Permalänk
Medlem

Låg fps i WoW

Hej!
För några månader sedan byggde jag ihop en helt ny dator i hopp om att kunna maxa alla spel på 100+ fps. Men börjar misstänka att någonting är fel med datorn eftersom min fps är relativt låg med tanke på delarna jag köpt.
En kväll i Stormwind på Frostmane kan min fps sjunka så lågt som 28-30 fps medan mina polare som köpt nya (och sämre) datorer får 60 eller högre.
Min dator:
Moderkort: Asus Rampage IV Extreme.
GPU: Asus Geforce GTX 680.
CPU: Intel i7 3930k.
CPU-kylare Corsair H100.
Nätagg: Corsair HX 850W.
RAM: Corsair 16 GB Venngeance 1866 MHz.
SSD: Corsair Force GT Series 3, 120 GB.
Operativsystem: Windows 7 64-bits Ultimate.
_____________________________________
Tack på förhand!
//Johan

Permalänk
Medlem

kör ni på samma upplösning / inställningar? fps brukar ju droppa i en stor stad också

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Entusiast

Räkna inte med att få 100+ i folksamlingar @ stormwind/orgrimmar oavsett dator. Stirra inte heller blint på FPS mätaren, jag skulle tippa på att med din dator så är det spelbart överallt oavsett vart du går.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

gjort denna inställning?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Hej, var kör du med för drivrutiner på grafikkortet? senaste 306.26 whql drivrutiner finns ju att hämta som ska ge bättre stöd för MoP. Men exakt vad vet jag ej men generellt så brukar städer ge mindre fps beroende på inställningar och annat

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

@Laggzor - Ja, vi båda kör allting på Ultra. Han får 70+ fps med sämre komponenter medan jag får ~30.
Jag vet att ens fps är lägre i en stad full med spelare, borde dock inte dra ner den SÅ mycket.

Permalänk
Skrivet av leifas96:

@Laggzor - Ja, vi båda kör allting på Ultra. Han får 70+ fps med sämre komponenter medan jag får ~30.
Jag vet att ens fps är lägre i en stad full med spelare, borde dock inte dra ner den SÅ mycket.

30-40 fps ibland ner mot 20-25 i SW peakhour'r. Tror din dator presterar normalt.

Permalänk

förresten provat stänga av Hyperthreading?

Visa signatur

l Asus P8Z77-V Pro l i5 3570k l Asus Gtx 680 Dcii OC l

l Corsair Veng. 8gb l FSP Aurum 700W 80+G l Intel 330 - 120 gb l

l Nzxt Switch 810 vit l

Permalänk
Medlem

@WDac - Japp, den är på.
@Tedwallpro - Hur kommer det sig då att mina polare med sämre komponenter får högre fps än vad jag får?

Permalänk

testa sätt igång triple buffering eller vad det heter.

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifas96:

@Laggzor - Ja, vi båda kör allting på Ultra. Han får 70+ fps med sämre komponenter medan jag får ~30.
Jag vet att ens fps är lägre i en stad full med spelare, borde dock inte dra ner den SÅ mycket.

och ni kör samma upplösning? vad har han för hårdvara föresten?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Upplevde ett problem med 64bitars klienten innan den blev officiellt släppt nu med MoP. Ibland så kunde den låsa mina fps till 30. Då brukade det vara runt 28-30 men aldrig aldrig över 30. Ibland hjälpte det att gå från fullscreen till Window och tillbaka för att lösa detta problem, Iaf för mig. Buggen tror jag var att det låste sig till 30hz skärmuppdatering. Läste detta någonstans vet inte hur sant det är dock. Vissa säger att man fick rensa sina WTF mapp, har dock aldrig gjort detta själv.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Du nämner inget om addons eller så, så jag vet inte hur relevant detta är, men:
Jag drog in WoW här om dagen och noterade först att innan jag började fippla med addons så hade jag 60 fps (vsync på) konstant, även i Orgrimmar - som förvisso var jäkligt öde för stunden. Efter att jag börjat pilla med addons så upplevde jag dock att spelet inte riktigt flöt, så jag drog upp fps igen och noterade att jag nog låg mellan 30-40 fps hela tiden. Jag började då pilla med multisampling, triple buffering och så vidare. Inget hade någon nämnvärd effekt dock. Rent logiskt så var egentligen det enda som ändrats sedan jag noterade 60 fps att det hade passerat tid (vilket skulle kunnat innbära närmare peak hours i Orgrimmar) och att jag fipplat med addons. Så efter att jag flugit ut ur Orgrimmar och ytterligare fipplat, samt kollat CPU- och GPU-användning så gick jag på addons istället. Efter litet av- och påslagande av diverse addons så kom jag fram till att det var Power Auras Classic som var boven i dramat.

TLDR;
FPS med Power Auras = 30 - 40 (både i och utanför Orgrimmar)
FPS utan Power Auras = 80 - 160 (Orgrimmar, Valley of Wisdom, ca. 20 spelare på skärmen)

(Mina specs: 2700K @ 4.6 GHz, GTX680 @ 1306 MHz core, 16 GB RAM @ 1600 MHz CL9
Så vi bör ha hyffsat snarlik prestanda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian19:

förresten provat stänga av Hyperthreading?

appropå stänga av saker, min dator strular BETYDLIGT mindre efter att jag stängde av SpeedStep helt och hållet.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rah!:

Du nämner inget om addons eller så, så jag vet inte hur relevant detta är, men:
Jag drog in WoW här om dagen och noterade först att innan jag började fippla med addons så hade jag 60 fps (vsync på) konstant, även i Orgrimmar - som förvisso var jäkligt öde för stunden. Efter att jag börjat pilla med addons så upplevde jag dock att spelet inte riktigt flöt, så jag drog upp fps igen och noterade att jag nog låg mellan 30-40 fps hela tiden. Jag började då pilla med multisampling, triple buffering och så vidare. Inget hade någon nämnvärd effekt dock. Rent logiskt så var egentligen det enda som ändrats sedan jag noterade 60 fps att det hade passerat tid (vilket skulle kunnat innbära närmare peak hours i Orgrimmar) och att jag fipplat med addons. Så efter att jag flugit ut ur Orgrimmar och ytterligare fipplat, samt kollat CPU- och GPU-användning så gick jag på addons istället. Efter litet av- och påslagande av diverse addons så kom jag fram till att det var Power Auras Classic som var boven i dramat.

TLDR;
FPS med Power Auras = 30 - 40 (både i och utanför Orgrimmar)
FPS utan Power Auras = 80 - 160 (Orgrimmar, Valley of Wisdom, ca. 20 spelare på skärmen)

(Mina specs: 2700K @ 4.6 GHz, GTX680 @ 1306 MHz core, 16 GB RAM @ 1600 MHz CL9
Så vi bör ha hyffsat snarlik prestanda)

jo vissa addons sabbar prestandan betydligt, gäller att köra ett addon i taget så man vet vilken som är kass.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.