Fysiktråden (dina fysikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vanligast är att man definierar positivt åt höger så är talet negativt får man en nettokraft åt vänster men det går att definiera godtyckligt beroende på hur problemet ser ut. Vissa problem är enklare att lösa om man vrider hela koordinatsystemet och så vidare.

Just i det här fallet får man att negativa krafter är attraherande och positiva krafter är repellerande så tar man absolutbeloppet av laddningarna eller resultatet så förlorar man den informationen.

Tecknet behövs eftersom krafter är vektorer så de har både storlek och riktning. Fast nu rör vi oss iof bara i en dimension och då fungerar ju vektorer som skalärer typ.

Att hålla ordning på minustecken blir väldigt viktigt när man håller på med lite mer avancerade mekanikproblem för det blir snabbt väldigt fel annars. I det här fallet ser man ju direkt att de är attraherande eftersom partiklarna har olika laddning men ställer man upp lite mer komplcierade system och räknar i två eller tre dimensioner går det inte att hålla ordning på sådant i huvudet längre.

Så i mitt fall så ska alltså kraften skrivas som negativ?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kalium:

Så i mitt fall så ska alltså kraften skrivas som negativ?

Ja annars lär läraren ge dig poängavdrag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Okej, tackar!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu får man ju som sagt förvisso definiera som man vill (så länge man väl gör det), men fel tecken borde anses så orimligt att man inte får några poäng alls.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Nu får man ju som sagt förvisso definiera som man vill (så länge man väl gör det), men fel tecken borde anses så orimligt att man inte får några poäng alls.

Det beror ju på läraren. Vissa är snälla och klassar det som slarvfel och drar bara av lite. Det är ju dock inte alltid uppenbart fel. I det här fallet är det ju uppenbart men släng in många laddningar i tre dimensioner så blir det helt plötsligt inte alls uppenbart vilket tecken som är rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det beror ju på läraren. Vissa är snälla och klassar det som slarvfel och drar bara av lite. Det är ju dock inte alltid uppenbart fel. I det här fallet är det ju uppenbart men släng in många laddningar i tre dimensioner så blir det helt plötsligt inte alls uppenbart vilket tecken som är rätt.

Nej, nu menade jag dock främst i just det där fallet. Och med en riktig lärare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Elgot:

Nej, nu menade jag dock främst i just det där fallet. Och med en riktig lärare.

Det håller jag med om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hjälp med fysiken - Optik

Tja!
Är i stort behov av hjälp med en fråga i vårt senaste fysikarbete.
frågan lyder följande:

Dold text

Jag och polaren har gjort följande:

Dold text

vi tycker båda att det ser mysko ut men kan inte komma på en bättre lösning.

tacksam för alla råd och tips vi kan få.

Ont om tid (skulle lämnas in för 34min sedan, men fick lite dispens)

Permalänk
Medlem

När du följer linjen från f1 till linsen L1 så händer det ju en sak, sedan kollar du på när ljuset lämnar L2 på väg mot f2, sedan kollar du igen på andra sidan av L1 som kommer i kontakt med ljuset..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd

Hjälp med fysik A

Från kanten av ett stup kastar vi en liten sten snett uppåt, ut mot sjön. Utgångspunkten ligger på 35 m över havet, utgångshastigheten är 15 m/s. Stenen har massan 0,25 kg. Bortse luftmotståndet.

a) I den högsta punkten har stenen hastigheten 7,5 m/s. Hur högt över havet är stenen då?
Svar: ? Det jag kommer fram till är att hastigheten rakt fram kommer vara konstant 7,5 m/s och att stenen kommer falla med 9,82 m/s/s och kan jag få ut sträckan hur långt den kommit när den är halvvägs så kan jag räkna ut hur mycket den fallit. Tänker jag rätt och någon som vill hjälpa mig mera med denna?

b) Med vilken hastighet träffar stenen vattenytan?
Om jag vet hur man gör på a så borde jag kunna lista ut det.

En meterstav, som väger 0,12 kg, är rärlig kring sin ena ändpunkt. I den andra änden hänger en vikt på 0,50 kg. Staven hålls i vågrätt läge av en dynamometer, som är fäst i stavens mitt. Vad visar dynamometern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

Från kanten av ett stup kastar vi en liten sten snett uppåt, ut mot sjön. Utgångspunkten ligger på 35 m över havet, utgångshastigheten är 15 m/s. Stenen har massan 0,25 kg. Bortse luftmotståndet.

a) I den högsta punkten har stenen hastigheten 7,5 m/s. Hur högt över havet är stenen då?
Svar: ? Det jag kommer fram till är att hastigheten rakt fram kommer vara konstant 7,5 m/s och att stenen kommer falla med 9,82 m/s/s och kan jag få ut sträckan hur långt den kommit när den är halvvägs så kan jag räkna ut hur mycket den fallit. Tänker jag rätt och någon som vill hjälpa mig mera med denna?

b) Med vilken hastighet träffar stenen vattenytan?
Om jag vet hur man gör på a så borde jag kunna lista ut det.

Om jag säger eneriprincipen... vad tänker du då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Babianen:

Om jag säger eneriprincipen... vad tänker du då?

Aldrig hört talas om den. Ska goolga efter maten.

Permalänk
Avstängd

En annan fråga.
Karin sitter på en pulka och dras av sin storebror 75 m upp för en snöbelagd backe, som lutar 12 grader. Friktionskraften mellan pulkan och backen är 35 N. Karin väger 43 kg.

a) Med vilken kraft måste storebror dra för att pulkan ska gå med konstant fart upp för backen?
Svar: (43 * 9,82 * sin 12) + 35 ~ 122,8 N. Facit säger 120 N. Gör jag fel?

b) Hur stort arbete uträttar storebror när han dragit pulkan uppför backen?
Svar: 122,8*75 ~ 9,2 kJ. Facit säger 9,2 kJ. Räknar jag med facits 120 N får jag 9 kJ. Räknar jag rätt på båda eller är facit skumt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lcdposter1337:

En annan fråga.
Karin sitter på en pulka och dras av sin storebror 75 m upp för en snöbelagd backe, som lutar 12 grader. Friktionskraften mellan pulkan och backen är 35 N. Karin väger 43 kg.

a) Med vilken kraft måste storebror dra för att pulkan ska gå med konstant fart upp för backen?
Svar: (43 * 9,82 * sin 12) + 35 ~ 122,8 N. Facit säger 120 N. Gör jag fel?

b) Hur stort arbete uträttar storebror när han dragit pulkan uppför backen?
Svar: 122,8*75 ~ 9,2 kJ. Facit säger 9,2 kJ. Räknar jag med facits 120 N får jag 9 kJ. Räknar jag rätt på båda eller är facit skumt?

Energiprincipen säger ju att energi inte kan bli förstörd eller skapad, bara ändra form. Typ värme-energi till elektrisk energi

Du gör egentligen inte fel i A, utan avrundar bara fel. Du får bara ha med två värdesiffror eftersom alla uppgifter endast anges med två värdesiffror

När det gäller värdesiffror, avrundar du endast i svaret. Så i B har de räknat med 122,8 hela tiden fram till svaret. Då har de med två värdesiffror (9,2)

Permalänk
Avstängd

I ett vattenkraftverk är fallhöjden 28 m. Varje minut passerar 43 ton vatten turbinen. Verkningsgraden för överföring från mekanisk energi till elenergi är 85%
Hur stor effekt levererar kraftverket?

Effekt = Energi / tid = mgh/t

m = 43 * 10^3 kg
g = 9,82 m/s/s
h = 28 m
t = 60 s

(43E3 * 9,82 * 28) / 60 ~ 197 kJ
Facit = 170 kJ

Någon som vill hjälpa mig? :*

Nevermind, glömde multiplicera med verkningsgraden...

Permalänk
Medlem

Jag skulle uppskatta lite hjälp!

Figuren visar det rektangulära tvärsnittet av en lång, rak ledare. Beräkna den magnetiska flödestätheten B i punkten P, mitt över ledaren. Strömstyrkan i ledaren är I.

P :^ :b ________:________ <-a->

kortaste avståndet till P från ledaren är b och ledarens bred är a.
(P är ovanför mitten på ledaren men jag vet inte hur jag gör tabbavstånd i webläsaren och mellanslagen raderas )
Jag försökte använda formeln för en lång rak ledare, B=(µ0*2*I)/(4*pi*r) där µ0 är permeability och r är avståndet från ledaren till punkten.
I mitt fall så kommer ju avståndet r att variera så jag måste integrera med avsände på r. Så jag skriver om r till b/cos(theta) och deriverar med avseende på thete så jag får dB=(µ0*2*I)/(4*pi*dr) men vad gör man när man har dr i nämnaren istället för täljaren? Om någon skulle kunna vara vänlig att utföra ovanstående derivering och sedan följande derivering.

Hoppas ni förstår.

Permalänk
Medlem

Prova använd dig av kod-taggarna för att behålla formateringen. Dessvärre får nog någon annan hjälpa dig med resten.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Prova använd dig av kod-taggarna för att behålla formateringen. Dessvärre får nog någon annan hjälpa dig med resten.

Smart! tack för det iaf

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Konne-:

Jag försökte använda formeln för en lång rak ledare, B=(µ0*2*I)/(4*pi*r) där µ0 är permeability och r är avståndet från ledaren till punkten.
I mitt fall så kommer ju avståndet r att variera så jag måste integrera med avsände på r. Så jag skriver om r till b/cos(theta) och deriverar med avseende på thete så jag får dB=(µ0*2*I)/(4*pi*dr) men vad gör man när man har dr i nämnaren istället för täljaren?

Vill man verkligen göra så när |r| inte är konstant? Skulle man inte till exempel kunna låta r vara sqrt(d^2+x^2) och integrera x från -a/2 till a/2? Dock bör man kanske ta hänsyn till att olika riktning på r ger olika riktning på B-komponenterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vill man verkligen göra så när |r| inte är konstant? Skulle man inte till exempel kunna låta r vara sqrt(d^2+x^2) och integrera x från -a/2 till a/2? Dock bör man kanske ta hänsyn till att olika riktning på r ger olika riktning på B-komponenterna...

Tänkte som dig först men kom på att strömmen också ändras så man kan skriva om både r och I se de beror på en vinkeln och sedan derivera I och och sätta in i uttrycket och integrera så gick det att räkna ut. B-fältet kmr väl inte att få någon y komponent ifall jag tänkt rätt då det är symmetri där. Så fältet blir i positivt x-led.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Konne-:

Tänkte som dig först men kom på att strömmen också ändras så man kan skriva om både r och I se de beror på en vinkeln och sedan derivera I och och sätta in i uttrycket och integrera så gick det att räkna ut. B-fältet kmr väl inte att få någon y komponent ifall jag tänkt rätt då det är symmetri där. Så fältet blir i positivt x-led.

Om man antar att strömmen är likformigt fördelad över ledaren borde det väl dock inte bli svårare än dI = I/a*dx. Och nej, symmetrin borde leda till att endast x-komponenten blir kvar, men man måste som sagt ta hänsyn till det (förmodligen med hjälp av vinkeln, men man bör kunna skriva om det med de andra variablerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man antar att strömmen är likformigt fördelad över ledaren borde det väl dock inte bli svårare än dI = I/a*dx. Och nej, symmetrin borde leda till att endast x-komponenten blir kvar, men man måste som sagt ta hänsyn till det (förmodligen med hjälp av vinkeln, men man bör kunna skriva om det med de andra variablerna).

Kollade på det igen och det verkar stämma som du säger, jag hade nog snöat in på ett sätt att göra det. Men jag tror att det funkade, räknade aldrig klart riktigt men det såg ut att bli rätt. Angående B-fältet så skrev jag väl ändå att symmetrin gjorde att endast b-fältets x-komponent blev kvar?

tack för hjälpen hur som

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Konne-:

Angående B-fältet så skrev jag väl ändå att symmetrin gjorde att endast b-fältets x-komponent blev kvar?

Ja, jag försökte alltså hålla med men dessutom påpeka att man nog kommer att behöva en vinkel (även om det går att komma runt).

Permalänk
Avstängd

Fysik hjälp

Har ingen aning var tråden ska ligga, vet inte om den hör hemma här på Swec heller.

Sven springer uppför en trappa som är 10 m lång och 5 m hög, han väger 50 kg. Hur stort arbete uträttas? glöm ej enhet.

Permalänk
Medlem

Arbete = sträcka gånger kraft
Tips: planera att göra fysikläxan INNAN kl 22:54 nästa gång...

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Arbete = mgh
Resten kan du nog själv!
Vi gillar för övrigt inte att göra andras läxor, så lär dig själv. Fysik är inte svårt, passa bara in alla enheter du har på rätt formel i formelboken.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att horizontalt arbeta är i fysiken "inte" ett arbete, så du behöver bara räkna på höjden... Om jag inte har helt fel (det var också ett tag sedan jag gick fysik A)

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pianonist:

Har ingen aning var tråden ska ligga, vet inte om den hör hemma här på Swec heller.

Sven springer uppför en trappa som är 10 m lång och 5 m hög, han väger 50 kg. Hur stort arbete uträttas? glöm ej enhet.

Dold text

*Tråd flyttad*

Här ska den ligga!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Fysik är inte svårt, passa bara in alla enheter du har på rätt formel i formelboken.

Min huvudsysselsättning gör att jag hävdar att detta är en underdrift . I ett första steg så bör det begränsas till gymnasiefysik, i alla fall .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

En sak att tänka på är att horizontalt arbeta är i fysiken "inte" ett arbete, så du behöver bara räkna på höjden... Om jag inte har helt fel (det var också ett tag sedan jag gick fysik A)

Det där är ett specialfall. Arbete är kraften gånger sträckan i kraftens riktning. Eftersom kraften bara är riktad uppåt i det här fallet kommer endast sträckan uppåt räknas, vilket är det du tänker på. Om man räknar med accelerationen på trapplöparen så kommer även viss horisontal kraft att räknas med, den som krävs för att accelerera löparen till rätt hastighet och den sträcka som hen accelererar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?