Permalänk

Vilket Gtx 680?

Hej!
Jag håller på att sätta ihop en ny dator och har beslutsångest om jag ska köpa http://www.dustin.se/product/5010641063/evga-geforce-gtx-670-... som har referenskylare eller http://www.dustin.se/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-... som har Gigabytes kylare.
Anledningen till att jag inte vet vilket är för att jag har tänkt att köra SLI i framtiden.
Tacksam för svar!

Titeln blev fel! Jag menade 670 inte 680! sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractic:

Kör för Gigabyte tycker jag. Dock är det min åsikt.

Varför?

TS: Det viktigaste är t.ex garantier osv. Välj det kort som erbjuder t.ex flest tillbehör m.m.
Korten presterar lika bra. Men betalar oftast för märket idag.
Referens blåser ut varmluften men kan gå något varmare.
Dom med annan kylning dumpar värmen i chassit, men kan gå något svalare.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av fransson1:

Hej!
Jag håller på att sätta ihop en ny dator och har beslutsångest om jag ska köpa http://www.dustin.se/product/5010641063/evga-geforce-gtx-670-... som har referenskylare eller http://www.dustin.se/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-... som har Gigabytes kylare.
Anledningen till att jag inte vet vilket är för att jag har tänkt att köra SLI i framtiden.
Tacksam för svar!

Du skriver GTX680 i rubriken men länkar till 670's. Gissar på att du vill ha ett 670 då

Jag skulle valt Gigabytes modell. Om du senare ska köra SLI så kan du köpa ett valfritt ref kort. Borde hålla temps nere.

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Varför?

TS: Det viktigaste är t.ex garantier osv. Välj det kort som erbjuder t.ex flest tillbehör m.m.
Korten presterar lika bra. Men betalar oftast för märket idag.
Referens blåser ut varmluften men kan gå något varmare.
Dom med annan kylning dumpar värmen i chassit, men kan gå något svalare.

Nu får du allt läsa på igen, det skiljer mer än så.

Permalänk

Så båda korten kommer att prestera ungefär lika bra men EVGAS kommer funka bättre ifall jag kör SLI?

Permalänk
Skrivet av Plesjoor:

Du skriver GTX680 i rubriken men länkar till 670's. Gissar på att du vill ha ett 670 då

Jag skulle valt Gigabytes modell. Om du senare ska köra SLI så kan du köpa ett valfritt ref kort. Borde hålla temps nere.

Ja 670 Sorry!

Menar du att jag kan köra ett Gigabyte och sedan när jag ska köra SLI köpa ett EVGA?

Permalänk
Medlem

kör med EVGA

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk

Jag har EVGA kortet och det ligger på 30C i idle och 60C i BF3. Helt OK tycker jag

Permalänk
Medlem

jag kör på MSI twin frozr III, hur nöjd som helst

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Gäller det faktiskt 670 kort hade jag inte tagit referenskylaren ens om jag planerade för sli senare. Detta av den enkla anledningen att det är en plastigare, keckigare och mer högljud lösning än den väldigt bra kylaren som sitter på mitt 680 kort. Enligt recensioner man sett håller alltså inte 670 ens i närheten av vad 680 refkylarn klarar. ( Med reservation för om just EVGA i detta fall använder sig av nån bättre lösning.. tycker inte den kylaren på bilden där ser 100% original ref ut )

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Kör med EVGA! de är najs garanti, är inte alls varmt när man spelar spel som han över nämde!

Visa signatur

GTX 690, GTX 580, GTX 560TI, GTX 295D, GTX 275, GTX 260 216C, 9800GX2, 9800GTX+, 8800 ULTRA, 8800GT, 7950GX2, 7600GT, GT640, GT610.
5870, 5770, 4670, X1900GT, 9600PRO, 9200SE.
QUADRO FX1800, QUADRO FX580, QUADRO FX570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fransson1:

Jag håller på att sätta ihop en ny dator och har beslutsångest om jag ska köpa http://www.dustin.se/product/5010641063/evga-geforce-gtx-670-... som har referenskylare eller http://www.dustin.se/product/5010637931/gigabyte-geforce-gtx-... som har Gigabytes kylare.
Anledningen till att jag inte vet vilket är för att jag har tänkt att köra SLI i framtiden.

