Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tror inte BMW någonsin varit i närheten av lika problemfria bilar som Volvo sedan tidernas begynnelse fram tills Volvo slutade vara svenskt. Det är ingen slump att ägare av Volvo 240 fortfarande kör omkring utan problem medans många BMW ägare skrotat sina BWM E30 serie bilar.

Måste citera den här och gå lite offtopic men jag ska svara på TS fråga också.

Att många 240 fortfarande rullar(observera rullar, inte felfritt utan att de rullar) är för att det finns reservdelar i varenda hörn och tom en totalt oteknisk människa kan skruva i en äldre volvo pga bristen på elektronik.
Har hunnit med att reparera en 240 med en tampong för att insugsskurven lossnade pga så mycket vibrationer så det är inga större svårigheter att reparera en volvo med ytterst enkla medel, likväl är det oftast volvo som krånglar när man ska längre svängar.
Lite omständigare de gånger man behöver göra något på en bmw men då har jag aldrig behövt göra mer än att byta en blinkerslampa.
Jag har nog mer erfarenhet av båda bilmärkena än dig.(kan ha fel men jag är ganska säker på att det stämmer)

Till TS så behöver nog ytterst få en I7a men jag köpte en då CDON hade så billiga under sin utförsäljning.

Mannex11 finns guider här på forumet, sök och du skall finna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Ja det finns dyra intel processorer och det finns billiga. Det är ju inte intels fel att amd inte kan göra bättre ifrån sig än bulldozer LOL! Amds vassaste motsvara en mellan klass intel prossesor vilket är pinsamt i sig.

AMDs processorer har ju långt coolare namn än Intels dock.

FX-6100 / FX-8120 låter ett jakt- respektive bombplan.
I5-2500k / I5-3570k låter som något man kan köpa av OBH Nordica.

Sen att FX-serien heter "Bulldozer" samtidigt som att det är ungefär den effekten som en kraftigt överklockad CPU ur just den serien har på ditt nätagg är bara en olycklig (men fruktansvärt rolig) slump.

Ontopic: Det är mycket möjligt att framtida spel kan nyttja HT mycket bättre än vad nutida spel gör - och då är det en gratis prestandaboost för alla I7-ägare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Ja, större internetkuk helt enkelt.

Synd att den blir mindre för varje dag xD
Jäkla teknik utveckling som ska gå så fort

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sm4xX:

Inte för att skryta men min skollaptop har en i7'a. Hur många word dokument tror ni det går att göra samtidigt med en i7'a?

haha lol våran skola var så generös att dom gav oss en .....trummvirvell....... enkärnig intel celeron 1.2 ghz med hela 2 gb ram
skiten laggar ju satan bara man försöker att öppna ETT dokument

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

AMDs processorer har ju långt coolare namn än Intels dock.

FX-6100 / FX-8120 låter ett jakt- respektive bombplan.
I5-2500k / I5-3570k låter som något man kan köpa av OBH Nordica.

Sen att FX-serien heter "Bulldozer" samtidigt som att det är ungefär den effekten som en kraftigt överklockad CPU ur just den serien har på ditt nätagg är bara en olycklig (men fruktansvärt rolig) slump.

Ontopic: Det är mycket möjligt att framtida spel kan nyttja HT mycket bättre än vad nutida spel gör - och då är det en gratis prestandaboost för alla I7-ägare.

Haha sant intel får nog ta in ett team som sitter och kommer på coola namn. så vi intel användare kan känna oss lika coola. Jaa vi som sitter på i7or kan ju hoppas att spel utvecklarna hoppar på HT.

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Nu snackar du i nattmössan.. Varför MÅSTE man bara ha CPU:er från både 1155 och 2011? Gör som vilken annan person som helst och välj en som passar dig bäst.. Enkelt. Bara för att det finns så behöver man inte köpa det. Om du sedan tycker att Intels marknadsföring är bökig kan väl inte Intel klandras för?

Ska Intel INTE klandras för att deras marknadsföring är bökig? Vem ska då klandras? Konsumenten?

Det var det dummaste jag läst på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Tror du missförstod mej med vad jag menade.. Vad jag menade var att Intel's marknadsföring är lite bökig. Vipps så släpper dom en ny processor t.e.x sockel 1155, o sen därefter vipps..ja då är de en låt oss säga 2011... ska man då behöva köpa minst 3 intel moderkort bara föratt dom väljer att ha flera olika socklar på sina processorer?

2011 är absolut inte en ersättare till 1155. Jag skrev ganska nyligen en liten kort lista på mainstream socklar som har släppts och AMD och Intel har släppt nästan lika många. Snart kommer AMDs sockel inte räcka till längre och då är även dem tvungna att byta. Då kommer det ha dykt upp något annat att klaga på hos Intel istället, det kan jag lova. Sen kan man undra varför AMD skulle utveckla socklar och chipset framåt när de utvecklar processorer bakåt. Jag hoppas att dom lyckas med nästa processorfamilj bättre, men jag är så jävla less på allt tjat om att Intel gör allt fel. Det är samma som tjafset om Apple. Om man tvingar folk att byta sockel stimulerar man marknaden och ökar vinsterna. Det är målet med ALLA företag. AMD är inte din kompis. Dom vill ha dina pengar, precis som Intel.

Jag tycker också att det ingår lite att köpa ett nytt moderkort till processorn. Processorn ger prestanda, moderkortet ger funktioner. Och prylbög som jag är vill jag ha nytt.

Skrivet av Minsc S2:

AMDs processorer har ju långt coolare namn än Intels dock.

FX-6100 / FX-8120 låter ett jakt- respektive bombplan.
I5-2500k / I5-3570k låter som något man kan köpa av OBH Nordica.

Sen att FX-serien heter "Bulldozer" samtidigt som att det är ungefär den effekten som en kraftigt överklockad CPU ur just den serien har på ditt nätagg är bara en olycklig (men fruktansvärt rolig) slump.

Ontopic: Det är mycket möjligt att framtida spel kan nyttja HT mycket bättre än vad nutida spel gör - och då är det en gratis prestandaboost för alla I7-ägare.

Det är som att skapa en karaktär i ett spel som heter "MEGA SUPER KILLER"... extremt töntigt.
i7 har ett smart men ändå, på något sätt, lite coolt namn. Väldigt stilfullt i min mening. Dom har hoppat på i-tåget som alla andra efter Apple. Vem kan klandra dem?

HT är inte för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Vilket iof inte alls är något krav (Linux) för att använda en öppen svit som exempelvis LibreOffice
Tänk när folket skanderar "Vi vill se .. ODT.."

Men jag tycker vi borde ta bort yttrandefriheten i sverige och låta folk betala för att få uttrycka sig genom text och tal
Låter vettigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Volvo 945 D24 Turbo diesel med uppskruvad diesel pump

Mercedes w115 - 72 hästar dieselknatter.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

I5an är inte sämre, det beror helt på vad du ska göra och om du behöver HT så ja om inte så nej. i spel som trådar dåligt är prestandan mellan dem två inte en faktor.

yes, men spel som bf3 och bad company 2 utnyttjar 6 trådar och då har man iaf 2 trådar för bakgrundsprocesser kvar. men vist många spel kräver inte mer än 4kärnor, men 500-800kr mer för en i7 mot i5 kan man nog höjja sin budget med

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Vem som behöver en i7?
Den som gör mer än att spela på datorn, och har mer pengar än tid.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Mercedes w115 - 72 hästar dieselknatter.

Okej, det är värre än en D24 ryslig motor...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Ska Intel INTE klandras för att deras marknadsföring är bökig? Vem ska då klandras? Konsumenten?

Det var det dummaste jag läst på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Suck... Om den är bökig för X så betyder det inte att den är bökig för alla andra.. Tycker själv att den inte direkt är bökig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

För att svar på TS och inte ge mig in i korkade diskunioner så varför inte helt enkelt, alla spelar inte bara på sin burk. HT on som sagt det är inget som är en nackdel med 12 trådar.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ten:

För att svar på TS och inte ge mig in i korkade diskunioner så varför inte helt enkelt, alla spelar inte bara på sin burk. HT on som sagt det är inget som är en nackdel med 12 trådar.

8 om det är 1155.. 12 om det är 2011.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

8 om det är 1155.. 12 om det är 2011.

Hej
Känns väl rätt korkat att ens påpeka detta då det framkommer rätt tydligt i tråden, men ska du vara petig så menade jag min cpu som har 12 trådar med HT på. Jag har kört med både 2500k och 2600k(i7) bägge presterar bra i spel oavsett HT men vid tyngre program så kommer det fram tydligare att HT är trevligt.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ten:

Hej
Känns väl rätt korkat att ens påpeka detta då det framkommer rätt tydligt i tråden, men ska du vara petig så menade jag min cpu som har 12 trådar med HT på. Jag har kört med både 2500k och 2600k(i7) bägge presterar bra i spel oavsett HT men vid tyngre program så kommer det fram tydligare att HT är trevligt.

I applikationer där HT stöds är alltid HT trevligt.. Ger dig en ganska bra prestandaboost. Problemet är väl att de flesta applikationer och program inte stödjer HT.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I applikationer där HT stöds är alltid HT trevligt.. Ger dig en ganska bra prestandaboost. Problemet är väl att de flesta applikationer och program inte stödjer HT.

Källa på detta? Gärna något färskt.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XrOo:

Källa på detta? Gärna något färskt.

