Windows 8 lanseras den 25 oktober – priserna mer eller mindre oförändrade

Permalänk
Medlem

Jag må ändå säga att Windows 8 passade alldeles utmärkt för htpc.

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:

Testa Win8 innan du uttalar dig! Metro har inget med Multitasking och dina fönster att göra. Det är en upphottad startmeny och inget annat. Du kan fortfarande tabba och köra kortkomandon som i W7.

Jag stör mig rejält på att man i desktopläge sparkas ut i Metro när man exv dubbelklickar för att visa en bild eller film. När man sedan stänger bildvisaren är man kvar i Metro. Jag har medvetet valt att köra defaultinställningar för att ge Win8 en ärlig chans, men på sikt kommer jag nog att använda program typ Start8. Kör Enterprise Evaluation. Har provat Win8 till och från sedan Developer preview.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Postaldude:

Vad är det för version för 950kr? Är det Pro lr ultimate?

Ultimate finns inte, utan helt sonika W8 och W8 Pro:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av rmd:

tusing för windows? aldrig i livet!

Vad betalade du för tidigare Windows OS?

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Ok, COEM låter ju bättre än OEM (även om jag själv har kunnat ringa Microsoft och "låsa upp" min version till Retail).
Vad jag vet är det upp till datorhandlaren att bestämma om du ska få köpa COEM tillsammans med en dator eller löst i handen. Men kan dock inte svära på detta

Har alltid kört OEM-licenser och har aldrig ens behövt ringa in till Microsoft för att Windows skall godkänna hårdvaruförändringar (t.o.m. byte av moderkort).

Vill minnas att villkoren från Microsoft till återförsäljarna är att OEM-licens endast får medfölja hårdvara. Dock är det inte närmare specificerat hur mycket hårdvara det skall vara, så en mus eller ett minne räcker för att det skall uppfylla avtalet.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag kör Windows 8 och det suger!
Metro är hemskt, produktivteten dras ner.
Temat är fulare, loggan är fulare, Metroapparna är kassa och buggiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Man borde inte få säga 'appar', det är som fingrarna på svarta tavlan, speciellt i Windows-relaterade sammanhang. Vad installerar ni på datorn, 'proggar'...? Är ju bara hemskt att till och med Microsoft jagar efter Apple nu och kallar program för applikationer.

Men i alla fall, skulle inte någon version av Windows 8 släppas bra mycket tidigare? Hade för mig att jag läste det någonstans.

Bah, apple snodde ju uttrycket, det är dax at ta tillbaka det, lite som svastika etc..
Applications är program som används direkt av användaren, att det blev mode i någon "I produkt" ändrar inget.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har alltid kört OEM-licenser och har aldrig ens behövt ringa in till Microsoft för att Windows skall godkänna hårdvaruförändringar (t.o.m. byte av moderkort).

Vill minnas att villkoren från Microsoft till återförsäljarna är att OEM-licens endast får medfölja hårdvara. Dock är det inte närmare specificerat hur mycket hårdvara det skall vara, så en mus eller ett minne räcker för att det skall uppfylla avtalet.

Inte det? Det fick jag göra för vad jag minns kunde jag inte installera om Win7 på annan hårdvara men jag kan inte svära på att det var så för det var längesedan och jag har dåligt minne

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Detta är verkligen inget datum att sätta i kalendern! kommer köra windows 7 sålänge som det bara går som jag gjorde med XP som jag slutade använda sent 2009 när jag gick över till windows 7 RTM

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kör Windows 8 och det suger!
Metro är hemskt, produktivteten dras ner.
Temat är fulare, loggan är fulare, Metroapparna är kassa och buggiga.

Testat Start8 (startmeny till Windows 8)?
Den funkar bra, bara hittat en bugg i den än så länge...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Vill inte ha om det så blir gratis..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Där ser man! Får se om det blir en sådan version eller uppgradering (cirka 350kr) om nu det alternativet fortfarande finns kvar

Jag gillar Windows 8 skarpt, skulle aldrig byta tillbaka till w7 då var jag endå skeptisk till w8 innan jag provat det!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem

Har provat Win8. Gillade de inte. Gav de en chans åtminstone. Jag störde mig för mycket på Metro. Jag gillar inte ens Gadgets i Vista/7 heller. Jag gillar ha de rent och enkelt. Det finns inga alternativ att stänga av Metro och då är Win8 inget alternativ för mig iaf.

På en mobil kan jag förstå att man kanske vill köra metro men inte på en desktop. Så nu får de bli Win7 tills MS slutar supporta de eller tills dom tillåter användarna att inaktivera Metro. Att köra med något tredjepartshack är inget alternativ.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calle2003:

Testat Start8 (startmeny till Windows 8)?
Den funkar bra, bara hittat en bugg i den än så länge...

Jag använder Start8, det gör Windows 8 lite mer uthärdligt.
Man kan dock inte skriva en sökväg som tex. C: i startmenyn för att starta utforskaren, har för mig att man kunde det i Windows 7.

Men Windows 8 suger ändå.
Loggan är ful. Temat är fult. Ribbon suger. Metro suger och är ivägen. Metroapparna är buggiga, trycker man escape eller avbryt så kan man app där allt är vitt.

Standardinstälningarna suger; bilder visas i Metro. PDFer visas i Metro. Varje gång det händer tänker man "bort!" och får lite panik.

Metroapparna är kassa. Sportappen kan man bara välja fotboll, hockey, basket och deras förvalda sporter. Sporter som intresserar mig finns inte med.
Nyhetsappen kan bara läsa nyheter från deras förvalda källor, man kan inte välja egna nyhetssajter. Jag vill ha SweClockers, Google News och Slashdot.

Det ändå som är bra är att man kan mounta ISO filer.

Permalänk

Läste någon nyhet för ett tag sen att om man köper windows 8 och inte tycker om det så ska man kunna få nedgradera till windows 7.

Är det bara för dom som köper retail eller hur funkar det?

Permalänk

tyvärr, tar inte åttan ,även om jag skulle få betalt

Permalänk
Avstängd

Jag har windows 7 på ena datorn och Windows 8 på den andra för det är 8:an sambon gillar. Jag suckar dock när jag sätter mig vid windows 8. Tycker systemet är omständigt och tar lite längre tid att göra saker. Jag har även provat på surplatta genom Splashtop Windows 8 men är inte imponerad. Jo tangentbordet är riktigt bra annar så är det ett jädrans dragande i höger list.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag kör Windows 8 och det suger!
Metro är hemskt, produktivteten dras ner.
Temat är fulare, loggan är fulare, Metroapparna är kassa och buggiga.

"Produktivteten" är ett fint ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vet inte hur det är med andra, men jag gör skillnad på program i metro och desktop. Program i Metro, som man exempelvis kan dra ner från Windows Store, kallar jag appar iaf.

Du är inte ensam! Klart att det är skillnad, dom som skriver annat har inte kört 8:an en längre tid, så enkelt är det bara! Dom hatar bara för att det ska hatas! Men som vanligt så lyser det igenom.

Skrivet av Relel:

Jag må ändå säga att Windows 8 passade alldeles utmärkt för htpc.

Det kan jag tänka mig, en sak till som 8:an passade utmärkt till, är en Laptop som är en 5-6 år gammal och känns lite trött. När jag köpte min Qosmio för 6år sen så var det verkligen bra hårdvara (kostade 16 000kr) men för 2år sen hängde den inte med alls! 8:an fixade galant! Min Qosmio känns verkligen som ny nu

Skrivet av rektor:

Jag kör Windows 8 och det suger!
Metro är hemskt, produktivteten dras ner.
Temat är fulare, loggan är fulare, Metroapparna är kassa och buggiga.

Du menar alltså att produktiviteten dras ner. När det är exakt tvärtom!

Skrivet av stormense:

Jag har windows 7 på ena datorn och Windows 8 på den andra för det är 8:an sambon gillar. Jag suckar dock när jag sätter mig vid windows 8. Tycker systemet är omständigt och tar lite längre tid att göra saker. Jag har även provat på surplatta genom Splashtop Windows 8 men är inte imponerad. Jo tangentbordet är riktigt bra annar så är det ett jädrans dragande i höger list.

Du har missat nått väldigt viktigt! Och snart så kommer din sambo att utföra saker snabbare än dig! Hon kommer att komma fram snabbare än dig, vad ni än ska göra!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

1000 spänn lägger jag nog på något annat, får ju iof på laptopen då jag uppgradera för en billig peng.

Permalänk
Avstängd

Suttit med en legit Win8 ett par veckor nu, i like it. Metro är inget man ser så ofta iaf, desktop är precis som vanligt.
Funkar generellt sätt bättre än Windows 7, många små finesser men hittar hela tiden som är rätt najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag använder Start8, det gör Windows 8 lite mer uthärdligt.
Man kan dock inte skriva en sökväg som tex. C: i startmenyn för att starta utforskaren, har för mig att man kunde det i Windows 7.

Men Windows 8 suger ändå.
Loggan är ful. Temat är fult. Ribbon suger. Metro suger och är ivägen. Metroapparna är buggiga, trycker man escape eller avbryt så kan man app där allt är vitt.

Standardinstälningarna suger; bilder visas i Metro. PDFer visas i Metro. Varje gång det händer tänker man "bort!" och får lite panik.

Metroapparna är kassa. Sportappen kan man bara välja fotboll, hockey, basket och deras förvalda sporter. Sporter som intresserar mig finns inte med.
Nyhetsappen kan bara läsa nyheter från deras förvalda källor, man kan inte välja egna nyhetssajter. Jag vill ha SweClockers, Google News och Slashdot.

Det ändå som är bra är att man kan mounta ISO filer.

Kan tillägga två saker till som suger i Windows 8
1. GTA IV kraschar. Kommer säkert att fixas i en framtida version men så är det nu iaf.
2. Man får mecka för att komma in i BIOS/UEFI.

Inbyggd PDF-läsare, mounta ISO och inbyggt antivirusskydd tycker jag är bra.
Man kunde komma tillbaka till skrivbordet igen om man trycker på Windowsknappen efter man är klar med PDF:en (om man har installerat Start8).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag stör mig rejält på att man i desktopläge sparkas ut i Metro när man exv dubbelklickar för att visa en bild eller film. När man sedan stänger bildvisaren är man kvar i Metro. Jag har medvetet valt att köra defaultinställningar för att ge Win8 en ärlig chans, men på sikt kommer jag nog att använda program typ Start8. Kör Enterprise Evaluation. Har provat Win8 till och från sedan Developer preview.

Jepp, måste hålla med att det var duktigt irriterande på min stationära dator i början. Men, när jag väl installerat mina vanliga desktop program för tex PDF, bilder (Photoshop, lighthouse osv.) som jag alltid gör så växlar jag inte längre till Metro. Problemet är att många testar Windows 8 på sin stationära dator utan o installera sina vanliga program. För att en tablet ska funka måste man som default öppna programmen i Metro.. hade ju inte funkat om man kastas ut till desktopen när man bara styr med fingrarna. När du väl installerat alla apps som du brukar använda så är Metro helt plötsligt bara en grafisk start meny.. o den funkar bra mycket snabbare än den gamla start menyn. Speciellt om man tar sig tiden (5 min o arrangerar sina apps. Sen är det ju bara o lägga till sina favorit appar till task baren.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Till att börja med så kommer inte ordet app från apple utan application :-] men vi får se om det eventuellt kommer någon stämning från apples sida eftersom de tydligen utvecklat och designat ordet.

Ja annars kanske "Warez scenen" ska stämma Apple.
Där har ju uttryck som Appz, Gamez, MP3z ...osv... använts sen 80'talet eller tidiga 90'talet iaf.
Så småningom dyker väl uttrycket Dox upp nånstans oxå .. då kan Warez scenen sätta bollen i rullning igen

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag använder Start8, det gör Windows 8 lite mer uthärdligt.
Loggan är ful. Temat är fult. Ribbon suger. Metro suger och är ivägen. Metroapparna är buggiga, trycker man escape eller avbryt så kan man app där allt är vitt.

Standardinstälningarna suger; bilder visas i Metro. PDFer visas i Metro. Varje gång det händer tänker man "bort!" och får lite panik.

Metroapparna är kassa. Sportappen kan man bara välja fotboll, hockey, basket och deras förvalda sporter. Sporter som intresserar mig finns inte med.
Nyhetsappen kan bara läsa nyheter från deras förvalda källor, man kan inte välja egna nyhetssajter. Jag vill ha SweClockers, Google News och Slashdot.

Kunde inte sagt det bättre. Nu ska vi med spänning följa hur Siba-Svensson kommer att reagera när hen kör igång med Windows 8 på sin nya Acer-laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag använder Start8, det gör Windows 8 lite mer uthärdligt.
Man kan dock inte skriva en sökväg som tex. C: i startmenyn för att starta utforskaren, har för mig att man kunde det i Windows 7.

Men Windows 8 suger ändå.
Loggan är ful. Temat är fult. Ribbon suger. Metro suger och är ivägen. Metroapparna är buggiga, trycker man escape eller avbryt så kan man app där allt är vitt.

Standardinstälningarna suger; bilder visas i Metro. PDFer visas i Metro. Varje gång det händer tänker man "bort!" och får lite panik.

Metroapparna är kassa. Sportappen kan man bara välja fotboll, hockey, basket och deras förvalda sporter. Sporter som intresserar mig finns inte med.
Nyhetsappen kan bara läsa nyheter från deras förvalda källor, man kan inte välja egna nyhetssajter. Jag vill ha SweClockers, Google News och Slashdot.

Det ändå som är bra är att man kan mounta ISO filer.

Jämra bra sammanfattning över en del av vad som gör Windows 8 dåligt.
Förutom detta med ISO så är aktivitetshanteraren lite bättre, sen kommer jag inte på rak arm inte på nått mer, allt annat är tokdåligt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 14ccKemiskt:

Kunde inte sagt det bättre. Nu ska vi med spänning följa hur Siba-Svensson kommer att reagera när hen kör igång med Windows 8 på sin nya Acer-laptop.

Jag tror dom kommer vara supernöjda.
Dom kommer ha två Metroappar; Facebook och Twitter.

Så har dom allt dom behöver och allt dom vill.

Permalänk

Win 8 utan Metro är inte alls som Win 7 med Aero

Skrivet av skog1s:

Du är inte ensam! Klart att det är skillnad, dom som skriver annat har inte kört 8:an en längre tid, så enkelt är det bara! Dom hatar bara för att det ska hatas! Men som vanligt så lyser det igenom.

Det kan jag tänka mig, en sak till som 8:an passade utmärkt till, är en Laptop som är en 5-6 år gammal och känns lite trött. När jag köpte min Qosmio för 6år sen så var det verkligen bra hårdvara (kostade 16 000kr) men för 2år sen hängde den inte med alls! 8:an fixade galant! Min Qosmio känns verkligen som ny nu

Du menar alltså att produktiviteten dras ner. När det är exakt tvärtom!

Du har missat nått väldigt viktigt! Och snart så kommer din sambo att utföra saker snabbare än dig! Hon kommer att komma fram snabbare än dig, vad ni än ska göra!

....
Problemet är väl bara att Aero gränssnittet inte finns i Win 8 om du stänger av Metro gränssnittet. Så det blir ju där av inte alls som Win7 gränssnitt.

Och jag tycker det buggar för mycket med "auto" kanterna, samt att översikten av anda websidor, word dokument, excel, utforskare med mera inte syns på ett vettigt sätt i Win 8 som i Win 7 då man kan dra musen över programdelen i aktivitetslisten... Någon som kan förklara hur man kan se detta i Metro gränssnittet eller är det som sagt en feature att de inte syns?

Visa signatur

Intel i7 3930K@4.3GHz, inställ: VCore=1.33v | LLC=Auto | VTT=1.10v | 2ndVTT=Auto | VCCSA=1.10v PLL=Auto | Corsair H100i med Nexus -Real Silent i Push/pull utförande | Asus ASUS P9X79 PRO-Intel X79 | Asus Geforce GTX670 DCII | Corsair Vengance 64GB 8x8GB 1866Mhz | CM Silent Pro 700W | --- Foto: Canon EOS 7D - Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF 70-200/4 L IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 50/1,8II - Canon SpeedLite 580EX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag stör mig rejält på att man i desktopläge sparkas ut i Metro när man exv dubbelklickar för att visa en bild eller film. När man sedan stänger bildvisaren är man kvar i Metro. Jag har medvetet valt att köra defaultinställningar för att ge Win8 en ärlig chans, men på sikt kommer jag nog att använda program typ Start8. Kör Enterprise Evaluation. Har provat Win8 till och från sedan Developer preview.

Högerklicka på några bildfiler och välj öppna alltid med preview, eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... man kan undra varför ni som modifierar Windows 8 till att likna Windows 7 ens använder 8:an?

Finns det någon logik?

Nu är inte jag någon av dessa men ja, det finns anledning att göra så då Windows 8 t ex är bättre optimerat än Windows 7. De allra flesta som ogillar W8 har sina klagomål riktade mot Modern UI men gillar alla de förbättringar som finns i övrigt.

Däremot skrattade jag rätt högt när någon skrev att han hade något emot Modern UI för att han ville ha det rent. Medan startmenyn är mindre så är det en stilisitiskt sett klart kluddigare meny än den nya. Man behöver inte tycka om den men jag skrattar ändå när folk kommer med formargument som är helt bakvända.

Vissa klagar också på att de arbetar långsammare efter att ha testat det någon dag, men verkar antingen inte förstå att om det skapas nya kommandon osv för att man ska kunna arbeta snabbt så måste man lära sig dem innan man kommer någon vart i effektiviteten. Eller så är de helt enkelt lata personer. Hursomhelst måste man ju våga bryta mönstret och införa en inlärningskurva någon gång om man ska kunna förbättra vad som funnits tidigare, annars går man långsammare framåt i utvecklingen. Och använder man inte primärt kortkommandon i W7 har man inte mycket rätt att prata om effektivitet.

Med det sagt finns det flera saker att förbättra i Modern UI för desktops, vilket var rätt väntat när det är så nytt. Har aldrig stött på ett nytt system som träffat helt rätt direkt. Det gränssnittet kan nog göras bra, men det har en del onödigt omständiga artefaktier just nu.