Hårddisken hittas inte längre, SSD fungerar

Permalänk
Medlem

Hårddisken hittas inte längre, SSD fungerar

Hej,

När jag startade min dator precis så kunde inte jag gå in på steam. Jag skulle gå in på min hårddisk och kolla men då så märkte jag att min dator inte kunde hitta hårddisken!!!!

Jag ber er! Snälla kan någon hjälpa mig?

Hälsningar John

PS. jag hittar min SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av john1080:

Hej,

När jag startade min dator precis så kunde inte jag gå in på steam. Jag skulle gå in på min hårddisk och kolla men då så märkte jag att min dator inte kunde hitta hårddisken!!!!

Jag ber er! Snälla kan någon hjälpa mig?

Hälsningar John

är nog en bra ide att säga mer än så

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

är nog en bra ide att säga mer än så

Vad ska han säga mer? Just asking, hans dator hittar inte hans hårddisk.

Permalänk
Medlem

Jag hittar den inte heller i diskhantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Vad ska han säga mer? Just asking, hans dator hittar inte hans hårddisk.

Tja om hans disken finns med i bios, vilket OS han kör.

Permalänk
Medlem

Låter som den har gett upp helt enkelt

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

*Suck*

1. Är det ett nybygge? Eller har du hittat hårddisken tidigare? Är det en ny hårddisk?
2. Har du fått några felmeddelanden den senaste tiden? Flashat om BIOS/laddat ned nya drivrutiner?
3. Vilket OS använder du?
4. Vad är det för komponenter som finns i datorn din?

Permalänk
Medlem

Lyssna på hårdisken tickar den så är den paj

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

säg vilket ssd du har!! min väns ssd dog, bara så där!!
men försök att starta om datorn, testa en annan sata kontakt, en annan sata kabel och återkom
försök att uppdatera sidan(dator mappen)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jaha var det en ssd trodde han mena mekanisk

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

har du varit otrogen med någon annan hd ?, det brukar få hd att sticka......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

*Suck*

1. Är det ett nybygge? Eller har du hittat hårddisken tidigare? Är det en ny hårddisk?
2. Har du fått några felmeddelanden den senaste tiden? Flashat om BIOS/laddat ned nya drivrutiner?
3. Vilket OS använder du?
4. Vad är det för komponenter som finns i datorn din?

Förlåt för att jag var så otydlig. Hade jättebrottom.

1. Jag har windows 7
2. Köpt den från CDON "Thor einride"
3. Jag har inte fått några felmedelanden. Jag vet inte riktigt hur man kommer in i BIOS.
4. Detta är i min dator
Kategori: Stationär PC
Tillverkare: THOR Computer
Releasedatum: Kommande
Leveranstid: Kommande
Garanti (år): 2 years
Chassi: Fractal Design Arc Mini
PowerSupply: Corsair CX 600W V2 80+
SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3
Moderkort: MSI H77MA-G43 H77
Telefonsupport: Support 2 years ( only swedish )
Processor: Intel® Core™ i5-3570K (6M Cache, up to 3.80 GHz)
Internminne: Corsair 16GB DDR3 1600MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB - 6GB/s - 7200RPM - 32MB
Optisk lagring: Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB GDDR5 915Mhz
Ljudkort: High Definition Audio 5.1
Nätverk: Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 2xDVI, HDMI, Displayport
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Övrigt: Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries Kan
Minneskortläsare: Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Har du letat i rummet efter hårddisken?
Den ligger oftast där man minst anar.
(Detta är frågor du kan förvänta dig med informationen du ger oss)

Vad menar du? I mitt rum?

Skrivet av Gulbanan:

säg vilket ssd du har!! min väns ssd dog, bara så där!!
men försök att starta om datorn, testa en annan sata kontakt, en annan sata kabel och återkom
försök att uppdatera sidan(dator mappen)

Jag kan hitta min SSD men inte min HDD, kolla ovanför detta för att se alla mina komponenter.

Permalänk
Medlem

snacka om sandlåda...
Bara för att killen gav er lite bristfälling info, så behöver ni inte i princip mobba honom för det.
Ställ helt enkelt en vanlig fråga om att ni vill ha mer info.

Rätt omoget..

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Skrivet av john1080:

Förlåt för att jag var så otydlig. Hade jättebrottom.

