Permalänk

Börja Programmera - Nybörjare

Hej Sweclockers

Har några frågor som jag skulle vilja få lite svar på..

Sedan länge har jag varit intresserad av datorer. Har alltid gillat att greja med datorer, och skulle nog kunna se mig som en så kallad "Power User".

Vad som börjat fascinerar mig den senaste tiden är programmering. Tycker det verkar riktigt intressant. Att kunna faktiskt SKAPA något, med kod, låter faktiskt riktigt kul att jobba med.
Jag kan i princip ingenting om programmering just nu. Jag vet ju vad de vanligaste programspråken heter, typ C/C++/Java osv. Så jag är alltså en nybörjare helt från scratch.

Nu till frågorna.

Var börjar jag?

Utbildning
Var kan man lära sig programmera helt från scratch? Finns det någon bra utbildning någonstans för nybörjare? Har kollat lite högskoleutbildningar, men har hört att det oftast går för fort fram på högskolan. De förutsätter att man kan programmera lite sedan tidigare, att man gått It-Gymnasium eller liknande (vilket inte jag gjort). Vet ni om det finns utbildningar för absoluta nybörjare?

Internet
Några bra sidor/Guider ni kan rekommendera?

Böcker
Samma gäller böcker, finns det några lättlästa?

Hur gick det för er? (Lite nyfiken)
Ni som nu är proffs och kan programmera. Hur gick det för er när ni började programmera? Tyckte ni att det var svårt? Gick ni på högskola eller är ni "självlärda"? Jobbar ni som programmerare idag?

Hoppas det inte blev för mycket.

Tack på förhand!

Permalänk

När jag började programmera var jag väl runt 12 eller 13. Det började med att jag modifierade RuneScape "private" server filer i Java och la till egna grejer och sånt(chatkommandon, npcer, funktioner). Jag gick vidare till att göra fusk till Flash spel med Visual Basic(rekommenderas inte faktist), sedan har jag gjort lite allt möjligt i olika programmeringsspråk, Java och C# har jag fastnat för dock.
Håller i dagsläget på att experimentera lite i spelprogrammering i Java.

Jag är självlärd förrutom ett par programmerings kurser i gymnasienivå (A, B, C), jag kunde det mesta som man fick lära sig från det redan.
Enda boken på programmering jag har är Java Direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Var kan man lära sig programmera helt från scratch? Finns det någon bra utbildning någonstans för nybörjare? Har kollat lite högskoleutbildningar, men har hört att det oftast går för fort fram på högskolan. De förutsätter att man kan programmera lite sedan tidigare, att man gått It-Gymnasium eller liknande (vilket inte jag gjort). Vet ni om det finns utbildningar för absoluta nybörjare?

Det finns distanskurser på halvfart som inte går så fort framåt. Ett exempel bland många är "Introduktion till programmering och C#, 7.5 Högskolepoäng" i Luleå. Fast på distans och utan obligatoriska träffar. Studera.nu kan plocka fram fler utbildningar. Men det är bra att komma ihåg att 7,5 högskolepoäng motsvarar 5 veckors heltidsarbete (40h) även om man har 10 veckor på sig att utföra jobbet.

Permalänk
Medlem

Tror det blir roligast om du kommer på något litet projekt du vill förverkliga, något du är intresserad av och väljer ett språk som passar uppgiften.

Jag skulle rekommendera C och boken The C Programming Language, http://www.bokfynd.nu/0131103628.html. Den täcker det mesta du behöver veta om C. Vet inte om det är den bästa boken för en nybörjare, men du kommer aldrig behöva ångra ditt köp

Jag har läst de vanligaste språken på högskola, från hög- till lågnivå, så jag kan lite av varje. Roligast var nog Haskell och ADA, men C är det jag kommer i kontakt med oftast ute i arbetslivet. Även olika scriptspråk kan vara nyttigt att titta på. Exempelvis Perl, Python och Ruby.

Eftersom du verkar intresserad tror jag inte det blir några problem att lära sig grunderna. Sen är det bara att köra på!

Permalänk
Medlem

Jag hade inte skrivit en rad kod innan jag sökte till universitet för 6 år sedan. Idag jobbar jag heltid som programmerare. Du behöver inte ha programmerat förut.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid har du? Har du grundläggande behörighet från gymnasiet? Finns flera 7,5p högskolekurser på distans att läsa. Oftast går de på halvfart eller 25% (en termin på heltid är 30p). Kan vara ett bra sätt att komma igång!
C++ eller Java är rätt vanligt och kan vara bra att börja med men språket spelar inte så väldigt stor roll tycker jag. Bara man kommer igång och lär sig tänket och grunderna i ett språk så är det mycket lättare när man ska lära sig ett nytt. Själv har jag läst lite C och Java men tycker att Python verkar intressant och har börjat kika på det på fritiden.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Hej Sweclockers

Har några frågor som jag skulle vilja få lite svar på..

Sedan länge har jag varit intresserad av datorer. Har alltid gillat att greja med datorer, och skulle nog kunna se mig som en så kallad "Power User".

Vad som börjat fascinerar mig den senaste tiden är programmering. Tycker det verkar riktigt intressant. Att kunna faktiskt SKAPA något, med kod, låter faktiskt riktigt kul att jobba med.
Jag kan i princip ingenting om programmering just nu. Jag vet ju vad de vanligaste programspråken heter, typ C/C++/Java osv. Så jag är alltså en nybörjare helt från scratch.

Nu till frågorna.

Var börjar jag?

Utbildning
Var kan man lära sig programmera helt från scratch? Finns det någon bra utbildning någonstans för nybörjare? Har kollat lite högskoleutbildningar, men har hört att det oftast går för fort fram på högskolan. De förutsätter att man kan programmera lite sedan tidigare, att man gått It-Gymnasium eller liknande (vilket inte jag gjort). Vet ni om det finns utbildningar för absoluta nybörjare?

Internet
Några bra sidor/Guider ni kan rekommendera?

Böcker
Samma gäller böcker, finns det några lättlästa?

Hur gick det för er? (Lite nyfiken)
Ni som nu är proffs och kan programmera. Hur gick det för er när ni började programmera? Tyckte ni att det var svårt? Gick ni på högskola eller är ni "självlärda"? Jobbar ni som programmerare idag?

Hoppas det inte blev för mycket.

Tack på förhand!

Som andra skriver, du behöver inte ha skrivit en rad kod innan du börjar på högskolan.
Det förutsätts inte att man har någon erfarenhet sedan tidigare på grundkurserna, utan kurserna riktar sig till nybörjare.
Däremot är tempot, som du skriver, mycket högre än på tex gymnasiet. Detta gäller dock oavsett ämne man väljer att plugga på universitetet.
Är du orolig kan du ju alltid läsa lite grundläggande programmering själv innan.

Jag hade iallafall knappt någon programmeringserfarenhet sedan tidigare, utom lite tramsprogrammering i Pascal från gymnasiet.
Det man lär sig på gymnasiet är hursomhelst rätt betydelselöst. It-gymnaisum är, från vad jag förstått, verkligen inte något att rekommendera och det förutsätts verkligen inte att man gått på ett sådant någonstans. Då har man mycket större nytta av att ha pluggat på ett gediget natur eller teknikprogram.

Jag jobbar idag med programmering, men jag är verkligen inget "proffs" på det. Jag har läst lite grundläggande programmering på universitetet och sedan lärt mig efter hand själv och på jobbet. Jag tyckte iallfall inte att det var speciellt svårt när jag en gång började plugga datalogi/programmering. Däremot kan det ibland vara frustrerande när man ska sitta och rätta buggar och datorn trilskas, men det hör till :D.
Det gäller bara att vara tålmodig och systematisk.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

http://docs.oracle.com/javase/tutorial/

Kan va en bra början....PLUGGA!

Visa signatur

640K ought to be enough for anybody........
My software never has bugs. It just develops random features...

Permalänk
Medlem

Python kan jag rekommendera till en början.. sen finns det faktiskt rätt bra "serier" på youtube.

http://www.youtube.com/user/thenewboston/videos?flow=grid&vie...
http://www.youtube.com/user/phpacademy/videos?flow=grid&view=...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite, är nämligen också intresserad.

Jag är mer intresserad av att lära mig själv. Jag har tålamod och är villig att sätta mycket tid på programmering.

Böcker är jag mest intresserad av. Det finns jättemånga böcker på adlibris. Men vilken ska man köpa för nybörjare? Någon skrev på ett annat forum att C for dummies var bäst för nybörjare. Vad säger ni? Finns det någon bra svensk bok för nybörjare ni kan rekommendera?

Vill också tillägga att jag gick en 7.5 poäng kurs i programmering. Men det gick alldeles för fort. Hängde inte alls med. Vill därför ta min tid att lära mig själv då jag är riktigt intresserad.

Har hört att det är bäst att börja med C++. Kan man C++ så blir det inte så svårt att lära sig andra språk. Stämmer detta påstående?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Man har mer frihet med C++ än andra språk i och med att det har tillgång till pekare på ett annat sätt än Java och C#. Dock så är det svårare att få igång grafiska program i C++, dvs du gör program i consolen. OpenGL i c++ är rätt trevligt dock

Permalänk

C/C++ är nog aldrig fel att kunna även om jag gissningsvis tror att inlärningskurvan blir rätt hög om man börjar med det om man aldrig programmerat förut. Jag började med en BASIC variant i forntiden och trappade upp nivån successivt.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

okej. Tack. Är det bättre att börja med något lättare språk först då?

Några bra nybörjarböcker ni rekommenderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gillar Microsoft's .NET teknik (VB.NET/C#) men nu kommer väl alla linux-fans attackera mig.. Fördelen med .NET (tycker jag) är att man ser resultat väldigt fort. Med ett par klick bygger man ett gränssnitt i en windowsapplikation.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Börja med Python! Angående böcker finns det en som heter "Thinking like a computer scientist" som är gratis på nätet. Jag vet inga bra på svenska dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Börja med Python! Angående böcker finns det en som heter "Thinking like a computer scientist" som är gratis på nätet. Jag vet inga bra på svenska dock.

Har du gett upp Clojure?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna.
http://www.codecademy.com/
Det är mycket fokus på webben men det är ett bra sätt att få igång tänket på.
Poängsystem och badges ger dig en extra morot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Har du gett upp Clojure?

Nej inte alls, men det är inte så bra att börja med, p.g.a. saker runt omkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Börja med Python! Angående böcker finns det en som heter "Thinking like a computer scientist" som är gratis på nätet. Jag vet inga bra på svenska dock.

Okej... Ska ta en titt på Python. Tack för alla websidor ni nämnt. Ska kolla igenom dem.

Visual Basic? Rekommenderas den för nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Okej... Ska ta en titt på Python. Tack för alla websidor ni nämnt. Ska kolla igenom dem.

Visual Basic? Rekommenderas den för nybörjare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visual Basic är som nån sorts kräftdjur från jura-perioden: jävligt outvecklat, ser knepigt ut och gör sig bäst på botten av en tjärgrop.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Visual Basic är som nån sorts kräftdjur från jura-perioden: jävligt outvecklat, ser knepigt ut och gör sig bäst på botten av en tjärgrop.

Haha. Jag tolkar det som att det verkligen inte rekommenderas :).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag började programmera när jag var 12 tror jag. Programmet jag anväde heter Game Maker, en gratis version finns att ladda ner på www.yoyogames.com
Programmet stödjer två olika sätt att programmera; antingen med en drag-and-drop funktion för riktiga nybörjare, där man drar in färdiga koder och mest bara ändrar värdena på de olika variablen, sedan har de scripts och koder man kan skriva från scratch när man blivit lite mer erfaren. Följer med hyfsade tutorials och finns hundratals gratis att ladda ner från nätet. Mycket lätt att lära sig!
Sedan kan man ju fortsätta över till Java eller C++ (eller kanske Construct 2 om man fortfarande inte är helt säker i att endast arbeta i koder)

Visa signatur

GPU: Gtx 680, CPU: i-5 3570k, RAM: Corsair Vengance 2x8GB, MB: Asrock Z77 Extreme4, SSD: Samsung 250GB, HDD: 2 TB 7200rpm, PSU: Integra R2 750W, Chassi: Fractal Design R4.

Permalänk
Medlem

Jag började med C och det var väldigt bra tyckte jag. Jag började förra året på Umeå Universitet och första riktiga programmeringskursen gick i C och då hade vi boken "Vägen till C" en C-bok på svenska. ganska bra faktiskt tycker jag själv. Min röst går på att du börjar med C och sedan går vidare till C++/Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Hur gick det för er? (Lite nyfiken)
Ni som nu är proffs och kan programmera. Hur gick det för er när ni började programmera? Tyckte ni att det var svårt? Gick ni på högskola eller är ni "självlärda"? Jobbar ni som programmerare idag?

HUR DET STARTADE
-------------------------------------------
För mig startade det ungefär som du beskriver dig själv. Jag var jätte intresserad av datorer och höll mycket på med just datorer. Fick då för mig att jag skulle bli programmerare, "hur svårt kan det vara" tänkte jag. Jag menar, jag är ju bra på datorer. Sagt och gjort gick jag från att ha läst Ekonomi på Gymnasiet till att läsa Systemvetenskap på Universitet.

Hur gick det då? Jag startade lite i fel ända. Jag trodde ju från början att det skulle vara lättare att programmera än det faktiskt var. Detta fick mig att ta massor av genvägar som ingen ledde någonstans...bortsett från att jag fortfarande inte kunde programmera. Jag läste nästan ett helt år programmering utan att förstå exakt vad en variabel var för något och vad den skulle vara till för. Till viss del skyller jag detta på den ibland undermåliga undervisningen och programmeringsexempel som aldrig riktigt visade nyttan.

Men eftersom mitt intresse för datorer var större än förnuftet så fortsatte jag. Min bild är att det inte går att läsa sig till programmering. De som skriver böcker är jätte bra på att förklara och när man läser så förstår man jätte bra men när man själv ska göra något så är allt borta. Jag läste och läste men blev inte ett dugg bättre. För mig var vändningen när jag faktiskt kom på något som jag själv ville programmera, inte någon märklig uppgift som inte gav mig något. Det jag ville göra var ett personregister. Jag började smått och utöka programmet successivt tills dess att det var klart...och då hade jag lärt mig grunderna och kunde gå vidare till mer avancerade saker.

Egentligen är det hela ganska enkelt. Grunden till programmering består av 3 delar:
1) Variabler
2) Loopar
3) If-satser

Med dessa delar skapar man sina program oavsett vad för slags program man ska göra.

Om du inte har för avsikt att från början studera programmering på skola (du bör dock göra det så småningom så du får din kunskap dokumenterad) så föreslår jag att du börjar programmera i antingen C# eller Java. Köp en bok i det språk du vill lära dig och kom sedan på någonting som du vill utveckla. Försök att hela tiden programmera och använd boken när du kört fast, det kommer givetvis bli en massa växlande mellan bok och tangentbord från början.

VAD DU ÄN GÖR:
1) Ladda INTE ned något exempel från nätet och ha det som grund, du kan inte starta på en nivå du inte nått. Att ladda ner kod från nätet är bara ett sätt att spara tid, dvs att inte uppfinna hjulet på nytt.
2) gå inte vidare förrän du förstått vad du precis gjort. Det är bara när man förstår som man faktiskt mognat och kan gå vidare.

Jag har idag jobbat uteslutande med programmering sedan 1999. Från början programmerade jag bara C++, VB och Pascal/Delphi. Sedan blev det lite Ruby, PHP och Java. För närvarande programmerar jag i princip bara i C#.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Om man börjar på ett högskoleprogram för kandidatexamen, där programmering är en del, så förutsätter de inte att man lärt sej programmering tidigare. Men om du är osäker, så titta på förkunskapskraven för programmet (brukar vanligtvis vara Matte C/D, Kemi A, Fysik B, Engelska B för ingenjörsprogram).
Däremot underlättar det att man programmerat tidigare. Man lär sej ett visst (strukturerat/abstrakt) tänk, vilket är det svåraste för nybörjare. Då man väl lärt sej det, så går det lättare, och man kan gå djupare.

Jag studerade själv Programmering A och B på gymnasiet, och lärde mej där Java, VB (inte VB.NET) samt C++. Vilket underlättade för mej då jag började på högskolan och hade den första programmeringskursen (då i C++/C#).

Mitt tips är att köpa en programmeringsbok för nybörjare, ex. C++ direkt är bra om du vill lära dej det. Men jag anser att det lättaste språket att lära sej är C#, detta delvis för utvecklingsmiljön, Visual Studio, slår all konkurrens. För en nybörjare, så vill man ha så mycket hjälp som möjligt, och Visual Studios intellisense hjälper en mycket.
Sedan, har man lärt sej C#, så är det lätt att lära sej C++, C, Java, PHP, osv.
Däremot så rekommenderar jag inte att man lär sej C som sitt första språk. För komplext och kräver mycket kodning för att få saker att fungera. Bättre för nybörjare att lära sej högre språk, där mycket av komplexiteten är borttagen genom abstrakta lager.

Abstrakta lager kan ses som att man gömmer ett komplext system, med många delar, i en låda där du som användaren inte behöver gå in i den och krångla, utan du behöver bara trycka på en knapp för att det ska fungera.
Fungerar så i ett operativsystem, då du skapar ett nytt dokument i en mapp, så hamnar det där, du behöver inte veta var och hur självaste datan placeras på hårddisken, hur de mekaniska delarna ska röra sej där osv...

Om du ska börja programmera, så rekommenderar jag dej att du lär det vad abstrakt betyder. Abstraktion, likt förenklingar. Vad har en Volvo, Saab, Toyota gemensamt, jo, de är bilar. Så, generellt sett är en bil ett abstrakt objekt, dvs. gereralisering/förenkling. Skulle kunna gå djupare, men inlägget är redan så långt.
Att tänka abstrakt, är mycket viktigt då det kommer till programmering.

Permalänk
Inaktiv

Om du läser Högskole / Ingenjörsutbildningar inom Datorteknik eller dylikt så finns det oftast inga som helst förkunskapskrav på programmering

Permalänk

Jag är inte pro men min erfarenhet är att det går snabbare att lära sig via kurser än på egenhand. Fråga dig själv vad du vill göra med din programmering. Om du inte vill arbeta med det i resten av ditt liv kanske en femårig universitetsutbildning inte är något för dig.

Det finns kvällskurser för programmering. Till exempel har GU en http://www.utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plams:

Jag började med C och det var väldigt bra tyckte jag. Jag började förra året på Umeå Universitet och första riktiga programmeringskursen gick i C och då hade vi boken "Vägen till C" en C-bok på svenska. ganska bra faktiskt tycker jag själv. Min röst går på att du börjar med C och sedan går vidare till C++/Java.

Varför kommer du med förslag när du är så ny själv? Det låter som du har testat max 3 språk, och sen föreslår du ett av dem. Vad har du att jämföra med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Egentligen är det hela ganska enkelt. Grunden till programmering består av 3 delar:
1) Variabler
2) Loopar
3) If-satser

Med dessa delar skapar man sina program oavsett vad för slags program man ska göra.

Vad överraskad du kommer bli när du upptäcker att det finns programmeringsspråk utan dessa konstruktioner

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Vad överraskad du kommer bli när du upptäcker att det finns programmeringsspråk utan dessa konstruktioner

Absolut. Eller kanske inte. Beror ju på om man vill skapa något själv eller bara använda något som någon annan gjort. Vet i och för sig inte vilka språk du syftar på. Oavsett vet jag inte om ditt inlägg var särskilt informativt för TS. Men om du påstår att det är vanligt med program som inte baseras på val (if), mellanlagring (variabel) och iterationer (loopar) så får du gärna utveckla det för att bidra i tråden.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q