Blizzardägda Vanilla-servrar - tankar och diskussion.

Permalänk
Medlem

svårare eller ej men känslan från framgång är inte ens nära i wotlk cata osv. minns när vi skulle försöka på sista bossen i ICC, oneshottad med en halvseriös casual guild haha! på vent hördes inte ens ett "YES!!!" helt tyst som om alla dc:at..

hc bossarna i dag ragge osv klart det är utmaningar med stort U men det ger inte samma glädje efter framgång inte för mig iaf.

om pappa betalar en ferarri och ställer den på gården när man vaknar ger ju inte samma känsla som man får om man köpt den för egna pengar som man sparat ihop i 5 år, visst den går lika snabbt och ser lika fina ut men känslan går ej att jämföra!

tiden det tog på 60 att bli gearad, konkuransen inom guilden, konkuransen att ens få en raidplats skapade oerhörd glädje när man väl lyckades nå dit!
först skulle man lyckas få en raidplats, sen skulle man slåss om en tierdel med 8-9 andra warriors när den väl droppade OM den droppade.
mest av allt saknar jag FULLA set med minst 9(helst fler) set delar! så löjligt att bliz tog bort det helt

"tappa hakan känslan" när man för första gången såg någon i full T2! (idag kollar man inte ens på de med full hc gear och BIS items)
motivationen man då fick att "snart ser jag också ut sådär, och snart får jag också uppleva sådana framgångar och lycka" var obeskrivlig!

minns krigen om utomhusbossarna! galet viktig gear som betydde mkt för de som krigade om world first osv.
ansökte en gång till en endgame guild (då på magtheridon) där ett utav kraven var att man skulle ha 2 accounts och 2 datorer med ena accountet hela tiden inloggad i närheten av utomhusbossarna så man DIREKT kunde se då dom spawnade och nå dit först!!

Visa signatur

MSI 2080TI
9900k Noctua NH-D15
Asus ROG Swift PG278Q | Sony A9G 65"
IFI ZenDac + Audeze LCD 2 Classic / Sennheiser HD 650 HK 970 + Heco Music Style 900
Seasonic PRIME 850W Gold

Permalänk

Precis, det är som att klättra i träd. Hur jävla kul är det idag o man jämför när man var 7 ?

Permalänk
Medlem

Håller med undrande. En stor del av varför jag skulle vilja ha tillbaka vanilla/tbc är att varje raid var orginell. looken på seten var så utstående från resten (spec i vanilla) och detta gav en helt annan kännsla.

Det känns som att kreativiteten började försvinna i tbc och lämnade verkligen inget kvar till wotlk/cata. non-set delarna är likadana som seten som dessutom inte skilljer varandra åt alls lika mycket som i vanilla. nu i heroics finns heller ingen variation, varje armor type har ett utseende sen gör de 2 olika färger på delarna, och det är till och med samma items i heroics som normals, med undantag av lite bättre stats.

Visst det är många nya funktioner man skulle sakna om man gick tillbaka till vanilla eller tbc men jag föredrar det då jag tycker resten av spelet höll en mycket högre kvalite!

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Visst det är många nya funktioner man skulle sakna om man gick tillbaka till vanilla eller tbc men jag föredrar det då jag tycker resten av spelet höll en mycket högre kvalite!

Ja funktioner som finns idag är ju lite knackiga att klara sig utan om man spelat med dem ett tag. Men tiden läker väl alla sår!

Anledningen till att 60 var så genuint var att allt var så nytt och spännande, det kan bli svårt att få uppleva igen känner jag. Hade jag fått önska så skulle mitt wow-minne raderas och jag fick börja om på 60 för att återuppleva allt häftigt, det häftiga med att något är nytt, glädjen med att dinga, upptäcka zoner, lära sig mer om spelet, upptäcka spelare som är duktiga igen och tillhöra den lägre hierarkin

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalaskurt:

Ja funktioner som finns idag är ju lite knackiga att klara sig utan om man spelat med dem ett tag. Men tiden läker väl alla sår!

