Permalänk
Medlem

Några snabba frågor!

Tjenare! Har några snabba frågor bara.

Får man mer PPD om man ökar folding-processens processorprioritet?

Bör GPU-foldingen ha högre processorprioritet än CPU-foldingen?

Om man foldar på både grafikkort och CPUn, ska man ha en ledig kärna på CPUn för gpu-foldingen då? Jag har en Phenom II x6 + HD6950. Jag ser att GPU-foldingen tar upp 16-17% av processorns totala arbete (CPU-foldingen resterande 83-84%). Som det är nu antar jag att processorn foldar på alla 6 kärnor, och den processorkraft som GPU-foldingen kräver görs av alla 6 processor-kärnor. Borde jag inte få mer PPD om jag bara foldar på 5 kärnor, och sedan låter den 6e kärnan ensamt göra det arbete som GPU-foldingen kräver? Känns som det hade blivit mer effektivt?

Som det är nu foldar väl ingen kärna 100%, utan alla kärnor arbetar lite med GPU-foldingen med. Alltså 6 kärnor folding på 83% VS 5 kärnor folding 100% + 1 kärna helt dedikerad åt GPU-foldingen??

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte foldat på grafikkort på många år, men mig veteligen villl man att GPU-klienten ska ha priority - low och SMP ska ligga som idle. Nu vet jag inte, men tror inte du vill lägga bort en hel kärna till GPUn, utan bara låta det styra sig själv!

Permalänk

Hur ändrar ni prioritet och hur mycket som ska användas? har precis börjat folda men hittar inte funktionen :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightmar3:

Hur ändrar ni prioritet och hur mycket som ska användas? har precis börjat folda men hittar inte funktionen :/

Antingen första gången du använder den eller så använder du flaggan -configonly för att komma in i konfigureringen genom tex kommandotolken eller så gör du en genväg till fah.exe(eller vad din heter) med tex C:\fold\FaH.exe -configonly

Permalänk

aha, ville egentligen att jag skulle spela och folda samtidigt. Men jag läste att den tar bara kraft som blir över. Så det fungerar utmärkt för mig att spela och folda samtidigt. Tack för hjälpen iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av nightmar3:

aha, ville egentligen att jag skulle spela och folda samtidigt. Men jag läste att den tar bara kraft som blir över. Så det fungerar utmärkt för mig att spela och folda samtidigt. Tack för hjälpen iallafall

Även om folding bara använder kraften som finns över så kommer du få sämre prestanda i spel om du foldar samtidigt. Spelet använder ju inte konstant prestanda utan hoppar en hel del. Använder spelet 20% av cpun så kommer foldingen lägga sig på 80%. Rätt var det är så behöver spelet 30% av cpun (när det händer mycket i spelet), då tar det kanske någon sekund för foldingen att lägga sig på 70% = det laggar i spelet.