Permalänk
Medlem

GForce4 och TFT = ?

Hej.
Jag går i köptankar nu inför julhelgen och tänkte byta mitt gammla TNT2 kort mot ett GfForce4 Ti4xxx kort, har inte bestämt mig vilket än.

Jag har dock hört att GForce 4 kort inte fungerar så bra med TFT skärmar utan att man brukar få "Frequency out of range" på skärmen. En polare till mig har samma problem och han har inte löst det han heller.

Så min fråga till Er är nu om det är så att TFT skärmar och GForce 4 kort går att använda tillsammans?

Mitt sytem idag är:
P4 1,6 GHz
TFT Samsung Syncmaster 570S

//Mvh Apelsin

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Har GF4 4200 och Samsung 171 och har aldrig sett nåt sånt felmeddelande ivarjefall

Permalänk
Medlem

Apelsin: Jag tror felet beror på användaren.
Jag har själv kör med TFT till Gf4 och det var inga problem.

Permalänk
Medlem

du kan få sk. "ghost" effekter, eller spök effekter på skärmen, speciellt när du kör spel i höga FPS och det gör man me ett gf4xxx kort. bara så du vet det innan du får chocken

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren.
Då är det bara att bestämma sig då för vilket kort man skall köpa då men det är ju ett helt annat 'problem'.

//Mvh Apelsin

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SolidReactor
du kan få sk. "ghost" effekter, eller spök effekter på skärmen, speciellt när du kör spel i höga FPS och det gör man me ett gf4xxx kort. bara så du vet det innan du får chocken

Det är såkallade eftersläpning och dom beror på att bilden inte hinner åka bort innan nästa kommer.
Det är den enda nackdelen med en tft och det är tyvärr en mycket stornackdel när man spelar fps spel som quake och CS

Permalänk
Avstängd

problemen med efterdröjning är ett stort problem ja, men responstiden på skärmarna förbättres hela tiden....

jag såg någonstans hur detta påverkar fpsen. kan dock inte hitta det nu, men undefär såhär:

30 ms: typ 50 fps
25 ms: 60
20 ms: 75
15 ms: ja, det fortsätter typ sådär

huvudsaken är att om du vill ha en skärm som du kan spela på, så är det bara att vänta....eller lägga ut en 25k på nån nuperny slärm

Permalänk
Medlem

"Frequency out of range" får man när grafikkortet har för hög uppdateringsfrekvens. Sänk den.
Eller får han det mitt under arbetet?

Permalänk
Medlem

Antalet fps en tft kan visa borde väll vara 1000/svarstiden.
Så för en skärm med en svarstid på 25 ms så borde max fps som den skärmen kan visa vara 1000/25 = 40. Men jag vet inte, det är bara vad jag tycker är logiskt.

Permalänk
Medlem

TFT VS CRT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
Antalet fps en tft kan visa borde väll vara 1000/svarstiden.
Så för en skärm med en svarstid på 25 ms så borde max fps som den skärmen kan visa vara 1000/25 = 40. Men jag vet inte, det är bara vad jag tycker är logiskt.

Upp me tummen för Tossen!

Frekvens = bilder per sekund (Hz) [r/t] refresh per tid
Svarstid = sekunder per bild (ms) [t/r] tid per refresh

40ms per bild = 0.04/1

[(t / r)^-1 = r / t --> Hz]
[(r / t)^-1 = t / r --> "ms / bild"]

(0.04/1)^-1 = 1/0.04 = r/t = Hz
ALLTSÅ.... *phew*

1 / 0.0"ms" = Hz
---------------------------------------------------------------------------------
1 / 0.0"40" = 25Hz (suger)
1 / 0.0"35" = 29Hz (suger)
1 / 0.0"30" = 33Hz (Desktop "ok-" Gamers "suger")
1 / 0.0"25" = 40Hz (Desktop "ok " Gamers " - ")
1 / 0.0"20" = 50Hz (Desktop "ok+ " Gamers "ok/ok-")
1 / 0.0"15" = 67Hz (Desktop "ok+ " Gamers "ok/ok+")
1 / 0.0"12" = 83Hz (Desktop "ok+++" Gamers "ok+")
1 / 0.0"10" = 100Hz (Desktop "Proffs" Gamers "CS/Quake +")
1 / 0.0"08" = 125Hz (Desktop "why? " Gamers "CS/Quake ++")
1 / 0.0"05" = 200Hz (Desktop "NO USE!" Gamers "ATi 9700 pro/GeForceFX Pro Gamer")

min "ungefärliga" tabell

Tänk på kontrasten! hört att 300:1 är bra... eller va de 1:300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tossen
Antalet fps en tft kan visa borde väll vara 1000/svarstiden.
Så för en skärm med en svarstid på 25 ms så borde max fps som den skärmen kan visa vara 1000/25 = 40. Men jag vet inte, det är bara vad jag tycker är logiskt.

Stämmer bra. Förstökte förklara för en trögskalle pâ Nordichardware hur det ligger till. Men det gick inte