Permalänk
Medlem

Asus 680, hänger lite?

Hej, har som sagt ett Asus 680 DCII OC. Och har märkt att själva grafikkortet hänger lite mer på högersidan, alltså den hänger neråt och är inte 100% rak, det är inte direkt mycket den hänger men det syns om man kollar rakt från sidan. Läste om någon förut med Asus och denna kylaren DCII och att dom är tunga därför dom hänger lite. Det hänger ungefär ner 1½cm ner på höger sidan från att det är rakt.

Försökte ta kort men det syntes inte på korten så det är alltså inget extremt, men vad tror ni kan det till slut gå av? eller vad ska jag göra?
vägrar sätta nått band eller något sånt så det är ingen idé att ni tipsar om det, är det bara att låta det vara eller hur ska jag gå till väga?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Om du vägrar sätta dit något som håller upp kortet så är det bara att låta det va. Var bara försiktig om du ska frakta datorn, så du inte förstör pci porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Om du vägrar sätta dit något som håller upp kortet så är det bara att låta det va. Var bara försiktig om du ska frakta datorn, så du inte förstör pci porten.

Okok! Men om det skulle gå av eller så utan att jag fraktar det, att det bara blir för tungt och går av så måste det täckas av garantin va? För det är ju inte mitt fel att Asus gör grafikkorten för tunga.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av Theunit:

Okok! Men om det skulle gå av eller så utan att jag fraktar det, att det bara blir för tungt och går av så måste det täckas av garantin va? För det är ju inte mitt fel att Asus gör grafikkorten för tunga.

Jadu, det kan jag inte svara på. Men jag tror inte den bara kommer gå av, om du har testat böja/slita i ett moderkort någon gång så märkar man att dom är ganska tåliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillepille:

Jadu, det kan jag inte svara på. Men jag tror inte den bara kommer gå av, om du har testat böja/slita i ett moderkort någon gång så märkar man att dom är ganska tåliga

Ahh okok men tycker det är riktigt dåligt att det hänger... borde dom tänkt på! Känns lite osäkert liksom hehe.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Du har väl skruvat fast grafikkortet i chassit? Dum fråga egentligen, men man vet aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP636:

Du har väl skruvat fast grafikkortet i chassit? Dum fråga egentligen, men man vet aldrig.

Absolut det har jag, dock bara med 2 skruvar är 3 egentligen, men chassit på ena skruven är slitet så den tar inte, men det kan inte ha någon betydelse alls. Då det är längst in och det sitter riktigt bra med 2 skruvar, så kan inte orsaka att det hänger lite längst ut till höger.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att det inte skulle täckas av garanti om kortet skulle skadas under frakt eller likanade, överhuvudtaget en skada som uppkommer på grund av dess vikt. Finns lösningar med olika "jack-ups", chassin med speciella stag och ribbor samt även chassi designen i sig för att motverka detta och det SKA du använda med ett sådant tungt kort.

Fixa det snarast är mitt tips, inte bra för kortet i längden och som sagt det kommer med ganska stor sannolikhet inte att täckas av garanti. Det är ju faktiskt inget fel på det, det är ju bara tungt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjolle:

Är rätt säker på att det inte skulle täckas av garanti om kortet skulle skadas under frakt eller likanade, överhuvudtaget en skada som uppkommer på grund av dess vikt. Finns lösningar med olika "jack-ups", chassin med speciella stag och ribbor samt även chassi designen i sig för att motverka detta och det SKA du använda med ett sådant tungt kort.

Fixa det snarast är mitt tips, inte bra för kortet i längden och som sagt det kommer med ganska stor sannolikhet inte att täckas av garanti. Det är ju faktiskt inget fel på det, det är ju bara tungt.

Står ingenstans att man måste ha ett speciellt chassi för att ha ett sådant grafikkort, så är ganska säker på att det täcks av garantin då jag endast köpt ett grafikkort och monterat det korrekt osv. Men kan du länka till vart man kan köpa lösningar tex "jack-ups" vet inte vad det är men om man kan köpa det rätt billigt så kan jag ju göra det.

Det är som om man skulle köpa en bil men bilen är för tung så att däcken går sönder, men det går inte på garantin för bilen är ju bara tung. Samma princip, det är sådant dom måste kolla upp.. annars ska det gå på garantin då jag inte har gjort kortet tyngre än vad det är när jag köpte det.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Står ingenstans att man måste ha ett speciellt chassi för att ha ett sådant grafikkort, så är ganska säker på att det täcks av garantin då jag endast köpt ett grafikkort och monterat det korrekt osv. Men kan du länka till vart man kan köpa lösningar tex "jack-ups" vet inte vad det är men om man kan köpa det rätt billigt så kan jag ju göra det.

Det är som om man skulle köpa en bil men bilen är för tung så att däcken går sönder, men det går inte på garantin för bilen är ju bara tung. Samma princip, det är sådant dom måste kolla upp.. annars ska det gå på garantin då jag inte har gjort kortet tyngre än vad det är när jag köpte det.

http://www.powercolor.com/us/products_Accessories_features.as... Här är en variant som jag vet att Inet har sålt innan i alla fall. Som sagt, konstruktionen är dum ja, men det är inte fel på kortet. Tidigare led detta kortet av en felkonstruktion av kylaren men det hade och göra med att heatpipesen tog skada på något vis, har inte riktigt koll på hur det skede men det hade inte och göra med tyngden. Hade själv två st 6970 DCII innan och jag vet att de är tunga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Står ingenstans att man måste ha ett speciellt chassi för att ha ett sådant grafikkort, så är ganska säker på att det täcks av garantin då jag endast köpt ett grafikkort och monterat det korrekt osv. Men kan du länka till vart man kan köpa lösningar tex "jack-ups" vet inte vad det är men om man kan köpa det rätt billigt så kan jag ju göra det.

Det är som om man skulle köpa en bil men bilen är för tung så att däcken går sönder, men det går inte på garantin för bilen är ju bara tung. Samma princip, det är sådant dom måste kolla upp.. annars ska det gå på garantin då jag inte har gjort kortet tyngre än vad det är när jag köpte det.

Det ramlar nog inte ned av sig själv, det är i så fall om du fraktar det ovarsamt, och sånt brukar inte täckas av garantin.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

Det ramlar nog inte ned av sig själv, det är i så fall om du fraktar det ovarsamt, och sånt brukar inte täckas av garantin.

Precis, och sedan skulle jag tro att kortet kanske skulle ta stryk i längden (frågan är hur lång tid) om PCBn skulle böjas och ta stryk av det.

Permalänk
Medlem

Hej, har nu undersökt saken lite mera. Och längst ut till höger på grafikkortet så är det ganska rörligt/löst, men det skall vara så men man kan liksom trycka ihop kylaren lite. Så det är bara kylaren som hänger och inte själva pcie kontakten som blir böjd. När jag stödjer grafikkortet så att det blir helt rakt och sen släpper det och samtidigt kollar bara på pciekontakten så rör den sig knappt bara neråt kanske 0.5mm. Så det borde inte vara någon fara eller hur?

Alltså det som gör att det ser ut som att det är böjt är cpukylaren som åker ner lite då den är ganska ostadig långt ut till höger,eftersom att det bara är luft mellan själva kylaren och själva kretskortet. Så bara kylaren som hänger ner lite längre än kretskortet, men som sagt pciekontakten i sig böjs knappt neråt alls när jag släpper grafikkortet efter att ha stödt det. Så det är inte så stor fara då va ?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Är en anledning till att det är 3 skruvar... kortet är tungt. "Är inte mitt fel att asus gör kortet tungt" sa du..
Är inte Asus fel att du bara använder 2 skruvar säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Hej, har nu undersökt saken lite mera. Och längst ut till höger på grafikkortet så är det ganska rörligt/löst, men det skall vara så men man kan liksom trycka ihop kylaren lite. Så det är bara kylaren som hänger och inte själva pcie kontakten som blir böjd. När jag stödjer grafikkortet så att det blir helt rakt och sen släpper det och samtidigt kollar bara på pciekontakten så rör den sig knappt bara neråt kanske 0.5mm. Så det borde inte vara någon fara eller hur?

Alltså det som gör att det ser ut som att det är böjt är cpukylaren som åker ner lite då den är ganska ostadig långt ut till höger,eftersom att det bara är luft mellan själva kylaren och själva kretskortet. Så bara kylaren som hänger ner lite längre än kretskortet, men som sagt pciekontakten i sig böjs knappt neråt alls när jag släpper grafikkortet efter att ha stödt det. Så det är inte så stor fara då va ?

Mvh.

Du mena GPU kylaren? Försök å fixa den tredje skruven... dom har ju satt dit fästen för 3 skruvar vilket säkert har en anledning. kolla om skruvarna till GPU kylaren sitter löst då du säger att den "hänger" ner lite. att det rör sig 0,5mm är nog ingen fara

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

de e lungt, de har installerat bakplåten av en anledning, och gpu'n på DCII korten har någon slags cement runt sig som gör den ännu mer stresstålig pga kylarens vikt.
Men du bör vara försiktig vid frakt

Permalänk
Medlem

Jag har lösningen. Det absolut bästa är att du vänder upp och ner på datorn i 2 månder och låter kortet hänga sig rätt. På det sättet behöver du varken stötta kortet eller göra något annat. Detta är en idiotsäker lösning som jag alltid brukar rekommendera när inget annat fungerar.

Mission complete liksom.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Jag har lösningen. Det absolut bästa är att du vänder upp och ner på datorn i 2 månder och låter kortet hänga sig rätt. På det sättet behöver du varken stötta kortet eller göra något annat. Detta är en idiotsäker lösning som jag alltid brukar rekommendera när inget annat fungerar.

Mission complete liksom.

Haha! Win!
Till ts så rekommenderar jag att du skruvar fast alla skruvar ordenligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Du mena GPU kylaren? Försök å fixa den tredje skruven... dom har ju satt dit fästen för 3 skruvar vilket säkert har en anledning. kolla om skruvarna till GPU kylaren sitter löst då du säger att den "hänger" ner lite. att det rör sig 0,5mm är nog ingen fara

Precis jag menade gpukylaren.. jag var trött haha har satt ditt tredje skruven nu, har kollat igenom hela kylaren på grafikkortet och finns inga skruvar att dra åt. Konstruktionen är bara så, det är liksom att grafikkortet hänger mer på högersidan, man kan tro att hela kortet hänger i pcieporten men så är inte fallet man kan trycka ihop kylaren upp mot grafikkortet en bit, men som sagt har kollat och hittar inga skruvar för att dra åt extra. Så får leva med detta

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Precis jag menade gpukylaren.. jag var trött haha har satt ditt tredje skruven nu, har kollat igenom hela kylaren på grafikkortet och finns inga skruvar att dra åt. Konstruktionen är bara så, det är liksom att grafikkortet hänger mer på högersidan, man kan tro att hela kortet hänger i pcieporten men så är inte fallet man kan trycka ihop kylaren upp mot grafikkortet en bit, men som sagt har kollat och hittar inga skruvar för att dra åt extra. Så får leva med detta

joo

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

Själv har jag ett MSI 670 som använder sig av Nvidias referensstorlek. Det är mao ganska litet kort. Har dock monterat en ganska tung fläkt på den, vilket gör att kortet "hänger" lite. För säkerhetsskull har jag fixat lite stöd åt fläkten mha en avsågad penna, som hjälper till att hålla kortet i rätt position. Kanske inte så snyggt, men hellre det än ett trasigt kort/trasig PCI-ex port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Själv har jag ett MSI 670 som använder sig av Nvidias referensstorlek. Det är mao ganska litet kort. Har dock monterat en ganska tung fläkt på den, vilket gör att kortet "hänger" lite. För säkerhetsskull har jag fixat lite stöd åt fläkten mha en avsågad penna, som hjälper till att hålla kortet i rätt position. Kanske inte så snyggt, men hellre det än ett trasigt kort/trasig PCI-ex port.

Japp, men mitt hänger knappt. Plus hade ett Asus matrix innan som är ännu större, och det tänkte jag aldrig ens på att det hängde, och det hade jag ett bra tag. Så är nog ingen fara.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Har før mig att det ær ganska vanligt på dessa modeller. Inget att oroa sig før

Permalänk
Medlem

silvertejp??

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde1337:

silvertejp??

de som inte går å laga med silver tejp..... de e trasigt

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Avstängd

asus borde skämmas med deras kylar lösning som inte ens fungerar utan att behöva modda. Fick ta och köra buntband upp i grafikkortet för att det ska bli stabilt.

Permalänk
Medlem

Mitt Gtx 580 DCII är likadant. Min kompis 680 DCII likaså.
Det är inget att vara orolig för, inget kommer att hända, samt garantin gäller oavsett.
Gör bara inget dumt som att försöka "modda" kortet själv.

Permalänk
Medlem

Mitt GTX 580 DCII hänger också som en slak pe...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4