Alltid köra alla program som admin

Permalänk
Inaktiv

Alltid köra alla program som admin

Ja, det kanske inte är bästa metoden, men jag vet ingen bättre.

Kör Windows 8 Pro x64 och för att program ska fungera som dom ska (t ex bara en sån sak som mirc!) så behöver dom köras som admin.
Hur går jag tillväga för att slippa starta program genom att högerklicka och köra som admin, så att dom fungerar som jag vill direkt?

Permalänk

Stäng av User Account Control (UAC).

Permalänk
Medlem

Om ett vanligt program behöver administratörsrättigheter för att köras så är det jävligt dåligt skrivet. Jag har förövrigt använt mIRC en lång tid och det har aldrig behövt admin mer än vid installation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lullebulle:

Stäng av User Account Control (UAC).

Hjälper inte.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Om ett vanligt program behöver administratörsrättigheter för att köras så är det jävligt dåligt skrivet. Jag har förövrigt använt mIRC en lång tid och det har aldrig behövt admin mer än vid installation

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt gör det iaf för att det ska fungera som det ska. Använder tillägget nbs-irc också.
Det fungerar att köra programmet, men den läser inte in alla inställningar, som autojoin t ex.

Permalänk
Medlem

Du kan ju högerklicka på exe:n och ändra under kompatibilitetstabben till att alltid köra som administratör. Då får du bara en UAC ruta som du måste okeja vid programstart. Lättare än att jämt högerklicka och völja kör som admin.

Permalänk
Medlem

Du ska högerklicka på en genväg (inte på .exe-filen) och där under fliken Kompatibilitet kan du kryssa för att programmet ska köras som administratör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av guermantes:

Du kan ju högerklicka på exe:n och ändra under kompatibilitetstabben till att alltid köra som administratör. Då får du bara en UAC ruta som du måste okeja vid programstart. Lättare än att jämt högerklicka och völja kör som admin.

Skrivet av jetten:

Du ska högerklicka på en genväg (inte på .exe-filen) och där under fliken Kompatibilitet kan du kryssa för att programmet ska köras som administratör.

Precis det jag vill slippa -.-

Permalänk

Det kanske är så att programmet inte funkar så bra med windows 8 :). Det har ju inte ens släpps på konsumentmarknaden än.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Precis det jag vill slippa -.-

Tror du missförstod dom, det finns en inställning i om du högerklickar som när du bocka i, aldrig mer behöver högerklicka och "run as administrator".

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

vilken är skillnaden?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

vilken är skillnaden?

Högerklicka på alla exe filer du vill köra som admin, kryssa i att du vill köra programmet som admin (kompatibilitet - privilegienivå). efter det så kommer exe filen att köras som admin utan att du behöver högerklicka varje gång.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

http://www.computerperformance.co.uk/win8/windows8-uac-disabl...
Funkar bra. Allting körs som administratör då. Dock fungerar inte Metro-appar då.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Högerklicka på alla exe filer du vill köra som admin, kryssa i att du vill köra programmet som admin (kompatibilitet - privilegienivå). efter det så kommer exe filen att köras som admin utan att du behöver högerklicka varje gång.

Jo, det var ju det jag skrev, men jetten verkade mena att det var fel på nåt sätt och att man skulle göra det på genvägen i stället så jag undrade bara varför han tyckte det.

Permalänk
Inaktiv

Ni missförstår. Jag vill INTE behöva gå in på varje program och klicka i att dom alltid ska köras som admin.

Tack till ToJa92, ska kikas på.

Permalänk

Höger klicka på programmet,klicka egenskaper-klicka på fliken kompatibilitet-priviligeienivå-kör alltid som admin.Klart.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

nähä vad vill du då?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix X870-F Gaming | AMD Ryzen 9800X3D | Kingston Beast 64GB 6000Mhz | Sapphire AMD Radeon 9070xt Nitro+ | Kingston KC3000 2TB| Corsair RM750E Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Ni missförstår. Jag vill INTE behöva gå in på varje program och klicka i att dom alltid ska köras som admin.

Tack till ToJa92, ska kikas på.

Kontrollpanelen\Användarkonton\Ändra kontotyp
Välj administratör

Skrivet av Shooto Great:

Höger klicka på programmet,klicka egenskaper-klicka på fliken kompatibilitet-priviligeienivå-kör alltid som admin.Klart.

Tack för att du tillför något som ingen sagt något om tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Mitt gör det iaf för att det ska fungera som det ska. Använder tillägget nbs-irc också.
Det fungerar att köra programmet, men den läser inte in alla inställningar, som autojoin t ex.

Det där låter inte som något renodlat UAC-fel, utan mer som att någon config-fil bara har fel rättigheter - Prova att ändra Everyone-rättigheterna för hela mIRC-katalogen inkl. undermappar.

Notera att du troligtvis måste göra din användare till mappägare innan du kan röra rättigheterna.

Lycka till

Permalänk
Inaktiv

Ja, lär väl vara nåt sånt. Men grejen är att det fungerade utan problem i 7...