Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel vill ersätta lösenord med biometrisk handskanning

Permalänk
Melding Plague

Intel vill ersätta lösenord med biometrisk handskanning

Biometri ger högre säkerhet än gamla textbaserade lösenord. Det menar Intel, som nu demonstrerar en metod för att läsa av blodådror och därigenom skapa unika signaturer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Möjligen till banken eller så, men till casual websidor aldrig livet att jag har det

Permalänk

Jag har kunnat logga in med mitt finger på min tvillingbrors grejer på allt annat jag har testat. Hoppas detta fungerar bättre

Permalänk
Medlem

hi-tech

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Möjligen till banken eller så, men till casual websidor aldrig livet att jag har det

Håller med här. Aldrig att jag använder det till att logga in på sweclockers eller annan webbsida. Känns som att ge bort en del av sin personliga integritet.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag finner ingen användning av något sådant, inte i privat syfte.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Nej.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

En databas blir hackad och dom har ett "handflat-lösenord" som fungerar överallt?
nej tack

Permalänk
Medlem

Det gick ju väldigt bra för alla fingeravtrycksläsare som var på tapeten för några år sedan...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg farsans gamla IBM thinkpad... hur värdelös fingerprint lösenordet var. Sedan dess har mina förväntningar på liknande varit extremt låga.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Det hade varit grymt skönt...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolflakes:

Håller med här. Aldrig att jag använder det till att logga in på sweclockers eller annan webbsida. Känns som att ge bort en del av sin personliga integritet.

Fingeravtrycket behöver ju inte skickas via nätet bara för att det är vad som används för att identifiera dig lokalt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

En databas blir hackad och dom har ett "handflat-lösenord" som fungerar överallt?
nej tack

Tänkte precis samma sak!
Om man får sitt digitala fingeravtryck hackat/stulet så är man ju körd..
Det är ju lättare att byta lösen än fingeravtryck.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå bättre att de lyckas gissa mitt lösenord än att de börjar hugga fingrarna av folk för fingerprints.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Så länge man kan välja riktiga lösenord så är det alltid någon som vill ha det. Om det skulle komma så långt att man ska låsa upp datorn med avtrycken så hoppas jag att man kan ha flera "lösenord" så att man kan ha delade datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och om jag tappar bort min hand då?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Och om jag tappar bort min hand då?!

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbigt värre

Visa signatur

Asus Delux X79 - Intel i7 4820k OC 4.8GHz - 32GB Kingston Beast @2400MHz - 2x EVGA GTX570HD 2.5GB SLI - EK Watercooled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Och om jag tappar bort min hand då?!

Skickades från m.sweclockers.com

Finns säkerligen en "Glömt handen?" funktionen så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drager:

Finns säkerligen en "Glömt handen?" funktionen så jag tror inte att du behöver oroa dig.

Tack! Då kan jag pusta ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

En databas blir hackad och dom har ett "handflat-lösenord" som fungerar överallt?
nej tack

Fast riktigt så enkelt är det inte. Det är lite som att säga; "Jag vet alla kreditkorts nummer. 0001, 0002, osv."

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

så att de kan bättre ha koll på folk och använda spioneri mot folk, nej tack

Permalänk
Medlem

haha och hur fan bytar man password då? Skaffa en ny kropp blir svårt Dummaste jag hört på länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Tänkte precis samma sak!
Om man får sitt digitala fingeravtryck hackat/stulet så är man ju körd..
Det är ju lättare att byta lösen än fingeravtryck.

Njae... Du kan ju fräta bort det gamla med valfri syra och sedan använda en laser och etsa in ett nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Tack! Då kan jag pusta ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tur att man får hjälpa till att göra de goda sweclockersmedlemmarna gott!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väldigt vad Intel vill mycket...

Permalänk

HAHAHAHA

De vill utveckla? LOL

Wakie wakie. Ligger en sån USB enhelt framför mig.

Fujitsu Palmsecure. Finns även i kombination med mus.
Bästa hårdvaran jag köpt på länge. Loggar in i win 7 och lastpass med palmsecure.

Säljes bla på multitronic

Permalänk

Levande dynamiska organismer kan aldrig bli bra statiska binära koder.

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Tänkte precis samma sak!
Om man får sitt digitala fingeravtryck hackat/stulet så är man ju körd..
Det är ju lättare att byta lösen än fingeravtryck.

Om de tänkt en liten bit längre så skapar de nog ett flerstegssystem där en nyckel slumpas fram och som för att användas kräver lokal verifiering med biometrisk läsare.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Och om jag tappar bort min hand då?!

Skickades från m.sweclockers.com

då kanske man även har problem med att skriva in ett lösenord?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Fast riktigt så enkelt är det inte. Det är lite som att säga; "Jag vet alla kreditkorts nummer. 0001, 0002, osv."

Tyvärr lär det inte gå att spärra och byta "biometrisk signatur". Vilket borde innebära att tekniker som denna inte bör användas i sammanhang med relativt höga säkerhetskrav.