Permalänk

Köpa NES; Frågor

Hejsan,

Kikade lite på Tradera och såg att det fanns ett par NES till salu, och blev såklart otroligt sugen på att ta en nostalgi tripp, och faktiskt spela ut spelen man provade hos kompisarna som liten (var killen som aldrig fick någon egen konsoll eller Gameboy, inte för än Gamecube iaf).

Har dock ingen aning om hur detta ska kopplas in i TVn, är ju uppenbarligen inte via SCART, så om någon har koll så berätta gärna vilken kontakt det är, och om den går att koppla in i moderna TVs med någon adapter.

Sen undrar jag också om det funkar bra med moderna TVs över huvudtaget? Måste man ha någon speciellt Hz på TVn eller liknande för att det ska funka bra?

Kort sagt; Jag vet inte alls vad som krävs för att få det att funka, och ber därför om eran hjälp i hopp om att någon kan hjälpa mig att få låtsas att jag är barn igen

Mvh
Axel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

En a/v-kabel!

Sen skall NES sjävlklart vara kopplad till en gammal tjock-tv, helst med träpanel.
Tyvärr fick min gamla tv inte längre plats och åkte till tippen,
så nu använder jag mig utav en 32" lcd vilket blir lite blurrigt men absolut inte ospelbart!

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Var länge sedan jag själv ägde mitt NES nu, men vad jag kommer ihåg så hade man en adapter som man kopplade in i TVn via antennuttaget och sen kopplade man det vanliga antennuttaget in i adaptern.

För PAL spel så tror jag inte det krävdes några speciella Hz utöver det som var/är standard i Sverige (50 Hz är det väl?). Men för spel importerade från t.ex. USA så kan jag tänka mig att det kräver en TV som klarar NTSC och / eller 60 Hz. Jag importerade dock aldrig något spel på den tiden, så möjligt jag har fel.

Permalänk
Medlem

jag har en gammal tv med träpanel... kanske skulle skaffa ett NES

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

En a/v-kabel!

http://www.playdeluxe.de/bilder/hifi/av_kabel.jpg

Sen skall NES sjävlklart vara kopplad till en gammal tjock-tv, helst med träpanel.
så nu använder jag mig utav en 32" lcd vilket blir lite blurrigt men absolut inte ospelbart!

Det finns adaptrar mellan a/v och SCART, har för mig jag behövde en sådan till mitt gamla N64 till och med.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Skrivet av psiko:

Var länge sedan jag själv ägde mitt NES nu, men vad jag kommer ihåg så hade man en adapter som man kopplade in i TVn via antennuttaget och sen kopplade man det vanliga antennuttaget in i adaptern.

För PAL spel så tror jag inte det krävdes några speciella Hz utöver det som var/är standard i Sverige (50 Hz är det väl?). Men för spel importerade från t.ex. USA så kan jag tänka mig att det kräver en TV som klarar NTSC och / eller 60 Hz. Jag importerade dock aldrig något spel på den tiden, så möjligt jag har fel.

Har en sån här http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/158399-lg_50_pla...

Kallas ju 600Hz, men vet inte om det faktiskt innebär 50 eller 60Hz i detta fall

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Kikade lite på Tradera och såg att det fanns ett par NES till salu, och blev såklart otroligt sugen på att ta en nostalgi tripp, och faktiskt spela ut spelen man provade hos kompisarna som liten (var killen som aldrig fick någon egen konsoll eller Gameboy, inte för än Gamecube iaf).

Har dock ingen aning om hur detta ska kopplas in i TVn, är ju uppenbarligen inte via SCART, så om någon har koll så berätta gärna vilken kontakt det är, och om den går att koppla in i moderna TVs med någon adapter.

Sen undrar jag också om det funkar bra med moderna TVs över huvudtaget? Måste man ha någon speciellt Hz på TVn eller liknande för att det ska funka bra?

Kort sagt; Jag vet inte alls vad som krävs för att få det att funka, och ber därför om eran hjälp i hopp om att någon kan hjälpa mig att få låtsas att jag är barn igen

Mvh
Axel

Mitt kopplas in via antennuttaget, så så lännge du kan sätta en antenn i TV:n ska det fungera...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av Pelleboj:

En a/v-kabel!

http://www.playdeluxe.de/bilder/hifi/av_kabel.jpg

Tack för svaret
En fråga bara; Hur får jag in en vanlig a/v-kabel där i? D:
Edit: Var visst på andra sidan a/v-kabeln skulle in

Ser ju mer ut som en vanlig antenn-kabel tycker jag?

Skrivet av gaminggirl:

Mitt kopplas in via antennuttaget, så så lännge du kan sätta en antenn i TV:n ska det fungera...

Härligt, tackar

Visa signatur

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Lasergurka:

En fråga bara; Hur får jag in en vanlig a/v-kabel där i? D:

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTZWKq3D...

Ser ju mer ut som en vanlig antenn-kabel tycker jag?

Du har på andra sidan uttag för rca kabel.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av C4B12:

Du har på andra sidan uttag för rca kabel.

Aha Sökte bara på baksidan av NES, och detta var det enda som kom upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fungerar med vanlig antenn kabel (kört både på tjock tv å våran plasma med det)

sen som C4b12 sa, du har på sidan uttagen.
Båda grejerna fungerar

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jo, fast att köra via antennen ger väl märkvärt sämre bild? Det märkte iallafall jag av när jag bytte från antenn till rca någon gång för längesedan.

Visa signatur

Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

jupps, därför jag har tjocktv i mitt lekrum =P

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Jag tror tyvärr inte ljuspistolen "Zappern" fungerar om man använder platt-tv. Därför är en tjock-tv bäst.

