Intel Haswell kan göra slut på mindre moderkortstillverkare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

De har bara stöd för crossfire och inte sli, för att inte reta upp amd för mycket

Hah, vilka mje-kort.

Skrivet av rektor:

Väldigt tråkigt. Hoppas att det inte blir färre moderkortstillverkare.

• Expandera till andra marknader. Gör moderkort för AMD, ARM, POWER och SPARC.

• Tävla om bäst garanti.

• Dubbla Ethernet portar (så man kan köra multi-homing, channel bonding, brandvägg, etc)

• 10-gigabit Ethernet.

• Tävla på kvalité, bättre kondensatorer, bättre DAC kretsar.

• Uppdatera BIOS / firmware under en längre tid.

• Ha väl testat BIOS testad och var noga med att verkligen strikt följa ACPI standarden korrekt.

• Ha stöd för coreboot.

• Publicera flödesscheman, diagram, källkod, PCB, CAD filer, kopplingscheman, register, etc och leverera en så öppen plattform som möjligt.

De skulle ju kunna integrera en ARM-processor på moderkortet
Som skulle kunna agera filserver eller något.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

skulle ändå säga att de är mindre än asrock, de är väldigt entusiastinriktade och den marknaden är generellt mindre, och även biostar och ecs är större utomlands men finns knappt här i sverige

Där har du faktiskt en bra poäng. Jag skulle dock inte kalla dem för ett litet företag. Dem har ju sinna värsting moderkort med en massa konstiga funktioner redan idag. Så tror dem kan dra nytta av det här. Tror dock företag som asrock och gigabyte tar mest stryck av det här. Då jag upplever deras moderkort som enkla i jämförelse med andra företag. Menar inte det som något negativt. Det jag menar är att dem satasar huvudsaköigen på dem större sakerna så som strömförsörjning, pcie platser. Vilket gör.dem ofta mycket mer prissvärda till skillnad från andra tillverkare men man kanske förlorar saker som wifi, thunderbolt dvs funktioner som man sällan kommer ha nytta av.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Avstängd

Hoppas denna nyheten har fel då det står ''Kan''

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

jag skulle vilja säga att asrock är rätt stora moderkortstillverkare jämfört med typ ecs, biostar, jetway, evga och zotac

Beror på hur man ser det, bara för att de är billiga och har klättrat upp som världens tredje största är ju bara för att de är just billiga, men de är inte bra jämfört med exempelvis EVGA, mot dem skulle de ha mindre chans att klara sig skulle jag tro rent tekniskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Beror på hur man ser det, bara för att de är billiga och har klättrat upp som världens tredje största är ju bara för att de är just billiga, men de är inte bra jämfört med exempelvis EVGA, mot dem skulle de ha mindre chans att klara sig skulle jag tro rent tekniskt

nu sa jag inte nånting om hur bra de var, bara att de var stora. och stora aktörer är välkända och har mer utvecklade logistikkanaler vilket gör dem säkrare för överlevnad om produkterna blir allt mer homogena. det är ju just det tekniska som håller på försvinna om intel ska göra allt själva, iaf som jag förstod artikeln?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

saknar dessa vita moderkort
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=2&gid=6...

de skulle dock ha annan färg än blå och röd på ram platsen

vet inte varför , men det känns som jag vill bojkotta haswell av någon anledning.
något inom mig säger att (spekulation) det kommer bli sämre och sämre med överklockning på vanliga modeller , och att man måste ta steget till en 'extrem' plattform för att kunna överklocka som S2011 idag t.ex
bara spekulationer givetvis.

när man sett på diverse forum att de ändrat kylpastan på ivybridge har temperaturen gått ned men, en del har också förstört dom i samma veva.
vet inte vad jag tycker om denna nymodernisering.

men det blir nog bra när det är färdigt som man säger

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Aha, allltid gått med Asus och tror jag stannar med det. Så är väl ganska safe eller ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Inbyggd spänningsreglering?

Vad innebär det för en överclockare?

Permalänk

Jag tycker att det låter skitbra. Färre komponenter = färre saker som kan gå sönder. Dessutom kommer detta antagligen medföra mindre och billigare moderkort. Möjligtvis att de kan ge andra saker som användaren vill ha i framtiden och slippa tänka på de mest basala sakerna.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Färre komponenter = färre saker som kan gå sönder.

Sant på sätt och vis men eftersom man flyttar delar som vanligtvis funnits på moderkortet till CPU borde ju risken att CPUn går sönder bli större? Sedan, hur skulle värmen påverka dessa delar? Det här kan bli bra men samtidigt kan det också bli katastrof.

Som någon tidigare nämnde, undra hur det blir med överklockningen när man flyttar över strömregleringen, kommer vi inte alls kunna kräma ut lika mycket som vi gör nu?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Om detta innebär fler sata och usb portar med intels kontroller, så tror jag iaf att det betyder, så man slipper Asmedia och Marvell är det toppen tycker jag.

Sen slipper man kanske leta drivrutiner på 40 olika ställen också, efter att moderkorts tillverkarn slutat uppdatera modellen på sin hemsida, nu finner man desto fler hos intel kanske?

Visa signatur

Stuff

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Separat ljudkort behövs, i alla fall om du håller på med musik, för mycket latency med det inbyggda

Ja, men 99,9 % av alla som använder en dator klarar sig med moderkortets inbyggda. I början av 2000-talet var man i princip tvungen att ha ett dedikerat ljudkort för att få ljud överhuvudtaget. Nu har alla moderkort en inbyggd krets som duger till musik (lyssna), film och spel för de allra flesta.

Jag förstår att den inbyggda kretsen är alltför dålig för musikskapare, men han som du citerade menade den genomsnittlige gamern/surfaren/filmtittaren/musiklyssnaren.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Väldigt tråkigt. Hoppas att det inte blir färre moderkortstillverkare.

• Expandera till andra marknader. Gör moderkort för AMD, ARM, POWER och SPARC.

• Tävla om bäst garanti.

• Dubbla Ethernet portar (så man kan köra multi-homing, channel bonding, brandvägg, etc)

• 10-gigabit Ethernet.

• Tävla på kvalité, bättre kondensatorer, bättre DAC kretsar.

• Uppdatera BIOS / firmware under en längre tid.

• Ha väl testat BIOS testad och var noga med att verkligen strikt följa ACPI standarden korrekt.

• Ha stöd för coreboot.

• Publicera flödesscheman, diagram, källkod, PCB, CAD filer, kopplingscheman, register, etc och leverera en så öppen plattform som möjligt.

Jag skulle vilja se olika typer av lösningar för hybrid SSD/HDD och dedikerade minnes platser för ramdiskar. Men även förbättrade ljudkort, så att man slipper echo om man råkar vilja ha medhörning men all förbättring av ljudet är välkommet.

Permalänk
Proffsmobbare

Snart har vi bara helt blanka "CPU-hållare" som vi monterar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Ja, men 99,9 % av alla som använder en dator klarar sig med moderkortets inbyggda. I början av 2000-talet var man i princip tvungen att ha ett dedikerat ljudkort för att få ljud överhuvudtaget. Nu har alla moderkort en inbyggd krets som duger till musik (lyssna), film och spel för de allra flesta.

Jag förstår att den inbyggda kretsen är alltför dålig för musikskapare, men han som du citerade menade den genomsnittlige gamern/surfaren/filmtittaren/musiklyssnaren.

Tja, det är en rätt märkbar skillnad i kvalitet när man spelar och lyssnar musik med ett dedicerat ljudkort. Dock hänger det iofs också på att man har hyfsat dugliga högtalare för att kunna höra skillnaden.

Men så klart, för flesta svenssons så duger det interna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Jahapp då blir intel propparna sämmre då för intel kan fan inte göra bra chipset....

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Urk. Haswell lär inte få mig som köpare ivf.

Kommer bli värre och mer kontrollerat än vad 1155 är idag... och det är en pina -.-'

Vad är det för fel på att ha delvis uppläst multi på processorer eller inte en helt fucked upp nord/syd brygga? Jag menar så som det är nu så är man tvingad att köpa ny processor om den man har bara är lite, lite för långsam.

Mycket enklare med AMD att utifall processorn skulle vara för långsam så kan man dra upp den! (jo AMDs cpuer är långsammare)

Intel kommer få upp en siffra: yeldsen! Mer skit som kan gå isönder tillsammans med intels totalt värdelösa Nord/sydbrygga.

AMD kan det med bryggor! Tar man sig en titt på hur AMDs bryggor varit dom senaste åren, sedan första 7xx chipset kom. Så har dom varit mycket bättre än vad Intel haft vad gällande funktionallitet och stabilitet!

Tackvare att intel antagligen kommer göra detta kommer försämra klocknings möjlighetern!

Tack vare krympningen, trigate och de ännu fler funkationerna(spännings reglering, I/O interface) som kommer flyttas till CPU kommer göra det väldigt jobbigt att höja volt(*1) samt all värme som(om intel inte löst det med Ivy) blir ett helvete(ursäkta ordspråket)

*1: Ivy har problem med värmen vid ökad volt, IHS eller ej. Om spännings reglering integreras kommer intel med all säkerhet låsa volten(eller låsa alla till varandra så som 1155 funkar med FSB)

Något som också kommer göra procesorerna kännsliga är om något nu skulle hända det är om strömen skulle bli ojämn kommer ju cpun ta skada! (säg att oskan skulle ta ethernet porten, då är ju cpun körd om dom integrerar LAN porten)

detta får tummen nr av mig. Att byta tt moderkort när det går sönder är inte så dyrt om man bara skall ha något så länge. att bara byta cpu hux flux är betdydligt mycket dyrare! även om garanti/reklamation finns så tror inte jag att det funkar att lämna in den:

-Hej min processor sluta funka när det åskade!
-... Nej!

Detta funkar ju heller int på moderkort. men om du har en i7a för 3K som skulle gå sönder tack vare det så får man betala 3K för att få en ny. Moderkort kan man köpa något billigt sålänge då det inte kommer märkas lika mycket!

600kr för ett moderkort eller 3000kr för en processor?

Nej tack! (satan vad långt de blev! )

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

Urk. Haswell lär inte få mig som köpare ivf.

Kommer bli värre och mer kontrollerat än vad 1155 är idag... och det är en pina -.-'

Vad är det för fel på att ha delvis uppläst multi på processorer eller inte en helt fucked upp nord/syd brygga? Jag menar så som det är nu så är man tvingad att köpa ny processor om den man har bara är lite, lite för långsam.

Mycket enklare med AMD att utifall processorn skulle vara för långsam så kan man dra upp den! (jo AMDs cpuer är långsammare)

Intel kommer få upp en siffra: yeldsen! Mer skit som kan gå isönder tillsammans med intels totalt värdelösa Nord/sydbrygga.

AMD kan det med bryggor! Tar man sig en titt på hur AMDs bryggor varit dom senaste åren, sedan första 7xx chipset kom. Så har dom varit mycket bättre än vad Intel haft vad gällande funktionallitet och stabilitet!

Tackvare att intel antagligen kommer göra detta kommer försämra klocknings möjlighetern!

Tack vare krympningen, trigate och de ännu fler funkationerna(spännings reglering, I/O interface) som kommer flyttas till CPU kommer göra det väldigt jobbigt att höja volt(*1) samt all värme som(om intel inte löst det med Ivy) blir ett helvete(ursäkta ordspråket)

*1: Ivy har problem med värmen vid ökad volt, IHS eller ej. Om spännings reglering integreras kommer intel med all säkerhet låsa volten(eller låsa alla till varandra så som 1155 funkar med FSB)

Något som också kommer göra procesorerna kännsliga är om något nu skulle hända det är om strömen skulle bli ojämn kommer ju cpun ta skada! (säg att oskan skulle ta ethernet porten, då är ju cpun körd om dom integrerar LAN porten)

detta får tummen nr av mig. Att byta tt moderkort när det går sönder är inte så dyrt om man bara skall ha något så länge. att bara byta cpu hux flux är betdydligt mycket dyrare! även om garanti/reklamation finns så tror inte jag att det funkar att lämna in den:

-Hej min processor sluta funka när det åskade!
-... Nej!

Detta funkar ju heller int på moderkort. men om du har en i7a för 3K som skulle gå sönder tack vare det så får man betala 3K för att få en ny. Moderkort kan man köpa något billigt sålänge då det inte kommer märkas lika mycket!

600kr för ett moderkort eller 3000kr för en processor?

Nej tack! (satan vad långt de blev! )

När skall folk inse att åskskydd är en bra grej? *suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigan:

Det var ett expempel

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Jag tycker att det låter skitbra. Färre komponenter = färre saker som kan gå sönder. Dessutom kommer detta antagligen medföra mindre och billigare moderkort. Möjligtvis att de kan ge andra saker som användaren vill ha i framtiden och slippa tänka på de mest basala sakerna.

Det blir ju inte färre komponenter. Allt sitter i CPU istället bara...
I min mening lägger man alla i ägg i samma korg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigan:

Bwahahaha inte alltid det fungerar bra du.

Åskan plockade ett adsl-filter, modem, switch och tre moderkort TROTS åskskydd.
Elnätet hanterade den bra men inte telesidan. Och då hade jag även åskskydd på första jacket till filtret
Så peaken letade sig in via teleuttaget och sedan över nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det blir ju inte färre komponenter. Allt sitter i CPU istället bara...
I min mening lägger man alla i ägg i samma korg.

Så om du har 10 ägg i en korg. 2 av dem är ruttna! Slänger du dem äggen eller använder du alla 10 för att göra en omelett... med tanke på intels sydbryggor dem senaste generationerna så blir jag skeptisk till hur dem kommer prestera.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

... i de kommande arkitekturerna Rockwell och Broadwell.

Rockwell och Broadwell? Jag trodde Rockwell var det tidigare namnet på just Broadwell.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem

Verkar som Intel vill ha ut mer pengar för sina cpu´s

integrera lite mer skit i dom och ta mer betalt.

som allt annat roligt dom kommit på under åren och som har försvunnit lika fort så får vi vänta och se vad resultatet blir. sen är väl OC marknaden inte så stor.. hur många procent överklockar sina proccesorer eller är det mer mot promille av alla användare. Så jag tror inte Intel lägger för stor fokus om just den promille "det vill säga oss" som faktiskt klockar

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Snusfri

Intressant faktiskt.
Tror vi kommer att få se mer "udda" moderkort i framtiden, tex:
- Olika färgval (Vitt, Svart, Rosa, Guld, Silver, Blått, Grönt, Rött osv).
- Inbyggd SSD för OS i olika storlekar.
- Fler inbyggda nätverkskort, samt snabbare, kanske även fiberkort på några dyrare och mer exlusiva kort.
- Bättre inbyggda ljudkort, tex X-FI och liknande.
- Inbyggd ARM-CPU för diverse beräkningar.
- Fler kort med SAS istället för SATA riktade mot konsumentmarknanden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Verkar som Intel vill ha ut mer pengar för sina cpu´s

integrera lite mer skit i dom och ta mer betalt.

som allt annat roligt dom kommit på under åren och som har försvunnit lika fort så får vi vänta och se vad resultatet blir. sen är väl OC marknaden inte så stor.. hur många procent överklockar sina proccesorer eller är det mer mot promille av alla användare. Så jag tror inte Intel lägger för stor fokus om just den promille "det vill säga oss" som faktiskt klockar

* kanske med lite tur kommer dom med en integrerad vattenkylningslösning i cpu..

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har ofta stött på att olika komponenter på moderkortet går sönder så som externa lagringskontrollers och nätverkskort så jag tror kvaliteten kommer att öka, då moderkortstillverkarna uppenbarligen inte kan göra tillhörande funktionalitet som fungerar.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

DIY död

DIY byggen är en utdöende grupp.
Tyvärr.
Intel integrerar allt mera, Asiaterna är alldeles för långsamma och oinnovativa.
Värsta är kanske att folk numera behåller sina byggen allt längre då behovet av uppgradering minskar för varje ny "generation".

Permalänk
Medlem

Tja, då kanske det finns en anledning att titta på AMD framöver

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Visst är det oerhört trevligt med många olika valmöjligheter när man ska bygga ihop en dator.

Men själv föredrar jag nog spåret som Apple kör t.ex. endast ett fåtal möjliga konfigurationer av hårdvara vilket möjliggör en bättre optimering av mjukvaran.

Men det ger också (ofta) enormt dåliga uppgraderingsmöjligheter, och svårigheter att hitta det som bäst passar en själv. Jag skulle gärna köpt en stationär Mac-burk, fast då måste den ju vara billigare än en Imac till att börja med. Apple har helt enkelt ett hål i sitt produktsortiment för oss som tycker om att byta grafikkort men inte samtidigt hela datorn, eller vill slänga in en extra hårddisk eller två, och kanske en bluraybrännare, etc. (MacPro är trevlig men förutom att vara en smula föråldrad är den snordyr).

Uppgradera processor, men behålla moderkortet, var det dock ett tag sedan jag gjorde, ofta får man ju bättre resultat genom att byta både CPU och moderkort (men behålla typ allt annat om man inte sitter med DDR2 etc).

Håller med om att mjukvaran dock är dåligt optimerad, och hårdvara supportas alltför ofta helt puckodåligt. Min Bluraybrännare har exv ingen support längre, den är inte ens 2 år gammal (dock kommer inte nya sorters tomma Bluray särskilt ofta), och det program som följer med för att kolla eventuella uppdateringar har alltid varit sopigt. Mitt Gigabyte-moderkort har även det sopig medföljande mjukvara, som är rörig och svåranvänd. Inte så att det är svårt att trycka på knapparna, det är svårt att veta vad de gör. Ofta med kassa hjälptexter.
"Använd inte funktion x AV/PÅ" - Hjälptext: Stänger av eller på funktion x.
Ja, men vad GÖR funktion X mer i detalj? Bygger man egen dator (typ) vill man väl veta LITE mer om vad som händer bakom knapparna?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave