Adapter megadrive dreamcast saturn gamecube till pc

Permalänk

Adapter megadrive dreamcast saturn gamecube till pc

Jag ska skaffa några emulatorer till snes nes n64 gamecube megadrive dreamcast saturn och vill ha originalkontroller.
Jag har hittat kontroller och adaptrar.
Kan någon hitta emulatorer till allt som stöder gamepads.
Tackar för all hjålp jag kan få.

Visa signatur

"People live their lives bound by what they accept as correct and true. That's how they define "reality". But what does it mean to be "correct" or "true"? Merely vague concepts… their "reality" may all be a mirage. Can we consider them to simply be living in their own world, shaped by their beliefs?"

Permalänk
Medlem

när det gäller Dreamcast så kan det nog vara svårt att hitta iom att den konsollen inte direkt var populär, och kontrollen inte heller så lyckad att nån ville använda den till nått annat. men en XBox-kontroll har både en rätt så exakt likartad layout och även utformning av trigger-knappar så det kanske kan duga.

Megadrive-kontrollen har jag för mig går fint att bara pinna ut kabel per funktion, så det är lätt att bygga en adapter som man bara kopplar på en annan kontrolls styrkrets tex.

GC-adaptrar tror jag däremot jag sett.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Megadrive till USB:*
http://www.ebay.co.uk/itm/Dual-Port-PC-Computer-USB-Port-Cont...

* ej testat själv men andra säger den är ok.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

när det gäller Dreamcast så kan det nog vara svårt att hitta iom att den konsollen inte direkt var populär, och kontrollen inte heller så lyckad att nån ville använda den till nått annat. men en XBox-kontroll har både en rätt så exakt likartad layout och även utformning av trigger-knappar så det kanske kan duga.

Det man kanske saknar i så fall är de där pokemon minnena till Dreamcast kontrollerna. Kanske märks att jag inte hade Dreamcast själv med tanke på att jag inte vet vad de heter. Men de som skulle gå att spela något pokemon aktigt på direkt på minnena, eller så kunde man plugga in de i Dreamcast kontrollern för att spara på. Sparfunktionen har man troligtvis i emulatorn ändå. Men jag har för mig att skärmen i minnena även kunde visa information medan man spelade.

Då var inte Nintendo först med dubbla skärmar i Nintendo DS och Wii U.

Hursomhelst. Jag vet inte om det visas något man har någon större nytta av i något Dreamcast spel. Troligtvis är det inte mycket man går miste om. Men det är iaf en anledning till att vilja ha en riktig Dreamcast kontroll.
Tyvärr så har jag ingen bra kännedom om Dreamcast adaptrar eller emulatorer.

En cool grej är att på Liseberg har de något Ferrari arkadspel där man ska kunna spara sina framgångar på sånt Dreamcast minne. Är det någon som har provat det?
Arkadmaskinen har 'eyefinity' med tre skärmar och så har den tre pedaler och 6 växlad låda, så om man kör på högsta svårighetsgraden så får man köra med 6 växlad manuell låda och med koppling.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Det man kanske saknar i så fall är de där pokemon minnena till Dreamcast kontrollerna. Kanske märks att jag inte hade Dreamcast själv med tanke på att jag inte vet vad de heter. Men de som skulle gå att spela något pokemon aktigt på direkt på minnena, eller så kunde man plugga in de i Dreamcast kontrollern för att spara på. Sparfunktionen har man troligtvis i emulatorn ändå. Men jag har för mig att skärmen i minnena även kunde visa information medan man spelade.

Då var inte Nintendo först med dubbla skärmar i Nintendo DS och Wii U.

Hursomhelst. Jag vet inte om det visas något man har någon större nytta av i något Dreamcast spel. Troligtvis är det inte mycket man går miste om. Men det är iaf en anledning till att vilja ha en riktig Dreamcast kontroll.
Tyvärr så har jag ingen bra kännedom om Dreamcast adaptrar eller emulatorer.

En cool grej är att på Liseberg har de något Ferrari arkadspel där man ska kunna spara sina framgångar på sånt Dreamcast minne. Är det någon som har provat det?
Arkadmaskinen har 'eyefinity' med tre skärmar och så har den tre pedaler och 6 växlad låda, så om man kör på högsta svårighetsgraden så får man köra med 6 växlad manuell låda och med koppling.

För det första "pokemon minnena" heter VMU för det andra jag skrev att jag har hittat kontroller och adaptrar men inte emulatorer till allt som stöder gamepads.

Visa signatur

"People live their lives bound by what they accept as correct and true. That's how they define "reality". But what does it mean to be "correct" or "true"? Merely vague concepts… their "reality" may all be a mirage. Can we consider them to simply be living in their own world, shaped by their beliefs?"

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

Megadrive till USB:*
http://www.ebay.co.uk/itm/Dual-Port-PC-Computer-USB-Port-Cont...

* ej testat själv men andra säger den är ok.

Jag har hittat kontroller och adaptrar det som fattas är emulatorer som stöder gamepads.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanörden12345:

För det första "pokemon minnena" heter VMU för det andra jag skrev att jag har hittat kontroller och adaptrar men inte emulatorer till allt som stöder gamepads.

VMU, så var det. Känner igen det nu när du skriver det. Sen var det dessutom Tamagotchi och inte pokemon jag menade.
Känner du till Ferrari arkadspelet jag skrev om? Har du provat det?

Fungerar ingen av dessa emulatorer med gamepad?

http://www.emulator-zone.com/doc.php/dreamcast/

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

VMU, så var det. Känner igen det nu när du skriver det. Sen var det dessutom Tamagotchi och inte pokemon jag menade.
Känner du till Ferrari arkadspelet jag skrev om? Har du provat det?

Fungerar ingen av dessa emulatorer med gamepad?

http://www.emulator-zone.com/doc.php/dreamcast/

Ja jag har spelat arkadspelet du pratar om och jag har inte tittat så noga på emulatorerna tänkte använda sweclokers för det.
Men jag tittar nog lite på några emulatorer ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanörden12345:

Jag har hittat kontroller och adaptrar det som fattas är emulatorer som stöder gamepads.

98% av alla emulatorer stödjer USB så när du väl har en adapter så är det väl inget mer att tänka på, de ska presenteras sig som nån generell USB input device/joystick/gamepad. Du kanske har en pytteliten input lag i värsta fall, men det borde inte va märkbart.
Jag har en logitech rumble pad och alla emultorer jag sprungit på (nintendo 8/16-bit, sega 8/16-bit, ps1/ps2, amiga, atari) ser USB-enheter och sen är det bara att binda knapparna.

Eller vad är du inne på egentligen?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av RHWarrior:

98% av alla emulatorer stödjer USB så när du väl har en adapter så är det väl inget mer att tänka på, de ska presenteras sig som nån generell USB input device/joystick/gamepad. Du kanske har en pytteliten input lag i värsta fall, men det borde inte va märkbart.
Jag har en logitech rumble pad och alla emultorer jag sprungit på (nintendo 8/16-bit, sega 8/16-bit, ps1/ps2, amiga, atari) ser USB-enheter och sen är det bara att binda knapparna.

Eller vad är du inne på egentligen?

Trodde inte alla emulatorer stödde usb-enheter men jaja nu blir det lätt att hitta emulatorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Frågan är hur många emulatorer det finns att välja på. Jag har inte koll på såpass moderna system, men oftast brukar det vara 1-2 st emulatorer för varje maskin som är "marknadsledande" m.a.p. kompatibilitet, effektivitet. Då handlar det om att identifiera vilka de mest populära emulatorerna är och testa om de fungerar med dina adapters.

Till skillnad från äldre sorters flerpoliga kontakter där varje pinne i princip hade en funktion, är ju USB är en seriell port med ett otal användningsområden och protokoll, så bara för att ett program hanterar USB-portar behöver det inte innebära att det känner igen ett visst tillbehör kopplat till USB. Alltså anser jag frågan i högsta mån vara relevant.