Kan du välja mellan A/V kabel och antennkabel är A/V helt överlägset vad gäller bildkvalitet, plus att man slipper ställa in frekvensen för att tv:n ska hitta NES:en.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelleboj:

Jo, fast att köra via antennen ger väl märkvärt sämre bild? Det märkte iallafall jag av när jag bytte från antenn till rca någon gång för längesedan.

Fast vill man ha nostalgitripp är det ju lätt dålig bild som gäller!

Super mario bros 3 i 1080p? Nej fyfan! Antennuttaget på en TV med träpanel!

Permalänk
Medlem

har ej fått zapper och fungera på två st platt-tv

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

har ej fått zapper och fungera på två st platt-tv

Skrivet av Paddan1000:

Jag tror tyvärr inte ljuspistolen "Zappern" fungerar om man använder platt-tv. Därför är en tjock-tv bäst.

Nä, det går inte att använda Zapper till lcd/plasma. Är dock för dålig på att förklara detta på teknik-nivå, så lämnar gärna över uppgiften till någon som är mer insatt, eller hänvisar till Google.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns ingen anledning att använda antennuttaget om man har en TV med scart eller RCA-ingångar. RCA är "tillräckligt" dåligt ger absolut inte någon slags superkvalitét som en del verkar tro.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

då kan man lika gärna säga, finns ingen anledningen till att inte använda antennuttaget
har både scrat och antenn på min tjockis, nöjd med antennkvalisorten.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

då kan man lika gärna säga, finns ingen anledningen till att inte använda antennuttaget
har både scrat och antenn på min tjockis, nöjd med antennkvalisorten.

Har nu fått mitt NES, och kör via antenn för tillfället, problemet är att jag inte kan hitta vilken kanal man ska använda för att de det att funka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

koppla i , starta upp, gör en kanal sökning.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

koppla i , starta upp, gör en kanal sökning.

Okej, så jag hittade kanalen, och får bild från NES, men bara för någon sekund.

Bild från NES, flimrar till, svart bild, flimer, bild från NES.

Så håller det på och loopar :S

Får inget ljud heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blinkar den röda lampan på neset?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Toivo83:

Blinkar den röda lampan på neset?

Japp, den blinkar, och får ju bild ibland, kan gå runt i menyer i spelet och så, kan t.o.m spela, men inget ljud, och 75% av tiden är det svart. Ska skaffa a/v kabel imorrn och prova om det funkar bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testat flera olika spel?
Har haft några NES där lampan blinkat, oftast var problemet att kontakterna på spelet var smutsiga, en gång var det 72-pins-kontakten i konsolen som var utsliten. Men det finns säkert fler orsaker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

då är det skit i spelen/connectorn på nes.

räcker att du tar elektronik rengöring och gör rent kassetterna osv.
blåsa ska du inte göra då oxiderar dom mer och mer.

väldigt vanligt med gamla spel.
connectorn rengörs på samma sätt, vätska och tex tops.

sen kanske man får trycka tillbaka kontaktytorn på connectorn så dom greppar kassetten bättre, väldigt väldigt få ggr man ens behöver byta dom.
finns för runt hundringen på tradera om man vill ha en ny-

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

då är det skit i spelen/connectorn på nes.

räcker att du tar elektronik rengöring och gör rent kassetterna osv.
blåsa ska du inte göra då oxiderar dom mer och mer.

väldigt vanligt med gamla spel.
connectorn rengörs på samma sätt, vätska och tex tops.

sen kanske man får trycka tillbaka kontaktytorn på connectorn så dom greppar kassetten bättre, väldigt väldigt få ggr man ens behöver byta dom.
finns för runt hundringen på tradera om man vill ha en ny-

Kan också vara "lockout" chippet som inte fungerar som det ska. Går att avaktivera chippet så konsolen slutar starta om hela tiden, finns info här http://www.mmmonkey.co.uk/console/nintendo/nes-lockout.htm Fick göra så på min gamla NES för att få den att fungera!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Kan också vara "lockout" chippet som inte fungerar som det ska. Går att avaktivera chippet så konsolen slutar starta om hela tiden, finns info här http://www.mmmonkey.co.uk/console/nintendo/nes-lockout.htm Fick göra så på min gamla NES för att få den att fungera!

...det dära är ju för att göra konsolerna regionsfria ?

nae,röstar på att rengöra kassetterna, ni ska se hur otroligt mycket skit det är i dom i bland, lika så kontakerna har beläggningar.

connector går att koka för dom som vill det för att få bort skit.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

...det dära är ju för att göra konsolerna regionsfria ?

nae,röstar på att rengöra kassetterna, ni ska se hur otroligt mycket skit det är i dom i bland, lika så kontakerna har beläggningar.

connector går att koka för dom som vill det för att få bort skit.

Fungerar inte lockout chippet så starar konsolen om med 2 sekunders intervall, strömindikatorn blinkar. Ända utvägen för mitt barndoms NES efter en ordentlig rengörning av konsol samt spel vart att göra mig av med lockout chippet. Kan vara bra att veta utifall att rengöring inte hjälper! Spelen jag har till NES är från Bergsala så dom är inte import.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Mvh
Axel

Medan jag var personen som fick de flesta konsolerna men ändå föredrog NES tills PSX kom ut Vet inte varför men SNES gav mig aldrig samma känsla som NES och jag minns att när mitt eget gick sönder.. (Ha INTE det på en garderob och få för dig sedan att stänga dörren snabbt och hårt). Så hängde jag hos polare som hade NES.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds