Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Upplösningsproblem i BIOS, htpc e35m1-i-deluxe.

Permalänk
Medlem

Upplösningsproblem i BIOS, htpc e35m1-i-deluxe.

Hej, jag har problem med att se hela menyerna i BIOS på min htpc. Den är byggd på asus e35m1-i-deluxe moderkort med integrerad grafik. Till denna kör jag en samsung 40" lcd full hd tv via den inbyggda hdmi porten på moderkortet. I windows och vid uppstart så har jag kanon upplösning så bilden precis täcker hela skärmen. Jag kör 1280 * 720 med auto justering på tvn så den krymper ihop det cirka 1 cm i vardera kant för att bli optimalt.

Men då jag sitter i bios så är det väsentligt mycket mer än 1 cm på vardera sida som försvinner (snarare 25%).

Är det min kombination av setup som ställer till det eller kan jag ändra bios upplösningen på något vis?

Tacksam för alla tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Dålig autofunktion på TVn, ändra manuellt så får du hela bilden synlig.
Varför kör du inte 1920x1080 i windows?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Läste att det var någon bios-bugg med detta och att det skall funka normalt i bios om man kopplar in genom DVI-porten istället för HDMI-porten.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Dålig autofunktion på TVn, ändra manuellt så får du hela bilden synlig.
Varför kör du inte 1920x1080 i windows?

Tycker allting blir för litet om jag kör 1920 *1080 dvs ikoner text osv.

Ändra manuellt på tvn eller i ATI catalyst center? Skapade nämligen min egen upplösning i ATI och funkade bra tills jag reebotade datorn då stödde plötsligt inte tvn den upplösningen och jag fick ingen bild alls.

Känndes drygt att byta till dvi-hdmi till förstärkaren för då antar jag att ljudet får dras separat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

Tycker allting blir för litet om jag kör 1920 *1080 dvs ikoner text osv.

Ändra manuellt på tvn eller i ATI catalyst center? Skapade nämligen min egen upplösning i ATI och funkade bra tills jag reebotade datorn då stödde plötsligt inte tvn den upplösningen och jag fick ingen bild alls.

Känndes drygt att byta till dvi-hdmi till förstärkaren för då antar jag att ljudet får dras separat?

Öka zoom i Windows, jag kör 125% på min 48" tv. Blir kanon!
(Win7). Högerklicka på skrivbordet, välj Screen Resolution, klicka på texten "Make text and other items larger or smaller", Öka Zoomnivån till 125% eller 150%. Testa det som passar dig bäst, för att kör i 720p på 1080p tv är bara dumt

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Öka zoom i Windows, jag kör 125% på min 48" tv. Blir kanon!
(Win7). Högerklicka på skrivbordet, välj Screen Resolution, klicka på texten "Make text and other items larger or smaller", Öka Zoomnivån till 125% eller 150%. Testa det som passar dig bäst, för att kör i 720p på 1080p tv är bara dumt

Självklart ska jag ändra till det. tack.

Dock kvartstår BIOS problemet. man är inte där varje dag men då man väl ska ändra ngt är det sjukt irriterande och man vill ogärna chansa sig fram i menyerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

Självklart ska jag ändra till det. tack.

Dock kvartstår BIOS problemet. man är inte där varje dag men då man väl ska ändra ngt är det sjukt irriterande och man vill ogärna chansa sig fram i menyerna

Enbart vid dessa få tillfällen du ska ändra i bios kan du köra med DVI isåfall..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------