts i andra hand? Det är lånat av någon? Etc. etc. Ska man börja dra dessa över samma kamm som de som piratkopierar så kommer snart det bli "100% av alla piratkopierar.. men på något vänster få vi ändå in pengar..".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av luddev:

Allt jag kan säga är att om man tror på det där blint, utan att vilja se källa eller ens med lite doubt. Då er man så blåögd att det kan va fara för ditt liv.

Som flera redan nämnt, jag bland annat (se tidigare inlägg), finns det flertalet utvecklare med liknande siffror baserat på fakta. Det är sjukt stor andel som piratkopierar spel, har inget som helst tvivel om det. Hur pass mycket det påverkar branschen är en annan mycket svårare fråga att svara på.

Permalänk

Så länge som det går att ladda ner kommer folk att göra det. Inte kommer jag spela spel hela livet, jag tvivlar starkt på det. I framtiden blir det nog svårt för fildelning jämfört med idag, vi lever i paradiset just nu. Man kommer vidta åtgärder mot detta. Det är synd dock att Ubisoft tar så mycket stryk, jag tycker verkligen deras Assassins Creed och splinter cell är bra spel. Gillar faktiskt Assassins creed så mycket så jag tänker faktiskt köpa AC3 när det släpps senare.

Hade väl mer räknat på kanske 60% av alla som spelar deras spel har laddat ner det. Inte 92%. Stackars dom.

Sen är de ju lite synd också när det gäller just spel. Alla spel idag kostar ganska mycket faktiskt. De största grupperna som spelar är dom mellan 12-20 år. Vet själv hur det var när man var 12-17 år och man var sugen på att köpa ett spel. 500 kr i den åldern är inga pengar man kan få fram snabbt, inte konstigt att folk laddar ner då.

Vad Ubisoft och andra spelföretag borde göra är att sänka priserna. Ett spel som kostar 200 kr säljs nog i flera upplagor än om det hade kostat 500 kr. Tycker jag säger sig själv, sen får dom fler yngre som spelar.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Jag köper de spel som är bra... Få spel är bra nuförtiden, men BF3 och Skyrim är bra spel... Nuf said

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man tycker om deras spel så låter 95% troligt i mina öron. Assassins Creed Brotherhood har väl sålts i ungefär 9 miljoner exemplar om jag minns rätt. Säg att PS3, PC och Xbox står för en tredjedel var, det blir 3 miljoner PC-exemplar. Om 3 miljoner är 5% så har 60 miljoner laddat ner spelet. 60 miljoner nerladdningar är väl inte så otroligt eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Vilken bullshit.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag vill se statistiken som visar att detta stämmer?

annars är det en ren lögn och han/dom är ledsna över att deras spel inte säljer lika bra som konkurenterna.

Permalänk
Skrivet av excepto:

Jag köper de spel som är bra... Få spel är bra nuförtiden, men BF3 och Skyrim är bra spel... Nuf said

BF3 är ju ett hållbart spel jämfört med typ CoD. Synd dock att BF2 är ännu mer hållbarare eftersom Dice redan nu jobbar på BF4. :S

Assassins Creed är ju jävligt bra men man spelar det bara för storyn. Det är inget hållbart spel, det räcker med att köra dessa 2-3 ggr sen är man nöjd. :S

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Det är bara bullshit - finns 0 relevans i nyheten. Jag känner fan inte ens någln som piratkopierar spel så från min hoizont ser jag ksnske 50 köpta spel på noll kopierade. Skitsnack slm sagt

Så bra, jag ringer dig om jag behöver en advokat någon gång, du tycks kunna övertyga alla att inget har begåtts

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

LÖGN, FÖRBANNADE LÖGN OCH STATISTIK.

Jo det kan man nog jävlar säga. Om så sinnesjukt många körde piratvägen, skulle ju både Ubisoft och alla andra speltillverkare konkursat för LÄNGE SEN.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Äh räknar dom in varenda jävla IP som de kan logga till så kanske det stämmer att endast 5% har köpt spelen. Själv tar jag inte i deras spel med tång.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd

Vem kom först vet vi, men vem kom sist?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo det kan man nog jävlar säga. Om så sinnesjukt många körde piratvägen, skulle ju både Ubisoft och alla andra speltillverkare konkursat för LÄNGE SEN.

Önskar att det vore så väl. Vill inget hellre än att Ubisoft, EA och Activision går i konkurs då de förstör spelmarknaden, tyvärr finns det fortfarande personer som köper deras spel. Och även om piratsiffrorna vore så höga så skulle de ändå tjäna tillräckligt med pengar på konsoler och IP-rättigheter, andra produkter och inriktningar.

Sen tycker jag att ni uppför er lite omoget i all nerdrage. Man kan inte dra hela Ubisoft över en kam. T ex deras franska divisioner har släppt en hel del bra och innovativa spel. Problemet är bara att företaget är så stort att cheferna högre upp ställer massor med oförstående och orimliga krav på utvecklaravdelningarna, som exempelvis mannen i denna nyhet. Det kommer nog inte hålla så länge till, hoppas på att det splittras upp till självständiga utvecklaravdelningar igen, som på den gamla goda tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flux69:

Assassin's Creed, Splinter Cell, Far Cry, Rayman serien, Ghost Recon, Might & Magic, Driver, Prince of Persia, Just Cause osv.
Listan kan fortsätta med spel som de gjort som är bra och har sålt bra sen har de som alla andra spelbolag även gjort sämre spel, så är det med allt oavsett vad man gör om det så är film, spel eller musik, allt blir inte som man tänkt sig

Just Cause ligger inte Ubi-Soft bakom. Det är skapat av svenska Avalanche och som utgivare står Square Enix/Eidos.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MugiMugi:

Med lite matte så kan jag hjälpa dig där med.

100 pers har köpt ett spel. 1000 personer har submittat score, för att gära det lätt för oss. dvs 900 pers har piratat spelet minst. Nu finns det självklart ett mörkertal av de som har köpt och piratat spelet, men med tanken på att sålda spel INTE har ökat, utan enbart de antal som har spelat, dvs ökar antalet som har piratat spelet.

Om du läser hela 2dboy artikeln så har de faktiskt data där inget annat. Vist det finns ett mörkertal, men mörkertalet ÖKAR antal som har pirat kopierat spelet inte tvärt OM.

Om vi tar ditt exempel....

Alla spel som INTE "submittar score" (vilket i sammanhanget är otroligt många), så faller statistiken åter igen.

Permalänk
Medlem

Om ubisoft har rätt så skulle alltså nästan ingen spela deras spel om ingen piratkopierade? Låter rimligt. DRM straffar sig.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Wow, om hans siffror stämmer så finns det alltså runt 140 miljoner personer som spelar Minecraft runt om i världen på PC. Trevligt för Mojang!