1. Jag har windows 7
2. Köpt den från CDON "Thor einride"
3. Jag har inte fått några felmedelanden. Jag vet inte riktigt hur man kommer in i BIOS.
4. Detta är i min dator
Kategori: Stationär PC
Tillverkare: THOR Computer
Releasedatum: Kommande
Leveranstid: Kommande
Garanti (år): 2 years
Chassi: Fractal Design Arc Mini
PowerSupply: Corsair CX 600W V2 80+
SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3
Moderkort: MSI H77MA-G43 H77
Telefonsupport: Support 2 years ( only swedish )
Processor: Intel® Core™ i5-3570K (6M Cache, up to 3.80 GHz)
Internminne: Corsair 16GB DDR3 1600MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda 1TB - 6GB/s - 7200RPM - 32MB
Optisk lagring: Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB GDDR5 915Mhz
Ljudkort: High Definition Audio 5.1
Nätverk: Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 2xDVI, HDMI, Displayport
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Övrigt: Microsoft SideWinder X4 Keyboard - SteelSeries Kan
Minneskortläsare: Nej

Om det är en ny burk så kan du behöva formatera hårddisken för att windows skall kunna använda den som en lagringsenhet.
>_HÄR_< finns en liten guide som berättar steg för steg hur du skall gå till väga.
Om du tidigare haft tillgång till HDD'n så är det någonting annat som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Vad menar du? I mitt rum?

Jag hoppas att det där var ett sarkastiskt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Om det är en ny burk så kan du behöva formatera hårddisken för att windows skall kunna använda den som en lagringsenhet.
>_HÄR_< finns en liten guide som berättar steg för steg hur du skall gå till väga.

Olämpligt att ge råd om formatering när disken uppenbarligen har fungerat bra tidigare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Hej och tack för svaret. Jag har installerat en massa saker på den och jag har windows på min SSD. Så den har funkat ett tag. (2 veckor)
Jag restartade datorn och nu ser jag hårddisken där men när jag klickar på den så står det "D:/ är inte tilgänlig. Åtkomst nekad".

Skrivet av prOZac:

snacka om sandlåda...
Bara för att killen gav er lite bristfälling info, så behöver ni inte i princip mobba honom för det.

Rätt omoget..

Tack!

Skrivet av Gronken3:

Jag hoppas att det där var ett sarkastiskt svar.

*facepalm* Läste om och fattade vad han menade D:

Skrivet av john1080:

Hej och tack för svaret. Jag har installerat en massa saker på den och jag har windows på min SSD. Så den har funkat ett tag. (2 veckor)
Jag restartade datorn och nu ser jag hårddisken där men när jag klickar på den så står det "D:/ är inte tilgänlig. Åtkomst nekad".

Restartade den igen och nu kan man bara se SSDn som det var tidigare, snälla kan någon hjälpa mig? Hur kommer jag in i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Jag kan hitta min SSD men inte min HDD, kolla ovanför detta för att se alla mina komponenter.

aha ok men är det något tejp på skruvarna på sidopanelen? garanti tejp? som detta, för jag är lite rädd att du förlorar garantin om du öppnar sidopanelen, finns det inget sånt lapp, så
1-öppna sidopanelen och starta datorn och känn på hårddisken, känner du att den vibrerar så betyder det att den funkar
2- stäng av datorn och sen kolla om sata kablarna sitter som de ska, dra ut de och kolla om de inte har spricka, pressa in sata kablarna i i kontakten! försök också med att sätta in kontakten på en annan sata kontakt på moderkortet
3-kunde du hitta hårddisken innan?
4- bios går du in på genom att tryck på Delete knappen, sen kan du utforska lite, kan inte mycket om msi, men gå in på boot och kolla om din hårddisk finns där
5-starta datorn och gå in på dator mappen och refresha den genom att tryck på F5 kolla om du hittar den
6- har du en windows skiva, försök formetera den, min vän hade samma problem och det löste sej genom att formetera den

Skrivet av prOZac:

snacka om sandlåda...

Rätt omoget..

håller med dej till 100, det alldeles för många trolls här i swec :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Restartade den igen och nu kan man bara se SSDn som det var tidigare, snälla kan någon hjälpa mig? Hur kommer jag in i BIOS?

du startar datorn och så fort datorn startar så tryck på delete knappen sen är du inne läs det jag skrev till dej

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är rätt normal att inte hitta ånga från hårddisken, sådana saker vill jag inte se i min dator. Skämt åsido, du behöver ge oss lite mer information. Du kan börja med att gå in i BIOS genom att klicka på delete knappen i uppstart, kolla om du hittar hårddisken där, om du inte gör det kan det vara så att den inte är inkopplad tex. pga lös kabel. Öppna då datorlådan och kolla alla kablar, återkom med svar till oss efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha ok men är det något tejp på skruvarna på sidopanelen? garanti tejp? som detta, för jag är lite rädd att du förlorar garantin om du öppnar sidopanelen, finns det inget sånt lapp, så
1-öppna sidopanelen och starta datorn och känn på hårddisken, känner du att den vibrerar så betyder det att den funkar
2- stäng av datorn och sen kolla om sata kablarna sitter som de ska, dra ut de och kolla om de inte har spricka, pressa in sata kablarna i i kontakten! försök också med att sätta in kontakten på en annan sata kontakt på moderkortet
3-kunde du hitta hårddisken innan?
4- bios går du in på genom att tryck på Delete knappen, sen kan du utforska lite, kan inte mycket om msi, men gå in på boot och kolla om din hårddisk finns där
5-starta datorn och gå in på dator mappen och refresha den genom att tryck på F5 kolla om du hittar den
6- har du en windows skiva, försök formetera den, min vän hade samma problem och det löste sej genom att formetera den

håller med dej till 100, det alldeles för många trolls här i swec :/

TACK SÅ JÄTTEMYCKET FÖR SVAREN!! Ska göra det nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Löser det sig inte efter dom där punkterna som Gulbanan skrev till dig så skulle jag nog be cdon om men ny hårddisk, förutsatt att du har garanti kvar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Olämpligt att ge råd om formatering när disken uppenbarligen har fungerat bra tidigare.

Förlåt, missade när han sade det.
Kan inte heller hitta det nu på efterhand, när sades detta?

(OS installeras ofta på SSD's när det är möjligt att göra så)

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Hej,

PRECIS såhär stod det i BIOS:

SATA port 1 Corshair force (120

Sata port 2 ST31000524AS (100

SATA port 3 not preset

SATA port 4 not preset

SATA port 5 not preset

Sata port 6 TSSTcorp CDDVD ATAP.

Men nu tar det JÄTTELÄNGE att starta min dator!

Vad ska jag göra?

(Är på min laptop nu)

NU startade den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john1080:

Hej,

PRECIS såhär stod det i BIOS:

SATA port 1 Corshair force (120

Sata port 2 ST31000524AS (100

SATA port 3 not preset

SATA port 4 not preset

SATA port 5 not preset

Sata port 6 TSSTcorp CDDVD ATAP.

Men nu tar det JÄTTELÄNGE att starta min dator!

Vad ska jag göra?

(Är på min laptop nu)

Prova byta till en annan SATA-port på moderkortet med hårddiskens kabel, eller byt kabel (mellan SSD och HD om du inte har en extra)

Skrivet av Tiaitchsi:

Förlåt, missade när han sade det.
Kan inte heller hitta det nu på efterhand, när sades detta?

(OS installeras ofta på SSD's när det är möjligt att göra så)

I första inlägget står det...

"När jag startade min dator precis så kunde inte jag gå in på steam. Jag skulle gå in på min hårddisk och kolla men då så märkte jag att min dator inte kunde hitta hårddisken!!!!"

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av prOZac:

snacka om sandlåda...

Rätt omoget..

Ser det inte som omoget. Stör mig på folk som tror dem bara kan skriva något snabbt och tro att dem ska få allt serverat.

Dock så kan det ju vara undantag för att han är ju rätt så ny här på forumet...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Prova byta till en annan SATA-port på moderkortet med hårddiskens kabel, eller byt kabel (mellan SSD och HD om du inte har en extra)

I första inlägget står det...

"När jag startade min dator precis så kunde inte jag gå in på steam. Jag skulle gå in på min hårddisk och kolla men då så märkte jag att min dator inte kunde hitta hårddisken!!!!"

Okej, tack!

Nu när jag startade datorn så finns den där, men jag kan inte se vad jag har i den och nu när jag klickar på den står det

"D:/ inte tilgänlig

Felaktig parameter"

Vet någon vad det betyder?

Permalänk

Låter enligt mig som en paj hårddisk.
Eftersom den syns ibland och ibland inte.

Möjligen något vajsing med SATAportarna / kablarna då.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *