[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Skrivet av Yoru:

Söker en ssd på 120-128gb, vad kan folk rekomendera?

Kollade lite på Intel 330 120gb & Samsung 830 120gb men båda använde SandForce som tydligen inte var optimalt...

Länk till Inet's 120-180gb ssd'er
http://tinyurl.com/blqmcds

(utan nedkortning blev länken toklång och jag fick inte [url] döpningen att funka )

För det första: Samsung 830 använder INTE Sandforcekretsen utan en egenutvecklad styrkrets som heter MCX.
För det andra: Det var en del problem med Sandforce-2100 när den släpptes men de problemen fixades för ett år sedan. Jag har inte hört några som haft problem med dem sedan dess. Men en huvudpunkt i Sandforcekretsen är att den komprimerar data internt vilket gör att prestandan blir väldigt beroende av vilken typ av data som överförs. Är datat komprimerbart blir det väldigt hög upplevd hastighet, annars inte. Det har gjort att vissa inte gillar den kretsen. Men Intels SSD:er har alltid haft väldigt hög nivå och har ansetts ligga i topp på stabilitet.

Jag har aldrig haft en Samsung själv men min nästa SSD kommer att bli en Samsung baserat på att folk här på Swec tycker att den är grym. Och prestandan är bra. Och priset är jävligt bra på samsung just nu också (det kommer en Samsung 840-serie om några veckor).

edit: Dustin har visst värsta rean på Intel SSD:er nu, läge att fynda.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

För det första: Samsung 830 använder INTE Sandforcekretsen
...
Jag har aldrig haft en Samsung själv men min nästa SSD kommer att bli en Samsung baserat på att folk här på Swec tycker att den är grym.

edit: Dustin har visst värsta rean på Intel SSD:er nu, läge att fynda.

Ah, där ser man ^^'

Jag har först börjat läsa på lite först nu så det kanske va nån gammal tråd, tänker inte alltid på att kolla datumen...

SSD 120GB Intel 330 Reseller 2.5
SSD, 2.5", Storlek: 120 GB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 500 MB/sek, Skrivhastighet: 450 MB/sek

Samsung SSD Basic 830-Series 128GB
SSD, 2.5", Storlek: 128 GB, Buffertminne: 256 MB, SATA 6,0 Gbit/s, Läshastighet: 520 MB/sek, Skrivhastighet: 320 MB/sek

Nu va det kanske inte just denna samsung du syftade på men jag inbillar mig att det är ett rätt bra byte med 20MB/s läs mot 130MB/s skriv, om nu sandforcen inte strular. Annars ser jag bara bufferminnet som skiljer och det hittar jag inte uppgifter på alls (10 min goolge) från intels sida.

Sen verkar inet matcha Dustins rea, va nån annan som också körde SSD rea men där låg också inet på samma nivå (:

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoru:

A
Nu va det kanske inte just denna samsung du syftade på men jag inbillar mig att det är ett rätt bra byte med 20MB/s läs mot 130MB/s skriv, om nu sandforcen inte strular. Annars ser jag bara bufferminnet som skiljer och det hittar jag inte uppgifter på alls (10 min goolge) från intels sida.

Du jämför äpplen och päron, hastigheterna med sandforce är max-hastigheter som bara gäller om man enbart skriver nollor. Skriver du en mediafil på en Intel 330 120GB får du som högst 150 MB/s.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Här kan du se en bra jämförelse mellan de två SSD:erna.
http://www.anandtech.com/bench/Product/590?vs=533

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du jämför äpplen och päron, hastigheterna med sandforce är max-hastigheter som bara gäller om man enbart skriver nollor. Skriver du en mediafil på en Intel 330 120GB får du som högst 150 MB/s.

Det låter ju klart mindre imponerande...

Skrivet av davidgp:

Här kan du se en bra jämförelse mellan de två SSD:erna.
http://www.anandtech.com/bench/Product/590?vs=533

Nice.
Samsungen ser ju helt klart vassare ut i de flesta testerna. Sen förstod jag inte inte riktigt innebörden i de (nästan) sista men i en overall jämförelse så fick samsungen klart bättre poäng så det blir nog en sån.

