Åsikter om hur mainstoryn presenteras för mig som spelare i GW2.

Permalänk
Medlem

Åsikter om hur mainstoryn presenteras för mig som spelare i GW2.

Hej alla GW2-spelare!

Som många andra här har jag suttit och spelat en del senaste två veckorna, kör necromancer och har kommit till level 58.
Jag tänkte dela med mig lite om mina åsikter angående mainstoryn i spelet och hur det är uppbyggt.

Till att börja med så skulle ajg vilja säga att storyn i början var bra, det kändes som man lyftes in i spelet och presenterades för viktiga personer som jag då trodde skulle spela en stor roll i storyn. De jag tänker på då är Logan, Rytlock, Cathie, Zojja och Eir.

Nu när jag är på level 58 känns det fortfarande som storyn inte kommit igång, man går och gör meningslösa uppdrag till order of whispers etc. Ingenting som egentligen för storyn vidare på något sätt. Om man ska jämföra med Guild Wars 1 så hängde man alltid med i storyn där, det var lätt att se en röd tråd i det hela. Det var samma personer man följde en längre tid och det kändes som att man spelade för att nå ett mål. Man hade fått det utstakat för sig vad som gällde. I Guild wars 2 känns det inte som det är så. Jag gillade hela uppbyggnaden med missions som man skulle klara för att låsa upp ett nytt område. Det enda som egentligen liknar missions är dungeons, vilka är riktigt roliga men tyvärr finns det inte så många som man skulle vilja.

Det känns heller inte som själva tyria har så mycket att göra med storyn, man åker hit och dit och områden får man göra på den tiden då man är för låg level mellan stegen på mainstoryn. För mig känns det som arenanet satsat allt krut på att ta kål på det traditionella questandet att man glömt att storyn, som egentligen är det jag vill åt i spelet.

Jag vet inte vad ni andra tycker? Det skulle vara intressant att få igång en diskussion och höra.

Permalänk
Medlem

Håller med dig, storymässigt var 1:an klart bättre.

Är själv inte så väldigt intresserad av den biten, men jag kan tänka mig att ni som är det saknar en del.

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Nu spelar inte jag GW2 men har spendarat tusentals timmar i GW. Storyn var ju helt underbar, det var ju den som gjorde att man fastnade i spelet. Dock var det communityn som höll en kvar. ANet hade ju sagt att de ville att GW2 skulle kännas som ett riktigt RPG, bara att man spelar det online. Så om storyn inte är bra så har de ju inte lyckats.

Permalänk
Medlem

Har varit 80 ett tag nu, klar med story sen länge. Kan påstå att den är rätt fail, ärligt talat, har dock inte spelat GW1 så ska inte jämföra med det men OM man börjar jämföra med hur endast story-missionsen var i SWTOR och hur storyn var där generellt (Åtminstone för min del, spelade Sith Juggernaut) så känns det som natt och dagg.
GW2 storyn var inte det minsta engagerande, inte ens i slutet, och tyvärr...

...slutade det med världens antiklimax. =/

Dold text
Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Storyn känns bara som en gimmick i detta spel tycker jag, Arena.net verkar vilja att huvuddelen av tiden ska spenderas i WvW eller PVP. För att tillslut göra Turneringarna till ett esports segment liknande LoL, DOTA.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av zl33ter:

Nu spelar inte jag GW2 men har spendarat tusentals timmar i GW. Storyn var ju helt underbar, det var ju den som gjorde att man fastnade i spelet. Dock var det communityn som höll en kvar. ANet hade ju sagt att de ville att GW2 skulle kännas som ett riktigt RPG, bara att man spelar det online. Så om storyn inte är bra så har de ju inte lyckats.

Lustigt om de sagt att de ville att GW2 skulle vara ett riktigt bra rpg med tanke på att de tog bort holy trinity Det finns ju inte tydliga roller i spelet utan alla är dps mer eller mindre, så som sagt var är role i RPG?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Lustigt om de sagt att de ville att GW2 skulle vara ett riktigt bra rpg med tanke på att de tog bort holy trinity Det finns ju inte tydliga roller i spelet utan alla är dps mer eller mindre, så som sagt var är role i RPG?

RPG eller rollspel betyder i sitt ursprung att man lever sig in i och spelar en rollkaraktär (ungefär som teater där du också spelar en rollkaraktär).

Själva grundtesen för rollspel och rollspelande är altså story, att leva i någon annans story närmare bestämt.

Detta tycks dock de flesta glömt bort och nu börjar folk tydligen till och med tro att stereotyp roller som dps/healer/tank har något att göra med RPG, vilket är käpprätt felaktigt. Dps/healer/tank rollerna är mer knutet till MMO delen och finns för övrigt knappt i traditionella rollspel.

