Permalänk

Stort problem med munblåsor(afte)

Som titeln säger så har jag ett stort problem med afte. De verkar bara komma tillbaka åter och återigen. Jag är 16 år och jag lever för det mesta ett ganska sunt liv. Jag väger bra, jag rör på mig nog mycket, jag äter bra mat(såklart man äter onyttigare saker på helger som alla andra tonåringar). Under det senaste halvåret så har jag haft återkommande munblåsor och jag har inte vart utan en blåsa mer än 2 veckor i sträck. Det börjar bli väldigt jobbigt då jag inte ens kan äta utan att det gör förbannad ont, jag behöver inte ens kommentera på att äta saker som innehåller t.ex salt eller tomat.

Jag undrar hur jag lindrar och hindrar från detta problem? Jag äter inte mycket skit men dessa blåsor verkar vilja komma tillbaka hela tiden.

Jag lägger salt på blåsorna för temporär lindring men det är så outhärdligt och det varar inte speciellt länge, jag dricker kalk löst i vatten och andra saker men ingenting verkar hjälpa.

Det jag söker efter är 1. Vad man ska göra när man HAR munblåsor för att lindra/bota. 2. Vad man ska göra för att förhindra innan man fått munblåsor.

Några idéer?

- Oskar

Permalänk
Medlem

Far min lider också av afteblåsor. Han har några receptbelagda tabletter som verkar funka jättebra. Efter två till tre dagar så är blåsorna borta. Skall höra med honom imorgon vad dessa heter så återkommer jag med svar.

Har själv haft en del afteblåsor i mina dagar men inte alls i lika stor mängd som pappa men jag förstår hur du mår av detta och det är fan inget kul att käka när man har detta.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk

När jag får dessa små blåsor så använder jag ett medel som heter Corsodyl och det fungerar väldigt bra.
Köpes på apoteket för ca 70kr.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Permalänk
Medlem

Fluconazol är det som pappa äter mot dessa besvär och verkar vara det enda som har hjälpt ordentligt för hans besvär. Lycka till.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Skrivet av Ace Ventura:

När jag får dessa små blåsor så använder jag ett medel som heter Corsodyl och det fungerar väldigt bra.
Köpes på apoteket för ca 70kr.
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/...

Skrivet av Phazi0:

Fluconazol är det som pappa äter mot dessa besvär och verkar vara det enda som har hjälpt ordentligt för hans besvär. Lycka till.

Tack för snabba svar. Jag åker förbi apoteket efter skolan och skaffar "Corsodyl". Ifall detta inte hjälper så testar jag samma sak som din far!

Tack!

- Oskar

Permalänk
Medlem

Led också ofta av dessa i mina yngre dagar, av någon outgrundlig anledning har jag dom väldigt sällan idag.

Men det fanns en salva jag körde, minns tyvärr inte vad den heter. Men det var som en kräm man applicerade över blåsan som sedan härdade och låg som ett "plåster" över. Dels skyddade den så att det inte gjorde ont, dels så hade den en läkande effekt. Om du fråga på apotek kan dom med all sannolikhet hjälpa dig och hitta den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Led också ofta av dessa i mina yngre dagar, av någon outgrundlig anledning har jag dom väldigt sällan idag.

Men det fanns en salva jag körde, minns tyvärr inte vad den heter. Men det var som en kräm man applicerade över blåsan som sedan härdade och låg som ett "plåster" över. Dels skyddade den så att det inte gjorde ont, dels så hade den en läkande effekt. Om du fråga på apotek kan dom med all sannolikhet hjälpa dig och hitta den!

Aftex. Lägger sig som ett skyddande lager och är speciellt gjord för att lindra afte. Gå till ditt närmaste apotek.
http://www.netoteket.se/art/aftex-aloclair-gel-8ml.php

Corsodyl är bara standard bakteriedödande och bör inte hjälpa då afte inte beror på bakteriell infektion.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Tack för snabba svar. Jag åker förbi apoteket efter skolan och skaffar "Corsodyl". Ifall detta inte hjälper så testar jag samma sak som din far!

Tack!

- Oskar

Fluconazol är receptbelagd http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med Afte, ungefär 2 gånger om året och det var fruktansvärt irriterande! Blev tipsad om att använda tandkrämen Zendium och har inte haft problem på tre år nu. Vid ett tillfälle tog tandkrämen slut och jag använde en annan i några dagar. Då fick jag direkt en liten blåsa. Drog till Apoteket och köpte Zendium, varpå blåsan försvann inom två dagar.

Kostar 29:- på Apoteket för en stor tub. Värt att testa innan du stoppar munnen full av dyra och receptbelaga kemikalier.

EDIT: Jag sköljer aldrig munnen efter tandborstningen så substansen i Zendium, som tar bort mina besvär, får chansen att göra nytta lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Oskar BB:

Som titeln säger så har jag ett stort problem med afte. De verkar bara komma tillbaka åter och återigen. Jag är 16 år och jag lever för det mesta ett ganska sunt liv. Jag väger bra, jag rör på mig nog mycket, jag äter bra mat(såklart man äter onyttigare saker på helger som alla andra tonåringar). Under det senaste halvåret så har jag haft återkommande munblåsor och jag har inte vart utan en blåsa mer än 2 veckor i sträck. Det börjar bli väldigt jobbigt då jag inte ens kan äta utan att det gör förbannad ont, jag behöver inte ens kommentera på att äta saker som innehåller t.ex salt eller tomat.

Jag undrar hur jag lindrar och hindrar från detta problem? Jag äter inte mycket skit men dessa blåsor verkar vilja komma tillbaka hela tiden.

Jag lägger salt på blåsorna för temporär lindring men det är så outhärdligt och det varar inte speciellt länge, jag dricker kalk löst i vatten och andra saker men ingenting verkar hjälpa.

Det jag söker efter är 1. Vad man ska göra när man HAR munblåsor för att lindra/bota. 2. Vad man ska göra för att förhindra innan man fått munblåsor.

Några idéer?

- Oskar

Har också haft dessa blåsor så länge jag kan minnas. Det går några månader mellan gångerna jag får dem, sen så kommer det en ca 2 veckors period då jag har 1-3 blåsor i munnen konstant och inte kan äta ordentligt. Fast det har minskat nu när jag har börjat hålla munhygienen i toppskick hela tiden. Du kan testa skölja munnen med stark sprit eller något liknande det bedövar en stund. Listerine eller något annat munnsköljmedel kan vara värt att testa.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K delided @5.1 Noctua NH-D15 ROG MAXIMUS IX CODE RTX2080