Igår kollade jag på exakt samma grafikkort och bestämde mig för att satsa på Gigabyte inför ett eventuellt köp. Detta på grund av att jag inte gillar referenskylarnas ljud och varmluften inne i chassit. Ska du satsa på SLI föreslår jag EVGA, den har dessutom bättre specs än gigabytes modell

Har ditt chassi fläktplatser på sidopanelen eller undersidan? Det är en bra idé att forsla bort varmluften som genereras av två referenskort

Permalänk
Medlem
Skrivet av matlo:

Nu får du allt läsa på igen, det skiljer mer än så.

Hur mycket till hjälp är du själv?
Jag gav TS en grov fingervisning av den större skillnaden.
Vill man gå in på ljudnivån, pcb osv så får man läsa på själv.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Igår kollade jag på exakt samma grafikkort och bestämde mig för att satsa på Gigabyte inför ett eventuellt köp. Detta på grund av att jag inte gillar referenskylarnas ljud och varmluften inne i chassit. Ska du satsa på SLI föreslår jag EVGA, den har dessutom bättre specs än gigabytes modell

Har ditt chassi fläktplatser på sidopanelen eller undersidan? Det är en bra idé att forsla bort varmluften som genereras av två referenskort

Det chassi som jag har tänkt att köpa är FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 och ifrån det jag har sett så verkar det vara bra luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av fransson1:

Det chassi som jag har tänkt att köpa är FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 och ifrån det jag har sett så verkar det vara bra luftflöde

Detta? http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=9...

Jag rekomenderar att du införskaffar en 140 mm fläkt och monterar den på sidopanelen så att luftflödet hamnar rakt över din SLI uppsättning, eller så lägger du fläkten i bottnet och transporterar bort varmluften i samma riktning som referenskylarna är riktade. Du får testa dig fram vad som ger lägst temperatur, och lägre temperaturer betyder mindre oväsen Har du testat GPU-Z? Väldigt händigt för att kolla GPU temperaturer och andra värden live.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Detta? http://www.fractal-design.com/?view=product&category=2&prod=9...

Jag rekomenderar att du införskaffar en 140 mm fläkt och monterar den på sidopanelen så att luftflödet hamnar rakt över din SLI uppsättning, eller så lägger du fläkten i bottnet och transporterar bort varmluften i samma riktning som referenskylarna är riktade. Du får testa dig fram vad som ger lägst temperatur, och lägre temperaturer betyder mindre oväsen Har du testat GPU-Z? Väldigt händigt för att kolla GPU temperaturer och andra värden live.

Japp det!
Yes det programmet har jag använt förut, tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Planerar du att någonsin köra SLI så kör på 670 FTW kortet (FTW har 680s referenskylare).

Permalänk
Medlem

Gigabyte kommer vara tystare och kallare och har mer rum för oc

Evga kommer låta mer och gå varmare men dumpar all värme bak, så har du dåligt luftfylld i datorn är den bättre.

EVGA kommer även vara något snabbare då den har högre oc från start 1006 MHz kontra 980 MHz som gigabyte har.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Pixo:

Gäller det faktiskt 670 kort hade jag inte tagit referenskylaren ens om jag planerade för sli senare. Detta av den enkla anledningen att det är en plastigare, keckigare och mer högljud lösning än den väldigt bra kylaren som sitter på mitt 680 kort. Enligt recensioner man sett håller alltså inte 670 ens i närheten av vad 680 refkylarn klarar. ( Med reservation för om just EVGA i detta fall använder sig av nån bättre lösning.. tycker inte den kylaren på bilden där ser 100% original ref ut )

Jo de är orginal. de är 670 med 680s referenskylare. http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=02G-P4-2678-KR&fa...
Så de är visst ett bra kort. Då de har liknande specs som 680 referensmodell.

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Jo de är orginal. de är 670 med 680s referenskylare. http://eu.evga.com/products/moreInfo.asp?pn=02G-P4-2678-KR&fa...
Så de är visst ett bra kort. Då de har liknande specs som 680 referensmodell.

Ja sedär ja. Tyckte att kylaren inte var sig lik som den brukar se ut på andra 670 därav att jag tillade ( ) texten
Det är alltså FTW modellen det gäller och inte referens.. det missade jag i all hast tidigare.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Skrivet av BrutalOddball:

Jag har EVGA kortet och det ligger på 30C i idle och 60C i BF3. Helt OK tycker jag

Hur upplever du ljudnivån? Tonen?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

Hur upplever du ljudnivån? Tonen?

I idle så låter det inte alls, om man räknar bort CPU-kylaren och PSUn, och i Load så låter den klar mer, men inget man stör sig på, åtminstånde inte jag som har headset.
Jag upplever inget missljud med coilwhine och sådant, samt att det är helt enkelt ett fläktljud.
Det underbara med EVGA är ju att man kan byta ut kyllösningen om man vill det, utan att garantin hävs :PP

Permalänk

Efter att jag har läst ännu mer så är jag faktiskt inne på att köra Gigabytes. De flesta skriver att Gigabyte funkar bättre än Evga ifall jag kör i ett normal stort chassi och det låter mindre samt kyler bättre. Men med tanke på att jag kanske senare i framtiden kommer köra SLI så har jag inte riktigt bestämt mig ändå men de flesta säger att dubbla Gigabyte funkar SLI ifall du har en slot fri mellan dom och hyfsat bra luftflöde i chassit. Det moderkort som jag har tänkt att köpa är http://www.dustin.se/product/5010627087/gigabyte-ga-z77x-d3h-... . Kommer det att ha tillräckligt många slots så att jag kan köra två med en ledig slot emellan? (Är ny inom detta)
Btw, tack så mycket för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fransson1:

Efter att jag har läst ännu mer så är jag faktiskt inne på att köra Gigabytes. De flesta skriver att Gigabyte funkar bättre än Evga ifall jag kör i ett normal stort chassi och det låter mindre samt kyler bättre. Men med tanke på att jag kanske senare i framtiden kommer köra SLI så har jag inte riktigt bestämt mig ändå men de flesta säger att dubbla Gigabyte funkar SLI ifall du har en slot fri mellan dom och hyfsat bra luftflöde i chassit. Det moderkort som jag har tänkt att köpa är http://www.dustin.se/product/5010627087/gigabyte-ga-z77x-d3h-... . Kommer det att ha tillräckligt många slots så att jag kan köra två med en ledig slot emellan? (Är ny inom detta)
Btw, tack så mycket för alla svar!

För att vara på den säkra sidan skulle jag släga över ett mejl till Gigabyte och fråga "Can I run SLI with these GV-N670OC-2GD on this motherboard GA-Z77X-D3H?" Det är ju trots allt deras produkter Men passa dig lite för moderkortet, du kan inte boota CD/DVD från de grå Marvell portarna. Jag vet inte om detta blivit fixat i senaste bios men går det åt skogen är det bara att flytta på kablarna och försöka igen

Permalänk
Skrivet av Navicula:

För att vara på den säkra sidan skulle jag släga över ett mejl till Gigabyte och fråga "Can I run SLI with these GV-N670OC-2GD on this motherboard GA-Z77X-D3H?" Det är ju trots allt deras produkter Men passa dig lite för moderkortet, du kan inte boota CD/DVD från de grå Marvell portarna. Jag vet inte om detta blivit fixat i senaste bios men går det åt skogen är det bara att flytta på kablarna och försöka igen

Ja, ja får skicka iväg ett mejl! Vad menar du med att "boota CD/DVD"? Är inte så high på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

För att vara på den säkra sidan skulle jag släga över ett mejl till Gigabyte och fråga "Can I run SLI with these GV-N670OC-2GD on this motherboard GA-Z77X-D3H?" Det är ju trots allt deras produkter Men passa dig lite för moderkortet, du kan inte boota CD/DVD från de grå Marvell portarna. Jag vet inte om detta blivit fixat i senaste bios men går det åt skogen är det bara att flytta på kablarna och försöka igen

Vad lallar du om.. syns ju tydligt att det finns plats så det räcker och blir över. SLI med det mobot skulle bara ev bli problem om du valde nån av Asus tjockisar lösningar där kylaren tar upp 3 slots istället för 2.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Vad lallar du om.. syns ju tydligt att det finns plats så det räcker och blir över. SLI med det mobot skulle bara ev bli problem om du valde nån av Asus tjockisar lösningar där kylaren tar upp 3 slots istället för 2.

Han lär ju få allvarliga skador om han skickar ett mejl. Livsfarligt säger jag bara!

Skrivet av fransson1:

Ja, ja får skicka iväg ett mejl! Vad menar du med att "boota CD/DVD"? Är inte så high på detta

Vid uppstart av datorn bootar den igenom alla tillgängliga enheter som är ikopplade. T.ex CD/DVD, hårddisken, USB minnen... Om du har retail versionen av windows (CD skiva) och ämnar att installera operativsystemet så vill du att BIOS skall boota från din CD/DVD enhet först. Du kan ändra "boot order" i BIOS.