Anledningen till att 60 var så genuint var att allt var så nytt och spännande, det kan bli svårt att få uppleva igen känner jag. Hade jag fått önska så skulle mitt wow-minne raderas och jag fick börja om på 60 för att återuppleva allt häftigt, det häftiga med att något är nytt, glädjen med att dinga, upptäcka zoner, lära sig mer om spelet, upptäcka spelare som är duktiga igen och tillhöra den lägre hierarkin

haha jag tror du har en poäng där! jag syftade dock även på att jag aldrig uppskattade hc raids, av någon anledning gillade jag heroic instanser men hc raids förstörde raidkännslan för mig. när man väl klarat raiden kom man inte vidare utan man ska göra samma sak igen fast lite svårare.

men jo jag hade helt klart velat börja om, kommer ihåg hur häftigt de var när jag för första gången såg en paladin med majoriteten av T3 i IF

Permalänk
Medlem
Skrivet av undrande:

minns krigen om utomhusbossarna! galet viktig gear som betydde mkt för de som krigade om world first osv.
ansökte en gång till en endgame guild (då på magtheridon) där ett utav kraven var att man skulle ha 2 accounts och 2 datorer med ena accountet hela tiden inloggad i närheten av utomhusbossarna så man DIREKT kunde se då dom spawnade och nå dit först!!

Detta var helt klart roligast ja. Alla var tvungen att ha iaf en alt på ett av spawnställena, så alla som satt på standby loggade in på dom konstant när man visste att det kunde vara på gång. Lirade på Veknilash när det var bäst konkurrens, helst när man var mitt i AQ40 och fick veta att dom spawnat, 7-10 guilder var där direkt. Gällde bara att inte starta för tidigt innan man hade iaf några där så man dog och fick debuffen, dvs gav bort looten.

Blizzard tog ju bort dom för att "normala" guilder aldrig hade en chans att döda någon utomhusboss, frågan är hur dom ska lösa detta nu. Förvånar mig inte om det blir något event av ett slag så att alla som deltar får loot, annars blir det gnäll.

Permalänk
Medlem

Haha ja då har tråden spårat aningen, vilket kanske inte var helt oväntat. Å andra sidan är väl ämnet hyfsat genomdiskuterat. Har sökt en hel del på nätet nu med och precis som jag trodde finns det många fler som har tänkt på detta. Redan några månader in i BC började folk diskutera Classic-servers. Tydligen har Blizzard sagt att det skulle bli för mycket arbetet att hålla igång två olika versioner av spelet. Å andra sidan får de mer och mer resurser för var dag som går så det är väl bara att vänta och hoppas.

Angående om spelet var svårare förr eller nu så tror jag spelen var svåra på olika sätt. Vanilla var svårt för det krävdes mycket förarbete för att kunna raida och man behövde 40 man. Dagens WoW är svårt för att många av fighterna kräver en extremt bra välkoordinerad raid och har hyfsat avancerade mechanics.

Jag tror dessutom på att det var svårare förr eftersom folk faktiskt visste mindre om spelet. Idag är en mycket större del av spelarbasen duktiga spelare som läser extremt mycket guider och tactics inför varje fight. Vilka instanser som ska komma och vilka tactics som kommer gälla kan man läsa långt innan bossarna kommer.

Jag tror också att vi lever extremt mycket på nostalgi. Det är ju inget okänt fenomen att människor ofta tänker på dåtid som något mycket bättre och roligare. Jag tror helt enkelt de flesta av oss är väldigt trötta på spelet nu. Hur mycket nya saker det än kommer så är det samma spel i grunden. Dagens nya spelare kommer säkert sitta om två expansioner och drömma om Cataclysm WoW var mitt allra första MMO och jag tror det är samma för många. Kanske är vi helt enkelt trötta på MMOs över huvud taget, kanske är det därför vi aldrig hittar något som blir lika bra som WoW?