Tack för hjälpen! =D

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk

Denna säljs för 899 i stället för 1199 på K&C.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Något att ha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LearningExperience:

Något att ha?

Inte direkt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Inte direkt.

Vad rekomenderar du för 120GB då?

Permalänk
Skrivet av LearningExperience:

Vad rekomenderar du för 120GB då?

Samsung 830. Basic edition kostar 849kr just nu men desktop edition har högre prestanda och kostar 990kr. Själv slog jag idag till på en 256GB desktop edition för 1589kr.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Samsung 830. Basic edition kostar 849kr just nu men desktop edition har högre prestanda och kostar 990kr. Själv slog jag idag till på en 256GB desktop edition för 1589kr.

Intressant - källa på det?

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk
Skrivet av davidgp:

Intressant - källa på det?

Vilket vill du ha källa på? Priserna tog jag idag från Webhallen.
Att desktop edition skulle ha bättre prestanda än basic edition kanske jag har fått för mig fel, för nu när jag kollar så är de ju lika. Däremot så skiljer det sig ju mellan 128GB och 256GB, det kanske var så att jag jämförde en 128GB Basic mot en 256GB Desktop...

128GB:
Läshastighet 520 MB/sek
Skrivhastighet 320 MB/sek

256GB:
Läshastighet 520 MB/sek
Skrivhastighet 400 MB/sek

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

"Basic-versionen levereras utan tillbehör" det är allt.

Samsung 830 Series 128GB http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=MZ-7PC128B%2fWW 799kr

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Det var prestandan mellan de olika versionerna jag undrade över.
Men då hade jag fattat rätt. Endast tillbehören skiljer.

Visa signatur

Mvh
David

Permalänk

Finns här någon bra guide på hur man ska gå till väga när man installerar en SSD för första gången? I vilken ordning allt ska göras, uppdatering av mjukvara, inställningar i bios och vad som egentligen ska ligga på SSDn och vad som lika gärna kan ligga kvar på den mekaniska disken.

Jag är helt och hållet grön på området och imorgon kommer min samsung 830.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Finns här någon bra guide på hur man ska gå till väga när man installerar en SSD för första gången? I vilken ordning allt ska göras, uppdatering av mjukvara, inställningar i bios och vad som egentligen ska ligga på SSDn och vad som lika gärna kan ligga kvar på den mekaniska disken.

Har du en ny dator och vill installera Windows 7 eller Windows 8 i UEFI mode för att få grymt snabb boot kolla här,

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1149074-uefi-b...

Annars är det bara att installera som vanligt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

Glöm inte ställa in moderkortets s-atakontroller i ahci-läge, i övrigt är det bara att köra på.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Har du en ny dator och vill installera Windows 7 eller Windows 8 i UEFI mode för att få grymt snabb boot kolla här,

http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1149074-uefi-b...

Annars är det bara att installera som vanligt.

Datorn i sig är inte ny, men jag tänkte trycka in windows 7 på SSDn ist för på mekaniska disken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc. CPU:AMD Phenom II X4 965 black edition 3,4ghz Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 GPU: Geforce 7950 PSU: 550w HDD: Samsung 1tb SSD: Samsung 830 128gb RAM: 8gb 1600mhz

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Glöm inte ställa in moderkortets s-atakontroller i ahci-läge, i övrigt är det bara att köra på.

När hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

När hur?

Innan du installerar gör du det i uefi/bios. Kan inte förklara mer specifikt, du får läsa på om ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Innan du installerar gör du det i uefi/bios. Kan inte förklara mer specifikt, du får läsa på om ditt moderkort.

okej, så innan ssdn, medan jag fortfarande kör os på mekaniska disken?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pallevante:

okej, så innan ssdn, medan jag fortfarande kör os på mekaniska disken?

Spelar ingen roll, men om du inte redan nu kör ahci kommer Windows inte boota. Men ska du installera om så spelar det ingen större roll. Det går att komma runt det om du vill pilla med ahci nu. http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mo...

Permalänk
Medlem

Tryckte in en samsung samtidigt som ett nytt grafikkort, och helvete vad ssdn levererar. Prestandan är sjuk och boottiderna har minskat rejält. Chrome öppnar 20 flikar på 1sec, swoop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

inte helt rätt att komma på en titel om min fundering

Jag har en excelfil med ett makro som hämtar text från en textfil, ca: 100000 poster är det som hämtas en och en = tar en bra stund, jag har tidigare trottt att flaskhalsen har legat i excel eller hårdvaran men kom på att det kanske skulle gå fortare om jag har textfilen på en SSD ?

En enkel fråga kanske, men då jag inte hittat något svar eller ens har en SSD att tillgå så hoppas jag någon kan svara eller testa vad tidsvinsten kan bli.

Mvh ! J

Tänkte bara berätta att jag slog till på en samsung 830 men tyvärr går det inte snabbare trots SSD att läsa ifrån en textfil i excel, trist men inte inte mycket att göra åt tror jag.

Permalänk
Skrivet av jarker:

Tänkte bara berätta att jag slog till på en samsung 830 men tyvärr går det inte snabbare trots SSD att läsa ifrån en textfil i excel, trist men inte inte mycket att göra åt tror jag.

Låter ju konstigt. Då undrar man ju om det är själva läsningen av textfilen som tar tid eller om det är en massa beräkningar som tar tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så jag ska köpa en ssd till min 2 åriga dator. hur installerar jag windows på den? Har ett OEM windows + ingen skiva. Får typ panik hittar tråd. ska jag ta bort windows från den förra hårddisken? om jag kopplar ut nuvarande hårddisk, förlorar jag all data på den då?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Frågan är då vad du har för dator.
Kan vara så att din dator är så gammal så du itne får ut prestandan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0iZE:

Så jag ska köpa en ssd till min 2 åriga dator. hur installerar jag windows på den? Har ett OEM windows + ingen skiva. Får typ panik hittar tråd. ska jag ta bort windows från den förra hårddisken? om jag kopplar ut nuvarande hårddisk, förlorar jag all data på den då?

Om du har en bärbar dator och (oftast) har en hårddiskplats. Då plockar du ut hårddisken, sedan kan du koppla in den med hjälp av ett USB-chassi eller i en annan dator. Windows installerar du från skiva eller USB-minne. Instruktioner till hur du får ner en iso-fil som du kan använda finns här. Drivrutiner får du från tillverkarens hemsida. Om du inte vill installera om kan du klona med diverse programvaror. Enklast är om tillverkaren tillhandahåller ett, annars rekommenderar jag paragon. Du behöver då ett USB-chassi.

Skrivet av jarker:

Jag tror det är så att textfilen läses in direkt och även excelfilen. Arbetet sker i minnet och med processorn, vilket är det som tar tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du har en bärbar dator och (oftast) har en hårddiskplats. Då plockar du ut hårddisken, sedan kan du koppla in den med hjälp av ett USB-chassi eller i en annan dator. Windows installerar du från skiva eller USB-minne. Instruktioner till hur du får ner en iso-fil som du kan använda finns här. Drivrutiner får du från tillverkarens hemsida. Om du inte vill installera om kan du klona med diverse programvaror. Enklast är om tillverkaren tillhandahåller ett, annars rekommenderar jag paragon. Du behöver då ett USB-chassi.

Jag tror det är så att textfilen läses in direkt och även excelfilen. Arbetet sker i minnet och med processorn, vilket är det som tar tid.

Jag har stationär, tänkte intallera OS+wow. Kanske ngt annat med, tips på storlek?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Ok, vad synd, men undra om det kanske är dags för en ny dator ändå, den är ju trots allt 3 år gammal.

Jag har en i7 920 (2,67 Ghz) med 10 Gb ram
W7 och office 2010

Dock upptäckte jag i Everest att jag bara har SATA 2, kanske det kan göra skillnad där ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Ok, vad synd, men undra om det kanske är dags för en ny dator ändå, den är ju trots allt 3 år gammal.

Jag har en i7 920 (2,67 Ghz) med 10 Gb ram
W7 och office 2010

Dock upptäckte jag i Everest att jag bara har SATA 2, kanske det kan göra skillnad där ?

Nej, det spelar inte så stor roll. Hade du vunnit tid hade du märkt det och då hade ett moderkort med sata6gb/s gett en ytterligare boost.