Källa på vadå? Att HT inte stöds av många applikationer? Ja.. ta en titt på alla de spel som inte gör det HT är fortfarande en ganska färsk teknik och fler och fler program börjar få stöd för HT men det finns fortfarande betydligt fler som inte stödjer denna teknik. Spel som tex. Call of duty har inget HT stöd. BF3 har det till en viss del men fortfarande verkar det bara vara tal om några % om ens det. Applikationer där du får prestandaboost är väl Photoshop och liknande problem (Prestanda = snabbare redigering i detta fall).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Källa på vadå? Att HT inte stöds av många applikationer? Ja.. ta en titt på alla de spel som inte gör det HT är fortfarande en ganska färsk teknik och fler och fler program börjar få stöd för HT men det finns fortfarande betydligt fler som inte stödjer denna teknik. Spel som tex. Call of duty har inget HT stöd. BF3 har det till en viss del men fortfarande verkar det bara vara tal om några % om ens det. Applikationer där du får prestandaboost är väl Photoshop och liknande problem (Prestanda = snabbare redigering i detta fall).

Pentium 4 och Windows NT är ju inte på något vis färsk teknik, inte ens ganska färsk utan snarare så pass gammalt att det nu finns på historiska för åskådning.

Att call of duty inte stödjer HT kanske kan bero på att hela call of duty serien inte direkt bygger på någon modern grund utan snarare teknik och principer som funnits sedan Pentium 3 tiden. Och då fanns inte HT.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av XrOo:

Pentium 4 och Windows NT är ju inte på något vis färsk teknik, inte ens ganska färsk utan snarare så pass gammalt att det nu finns på historiska för åskådning.

Att call of duty inte stödjer HT kanske kan bero på att hela call of duty serien inte direkt bygger på någon modern grund utan snarare teknik och principer som funnits sedan Pentium 3 tiden. Och då fanns inte HT.

Nu är det tyvärr så att extremt få spel utnyttjar mer än 2-3 kärnor, de flesta inte mer än 1-2 och HT får därför ses som överkurs gällande spel såvida vi inte pratar om en i3:a. Vad gäller källor på detta räcker det att du tittar på vilket processortest som helst. Ger en i5 och en i7 samma prestanda vid samma klockfrekvens spelar HT ingen roll - då enda skillnaden på i5 och i7 är just HT.

Inte ens BF3 klarar av att använda den fjärde tråden effektivt, och då är det ett av de mest processorkrävande spelen på marknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Murloc:

Vad är det för slags användare som får stor nytta av en i7:a jämfört med en i5:a?

Edit: Tryckte visst på fel kategori.

En pappskalle (som jag) som för två år sedan inte visste att 2500k presterar minst lika bra i spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nu är det tyvärr så att extremt få spel utnyttjar mer än 2-3 kärnor, de flesta inte mer än 1-2 och HT får därför ses som överkurs gällande spel såvida vi inte pratar om en i3:a. Vad gäller källor på detta räcker det att du tittar på vilket processortest som helst. Ger en i5 och en i7 samma prestanda vid samma klockfrekvens spelar HT ingen roll - då enda skillnaden på i5 och i7 är just HT.

Inte ens BF3 klarar av att använda den fjärde tråden effektivt, och då är det ett av de mest processorkrävande spelen på marknaden.

Ja, men man kan inte utgå ifrån att spel är den enda typ av mjukvara som finns inom IT-världen.

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Medlem

Du behöver en i7a om du ska streama det du spelar i hög kvalité utan att ha ett separat capture-card. Blir allt vanligare och vanligare nu för tiden

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Men alltså hela Intel fenomenet är ju rätt packad.. varför kan dom inte bara hålla sig till EN sockeltyp så slipper ju folk köpa flera moderkort med flera socklar? Visst 2-3 datorer är ju inte fel de, men ska man köpa intel så bör man ju ha stadsministerns lön..hmm.

Hmm, aktuella Intel socklar i dagsläget: s1155 och s2011, aktuella AMD-socklar AM3 och FM1. Vari ligger skillnaden?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Hmm, aktuella Intel socklar i dagsläget: s1155 och s2011, aktuella AMD-socklar AM3 och FM1. Vari ligger skillnaden?

Jo visst :), men vanligaste är ju att folk köper AM2+ - Am3+ där i mellan och då räcker de ju med o ha en am3+ moderkort och ALLA passar o de hade väl inte funkat med intel?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Jo visst :), men vanligaste är ju att folk köper AM2+ - Am3+ där i mellan och då räcker de ju med o ha en am3+ moderkort och ALLA passar o de hade väl inte funkat med intel?

Intels styrkretsar är generellt bakåtkompatibla. Köper du t.ex ett 1155 moderkort med Z77 styrkretsen kan du utan problem sätta i en 1155 Sandy Bridge.

Sen hur vanligt det är att folk köper ett nytt moderkort men sätter i en gammal processor vet jag inte, men vanligast är nog ändå att folk köper en ny processor och uppgraderar moderkort i samma veva.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

varför behöver folk en bmw med 300 hästar under huven när man bara får köra i 120km/h i sverige? samma sak med processorer!

Rätt dum jämförelse då det inte är olagligt med en i7

Permalänk
Medlem

Är det inte lite beroende på hur framtidssäkrad man vill ha sin dator. Stöd för kärnor och HT bör väl bli vanligare och vanligare i framtiden. Svårt att se någon annan utveckling än att utnyttja en sån fin resurs......

Föresten borde väl Win7 och Win8 stödja detta redan, eller gör det inte?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport