Får inte mitt 5.1 Ljud att funka

Permalänk

Får inte mitt 5.1 Ljud att funka

Tja! Har 5.1 Lg system kopplat till min dator (MSI GT70). Har en 3.5mm til digital utgång alltså från datorn (3.5mm) till hemmabion (S/PDIF,digital). Felet är att jag fortfarande inte får ljud från alla högtalare. Jag är inte ute efter att ha soround ljud utan lyssna musik från alla högtalare. Jag gjorde en tråd angående de här för ett tag sen vilken sladd man skulle ha och då sa dom flesta att 3.5mm till S/pdif sladd skulle fixa de men nu gör de inte de. Jag vet att de är någon inställning i datorn man kan göra så man kräver hemmabion/datorn att spela ljud från alla högtalare eftersom de är ju nu 2.1 ljud. Jag har windows 7 på datorn btw. Någon som vet hur jag ska göra ? Vilken inställning jag ska göra ? Eller om någon har något tips om hur man fixar de ?.

Tack för seriösa svar !

Mvh Kaffe

Permalänk

vilket biosystem då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk

Tror inte de är möjligt att få 5.1 ljud ur en 3.5mm. Du måste köra via hdmi eller toslink

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk

Jo men datorn är utrustad med S/PDIF fast i 3.5 uttaget

Jag har detta systemet. http://www.lg.com/se/tv-audio-video/hemmabio/LG-HT762TZ.jsp

Permalänk
Medlem

Jag har ett philips surround system och jag har ljud från alla högtalarna. Dock inte surround då du måste ha typ hdmi eller 5 kablar in i datorn.

Har en 3.5mm in i datorns gröna port och en röd och en vit in i dvdspelaren. Vet att jag fick ändra lite inne i Ljudhanterarens avancerade inställningar på datorn men sen funkade allt som det skulle.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Jo men jag har både HDMI sladd och 3.5 ---> S/PDIF sladd så vilket ska jag välja och hur gör jag då ?

Permalänk
Medlem

Testa att bara köra en hdmi från datorn till systemet och ställ in i ljudhanteraren att bara skicka ljud genom kabeln och inte bild eller kör som jag med en 3.5mm från datorn till L/R in till systemet.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Testa att bara köra en hdmi från datorn till systemet och ställ in i ljudhanteraren att bara skicka ljud genom kabeln och inte bild eller kör som jag med en 3.5mm från datorn till L/R in till systemet.

Jo men den sladden med "right och left" har jag testat men får inte de att funka så köpte denna speciall sladden så jag kan köra de digitalt men får inte de att funka heller. Hur gör man me HDMI då ?

Permalänk
Medlem

du kommer inte få diskret 5.1 ljud om du inte använder någon dekoder för typ DD eller DTS

Det får du endast om du kör direkt med alla kanaler separerade

Dock kan du ju få ljud i alla högtalare om typ förstärkaren kan mixa uppp det med PL2 eller dylikt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Musik är 2 kanaler, och spelas därför upp i 2 högtalare.
För att sprida ut ljudet över 4 högtalare finns det 2 alternativ.
1. En funktion i förstärkaren för att göra det.
2. Redan från datorn att skicka ut ljudet som 4 kanaler.

Alternativ 2 kan vara en funktion i uppspelningsprogrammet, eller i inställningarna till ljudkortet.
Sitter du med Realtek så nöj dig inte med av windows installerade drivrutiner. Ladda ner senaste från www.realtek.com.tw

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Alltså detta är fet jävla irriterande... Köpte denna sladden enbart för att få ljud från alla högtalare så funkar de inte -_- Jag är inget snille när de gäller att ställa in inställningar i ljudkortet men sitter och letar som en dåre efter de. Jag har fått de att funk för många år sen men då satt jag på windows XP inte 7. Sen verkar de som min dator vill att man ska ha en sån sladd som delar upp alla högtalare istället. Alltså en sladd med fronthögtalare, en till dom bakre och en till subben och centern... Blir så jävla förbannad haha ^^

Permalänk

ÄNTLIGEN ! Jag tror jag har fixat de. lyssnar tyst och de kommer ljud från alla högtalare dock vet jag inte med vilken kvalite men de tar jag reda på imorrn annars väcker jag hela huset Tack för hjälpen btw

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir ljud från alla högtalarna när det är inspelat på det sättet, är det en 2 kanalsinspelning så låter det från 2 kanaler, med en liten reservation för att man kan använda en centerkanal på ett korrekt sätt via tex Dolby 3 stereo
Om du vill ha ljudet på nått annat sätt så får du använda nån dsp som fuskar ihop nått, dspn kan endera sitta i förstärkaren eller så får du ha en mjukvaruversion, tex ac3filter http://ac3filter.net/
Om du mot förmodan skulle ha musik som är inspelad i stereo så fungerar det utmärkt att spela upp den via en matrisdekoder, den kommer att göra en korrekt återskapning av akustiken, matrisdekodrar är sånt som Logic 7 och Dts neo och Dolby prologic familjen av dekodrar, de kan även ge nån form av odefinierat oljud i alla kanaler om du matar dem med musik som är utpanorerad mono.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det har att göra med hur Windows 7/Realtek (Om man nu har Realtek) drivrutinerna hanterar ljudet. För mig med exakt samma hårdvara för ett par år sedan så hade jag musik ur alla högtalare, sedan bytte jag från XP till Windows 7 och vips så kom bara ljudet ur front vänster/höger. Lösningen på det som jag kom på först i år var när jag köpte ett Asus Xonar kort, den spelade upp musik ur samtliga högtalare med samma kvalitét. Tyvär fungerade inte något Asus-ljudkort i min dator, var horribla störningsljud i inspelningar och VoIP samtal...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag ändrade inställningar i Hemmabion så fick jag ljud från alla högtalare dock va de en jävligt krånglig inställning med de funkade ^^ Dock vet jag inte om ljudet är bra än eftersom hela huset sover och vill inte bli dödad av pappa så får se imorrn om de löset sig annars kommer jag in här igen och frågar