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixia:

Kör ett kombinerat svar. Det borde inte handla om speciellt extrema summor. Grundprogramvaran är klar. Lite modifikationer i dagens klient bara och ett par nya servrar. De kan säkert använda samma drift- och supportteam för de servrarna också. Hade de lanserat Vanilla WoW-servrar som feature i en framtida patch hade säkert så många gamla spelare aktiverat sina account igen för att prova att det hade betalat sig.

Angående intresset. Med tanke på hur mycket folk gnäller på WoW hela tiden och pratar om hur allt var bättre förr tror jag intresset skulle kunna bli stort nog. Givetvis skall det moderna spelet vara huvudspelet. Det skall ju inte vara tänkt att varenda spelare skall migrera till Vanilla-servrarna och aldrig mer komma tillbaks. Det skall mer vara som en bonusfeature för att kunna alternera sitt spelande lite. Om de lanserar det på det viset behöver de inte heller lägga till några nya saker eftersom de nya sakerna kommer till det "riktiga" spelet. När folk har spelat genom hela 1.12 så är spelet slut helt enkelt och då får man återvända till "riktiga" WoW eller spela något helt annat spelt

Jag känner att jag måste haka på lite här, och dela med mig av mina idéer också.

Jag håller med och tror också att tillräckligt många skulle vara intresserade för att det skulle vara värt det. Jag hjar för mig att dom gick från 12 miljoner aktiva spelare till 10 miljoner på relativt kort tid. Kommer inte ihåg när detta var, eller i samband med någon expansion etc. Jag säger iofs inte att alla de 2 miljonerna skulle komma tillbaka om det fanns vanillaservrar då jag inte vet om det var därför de slutade Men jag har också fått intrycket att MÅNGA skulle komma tillbaka om alternativet fanns officiellt.

http://www.pcworld.com/article/243465/world_of_warcraft_loses_2_million_subscribers_in_a_year.html

Men min fundering var, om mot förmodan Blizzard skulle kunna tänka sig att göra en sån här grej:

• Släpp varje expansion som en egen klient och/eller server. Man skulle helt enkelt kunna väla den expansion man vill spela i launchern, som man har köpt (har man köpt expansionerna upp till WotLK så kan man köra vanilla, tbc och wotlk, men cata knappen är "grå" typ).

• Blizzard har ju säkert all content från varje patch egentligen kvar, om inte annat i form av backuper. Eftersom världen har förändrats lite från expansion till expansion så måste man ju komma in i den värld som gällde i den expansion man vill spela.

• Om möjligt; behåll optimeringar och buggfixar från senaste versionen som inte påverkar content eller questar, skills, abilities etc. Dvs grafiska effekter, klient/server buggar. (NB: Detta kanske inte går så lätt utan en massa jobb för Blizzard. Så, skulle detta bli verklighet, får man nog räkna även med de buggar och platta utseende som gällde på tiden för den expansion man vill spela.)

Det är i alla fall min idé. Som sagt, Blizzard lär ju egentligen ha allt material kvar så som trådskaparen skrev, allt de behöver göra är att slänga upp okänt antal nya servrar, samt göra en ny launcher där man kan välja expansion. Eventuellt krävs då en ny klient till den expansion man väljer, men det kan ju tankas och ligga dolt i installationskatalogen

EDIT: EGENTLIGEN sitter jag och väntar på World of Warcraft 2

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Men min fundering var, om mot förmodan Blizzard skulle kunna tänka sig att göra en sån här grej:

• Släpp varje expansion som en egen klient och/eller server. Man skulle helt enkelt kunna väla den expansion man vill spela i launchern, som man har köpt (har man köpt expansionerna upp till WotLK så kan man köra vanilla, tbc och wotlk, men cata knappen är "grå" typ).

• Blizzard har ju säkert all content från varje patch egentligen kvar, om inte annat i form av backuper. Eftersom världen har förändrats lite från expansion till expansion så måste man ju komma in i den värld som gällde i den expansion man vill spela.

• Om möjligt; behåll optimeringar och buggfixar från senaste versionen som inte påverkar content eller questar, skills, abilities etc. Dvs grafiska effekter, klient/server buggar. (NB: Detta kanske inte går så lätt utan en massa jobb för Blizzard. Så, skulle detta bli verklighet, får man nog räkna även med de buggar och platta utseende som gällde på tiden för den expansion man vill spela.)

Det är i alla fall min idé. Som sagt, Blizzard lär ju egentligen ha allt material kvar så som trådskaparen skrev, allt de behöver göra är att slänga upp okänt antal nya servrar, samt göra en ny launcher där man kan välja expansion. Eventuellt krävs då en ny klient till den expansion man väljer, men det kan ju tankas och ligga dolt i installationskatalogen

Hade också lite diskussioner med ungefär samma idéer. Men vi kom fram till att i stort sett kommer det bara vara folk som spelar vanilla & TBC just för nyhetsvärdet ett tag. När de inser att det är omöjligt att rekrytera t.ex. en paladin (efter "nyintroducerandet" i wotlk då många klasser faktiskt blev fungerande klasser har jag svårt att tänka mig att någon vill börja lira en "trasig" klass eller en buffbot). Fast å andra sidan tänkte vi bara på spelare som redan är inne i träsket (:
För mig så är det i princip enbart nytt som intresserar mig, typ hela sommaren kommer jag låta bli wow förutom en gång i veckan då man vill hålla ihop gruppen och göra en genomkörning i dragonsoul (fast det är mest enbart för att man måste). Har man slut på bossar att döda förlorar spelet lite av sitt syfte tycker jag. T.ex. sedan slutet av mars har jag bara ett par-3timmars speltid mellan varje resets. Inget av värde att göra... Tänk då att gå tillbaka till en tidigare expansion...
Servrarna kommer vara döende sedan dag 1 i princip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

WoW är så mycket mer välpolerat och genomtänkt idag. Alla kan tyvärr inte se igenom nostalgifiltret från när allt var nytt osv.

Eftersom det var mycket roligare att klättra i träd förr när man var liten, så drar vissa slutsatsen att träden helt enkelt var bättre förr. Det går inte att argumentera med dessa människor.

Har wow blivit bättre idag? och det märks på användarantalet som går ner hela tiden eller?

Permalänk
Medlem

Hatar man hybridklasser eller att behöva vara vaken när man helar så visst, kör vanilla. Varför skulle de vilja öppna servrar som kör på 6 år gammal kod, och förmodligen skulle kräva separat support?

Jag kan tycka att vissa saker var bättre på den tiden. Det var mer äventyrligt, spännande och episkt. Det var inte bara att trycka på en knapp för att bli teleporterad till en instans, komplett med grupp, utan det var ett äventyr bara att ta sig dit. (för att inte nämna att samla ihop gruppen) Instansen var sen inget man klarade på kafferasten; ofta gick åtskilliga timmar och mååånga wipes åt. Dessa faktum var dock inte lika roliga när helaren helt plötsligt drog. Bara hitta en ny och summon? Nej, ingen spelar warlock. (inte nödvändigtvis sanning) Även om de gjorde det så kan du inte summon direkt in i instansen inte. Så man fick gladeligen ta sig till entrén. (glöm inte att skaffa nya soul shards) Alternativt fanns det ingen warlock, och man fick vänta ~10 minuter på att den nya helaren skulle flyga från Ironforge till Scholomance. Oavsett lösning så tog ni dessvärre så lång tid på er (vilket alltså var vanligt) att trash har respawnat, så det är bara att börja om.