Permalänk
Medlem

Mjo gillade ettan mycket bättre, det är ett antal saker som jag inte gillar med GW2 story

  1. Först och värst är att det finns stora hål i den, då menar jag inte direkt storyn utan stegen mellan GW1 och GW2 genom böckerna och lore är F:ed up tidsmässigt och att göra sådana missar i Lore på ett spel som detta som pushat sin pedigree mycket genom just otroligt nice lore är inte ok!

  2. Allt du gjorde i ettan känns värdelöst, de nämner typ alla heroes och så men aldrig huvudrollen, visst gör den namnlös, gör den till mer en myt/legend folk inte är säkra på (ingen ensam person kan gjort allt det och dessutom varit först att joina alla raser m.m.) men för fan nämn den när man lagt gud vet hur många timmar och HoM kunde iaf haft någon tie-in istället för bara här är en sten med din belöning.

  3. GW1 Cinematic camera är mycket bättre för story än att bryta sig ur världen med en ***** dialogscen, kolla på The Secret World, they did it right.. and they did it like GW1 but with some fancy camera work, snacka om att gå bakåt och art-style är en sak men vem som helst kan säga att man bryter "illusionen" när man gör så = BAD PRACTICE för något som ska vara story och gripande.

  4. Gör spelaren till hjälten, jag har iofs inte kört klart storyn men känslan jag har haft upp till lvl typ 50 nivån iaf som jag kört är att min karaktär är bra visst men det är inte min story, det är en story om hur jag bara är och sedan måste jag få hjälp av de riktiga hjältarna som låter mig hänga med. I GW1 var det alltid ens egen karaktär som tog besluten, det var jag som pratade med kungar, drottningar, det var jag som blev ascended, jag som stoppa the flameseeker osv, här känns det mer som man blir tillsagd och ibland får man välja vem man vill följa med och hjälpa.

Det är de 4 värsta sakerna, storyn i sig är inte dåligt visst men den enligt mig iaf har massa missar och presenteras mycket sämre än i GW1 vilket är synd för det är en av de absolut bästa sakerna med GW1 (IMO), gillar factions minst och även den är mycket bättre känsla i än detta, jämfört med Flameseeker och EOTN har GW2 inte mycket att komma med.

Mina högst personliga åsikter självklart men iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ixos:

RPG eller rollspel betyder i sitt ursprung att man lever sig in i och spelar en rollkaraktär (ungefär som teater där du också spelar en rollkaraktär).

Själva grundtesen för rollspel och rollspelande är altså story, att leva i någon annans story närmare bestämt.

Detta tycks dock de flesta glömt bort och nu börjar folk tydligen till och med tro att stereotyp roller som dps/healer/tank har något att göra med RPG, vilket är käpprätt felaktigt. Dps/healer/tank rollerna är mer knutet till MMO delen och finns för övrigt knappt i traditionella rollspel.

Ah, det har du ju faktiskt rätt i, tack för förtydligandet Det är väl mest att jag när det gäller datorspel associerar rpg mycket med klasser som fyller olika roller, men som du säger är inte det betydelsen av rpg.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem

Jag älskar personal story och hur den är utvecklas, samt att den är väldigt variationsrik beroende på vad man väljer eller vilken ras man kör. Mycket bra gjort enligt mig. Enda som jag har något emot är dialog-presentationen som går in och visar en abstrakt scen med bara två karaktärer. Men det drar inte ner betyget speciellt för min del, utan det är toppklass för min del ändå (hittills, jag är långt från slutet än).

Permalänk

Alltså det tar säkert 250 timmar - minst - att komma till level 80, hitta alla points of interest, vistas, göra alla skill challenges o.s.v. Då räknar jag inte med alla dungeons i både store och explorable mode. Om man sen lägger spelet på hyllan så har man fått MINST 250 (skulle nog tro närmare 300) för ca. 450 kr. Extremt billig underhållning! GW2 har ingen prenumerationskostnad så om man vill kan man lägga spelet på hyllan och komma tillbaka vid expansion.

Tror vi måste lära oss att MMO:s inte kommer hålla i 1000-tals (10000-tals?) timmar längre för de flesta. Sen kommer vissa givetvis att fortsätta spela p.g.a. community o.s.v.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mibsweden:

Alltså det tar säkert 250 timmar - minst - att komma till level 80, hitta alla points of interest, vistas, göra alla skill challenges o.s.v. Då räknar jag inte med alla dungeons i både store och explorable mode. Om man sen lägger spelet på hyllan så har man fått MINST 250 (skulle nog tro närmare 300) för ca. 450 kr. Extremt billig underhållning! GW2 har ingen prenumerationskostnad så om man vill kan man lägga spelet på hyllan och komma tillbaka vid expansion.

Tror vi måste lära oss att MMO:s inte kommer hålla i 1000-tals (10000-tals?) timmar längre för de flesta. Sen kommer vissa givetvis att fortsätta spela p.g.a. community o.s.v.

Fast vad detta har med personal story presentationen ser jag inte riktigt?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood