Win 8 hybrider, nya möjligheter för kräsen student?

Permalänk
Medlem

Win 8 hybrider, nya möjligheter för kräsen student?

Jag är inte alls insatt i dagens marknad men har hört att intressanta s.k. hybrider är på ingång, i och med att windows 8 släpps. Dessa är alltså mellanting mellan laptops och surfplattor. Tror ni att detta kan bli något för studenter? Det jag behöver är någonting att anteckna med, kolla upp information på internet, samt bläddra i olika PDF dokument och liknande. Allt detta har jag hittills gjort på en vanlig laptop men det är en grej jag saknar: Att enkelt kunna plocka fram den exempelvis på tåget för att läsa igenom kursmaterial etc. Detta kan jag inte göra med en laptop eftersom den inte går att hålla bekvämt i handen (som en bok).

Tror ni att någon av dessa hybrider skulle kunna vara ett bättre alternativ än en vanlig laptop, i mitt fall? Hur mycket kommer de att kosta och kan det vara värt det? För exempel på aktuella modeller kan man söka "win 8 hybrid" eller något liknande!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Microsofts egna "Surface" ser väldigt intressant i i5-variant och "äkta" windows 8 (dvs inte någon RT-version).
Dock kommer det fullkompligen drälla ut laptops med touchscreens. Jag har använt W8 på en vanliga stationär dator med pekskärm och det var helt perfekt. "Dutta runt" för surf och sånt ,och ett riktigt tangentbord när man skulle mata in text.

Surface kommer väga ~900 gram med en i5-cpu, 4GB ram och dryga hundringen i SSD-lagring. Helt ok men kommer kosta som en ultrabook.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter på W8 RTM just nu, tillsammans med Stardock som återställer W7 start-menyn. Kan fortfarande komma åt Metro

Detta visar verkligen hur otroligt bra W8 hade varit, utan Metro. 100% på verkligen allt!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Det finns ju två nivåer av dessa hybrider. Dels dom som kör Win8 RT, som är surfplattor med dockningsbara tangentbord.
Dels dom som kör "fulla" Windows 8, som är laptops med löstagbara tangentbord.

Fullversionen är nog mest lämpad för nästan allt, men dock betydligt dyrare.
Hur bra plattorna lämpar sig för studier återstår nog att se, tills vi får en bra bild av hur kompetent Office till Win-RT blir.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Okej, intressant! Jag antar att det är fullversionen man ska satsa på, förutsatt att enheten ska ersätta en laptop. Tror ni att tangentborden blir tillräckligt sköna för att anteckna på, och skärmen tillräckligt bra för att använda som surfplatta? Kort och gott: Lär det bli ett optimalt mellanting eller finns risken att det blir en värdelös kompromiss, där datorn/surfplattan blir för liten för att använda som laptop, och för stor/tung för att använda som surfplatta. Vad tror ni?

Själv har jag en 12 tums laptop och tycker att det är ganska lagom för att anteckna på etc. Att gå ner till 10 tum lär ju bli en stor skillnad.

Permalänk
Medlem

De flesta win8 tablets är 11 tum så det blir kanske inte så stor skillnad ifrån din 12 tummare

Permalänk
Medlem

Surface med windows 8 kommer säkert kosta runt 10000 i standardutförande.
Surface med RT lär kosta ungefär som en Ipad dvs runt 4-5-6 tusen beroende på konfiguration.

Fördelen med windows 8 varianten är att den kör vanliga windows 8 program. Det gör inte RT.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tänk på att Microsofts egna "appstore" kommer få mjukvara anpassad för ARM-processorer, men du kan ju inte ladda hem vanliga program eller spel från t.ex. TPB till den.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com