Finns säkert såna som gillar sånt, men jag är säker på att nästan ingen vill hålla på med sånt under nån längre period. Dvs inte lönsamt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Har wow blivit bättre idag? och det märks på användarantalet som går ner hela tiden eller?

Knappast något konstigt att folk tröttnar efter att ha spelat i åratal, oavsett hur mycket de finputsar spelet. Till sist har man sett och gjort "allt" och det kommer nytt innehåll alldeles för sällan imo. Jag har själv lagt WoW på hyllan tills nästa expansion.

Grejen är att jag kan se skillnad på hurvida JAG har tröttnat efter tusentals timmar i samma spel, eller att själva spelet har blivit sämre i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Knappast något konstigt att folk tröttnar efter att ha spelat i åratal, oavsett hur mycket de finputsar spelet. Till sist har man sett och gjort "allt" och det kommer nytt innehåll alldeles för sällan imo. Jag har själv lagt WoW på hyllan tills nästa expansion.

Grejen är att jag kan se skillnad på hurvida JAG har tröttnat efter tusentals timmar i samma spel, eller att själva spelet har blivit sämre i sig.

Det kommer in nya spelare hela tiden men nog måste dom tappa många av de som spelat ett tag, startade själv just när TBC kom ut och då hade dom ju inte börjat nerfa levlandet eller något annat vad jag vet, det tog en massa tid att nå gamla 60 nivån och man var stolt över sin epic mount efter en massa besvär med att samla mats, guld och få ihop ett gäng att göra de nödvändiga instanserna... bara det. WoW som bäst tills patchen 2.3.0 släpptes, där började nerfandet, med 2.4.0 försvann nycklar och attunements för viktiga raid instanser och från där det har varit downhill tills Cata kom ut = stupet.

Samma här det blir inget WoW tills nästa expansion, förmodligen förändrar denna ingenting men får väl hoppas att den ger lite underhållning en tid.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Tanke....eftersom Blizzard(dom jävla imbecilla mupparna) inte kommer att dra igång separata Vanilla servers varför inte inte släppa Vanilla till en tredje part som på licens får köra och ansvara för vanilla servers? är säker på att det finns något företag som är villigt att sätta upp ett antal vanilla servers och det skulle ju visas sig ganska fort om det var något att satsa på el, inte el, hur?

Själv saknar jag vanillla för 40-manna raids, det var riktiga raids som krävde extrem uppmärksamhet av samtliga annars kunde man lika gärna disbanda raiden och spara det värdefulla guldet på repairs;) enligt mig var det kanske inte svårare i vanilla men allt var nytt vilket gjorde att man spenderade mycket mer tid åt att hitta saker speciellt medans man lvlade.
jag tyckte att det var sinnessjukt segt att lvla i vanilla MEN det kan ju ha att göra med att jag lvlade 1-60 som full holy priest:P
saknar ekonomin från vanilla.... hade man 500g då så var man RIK och nu lämnar man in en enda quest och kan få +500g ???
så jag har ingen förståelse el, tolerans för alla kids idag som sitter och gnäller över att det är så segt att få ihop guld???

//FD, Raidhealer i N.e.m.e.s.i.s på Sylvanas

Permalänk

skickade ett mail med önskemål nån gång i lich king till blizzard och fick i kortversionen svaret att det kommer aldrig hända derimot kunde det bli så att när blizzard börjar avveckla och lägger ner wow kunde de kunde ev tänka sig att släppa servermjukvaran så att folk kan fortsätta köra spelet dock utan support från blizzard.

dock vet man ju inte när det kommer hända... de har ju fortfarande sin servrar uppe för Diablo (1996) så servermjukvaran lär väll inte släppas förrän spelet varit dött i sådär minnst 15-20år

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Sök på Feenix 1.12
Tacka mig senare

Permalänk
Medlem

Vanilla är bara nostalgi inget annat, jävligt bra nostalgi, men bara nostalgi. WoW har blivit mycket bättre, det jag saknar seriöst är 40manna raids.

Men att fortsätta harva runt i Vanilla utan någon som hällst utveckling på flera år nej tack. många som spelar idag har inte ens spelat sen vanilla tiden utan började i TBC, sen finns det många som påstår att dem spelat sedan Vanilla fast dem inte har det. tror många av dem vill köra Vanilla för att dem aldrig spelade Vanilla igentligen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av WDac:

Vanilla är bara nostalgi inget annat, jävligt bra nostalgi, men bara nostalgi. WoW har blivit mycket bättre, det jag saknar seriöst är 40manna raids.

Men att fortsätta harva runt i Vanilla utan någon som hällst utveckling på flera år nej tack. många som spelar idag har inte ens spelat sen vanilla tiden utan började i TBC, sen finns det många som påstår att dem spelat sedan Vanilla fast dem inte har det. tror många av dem vill köra Vanilla för att dem aldrig spelade Vanilla igentligen.

körde personligen vanilla från patch 1.06 och kan säga att det var mycket roligare då dock tror jag man skulle störa sig på hur oslipat allt var i dagsläget.

ingen dungeonfinder, inge cross server bg/dungeon,

kunda ta upp mot en timme eller mer att hitta 5 personer till brd/stratt/scholo från chatten och dungeon finder systemet som fanns då var ingen som använde då man var tvungen att springa till instancen och skriva upp sig i vad som i bc blev summonstenarna

inga summonstenar eller direktport till dungeons... man fick skena dit helt enkelt bäst man kunde.

det enda jag igentligen saknar i senare expansioner är svårighetsgraden. iom expansionerna har allt gått utför med den och allt blev bara lättare och hjärndödare tycker jag och la senare ner helt iom releasen av cath.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaddyGrief:

så jag har ingen förståelse el, tolerans för alla kids idag som sitter och gnäller över att det är så segt att få ihop guld??

Nu har ju jag inte spelat i Vanilla men däremot från slutet av TBC och då så tyckte jag att jag var rik när jag hade 10g eftersom jag var lite yngre och förstod inte mycket engelska etc så jag kunde inte "ta reda" på hur man fick tag på pengar på samma sätt som jag kan det idag, det handlar helt enkelt om allmänt förstånd. Sen så var ju 500g helt enkelt mer värt på den tiden än nu, nu så är man inte speciellt rik om man har 50k guld och det är ju för att priserna stiger hela tiden så pengar är alltid ett problem, det är inte precis så att det är lättare/svårare i något expansion att få pengar, allting är relativt

Med det sagt så menar jag inte att jag gnäller men jag har full förståelse för dom yngre eller mindre insatta som gör det för det kräver en hel del tid.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Citat:

They are usually average->bad players. Ppl who happened to discover WoW earlier than others, but didnt learn anything from the extra xp given. They were just ... there, simply dragged by others in their maybe even very good old guild, because .. hey, 40 ppl were needed and there werent that many to choose from, right?
Since then, they failed lots of trialships or made mediocre raiders here and there and so, over the years, their "Vanilla times" turned more and more into some Paradise-lost day dream with no liaison whatsoever with what really happened. Keep dreaming guys and keep away please!

När jag ser någon som börjar med "back-in-the-days" snacket och hur bra Vanilla WoW var tänker jag alltid på texten ovan.

Vanilla var sjukt kul av en rad olika anledningar, framförallt för att det var nytt och man var helt okunnig. Det går inte ens att jämföra bossarna då med nu. Dagens trash i Random Heroics har mer avancerade mechanics än varenda raidboss under Vanilla.

Verkar även som att folk glömmer de förbannat jobbiga bitarna, t.ex. när man skulle farma Onyxia i mer än ett halvår för cloaken så man kunde få ner Nefarian (säga vad man vill om att gömma sig bakom tronen men imo var det en exploit).

Och helt ärligt, tycker folk verkligen 40 man var något bra? Spelade från launch till slutet av AQ innan jag tog ett break till TBC och under den tiden hade vi aldrig en raid där alla spelarna faktiskt spelade. Oftast var 8-10 totalt värdelösa och man hade lika gärna kunnat skippa dom, 4-7 försökte men var fortfarande jävligt dåliga, ~15 hade skills och allt där i mellan var average.

Slutligen tror jag väldigt många baserar sitt missnöje med senaste expansionerna på communityn som är helt förskräcklig jämfört med förut. Man hjälper inte längre varandra och är trevlig, utan nu är det mest massa kids som sitter och trollar sönder /2 och kallar alla sämre för noobs och alla bättre för no-lifers.

Jag tror inte det skulle fungera och gå med vinst att starta Vanilla servrar. Dels för att folk som sagt lever på nostalgi och inte inser att spelet är bra mycket bättre nu, och tror även folk skulle tröttna snabbt då man sett allt content, och blir ju ingen tävling med server/world firsts då allt redan är clearat. Dock är tanken god.

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem

Skulle man spela Vanilla nu så skulle man inse hur dåligt det är jämfört med nuvarande WoW, mycket som har förbättrats genom åren och kärleken till Vanilla ligger i upplevelsen man hade då, inte att spelet i sig var bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notevenmad:

När jag ser någon som börjar med "back-in-the-days" snacket och hur bra Vanilla WoW var tänker jag alltid på texten ovan.

Vanilla var sjukt kul av en rad olika anledningar, framförallt för att det var nytt och man var helt okunnig. Det går inte ens att jämföra bossarna då med nu. Dagens trash i Random Heroics har mer avancerade mechanics än varenda raidboss under Vanilla.

Verkar även som att folk glömmer de förbannat jobbiga bitarna, t.ex. när man skulle farma Onyxia i mer än ett halvår för cloaken så man kunde få ner Nefarian (säga vad man vill om att gömma sig bakom tronen men imo var det en exploit).

Och helt ärligt, tycker folk verkligen 40 man var något bra? Spelade från launch till slutet av AQ innan jag tog ett break till TBC och under den tiden hade vi aldrig en raid där alla spelarna faktiskt spelade. Oftast var 8-10 totalt värdelösa och man hade lika gärna kunnat skippa dom, 4-7 försökte men var fortfarande jävligt dåliga, ~15 hade skills och allt där i mellan var average.

Slutligen tror jag väldigt många baserar sitt missnöje med senaste expansionerna på communityn som är helt förskräcklig jämfört med förut. Man hjälper inte längre varandra och är trevlig, utan nu är det mest massa kids som sitter och trollar sönder /2 och kallar alla sämre för noobs och alla bättre för no-lifers.

Jag tror inte det skulle fungera och gå med vinst att starta Vanilla servrar. Dels för att folk som sagt lever på nostalgi och inte inser att spelet är bra mycket bättre nu, och tror även folk skulle tröttna snabbt då man sett allt content, och blir ju ingen tävling med server/world firsts då allt redan är clearat. Dock är tanken god.

Kan hålla med om alla bitar förutom den med att det skulle gå snabbt att cleara all content. Gearing processen var galet långsam i vanilla och även om average raider är mycket bättre nu än vad de var då så skulle det ta månader av grind bara att ta sig till Naxx för att inte prata om tiden att cleara stället.
Vi kom till (och körde fast på..) saphiron? så hade totalt 2 bossar kvar i naxx och det var inte väldigt många guilds som kom längre trots att Vanilla fanns ute väldigt länge!

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Kan hålla med om alla bitar förutom den med att det skulle gå snabbt att cleara all content. Gearing processen var galet långsam i vanilla och även om average raider är mycket bättre nu än vad de var då så skulle det ta månader av grind bara att ta sig till Naxx för att inte prata om tiden att cleara stället.
Vi kom till (och körde fast på..) saphiron? så hade totalt 2 bossar kvar i naxx och det var inte väldigt många guilds som kom längre trots att Vanilla fanns ute väldigt länge!

Fast nu sa jag ju aldrig att folk skulle cleara det snabbt, utan tröttna snabbt . Det är vad jag tror och behöver nödvändigtvis inte vara så.

Visa signatur

"You can’t snort a line of coke off a woman’s ass and not wonder about her hopes and dreams, it’s not gentlemanly."

Permalänk
Medlem

Vad finns det igentligen för content till vanilla? menar ni då utan någon exp? alltså bara mc och bwl?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Vad finns det igentligen för content till vanilla? menar ni då utan någon exp? alltså bara mc och bwl?

Det finns en hel del. UBRS10 (Som det var från början), ZG (20, och som det var från början), AQ20, MC, BWL, AQ40 och Naxx (40 som från början). Alltså sex stycken fullfjädrade raider samt en semi-raid.

EDIT: Glömde alla worldbossar också vilka jag inte minns namnet på.

Det jag tror många saknar är helt enkelt när epics var epic och spelet var inte normaliserat runt epics som det är nu för tiden. En normal spelare förr hade ett par/tre epics och mest blåa medan de mer inbitna spelarna sprang runt i fulla epic-set (saknar också 9 delars setten).

Permalänk
Medlem

Vad har Blizzard svarat när frågan har ställts egentligen?

Jag har spelat Vanilla-> fram till Cataclysm innan Molten core och BWD släpptes, då slutade jag. Det enda som kommer få mig att spela wow igen är en officiell vanilla/TBC server. Jag är helt övertygad om att Blizzard skulle få sjukt mycket fler subscribers om de bara införde dessa servrar.

Önskas:

Vanilla - Låst lvl 60, inkl naxxramas.
Vanilla - Som övergår till TBC efter en viss tid eller då en viss mängd kollektiva achivements uppnåtts.
TBC - Låst lvl 70.

Samt: Ej tillåta character transfer melllan servrarna.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk

Hej ts!

Jag har inte spelat WoW på säkert runt 6 år, men var ganska aktiv i wow forumen under de månader som spelet fanns ute. Spelade det kanske 6 månader innan jag la av och gjorde läxor.. Men nu till frågan: Kan man inte spela Vanilla wow? Tvingas man betala för expansioner för att ens hitta servers? Jag som har Vanilla, gamla boxen med runt 5 cd-s och ett konto som inte rörts på urminnes tider, kommer alltså inte kunna köra det? eller har jag missförstått allt? Jag tror inte ens att jag kopplat det till Battle.net, its been a while..

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

Duger inte Blizzards "Titan" ?

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att en stor anledning til latt en vanilla server inte finns är att blizzard inte känner för att supporta gammalt content.

Missförstå mig inte, men vanilla 1.x.x (va det nu landa på) var inte balanserat i varken pve eller pvp. Att släppa patchar till gammal content blir som att patcha 2 spel.

Nu till min personliga åsikt, ta den från en spalre som spelat wow sen release dagen + ett par månader beta innan det, vanilla var och är inte bra någonstans.
Väljer du en class väljer du också specc redan vid char creation. Det finns inget "val". Talents var dötrista alternativt dåliga.

Raid content var inte svårt på rätt sätt. Det var bara så mycket folk att det var svårt o se om alla prestera max. (Jag kunde afka i raids utan att det märktes)

Hate me all you want, men folk hyllar det på nostalgi och inte för att det var "bra".
MMO spel som släpps nuförtiden "Läs wow kloner" ligger ibland på samma nivå wow gjorde i vanilla, men uppenbarligen räcker det inte till alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevete:

Sök på Feenix 1.12
Tacka mig senare

http://www.emeralddream.com bättre isf (feenix som styr den också)

Visa signatur

c0wabunga!