Macbook Air, 4 eller 8 GB RAM - en gång för alla

Permalänk
Medlem

Macbook Air, 4 eller 8 GB RAM - en gång för alla

Jag har noll koll på hur minneshungrigt OSX är och därför är jag lite osäker på om jag behöver 8 GB eller ej. Datorn kommer användas till dagligt användande och att köra Traktor 2 på. Vad anser ni, behöver man 8 GB för att framtidssäkra sig eller duger 4 bra? Kommer jag märka någon skillnad i prestanda någon gång tror ni? Jag bryr mig inte det minsta om att 4 GB "bara" kostar 900 kr till, jag undrar bara om ni tycker att man skall uppgradera eller ej.

Tack.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

8 GB.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Jag har noll koll på hur minneshungrigt OSX är och därför är jag lite osäker på om jag behöver 8 GB eller ej. Datorn kommer användas till dagligt användande och att köra Traktor 2 på. Vad anser ni, behöver man 8 GB för att framtidssäkra sig eller duger 4 bra? Kommer jag märka någon skillnad i prestanda någon gång tror ni? Jag bryr mig inte det minsta om att 4 GB "bara" kostar 900 kr till, jag undrar bara om ni tycker att man skall uppgradera eller ej.

Tack.

Eftersom det krävs svets och bräckjärn för att byta minne på en Air så är det väl bara att ta 8 GB på en gång om du vill vara "framtidssäker" (vad det nu egentligen innebär?). Du kommer antagligen inte märka någon större skillnad.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kör på 8 GB, det är en förhållandevis billig uppgradering (jämfört med traditionella Apple-priser för minne). Ännu större anledning är att det inte går att uppgradera i efterhand så du är fast med 4 GB om du väljer det.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Inaktiv

kör med 4 GB

Permalänk
Medlem

Helt klart 8 Gb. Eftersom du inte kommer kunna byta i framtiden anser jag att det är mer säkert med 8 Gb.

Permalänk

Du klarar säkert dig på 4GB men OS X är väldigt duktigt på att utnyttja mycket ram och cachar mycket i ramet så datorn blir helt klart snabbare om du har mer ram.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, får bli 8 GB

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Så mycket minne du får i, med andra ord 8GB. Det finns ingen anledning att snåla eftersom det minnet inte är uppgraderingsbart.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Jag tog 4 GB i den jag beställde idag. Klarade mig fint på min MBA från 2011. Beror ju mest på hur länge du tänker ha datorn.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Tack.

Om du har ork och pengar eller tycker det är roligt. Annars tycker jag att det duger fint med 4GB.

Visa signatur

OSX och Linux är mina favoriter.
Appleprodukter är mitt förstaval.

Twitter: @SimonArledal
http://simonarledal.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Derox:

Jag tog 4 GB i den jag beställde idag. Klarade mig fint på min MBA från 2011. Beror ju mest på hur länge du tänker ha datorn.

Frågan är ju varför du bytte upp dig från förra årets modell om det inte var något fel på den :S

Permalänk

Kan instämma om rekommendation av 8GB. Sitter just nu med en MacBook (2008) som har 4GB och tycker det känns lite stramt ibland när man arbetar med mycket samtidigt även om det fungerar väl i många fall. Dock kör jag det mesta i 32-bitars läge för att spara lite minnesanvändning, så med allt i 64-bitarsläge (dit framtiden lutar åt) slukar det mer och tror inte på att 4GB är ett hållbart alternativ om man ska använda sin dator i mer än ett eller två år.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Inaktiv

Det är minst 8GB som gäller idag. 4GB är nästan för lite redan idag, imorgon kommer det att vara på tok för lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

8 skulle jag gå på.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

Jag körde på 8gb i min Macbook Air och ångrar mig inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon169682:

Frågan är ju varför du bytte upp dig från förra årets modell om det inte var något fel på den :S

Brukar byta dator ungefär var 10e till 11e månad. I år hade jag dock tänkt byta till en Vaio S13P men efter att jag fått den var det för mycket kvalitétsproblem så jag lämnade tillbaka den, då hade jag redan sålt min Air. Kommer dock eventuellt byta till en 13" retina MBP i höst om den verkar bra, då blir det nog 8 GB RAM.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Skrivet av Derox:

Brukar byta dator ungefär var 10e till 11e månad. I år hade jag dock tänkt byta till en Vaio S13P men efter att jag fått den var det för mycket kvalitétsproblem så jag lämnade tillbaka den, då hade jag redan sålt min Air. Kommer dock eventuellt byta till en 13" retina MBP i höst om den verkar bra, då blir det nog 8 GB RAM.

Har du någon länk till ryktena som säger att det ska komma en 13" retina MBP nu i höst? Har själv inte sett något sådant och det låter extremt otroligt med tanke på att de brukar uppgraderas 1 gång per år, det kommer en ny iPhone samt iPods i höst och möjligen en ny iPad. Vi konsumenter måste hinna samla ihop pengar till att köpa allt Du kommer nog behöva vänta tills nästa sommar för en retina MacBook Air/Pro om 13". Inte ens säkert att båda blir retinifierade då och det kan helt klart bli så att t.ex. endast Air:en får den bättre skärmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Har du någon länk till ryktena som säger att det ska komma en 13" retina MBP nu i höst? Har själv inte sett något sådant och det låter extremt otroligt med tanke på att de brukar uppgraderas 1 gång per år, det kommer en ny iPhone samt iPods i höst och möjligen en ny iPad. Vi konsumenter måste hinna samla ihop pengar till att köpa allt Du kommer nog behöva vänta tills nästa sommar för en retina MacBook Air/Pro om 13". Inte ens säkert att båda blir retinifierade då och det kan helt klart bli så att t.ex. endast Air:en får den bättre skärmen.

Kolla Macrumors, finns massor med rykten. Tror inte det kommer dröja speciellt länge då de vill få retina MBP på plats så de äldre fasas ut, den lär lanseras precis som 15" retina gjorde som en egen produkt. Airen lär inte få den bättre skärmen på ett bra tag dock. Apple verkar gå mot att Air ska vara en billigare konsumentdator och Pro en dyrare pro/premiummodell. Skulle gissa på att vi har en 13" retina MBP innan jul.

Visa signatur