Permalänk
Medlem

Internet stängs av under belastning

Hej!

Jag har haft problem med min uppkoppling de senaste månaderna. När jag använder internet till max (Telia 24mbit) så tappar den helt plötsligt kontakten med internet. Det fungerar klockrent för vanlig slö surfning och spelande men att ladda ner större filer är ett helvete. Jag har nyligen (2 dagar sedan) bytt router från en "D-link dirr-655" till en "Asus RT-n56U" och problemet kvarstår. När jag tappar kontakten säger routern att den inte har kontakt med internet, dock så säger modemet att den har kontakt med stationen (DSL lampan lyser). Lampa nr 1 slocknar däremot, den som visar kommunikation mellan routern och modemet.

Jag har uppdaterat firmware på routern utan resultat.

Det sker alltså under hög belastning och från alla datorer i hemmet, både från dom som är anslutna via Wifi och ethernet kabel. Ska också nämna att jag inte har internet tv eller telefonen kopplad till modemet...

Modem: Zyxel 660h-d1 (http://www.zyxel.se/upload/images_local/support/660H_D1_Tripl...)
Router: Asus RT-n56U (http://winarco.com/wp-content/uploads/2010/12/ASUS-RT-N56U-wi...)

Någon som har någon idé om vad det kan vara? Kan modemet var kasst?

Tack på förhand!

Permalänk
Hjälpsam

Överhettning av modemet låter som en klar möjlighet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har nästan exakt samma problem, BBB ADSL 24mbit och Dlinken. Min router och modem står i fönstret med eftermiddags sol vilket inte gör det så konstigt om uppkopplingen dör av överhettning. Mitt problem uppstår då jag har för många anslutningar vid högbandbredd. Kanske värt och modda dit en fläkt i chassit på routern?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

har samma problem med cg 3100 från comhem. Tråd dör uppkopplingen så fort jag laddar hem något (100mbit) så jag fick köpa mig ett usb wifi som gör att det funkar utmärkt. Dock så kommer jag inte upp i mer än 1/3 av hastigheten. kolla i routern om nat är på, då ska wifi fungera tycker jag

*EDIT* CG3100 är router och modem i ett.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar! Jag testa att ladda ner en torrent och satte en max gräns på 500kbit/s och det fungerade klockrent! När jag sedan gav den obegränsat sprang den upp emot 870kbit/s innan den dog!

Modem + Router har stått på samma ställe (köpt nya såklart men jämna mellanrum) i 7 år så tror inte att det är överhettning om inte någonting i modemet har gått sönder och inte kyler som det ska...

Permalänk
Medlem

testa att ta bort telias firmware

Guide: http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=219409 (du måste aktivera telnet om du inte har windows xp)
Frimware: ftp://ftp.zyxel.com/P-660H-T1_v2/firmware/P-660H-T1%20v2_3.40...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Empa38:

Tack för snabba svar! Jag testa att ladda ner en torrent och satte en max gräns på 500kbit/s och det fungerade klockrent! När jag sedan gav den obegränsat sprang den upp emot 870kbit/s innan den dog!

Modem + Router har stått på samma ställe (köpt nya såklart men jämna mellanrum) i 7 år så tror inte att det är överhettning om inte någonting i modemet har gått sönder och inte kyler som det ska...

Dammsamling, materialutmattning. Även icke-mekaniska delar kan slitas och kommer närmare sina gränser.

Skulle rekommendera att prata med din ISP innan du byter firmware eller liknande i enheten. Generellt i avtalen med ISP är modemet till låns, de kan alltså i teorin debitera dig för åverkan på deras egendom om du gör ändringar i den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

testa att ta bort telias firmware

Guide: http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=219409 (du måste aktivera telnet om du inte har windows xp)
Frimware: ftp://ftp.zyxel.com/P-660H-T1_v2/firmware/P-660H-T1%20v2_3.40...

Okej, ska testa! Återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Generellt i avtalen med ISP är modemet till låns, de kan alltså i teorin debitera dig för åverkan på deras egendom om du gör ändringar i den.

Enligt guiden som länkades oven ska man kunna trycka in reset knappen på modemet och telias firmware är tillbaka..Så bör väl inte vara något problem att testa lite?;)

PS: Kommer också att kontakta telia och höra om dom har några ideér.